کوادکوپتر چیست ؟

کوادکوپتر چیست
14 2,094

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید ) :

کواد کوپتر چیست ؟

کوادکوپتر چیست یکی از سئوالاتی است که امروزه بسیار در دنیای اینترنت جست و جو می شود . کوادکوپتر نام یکی از پرمخاطب ترین محصولات پروازی این روز های بازار است که در میان پرواز دوستان جا افتاده و علاقه مندان زیادی پیدا کرده است . کوادکوپتر (Quadcopter) یک مدل پروازی 4 موتوره متشکل از 4 ملخ است که به واسطه ی یک رادیوکنترل تا محدوده برد رادیویی مجاز می تواند پرواز کند . کاربری کوادکوپتر از بسیاری از محصولات پروازی دیگر از جمله هلی کوپتر ها و هواپیماهای کنترلی آسان تر است . به باند فرود نیازی نیست و کوادکوپتر به صورت عمود از نقطه ی تیکاف بلند می شود و می توانید پرواز را به دست بگیرید .

کوادکوپتر چیست

کوادکوپتر و یا کوادروتور نامی یکسان و مشابه برای نامیدن مولتی روتور های 4 موتوره ی عمود پرواز است که خب امروزه نام کوادکوپتر دارای جایگاه بسیار آشناتری می باشد . با تحقیق و بررسی در اینترنت و مطالعه ویکی پدیا پیرامون این موضوع به اطلاعات مفید و بسیار کاربردی برخوردم که بازگو کردن آن ها برای شما خالی از لطف نیست . خانواده ی بزرگ مولتی روتور ها شامل محصولات پروازی و پهپاد های بدون سرنشینی می شوند که اپراتور می تواند به کمک رادیوکنترل آن را از راه دور هدایت و کنترل کند .
البته این خانواده بسیار بزرگ و گسترده است و به شاخه و طبقه های مختلفی طبقه بندی می شود . دسته بندی زیر شاخه های مولتی روتور ها بدین شرح است : تری کوپتر ها ( 3 موتوره ) ، کوادکوپتر ها ( 4 موتوره ) ، هگزاکوپتر ها ( 6 موتوره ) ، اکتاکوپتر ( 8 موتوره ) و یا به طور کلی تر مولتی روتور ها . در این میان معروف ترین این مدل ها کوادکوپتر ها با کاربری بسیار آسان و هزینه های معقول و منطقی می باشد . در واقع کاربری این طبقه برای انسان ها و کاربران معمولی تر بسیار راحت تر است و برای مصارف متعدد می توان از آن ها بهره برد .

شاید دسته های دیگر بیشتر برای مصارف صنعتی و یا نظامی کاربردی باشد . هواپیمای کنترلی و هلیکوپتر ها دارای سابقه ی قدیمی تری نسبت به کوادکوپتر ها هستند اما باید بدانید از زمان ظهور کوادکوپتر ها در بازار تعداد مخاطبان و علاقه مندان این محصول پروازی روند رو به رشدی را طی کرده است . شاید بهتر است که بگوییم کوادروتور ها سهم بازار خیلی بیشتری را به خود اختصاص داده اند .

طراحی کوادکوپتر

مویک 2

در طراحی کوادکوپتر ملخ ها دو به دو و به صورت ضربدری از یک خانواده هستند . لذا در هنگان تعویض و نصب ملخ ها باید به جایگاه آن ها بسیار دقت کنید چرا که اگر ملخ ها را به صورت اشتباهی ببنیدید پرنده از جای خودش بلند نخواهد شد .

امروزه بسیاری از مراکز دانشگاهی ، تحقیقاتی ، صنعتی و نظامی برای اجرای پروژه های خودشان از این مدل پروازی بهره میگیرند . مخصوصا اگر کوادکوپتر مذکور مجهز به یک دوربین جهت فیلم برداری و عکاسی هوایی نیز باشد . به خروجی حاصله هلی شات می گویند . بدانید و آگاه باشید که هیچ چیزی از زاویه دید آسمان مخفی نخواهد ماند و تمامی خفایا و زوایای محیط و لوکیشن مدنظرتان در تصویر خواهد آمد . به همین دلیل است که بسیاری از مراکز نگهبانی و حراستی از کوادکوپتر ها برای حراست و نگهبانی استفاده می کنند .

