موتور براشلس چیست و چگونه کار می کند ؟

موتور براشلس چیست و چگونه کار می کند ؟
21 9,678

موتور براشلس چیست ؟

موتور براشلس چیست و چگونه کار می کند ؟ اگر شما هم در ذهن خود با چنین سوالاتی روبرو هستید ، توصیه می کنیم تا پایان مقاله ” موتور براشلس چیست و چگونه کار می کند ” با ما همراه باشید .

در دنیای امروز که وسایل و گجت های الکترونیکی بر تمام صنایع مسلط شده اند ، وجود موتور های الکتریکی براشلس در بسیاری از سیستم های آر سی مانند کوادکوپتر ، هلی کوپتر کنترلی ، ماشین کنترلی و … چندان دور از انتظار نیست . جالب است بدانید Brushless DC electric motor اواسط قرن نوزدهم میلادی اختراع شده است ، و اولین استفاده عمومی از آن به سال 1962 باز می گردد .

موتور براشلس چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

موتور های براشلس در واقع موتور های الکتریکی همگام هستند که به کمک انرژی الکتریکی جا به جا می شوند . در یک موتور براشلس آهنربا هایی وجود دارد که قدرت خود را از جریان الکتریکی مستقیم دریافت می کنند و باعث می شوند روتور داخل استاتور بچرخد .
از سوی دیگر موتور brushless به جای استفاده از براش ها و کموتاتور ( جابجاگر ) از یک کنترل کننده موتور مرحله به مرحله استفاده می کند . این کنترل کننده چرخشی را به وجود می آورد که در نتیجه آن انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی تبدیل می شود .

موتور براشلس چیست ؟

تاریخچه موتور های براش معمولی

تا دهه هشتاد میلادی هر زمانی که لازم بود گشتاور و سرعت کنترل شود ، موتور براش معمولی تنها گزینه پیش روی تولید کنندگان بود . تاریخچه این نوع موتور ها اساسا به آزمایشات مایکل فارادی (Michael Faraday) بین سال های 1830 تا 1840 میلادی باز می گردد دوره ای که او موفق شد ثابت کند سیم دارای جریان الکتریکی می تواند یک میدان مغناطیسی دایره ای شکل پیرامون خود به وجود آورد .

پس از آن داشمندان دیگری همچون ویلیام استارژن ( William Sturgeon ) و جوزف هنری ( Joseph Henry ) آزمایشات فارادی را مرجع خود قرار دادند و موتور دی سی براش را طراحی کردند .

محدوده سرعت موتور های براش نسبتا گسترده است و قدرت آن ها از چندین مگاوات تا چند وات متنوع می باشد . موتور براش معمولی به طور عمده در جابجایی قطار های برقی ، دستگاه های جابجا کننده صفحات فولادی و سایر اشیاع سنگین ، رباتیک و پرینتر ها به کار گرفته می شود . از دیگر کاربرد های موتور براش می توان به اسباب بازی ها و بعضی سیستم های کنترل از راه دور همچون ماشین یا قایق کنترلی اشاره کرد .

علی رغم فرایند تولید آسان و قیمت ارزان ، موتور براش معایبی دارد که باعث می شود پس از موتور براشلس در جایگاه پایین تری قرار گیرد . در ادامه به تعدادی از نقاط ضعف موتور براش اشاره خواهیم داشت :

  • با توجه به براش های موجود سرعت موتور براش محدود شده است .
  • براش های داخل موتور پس از مدتی به دلیل اصطحلاک کارایی خود را از دست داده و لازم است هر چند وقت یکبار تعویض شوند .
  • تماس مکانیکی براش ها با یکدیگر و اصطکاک ناشی از آن عواقبی همچون هدر رفت انرژی الکتریکی و تولید حرارت را به دنبال دارد که بهره وری موتور را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و طول عمر آن را کوتاه تر می کند .
  • استفاده از براش ها در واقع تعداد قطب هایی که آرمیچر می تواند داشته باشد را محدود می کند .
  • موتور براش به سختی خنک می شود ، چرا که آهنربای الکتریکی ( Electromagnet ) در مرکز موتور واقع شده است .
دلایل خرید کوادکوپتر اینسپایر 1
خواندن مطلب

در سال های اخیر موتور های براشلس به دلیل بهره وری فوق العاده بیشتر ، گشتاور روان و سریع، ماندگاری طولانی ، و سرعت عملیاتی بالا جایگزین موتور های براش معمولی شده اند و نرخ استفاده از آن ها در صنایع گوناگون از جمله کوادکوپتر دوربین دار همچنان رو به رشد است . این در حالی است که در گذشته کاربرد موتور های براشلس به خاطر قیمت هنگفت کنترل کننده های پیچیده مورد نیاز برای راه اندازی آن کاملا محدود بود .

