نکات مهم در هنگام استفاده از باتری لیتیومی

نکات مهم در هنگام استفاده از باتری لیتیومی
4 925

نکات مهم در هنگام استفاده از باتری لیتیوم پلیمر

در دنیای آرسی و انواع کوادکوپتر باتری لیتیوم پلیمری ( Lithium polymer battery ) از ایمنی بیشتر نسبت به باتری های نیکل کادمیوم (NiCd) و نیکل متال (NiMH) برخوردار هستند ، و خطر خاصی برای محیط زیست ندارند .
اما مهم تر از آن قدرت فوق العاده بالا و عملکرد انفجاری عوامل اصلی برتری باتری لیپو به حساب می آید و باعث شده اند این نوع باتری ها در انواع سیستم های آرسی نظیر ماشین کنترلی ، قایق کنترلی ، هلیکوپتر کنترلی ، پهباد و مولتی روتور مورد استفاده قرار گیرند .
علی رغم تمام ویژگی های مثبت ذکر شده ، باتری های لیتیوم پلیمری خطراتی نیز دارند .
به طور کلی اگر در طول شارژ کردن ، تخلیه شارژ ، استفاده کردن ، نگهداری و یا ذخیره سازی از روش های درست استفاده نکنید ، به احتمال فراوان با خطرات باتری لیپو روبرو خواهید شد .
به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم در مقاله نکات مهم در هنگام استفاده از باتری لیتیومی راهکار هایی ساده برای استفاده ایمن از باتری های لیپو در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا با خیال راحت از حداکثر توانایی باتری LiPo بهره مند شوید .
لازم به ذکر است که نکات ذکر شده در این مقاله برای تمام باتری های لیتیوم پلیمری از جمله باتری های هوشمند شرکت DJI (باتری های مورد استفاده در کوادکوپت های سری فانتوم 2 و اینسپایر 1) صدق می کنند .