GPS در کوادکوپتر چه کاربردی دارد ؟
خواندن مطلب

کوادکوپتر ها همانند بسیاری دیگر از محصولات پروازی از ایجاد اختلاف فشار در اتمسفر پیرامون خود برای بلند شدن و حرکت در هوا استفاده می کنند . در هلیکوپتر ها این وظیفه بر عهده ی ملخ اصلی است اما در کوادکوپتر ها 4 ملخی که دارای زوایای متفاوتی نسبت به یکدیگر هستند شرایط را برای بلند شدن دستگاه فراهم می کنند . کوادروتور با بهره گیری از 4 موتور و ملخ مجزا و چرخش دو به دو معکوس این موتور ها نیروی گشتاور های ایجاد شده را خنثی می کنند و همین اختلاف فشار نیروی لازم جهت برخواستن دستگاه را فراهم می کند . در واقع طراحی مهندسی محصول و قرارگیری صحیح ملخ ها باعث می شود تا این مدل پروازی این چنین نرم و استیبل پرواز کند .

  • نحوه ی هدایت و کنترل یک کوادکوپتر بسیار جالب توجه است بدین صورت که به عنوان مثال برای تغییر ارتفاع از کم یا زیاد کردن سرعت چرخش همه موتورها استفاده می‌شود و باعث کمتر یا زیاد تر شدن اختلاف فشار به وجود آمده می‌شود .
  • برای چرخش کواد کوپتر به دور خود و به صورت درجا ، دو پره هم جهت با سرعت کمتر و دو پره هم جهت دیگر با سرعت بیشتر می‌چرخند و نیروی گشتاور به یک سمت ایجاد می‌شود و اختلاف فشار همانند قبل است ( زیرا دو پره با سرعت کمتر و دو پره دیگر به همان نسبت با سرعت بیشتر می‌چرخند ) لذا کواد کوپتر در ارتفاع ثابت به دور خود می‌چرخد .
  • برای حرکت کواد کوپترها در جهت‌های مختلف (عقب ، جلو، چپ و راست) توسط کم و زیاد کردن سرعت موتورها کواد کوپتر را از حالت افقی خارج کرده و باعث حرکت آن می‌شوند .

تاریخچه کواد کوپتر ها

اولین کوادکوپتر تاریخ

  1. اولین مدل آزمایشی مولتی روتور بر می گردد به سال 1907 که دو برادر فرانسوی به نام های Jacques and Louis Breguet در پروژه ای یک کوادکوپتر را ساخته و آن را مورد آزمایش قرار داده اند . هرچند این پروژه شکست خورد و آن ها نتوانستند پرنده را در آسمان ثابت نگاه دارند اما مهم موفقیت آن ها در طراحی و شروع این قضیه بود .
  2. در سال 1920 یک مهندس فرانسوی دیگر به نام Etienne Oehmichen اولین بالگرد چهارپره را اختراع نمود و مسافت 360 متر را با کوادکوپتر خود پرواز کرد و در همان سال او توانست با کوادکوپتر خود مسافت 1 کیلومتر را در مدت 7 دقیقه و چهل ثانیه پرواز کند .
  3. در سال 1922 دکتر eorge de Btheza موفق به طراحی و تست چند کوادکوپتر شد .
  4. در سال 1956 نیز مدل پروازی دیگری توسط Convertewings مورد آزمایش قرار گرفت و در سال 1958 نیز مدل Curtis-Wright VZ-7 توسط کمپانی Curtis- Wright طراحی شد .

جالب است که با بررسی تاریخ متوجه می شویم این محصول و این زمینه دارای تاریخچه بلند و بالایی است و محصول یکی دو روز آزمایش سطحی و زودگذر نبوده است . سالیان سال تحقیق و بررسی بر روی نمونه های طراحی شده و آزمایشگاهی کمک کرده تا امروز نتیجه نهایی بسیار شگفت انگیز و قابل قبول باشد .

در اواخر سال 2000 میلادی پیشرفت در الکترونیک باعث ساخت کنترلرهای سبک پرواز ارزان ، شتاب سنج (IMU) ، سیستم موقعیت یابی جهانی و دوربین ها شد . این باعث شد که پیکربندی کوادکوپتر برای وسایل نقلیه کوچک هواپیماهای بدون سرنشین محبوب شود و این دستگاه ها به سرعت فراگیر شوند .