مقایسه موتور براشلس و موتور براش

مقایسه موتور های براش و براشلس نشان می دهد که اصل اساسی در عملکرد داخلی این دو موتور تقریبا یکسان است . زمانی که انرژی الکتریکی وارد سیم پیچ های داخلی موتور می شود ، یک میدان مغناطیسی موقت به وجود می آید که آهنربای دائمی را (با توجه به نحوه قرار گیری قطب ها) جذب یا دفع می کند .
پس از آن نیروی تولید شده بر اثر دفع یا جذب آهنربای دائمی به محور اصلی موتور منتقل شده و آن را به چرخش در می آورد تا در نهایت موتور کار خود را آغاز کند . در ادامه نیز یک جریان الکتریکی دیگر وارد مجموعه های متفاوت سیم پیچ می شود تا همزمان با چرخش محور اصلی (تعویض قطب ها) فرایند جذب و دفع ناشی از میدان مغناطیسی موقت تکرار شود و روتور به طور مداوم به چرخش خود ادامه دهد .

موتور های براشلس در تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی بهره وری بیشتری نسبت به موتور های براش دارند . همچنین در موتور brushless قطعه ای به نام کموتاتور ( Commutator ) وجود ندارد و همین باعث می شود ضمن کاهش پیچیدگی ساختاری ، نگهداری از آن ها آسان تر باشد و تداخلات الکترومغناطیسی نیز کاهش یابد . از دیگر ویژگی های منحصر به فرد موتور براش می توان به توانایی تولید گشتاور بالا ، واکنش با سرعت مناسب، و کنترل آسان توسط واحد ( MCU ( Motor Control Unit اشاره کرد .

نکته جالب دیگر این است که موتور های براشلس از لحاظ سرعت عملیاتی دارای محدوده وسیعی هستند . چنین مزیتی امکان کنترل هر چه بهتر حرکات دستگاه را فراهم می کند و در ثابت نگه داشتن گشتاور برای اجرای حالت سکون ( در هلیکوپتر کنترلی و مولتی روتور ) فوق العاده موثر است .

مقایسه مویک ایر 2 با مویک 2 پرو
خواندن مطلب

موتور براشلس و موتور براش چه تفاوت هایی دارند ؟

همانطور که گفتیم موتور براشلس و موتور براش دارای عملکرد تقریبا یکسانی هستند . در مقابل تفاوت های عمده بین این دو نوع موتور بیشتر به طراحی ساختاری آن ها مربوط می شود .

براش های موجود در یک موتور براش به منظور انتقال جریان الکتریکی به سیم پیچ ها مورد استفاده قرار می گیرند . البته این براش ها برای اینکه جریان را به سیم پیچ ها برسانند ، از کموتاتور کمک می گیرند و وجود این قطعه برای آن ها ضروری است .
در مقابل موتور براشلس به قطعه کموتاتور نیار ندارد ، چرا که قطب های میدان مغناطیسی را از طریق یک امپلی فایر جابجا می کند و این امپلی فایر نیز توسط قطعه دیگری به نام دستگاه تعویض ( commutating device ) فعال می شود .
بنابراین عدم وجود براش ها و کموتاتور در موتور براشلس و جایگزین شدن آن ها (به ترتیب) با امپلی فایر و دستگاه تعویض هوشمند اولین تفاوت اساسی این نوع موتور با موتور براش است .

تفاوت مهم دیگری که می توان به آن اشاره کرد ، در سیم پیچ ها مشاهده می شود. در موتور براش سیم پیچ ها روی روتور (بخش متحرک موتور) قرار گرفته اند . این در حالیست که جایگاه سیم پیچ ها در موتور براشلس روی استاتور ( بخش ثابت موتور ) در نظر گرفته شده است. جالب است بدانید قرار گرفتن سیم پیچ ها روی استاتور باعث می شود نیاز به براش ها از بین برود و حذف آن ها تاثیری در عملکرد موتور نداشته باشد .

موتور براشلس چیست ؟

به طور خلاصه ، تفاوت اصلی بین موتور براشلس و موتور براش این است که به جای آهنربا های ثابت و سیم پیچ های چرخان ( براش ها ) ، یک موتور براشلس دارای سیم پیچ های ثابت و یک آهنربای چرخان است . مزیت اصلی چنین ساختاری این است که در موتور براشلس هیچ نوع اصطکاکی وجود ندارد ، و در نتیجه آن حرارت کاهش یافته و بهره وری کلی موتور بیشتر می شود .