نکات مهم در هنگام استفاده از باتری لیتیوم پلیمر

توصیه های ایمنی در هنگام استفاده از باتری لیتیوم پلیمری

  1. به هیچ وجه باتری لیپو با بدنه متورم را شارژ نکنید و آن ها را مورد استفاده قرار ندهید . همچنین توصیه می شود این نوع باتری های معیوب را داخل منزل نگهداری نکنید ، از تخلیه شارژ آن ها بپرهیزید ، و بلافاصله مراحل مربوط به فرایند از بین بردن باتری لیپو را دنبال کنید .
  2. باتری لیپو دست دوم نخرید ، چرا که مشخص نیست صاحب قبلی چه بلا هایی سر باتری آورده است و در نتیجه ممکن است باتری معیوب به شما فروخته شود . بنابراین به عبارت هایی همچون “کاملا نو”، “در حد” و … توجه نکنید و اجازه ندهید چرب زبانی افراد سودجو شما را وسوسه کند .
  3. برای شارژ کردن یا تخلیه شارژ همواره از یک دستگاه شارژ مخصوص باتری لیپو با قابلیت متعادل سازی شارژ استفاده کنید . یکسان بودن ولتاژ تمام سلول های موجود در یک باتری لیتیوم پلیمری فوق العاده حیاتی است و همیشه باید تعادل بین سلول ها برقرار باشد .
    اما اگر ولتاژ سلول ها تفاوت فاحشی داشته باشد ( به عنوان مثال در باتری لیپو دو سلولی ولتاژ سلول اول 1.8V و ولتاژ سلول دوم 4.5V ) ، این احتمال وجود دارد که باتری ناپایدار و در نتیجه خطرناک شود .
    خوشبختانه شارژر هایی که دارای قابلیت متعادل سازی هستند می توانند وضعیت شارژ هر سلول را به طور جداگانه بررسی کنند و در ادامه با تقسیم شارژ تعادل را بین آن ها برقرار می کنند . البته برای شارژ کردن باتری های لیپو تک سلولی لازم نیست حتما از این نوع شارژر ها استفاده کنید .
  4. هنگام شارژ کردن ، تخلیه شارژ ، و نگهداری باتری لیپو خارج از دستگاه حتما از کیف مخصوص مقاوم در برابر آتش استفاده کنید . اما اگر این مدل کیف ها را در اختیار ندارید ، می توانید سایر محفظه های مقاوم در برابر آتش را جایگزین آن ها نمایید .
    با وجود اینکه انفجار و آتش سوزی باتری های LiPo چندان رایج نیست ، اما زمانی که اتفاق می افتد در کوتاه ترین زمان ممکن صدمات بسیاری به وجود می آورد . گاهی اوقات یک نقص فنی ساده مانند چرخه داخلی کوتاه کافیست تا جرقه انفجار باتری لیپو زده شود .
    چنین حوادثی قطعا غیر قابل پیش بینی هستند و نمی توان زمان مشخصی برای آن ها تعریف کرد . البته چنین اتفاقاتی بیشتر در مواقع شارژ کردن یا تخلیه شارژ رخ می دهد ، اما این بدین معنا نیست که هنگام نگهداری و ذخیره سازی باتری احتمال بروز آن ها وجود ندارد .
    بنابراین توصیه می شود به جز مواقعی که باتری داخل دستگاه است ، حتما آن را داخل کیف مخصوص باتری لیپو یا سایر محفظه های عایق در برابر آتش نگهداری نمایید .
    نکته مهم دیگر این است که همیشه کیف یا محفظه بزرگ تر از باتری انتخاب کنید . همچنین اگر قصد دارید چند باتری لیتیوم پلیمری را در یک کیف ذخیره کنید ، حتما دستور العمل های ارائه شده توسط تولید کنندگان کیف را مطالعه کنید و مطمئن شوید چه تعداد باتری با چه گنجایشی داخل آن جای می گیرد . فراموش نکنید که قیمت یک کیف ضد آتش فوق العاده کمتر از یک باتری LiPo است و در بلند مدت می تواند شما را از خرید باتری جدید بی نیاز کند .
  5. هیچگاه از کوله پشتی یا کیف معمولی برای ذخیره سازی طولانی مدت باتری لیتیوم پلیمری استفاده نکنید . این نوع وسایل معمولا از فوم و پلاستیک ساخته شده اند و به فرایند پخش شدن آتش سرعت می بخشند . همانطور که اشاره کردیم بهترین گزینه برای نگهداری طولانی مدت باتری LiPo محفظه های مقاوم در برابر آتش مانند جعبه یا صندوق فلزی است .
  6. به هیچ وجه باتری های لیتیوم پلیمری را در طول فرایند شارژ به حال خود رها نکنید . اگر باتری لیپو در طول شارژ کردن متورم شود ، دود کند یا حتی آتش بگیرد ، شما باید در محل حاضر باشید تا بتوانید به سرعت موقعیت را کنترل کنید . فراموش نکنید که رها کردن باتری لیپو در حال شارژ حتی برای چند لحظه ممکن است خسارت های جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد .
  7. از آنجایی که آتش سوزی باتری LiPo بر اثر واکنش مواد شیمیایی رخ می دهد ، همیشه باید یک کپسول آتش نشانی را در نزدیکی محل شارژ ، تخلیه شارژ و نگهداری باتری به حالت آماده باش داشته باشید .
    این محل همچنین باید عاری از مواد اشتعال زا همچون چوب یا وسایل چوبی ، فرش ، یا مخازن سوخت و گازوئیل باشد . اساسا بهترین محل برای شارژ کردن و نگهداری باتری های لیتیوم پلیمری مکان هایی است که دارای سطح سیمانی یا سرامیکی هستند .