  • طبقه بندی کوادروتور ها
HEADLESS MODE چیست ؟
خواندن مطلب

انواع کواد کوپتر

کوادکوپتر ها در دسته بندی های مختلفی به مردم دنیا شناسانده شده اند که می توان به چند مورد از معروف ترین آن ها اشاره کرد . کوادکوپتر ها از نظر سایز و ابعاد به نانوکوادکوپتر ها ، مینی کوادکوپتر ها و کوادکوپتر ها طبقه بندی می شوند . نانوکوادکوپتر ها دارای ابعاد و سایز نسبتا کوچکی هستند که معمولا در یک کف دست قرار می گیرند و بسیار کم صدا هستند و برای پرواز در محیط های داخلی مورد استفاده قرار میگیرند . مدل های بسیار محدودی از این سری دارای دوربین هستند .
بعد از این گروه مینی کوادکوپتر ها دارای سایز بزرگ تری هستند مثلا به طور میانگین 15×15 سانتی متر ابعاد دارند و می توانند مجهز به یک دوربین نیز باشند . بعد از این گروه دیگر کوادکوپتر ها دارای سایز های استاندارد هستند که حداقل از 30×30 سانتی متر شروع میشوند به بالا . استفاده از Drone ها در محیط های مختلفی امکان پذیر است اما باید به شرایط فیزیکی و محیطی نیز دقت کنید .

یکی دیگر از طبقه بندی های مهم این محصولات دسته بندی به سه گروهی هابی ، نیمه حرفه ای و حرفه ای است . معمولا مدل های بسیار زیادی طراحی و تولید می شوند که دارای آپشن ها و قابلیت ها و کیفیت دوربین متوسطی برای مصارف شخصی و تفریحی سرگرمی هستند . دسته ی بعدی از آنجایی که دارای چند ویژگی تخصصی است در رده ی نیمه حرفه ای جای میگرد و دسته آخر نیز به دلیل دارا بودن ویژگی هایی من جمله GPS ، قابلیت بازگشت به خانه دقیق ، دوربین های بسیار باکیفیت ، برد رادیویی طولانی ، مدت زمان پروازی قابل قبول حدود 30 دقیقه و بالاتر در رده ی کوادکوپتر های تخصصی و یا هلی شات جای می گیرند .

کاربرد کوادکوپتر ها

کاربرد کوادکوپتر

امروزه مولتی روتور ها و به خصوص کوادکوپتر های 4 پره به شهرت بسیار زیادی رسیده اند به گونه ای که در بسیاری از مصارف و اهداف از آن ها بهره برداری می شود . به عنوان مثال می‌توان به کاربردهای گسترده تصویر برداری هوایی ، نقشه‌ برداری ، امور نظامی ، تفریحی ، پایش خطوط انرژی ، امداد و نجات و … اشاره نمود .

امروزه کمتر فیلم سینمایی و یا تلویزیونی را می توان مشاهده کرد که در آن از تصاویر هوایی ( هلی شات ) استفاده نشده باشد . این تصاویر برای مخاطبان بسیار لذت بخش است . قبل از ظهور این محصولات بواسطه ی هلی کوپتر از بالا با یک دوربین عکاسی و فیلم برداری می شده که مشقت های بسیار زیادی نیز داشته است . اواخر سال 2010 میلادی .
امروزه برای بسیاری از مصارف از جمله پایش ، حراست و نگهبانی ، مرزبانی ، نقشه برداری ، ساخت تیزر و فیلم ، عکاسی هوایی و … از کوادکوپتر های دوربین دار استفاده می شود . جالب است که امروزه نظریه های مختلفی دال بر جابه جایی غذا ، وسایل و انسان ها توسط کوادکوپتر ها نیز مطرح شده که در دست آزمایش و بررسی است . از جمله کاربرد های کوادکوپتر می توان به موارد ذیل به صورت گسترده اشاره کرد :

  • موارد نظامی و اجرای قانون 
چه خطر هایی پهپاد شما را تهدید می کند ؟
خواندن مطلب

از کوادکوپتر ها برای برای نظارت و شناسایی توسط سازمان های نظامی و انتظامی ، و همچنین مأموریت های جستجو و نجات در محیط های شهری استفاده می شود . به عنوان مثال Aeryon Scout که توسط یک شرکت کانادایی ساخته شده است یک هواپیمای بدون سرنشین کوچک است که می تواند بدون صدا در محیط دلخواه قرار بگیرد و بواسطه ی دوربینی که دارد عکس و فیلم تهیه کند .
این شرکت مدعی است این وسیله توانسته کمک بسیار خوبی برای پلیس ها در جهت شناسایی گروه و سازمان های حمل موادمخدر باشد . البته از این مدل های پروازی و مشابه آن برای جاسوسی از انسان های سیاسی نیز بهره گرفته می شود . در اوایل صبح روز 26 ژانویه 2015 یک کوادکوپتر تفریحی در کاخ سفید سقوط کرد که ظاهرا برای جاسوسی به آنجا پرواز کرده بود .

  • عکاسی

عکاسی با کوادکوپتر

در ایالات متحده آمریکا از کوادکوپتر های دوربین دار برای عکاسی و فیلم برداری هوایی به صورت بسیار گسترده استفاده می شود . هلی شات در این کشور به صنعتی بسیار پردرآمد و کاربردی بدل گشته است .