موتور براشلس چه کاربرد هایی دارد ؟

امروزه انواع موتور براشلس به عنوان موتور اصلی در بسیاری از سیستم های آرسی مانند مولتی روتور ، کوادکوپتر ، هلیکوپتر کنترلی ، ماشین کنترلی و قایق کنترلی نصب می شوند .
موتور براشلس در درجه اول انرژی مورد نیاز برای اجرای عملیات های گوناگون را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد ، و به دنبال آن راندمان کلی دستگاه افزایش پیدا می یابد . از سوی دیگر سیستم هایی دارای باتری کوچک از موتور های براشلس استفاده می کنند تا فشار کمتری به باتری وارد شده و در نتیجه طول عمر آن افزایش یابد .

در جاروبرقی های روباتیک که به کنترل کننده سرعت MCU احتیاج دارند ، موتور براشلس به عنوان گزینه ای ایده آل شناخته می شود ، چرا که گشتاور بالایی را فراهم نموده و صدای فوق العاده کمی تولید می کند .

معرفی کوادکوپتر اسپارک
خواندن مطلب

لوازم برقی کوچک مخصوص خانه و آشپزخانه معمولا در تعداد بالا تولید می شوند . به همین دلیل تولید کنندگان در زمینه هزینه ها و قیمت نهایی محصولات خود حساسیت بالایی به خرج می دهند . در نتیجه موتور براشلس با قیمت کمتر همواره به موتور های براش ترجیح داده می شود تا قیمت نهایی لوازم برقی کوچک کاهش پیدا کرده و در عین حال کیفیت محصولات حفظ شود .

وزن کم و قدرت بالای موتور براشلس از جمله ویژگی هایی است که آن را به گزینه ای ایده آل برای تولید ابزار های دستی همچون دستگاه برف روب و اره برقی می کند . از آنجایی که در این نوع وسایل قطعات کوچک بسیاری وجود دارد و هر کدام به نوبه خود باعث افزایش وزن دستگاه شده اند ، استفاده از سبک ترین و در عین حال پر قدرت ترین موتور های موجود بسیار حائز اهمیت است .

موتور های براشلس در دستگاه های دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرند که از میان آن ها می توان به هارد درایو، پنکه، دستگاه قهوه ساز ، سشوار ، مخلوط کن و دستگاه های پخش کننده CD و DVD اشاره کرد .

مزایای موتور براشلس :

  • عدم وجود براش ها در موتور براشلس باعث می شود در طول عملیات ها میزان اصطکاک به حداقل برسد ، فرایند تولید حرارت کاهش یابد ، و در نتیجه طول عمر موتور طولانی تر شود .
  • تولید حداقل گرما و نرخ پایین سایش قطعات در موتور براشلس به دلیل وجود نداشتن تماس مکانیکی فرایند انتقال انرژی و بهره وری الکتریکی را به شدت بهبود می بخشد ، و در ادامه به بهبود عملکرد موتور و قدرت آن ختم می شود .
  • بازده بیشتر موتور براشلس باعث می شود طول عمر باتری تا حداکثر 50 درصد افزایش پیدا کند .
  • در موتور براشلس هیچ اصطکاک و جرقه ای وجود ندارد و در نتیجه صدای کمتری تولید می شود .
  • از آنجایی که در موتور براشلس قسمت استاتور یا همان محل قرار گیری سیم پیچ ها به روکش خارجی چسبیده است ، فرایند اتلاف حرارت ( خنک شدن موتور ) بهتر صورت می پذیرد .

معایب موتور براشلس :

  • هزینه اولیه تولید موتور brushless به دلیل استفاده از دستگاه های تعویض هوشمند نظیر انکودر و کنترل کننده یا درایو زیاد است .

چرا موتور موتور براشلس در مقایسه با موتور براش انتخاب بهتری به حساب می آید ؟

موتور براشلس علی رغم وزن سبک و ابعاد کوچک ، در مقایسه با موتور براش بازده بیشتری دارد و قابل اطمینان تر است . جالب است بدانید نرخ بازده موتور براشلس معمولا چیزی بین 85 تا 90 درصد است ، در حالی که همین نرخ برای موتور براش بین 75 تا 80 درصد برآورد می شود .
به طور کلی بهره وری یا بازده بیشتر موتور یعنی مقدار بیشتری از انرژی کلی استفاده شده توسط موتور ها به نیروی چرخشی تبدیل شده است ، و در نتیجه انرژی کمتری در قالب گرما از دست رفته است .