  8. اجازه ندهید باتری لیپو بیش از حد شارژ شود . معمولا ولتاژ یک باتری لیتیوم پلیمری با شارژ کامل معادل 4.2V به ازای هر سلول است . بنابراین سعی کنید به محض رسیدن به این ولتاژ فرایند شارژ کردن را متوقف کنید .
  9. هنگام تخلیه شارژ باتری لیپو اجازه ندهید ولتاژ کمتر از 3.0V به ازای هر سلول شود . این در حالی است که بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند ولتاژ باتری به ازای هر سلول همواره بالاتر از 3.2V باشد تا سلامت باتری در بلند مدت حفظ شود . در هر صورت لازم است بدانید که ولتاژ 2.9V به ازای هر سلول یا کمتر از آن باعث بروز صدمات دائمی در باتری لیتیوم پلیمری خواهد شد .
  10. تحت هیچ شرایطی باتری لیتیوم پلیمری با شارژ کامل را بیشتر از دو یا سه روز به حال خود رها نکنید . حداکثر در روز سوم اگر هنوز برنامه ای برای استفاده از باتری ندارید ، باید عملیات تخلیه شارژ را اجرا کنید تا ولتاژ باتری به 3.6V تا 3.8V به ازای هر سلول کاهش پیدا کند . پس از آن می توانید باتری را به محل مناسب انتقال دهید و در شرایط ایمن آن را نگهداری کنید .
  11. باتری های لیتیوم پلیمری را در دمای اتاق نگهداری کنید . این یعنی شما نمی توانید آن ها را داخل گاراژ های گرم در طول تابستان و سرد در طول زمستان انبار کنید .
    با وجود اینکه سرد کردن باتری واکنش های شیمایی داخل آن را کاهش داده و باعث طولانی تر شدن عمر آن می شود ، اما خارج کردن آن از محیط سرد و بازگداندن به دمای اتاق می تواند فرایند چگالش را داخل باتری فعال کند ، فرایندی که با توجه به ترکیبات شیمیایی باتری LiPo می تواند فوق العاده خطرناک باشد .
  12. همیشه به یاد داشته باشید که حرارت دشمن اصلی انواع باتری LiPo محسوب می شود . به عبارت دیگر هر چقدر دمای باتری در طول استفاده بیشتر شود ، متعاقبا طول عمر آن کاهش پیدا می کند .
    بنابراین هنگام استفاده از سیستم های آرسی دمای باتری لیپو را زیر نظر داشته باشید و اجازه ندهید باتری بیش از حد داغ شود. به این منظور می توانید به محض مشاهده حرارت بالا دستگاه را برای چند دقیقه خاموش کنید تا باتری خنک شود .
    علاوه بر آن توصیه می شود باتری استفاده شده که هنوز داغ است را شارژ نکنید ، و بالعکس باتری که در طول شارژ کردن گرم شده است را بلافاصله مورد استفاده قرار ندهید .
  13. در بهترین حالت طول عمر بسیاری از باتری های لیتیوم پلیمری تقریبا 300 چرخه است . اما مواردی همچون نگهداری طولانی مدت باتری با شارژ کامل یا در وضعیت کاملا خالی ، استفاده کردن از باتری تا جایی که کاملا تخلیه شود ، توجه نکردن به دمای باتری و استفاده از آن علی رغم گرم شدن بیش از حد طول عمر باتری را به شدت کاهش می دهند .
  14. باتری های لیتیوم پلیمری در هوای سرد عملکرد مطلوبی ندارند . هر چقدر هوا سردتر باشد ، فعالیت های شیمیایی داخل باتری با سرعت کمتری صورت می پذیرد و در نتیجه مدت زمان شارژدهی باتری کاهش می یابد .
    بنابراین توصیه می شود در دمای منفی 10 درجه سانتی گراد و کمتر از آن از باتری LiPo استفاده نکنید ، چرا که ممکن است دستگاه آر سی حین عملیات متوقف شود و انرژی لازم برای بازگشت به مبدا را در اختیار نداشته باشد .
  15. اگر حین مسافرت قصد دارید باتری لیپو را در کنار سیستم آرسی و سایر وسایل به هواپیما انتقال دهید، حتما آن را داخل کوله پشتی همراه خود نگهداری کنید و اجازه ندهید به همراه چمدان ها به قسمت بار منتقل شود .
بررسی مشخصات فنی کوادکوپتر اسپارک
خواندن مطلب

امیدواریم نکات ذکر شده در مقاله ” نکات مهم در هنگام استفاده از باتری لیتیومی ” بتواند شرایط لازم برای استفاده ایمن از باتری های لیتیوم پلیمری را در اختیار شما عزیزان قرار دهد . برای شرکت در این بحث و ارائه نکاتی که به آن ها اشاره نشده است می توانید از بخش نظرات استفاده کنید و اطلاعات خود را با ما در میان بگذارید .

4 نظرات
  1. اکبری می گوید

    یعنی این روش ضرر داره یانه میخام بدونم میشه یا نمیشه چون باتری یدکی هم گرونه هم اینکه ۲۰دیقه دوام داره

    1. بهار هنرخواه می گوید

      سلام کدوم روش ؟

  2. اکبری می گوید

    سلام من یه ماشین کنترلی راهسازی دارم ولی باتریش زودتموم میشه سوالم اینه میشه من سیمهای این ماشینو بجای باتری به یه آداپتور Dc که ولتاژ برابر باباتری داره وصل کنم وباتریو دربیارم

    1. بهار هنرخواه می گوید

      سلام وقت بخیر
      جهت افزایش زمان درایوینگ از باتری یدک استفاده کنید .
      موفق باشید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.