  • روزنامه نگاری

امروزه بسیاری از روزنامه نگاران در جهت جمع آوری اخبار مرتبط با جنگ ، تظاهرات و تخریب از کوادکوپتر های دوربین دار استفاده می کنند تا با سند و مدرک بتوانند اخبار درست را به گوش مردم جهان برسانند .

  • تحویل و حمل و نقل

کوادکوپتر باربر

در دسامبر سال 2019 توسط یک شرکت داروسازی این پروژه کلید خورد که داروها به واسطه ی کوادکوپتر به دست مریضان برسد . امروزه برای تحویل غذا ، انسان و یا مرسولات مختلف کوادکوپتر ها می توانند مورد استفاده قرار بگیرند و شرکت های بزرگی از جمله آمازون و علی بابا سخت پیگیر این موضوع هستند .

  • امداد و نجات

کوادکوپتر امداد

امروزه از کوادکوپتر ها در بسیاری از موارد از جمله سیل ، زلزله و … برای امداد و کمک رسانی به انسان ها و حیوانات استفاده می شود . بی شک در آینده ای نه چندان دور این زمینه بسیار گسترش و پیشرفت خواهد کرد .

  • هنر

هنر نیز بی انتهاست و بسیاری از عکاسان و نقاشان به جهت خلق آثاری تازه و متفاوت از کوادکوپتر های دوربین دار استفاده می کنند و می توان به جرات ادعا کرد خروجی نهایی بی نظیر است .

  • ورزش

مویک ایر

امروزه مسابقات پرواز و کوادکوپتر های بدون سرنشین در اقصی نقاط دنیا بسیار برگزار می شود . اگر شما به پرواز علاقه مندید با اندکی تمرین و تکرار می توانید به خلبان مولتی روتور های بدون سرنشین مبدل شوید و با پرواز خود دیگران را میخکوب کنید . پرواز به عشق ، صبر و تمرین نیاز دارد و می توانید حتی با یک کوادکوپتر ارزان قمت نیز شروع کنید . اگر در این زمنیه تجربه ای خاص دارید می توانید آن را در قسمت نطرات با دیگر کاربران نیز به اشتراک بگذارید .

همچنین جهت خرید کوادکوپتر و اخذ مشاوره های لازم می توانید با کارشناسان فروش جهان آرسی ارتباط برقرار کرده و با مدل های پروازی روز دنیا در همه ی رده های قیمتی آشنا شوید و در نهایت متناسب با بودجه و نیازتان و همچنین علاقه نهایی خودتان مدل پروازی مدنظرتان را برگزینید و آن را بخرید .

لطفا در صورتی که از مقاله ” کوادکوپتر چیست ؟ ” سایت مجله خبری جهان آرسی لذت بردید آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید ، همچنین در صورتی که هرگونه سئوال و یا نظر دارید میتونید آن را در قسمت نظرات با ما و سایر علاقه مندان در این حوضه به اشتراک بگذارید .

14 نظرات
  1. محدثه می گوید

    سلام.میشه فرق بین کوادکوپتروهلی شات وپهبادروبگین بهم؟برای عکاسی وفیلمبرداری کدوم مناسبتره؟

    1. احسان فلاح پور می گوید

      سلام
      لطفا این مقاله را مطالعه فرمایید .
      https://www.jahanrc.com/blog/whats-helishot/
      موفق باشید

  2. مرضیه توفیقی مقدم می گوید

    مث شغل جواد جوادی بچه مهندس

    دلم رفت

  3. علی حسینی می گوید

    دوستان لطفا اگر تمایل دارید با ما همکاری کنید. و اگر پروژه ای که در دانشگاه انجام دادید بهمون بگید ممنونتون میشم.

  4. علی حسینی می گوید

    به نام خدا من علاقه مند به کواد کوپتر و انجام دادن پروژه هستم و رشته تخصیصیه من الکترونیک است بازم ممنونم از این سایت تا مقدماتی عرضه نمودند.