  • سخن پایانی

امیدواریم مقاله موتور براشلس چیست و چگونه کار می کند؟ اطلاعات مفیدی در رابطه با موتور های براشلس در اختیار شما عزیزان قرار داده باشد . اگر احساس می کنید از دانش کافی در زمینه موتور های براشلس و قصد دارید موتور سیستم آرسی ارتقا دهید ، توصیه می کنیم به فروشگاه جهان آر سی مراجعه کرده و در بخش لوازم جانبی کوادکوپتر از جدیدترین مدل های موتور براشلس بازدید نمایید .

21 نظرات
  1. احمد گل می گوید

    سلام من واقعا استفاده کردم چون میخواستم یک دریل شارژ بگیرم

  2. محمود می گوید

    عالی عالی عالی🌹🌹🌹🌹🌹❤❤❤

  3. محمود می گوید

    خیلی عالی ممنون از توضیحات کامل تون

  4. hamed می گوید

    عالی بود متشکرم

    1. بهار هنرخواه می گوید

      خوشحالیم که مورد نظر واقع شد .

  5. شاهرخ می گوید

    سپاس از مقاله مفیدتون

  6. مرتضی می گوید

    سلام خدا قوت بیشتر به حاشیه پرداختی تا خود متن.

    1. بهار هنرخواه می گوید

      سلام ، وقت بخیر
      پوزش ، سعی می شود تا اصلاح گردد .
      مرسی از تذکر

  7. ارسلان نعمتی می گوید

    باسلام ممنون ازتوضیحات دقیق ونکته ای شما فقط بسیار عالی میشد که ضمن توضیح مرحله ای شما به همراه تصویر عکس یا دیاگرام صورت میگرفت به این شکل میشد فرایند کارو دقیقتر درک کرد مثل کتاب های فنی ویا هنرستان بهمین شکل بوده نکات مهم وکلیدی توام با یه تصویر که مکانیزم وچگونگی عملکرد سیستم بسیار قابل درک میشد باعرض سپاس فراوان

  8. hamid rz می گوید

    سلام خسته نباشین. ممکنه راهنماییم کنین برای ساخت دستگاه خراطی خیلی کوچیک در حدّ مینی که سرعتش قابل کنترل باشه چه موتوری لازمه؟

    1. بهار هنرخواه می گوید

      سلام ، وقت بخیر
      بهترین موتور براشلس است .
      موفق باشید

  9. erfan می گوید

    عزیز موتور ماشین شارژی کودکان خودش هم بزور می‌کشه بیاد ویلچر شارژی رو تکون بده صندلی ویلچر خالی هم باشه نمیتونه حتی تکونش بده🤣

    1. بهار هنرخواه می گوید

      سلام ، وقت بخیر
      موتور های براشلس در اینجا ذکر شده . اما اون ماشین شارژی که شما میگید موتور براش اسباب بازی هست !

  10. reza می گوید

    با سلام .در ویلچر های برقی از چه نوع موتوری استفاده میشه. و اگر مدل و نوع خاصی رو میشناسین اسم ببرین،و چون احتمال داره در ایران این نوع موتور پیدا نشه بنظرتون بجاش میشه از موتور ماشین شارژی کوکان استفاده کرد

    1. بهار هنرخواه می گوید

      سلام ، وقت بخیر
      موتور استفاده شده معمولا براشلس می باشد .
      موفق باشید

  11. aref می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    مطلب تون خیلی بهم کمک کرد.
    حداقل قیمت موتور براشلس چنده ؟

    1. بهار هنرخواه می گوید

      سلام ، وقت بخیر
      متاسفانه مدت زمان زیادی است که روی قطعات فعالیتی نداریم .
      موفقق باشید

  12. محمد مهدی متولی می گوید

    سلام…ممنون از متن خوبتون….سوالی داشتم…
    یه rc دارم میخوام تیونش کنم…‌نیازمند موتوری قویتر دارم…حالا کدوم موتور رو بندازم؟براش یا براشلس؟چون با توجه به اینکه ماشین گیربکس سرعتی هم داره…با توجه به دور بالایه موتور براشلس امکان سوختنش نیست؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. بهار هنرخواه می گوید

      سلام ، وقت بخیر
      قطعا براشلس بهتر است در صورتی که چرخ دنده های گیربکس توانش را داشته باشد مشکلی نخواهد بود .
      موفق باشید

  13. yasin می گوید

    سلام
    یک سوال داشتم اگه میشه راهنمایی کنید
    میشه موتور براشلس A2212 k2450 رو با دوتا باتری لیتیوم آیون ۳.۷ ولت روشن کرد؟!!

    1. بهار هنرخواه می گوید

      سلام ، وقت بخیر
      متاسفانه اطلاعات فنی موتور در دسترس بنده نیست اما به طور کلی با توجه به اینکه آمپر مصرفی موتور براشلس بالاست پیشنهاد می شود از باتری لیتیوم پلیمری استفاده شود .
      موفق باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.