  5. مجید می گوید

    سلام. وقتتون بخیر. من رشتم الکترونیک و علاقه زیادی به ادبیات و نوشتن و کواد کوپتر دارم و عاشق هنر هم هستم…لطفا باهام تماس بگیرید تا بتونم سوالاتم رو بپرسم ازتون ممنون یه دنیا سوال دارم …

    1. احسان فلاح پور می گوید

      سلام ، وقت بخیر
      در صورت نمایل می تونید با مجموعه و با شماره 021-22387819 تماس بفرمایید .
      موفق باشید

  6. سینا می گوید

    سلام
    من قصد خرید هلی شات دارم فکر میکنم برند ها و مدل های خیلی زیادی دارن و همین باعث شده که من سر در گم بشم و نتونم خرید کنم البته من خیلی پرس و جو کردم فکر میکنم الان یکی از بهترین برند ها dji هست که البته قیمت های بالایی داره.به نظر شما خرید برند DJI نسبت به قیمتش ارزش داره یا نه؟
    اگر برند بهتری میشناسید لطفا معرفی کنید.

  7. شیوا می گوید

    با سلام من همیشه برای استفاده از هلی شات ها ترس داشتم که یه موقع غیر قانونی نباشه یا اینکه با استفاده ازشون توی دردسر نیوفتم هیچ کس هم تا به حال توی این زمینه منو درست راهنمایی نکرده نمیدونم کجاها مخصوص استفاده از این هلی شات هاست که منع قانونی نداشته باشه یا از کجا میشه مجوز های لازمه رو گرفت؟ البته من شنیدم که مجوز فط به کسایی که آتلیه دارن میدن و بقیه حق استفاده ندارن.
    مرسی اگر منو راهنمایی کنید

    1. احسان فلاح پور می گوید

      سلام ، استفاده از هلی شات ها به هیچ وجه در صورت استفاده صحیح از آن ها در کشور ممنوع نمی باشد . در ابتدا شما باید هلی شات خود را از یک مجموعه رسمی و قانونی که عضو رسمی اتحادیه صنایع هوایی و فضایی است تهیه نمایید . پس از آن مدارک و راهنمایی های لازم جهت اخذ و پلاک پرنده تان از آن مجموعه به شما اعلام می شود تا بتوانید دستگاه خودتون رو به صورت رسمی پلاک کنید . لازم به ذکر است که مجوز استفاده از هلی شات ها به تمامی افراد ارائه خواهد شد و نیاز به دارا بودن شغل خاصی نمی باشد . فقط کافیست که دستگاه خودتون رو همانند خودروی خودتون پلاک کنید تا بتونید در تمام مکان های استادارد و فاقد ممنوعیت پروازی از آن استفاده کرده و لذت ببرید . با توجه به این مسئله که جهان آرسی عضو رسمی اتحادیه صنایع هوایی و فضایی است ، شما می توانید هلی شات خودتون رو با خیال راحت از این مجموعه تهیه نمایید . همچنین همکاران ما شما را تا دریافت نهایی پلاک هلی شات تان راهنمایی خواهند کرد .

  8. هوشنگ می گوید

    سلام مرسی از اطلاعات کاملی که در اختیار ما گذاشتید من این مقاله رو کامل خوندم ولی راستش من فکر میکنم هرچی دستگاه بزرگتر باشه و تعداد پره هاش بیشتر باشه قوی تره نمیدونم این استدلال درسته ؟یا نه در مورد هلی شات ها این طور نیست؟و اگر تعداد موتور هاش بیشتر باشه فکر میکنم باهاش بسته و بار هم حمل کرد و ازش استفاده تجاری کرد .

    1. احسان فلاح پور می گوید

      سلام ، وقت بخیر
      طرز تفکر شما صحیح است اما با توجه به هر نیازی این مسئله متفاوت است .
      موفق باشید

  9. ابوالفضل می گوید

    سلام و خسته نباشید
    چرا این دستگاه ها انقدر گرون شدن من واقعا عاشق پرواز با این هلی شات ها هستم ولی به دلیل این قیمت های فضایی نمیتونم بخرم چند وقتی هست که به فکر ساختش افتادم به نظر شما اگر خودم بسازم برام ارزون تر در میاد؟و اینکه من هیچ تجربه ای ندارم شما میتونید منو راهنمایی کنید برای ساخت؟و در نهایت اینکه اگر دستگاه رو خودمون بسازیم این همه هوشمندی و قابلیت های جذاب رو میشه روش سوار کرد یا نه؟
    شما خودتون قطعات برای ساخت یه هلی شات رو میفروشید؟

    1. احسان فلاح پور می گوید

      سلام ، وقت بخیر
      قطعا دستگاه های تجاری و کامپکت به مراتب قیمت بسیار کمتری نسبت به دستگاه های دست ساز ( کاستوم ) دارد . از این رو هرگز این مسئله پیشنهاد نمی شود . در لول بعدی شما هرگز نمی توانید دستگاهی به هوشمندی و دقت دستگاه های کامپکت تولید نمایید . چون این امر نیاز به دانش برنامه نویسی و هوا و فضا دارد .
      موفق باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.