10 کاربرد پهپاد ها در صنعت

10 کاربرد پهپاد ها در صنعت
0 4,577

کاربرد های تخصصی پهپاد در صنعت

10 کاربرد پهپاد ها در صنعت عنوان مقاله ای است که می خواهیم امروز به صورت کاملا تخصصی به آن بپردازیم . در سال های اخیر و به ویژه در دهه اخیر کاربرد پهپاد ها در صنعت و ابعاد مختلف زندگی انسان ها بسیار چشمگیر شده است . برای مصارف بسیار متعددی امروزه می توان از پهپاد ها استفاده کرد . مولتی روتورها خانواده بسیار بزرگی هستند که دسته بندی و طبقه بندی های مختلفی دارند .

به عنوان مثال تری کوپتر ها ، کوادکوپتر ها ، هگزا کوپتر ها و اکتاکوپتر ها طراحی و تولید می شوند . اما از این میان کوادکوپتر ها بسیار محبوبیت بالایی دارند و دارای ویژگی ها و قابلیت هایی هستند که برای مخاطبان عام مورد استفاده است . استفاده و به پرواز در آوردن کوادکوپتر ها به هیچ دانش و مهارت از پیش تعیین شده ای نیاز ندارد و فقط و فقط باید تمرین و تکرار کرد .

پهپاد نیز به پرنده بدون سرنشینی گفته می شود که در وزن و ابعاد کوچک طراحی و تولید می شود و اپراتور از طریق رادیوکنترل آن را هدایت و راهنمایی می کند . هلی شات نیز در لغت به معنای عکاسی و فیلم برداری هوایی است و به پهپاد های دوربین داری که توانایی عکاسی و فیلم برداری هوایی را دارند اصطلاحا هلی شات گفته می شود . یکی از معروف ترین برند های طراحی و تولید هلی شات در دنیا DJI است . طبق امار پیش بینی می شود در سال 2020 حدودا شانزده میلیون هلی شات در سطح دنیا به فروش برسد که بی شک برند بنام DJI سهم بسیار بزرگی در این بین دارد .

در مقاله 10 کاربرد پهپاد ها در صنعت می خواهیم از کاربرد های بی شمار پهپاد ها در صنعت و زندگی روزمره صحبت کنیم و بی شک متوجه خواهید شد که کاربرد های این وسیله به حدی است که شاید دیگر دنیا را بدون آن ها نتوانیم تصور کنیم .

10 کاربرد پهپاد ها در صنعت

 

پهپاد چیست ؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم پهپاد ها پرنده های بدون سرنشینی هستند که در ابعاد و سایز های کوچک طراحی و تولید می شوند و اپراتور می توانید به واسطه رادیوکنترل آن ها را در محدوده مجاز برد رادیویی هدایت و کنترل کند . اگر این پهپاد ها به دوربین مجهز شوند قابلیت عکاسی و فیلم برداری هوایی پیدا می کنند که بسیار ارزشمند است . عکاسی و فیلم برداری از زاویه دید آسمان بسیار چشم نواز است و هر مخاطبی از دیدن آن ها لذت می برد . پهپاد در زبان لاتین DRONE نام دارد . این کلمه به معنای زنبور نر است . صدایی که بال های زنبور و پهپاد تولید می کنند به هم شباهت دارد . ساخت اولین پهپاد به دهه 80 میلادی بر می گردد . آن زمان پهپاد ها کاربرد بسیار زیادی در زمینه جنگ و جاسوسی و کشتار داشته اند . اما خوشبختانه امروزه پهپاد ها کاربری های بهتر و مفید تری پیدا کرده اند .

کارخانه و برند های بنامی در این زمینه فعالیت های دانش بنیان خود را آغاز کرده اند و همین امر باعث شده تا انسان ها برای مصارف متعددی از این وسایل بهره بگیرند . شاید به جرات بتوان ادعا کرد خوبی های کاربرد پهپاد ها امروزه بیشتر از جنبه های منفی آن است . پهپاد متشکل از 4 موتور و یا بیشتر است که به صورت چپ گرد و یا راست گرد قرار می گیرند که می توانند با تغذیه از یک منبع تغذیه ای مثل باتری و یا چیز دیگری یک نیرو محرکه به سمت بالا ایجاد کنند . این عملکرد ساده و یکسان همه پهپاد هاست اما خب در این بین برند ها با اضافه کردن قابلیت ها  و ویژگی های کاربردی می توانند محصولشان را از سایرین متمایز کنند . به عنوان مثال DJI دقیقا همین کار را می کند برای همین است که تا این اندازه معروف و بنام در سطح دنیا شده است .

 

پهپاد چیست ؟

یک پهپاد خوب چه ویژگی هایی دارد ؟

امروزه پارامتر ها و ویژگی های متعددی در انتخاب شدن یک پهپاد در غالب پهپاد خوب تاثیر گذار است و پیشرفت علم و تکنولوژی و فعالیت های گسترده برند های تجاری دنیا کاربران و مصرف کنندگان را متوقع ساخته است . به عنوان مثال مدت زمان پروازی ، کیفیت دوربین ، آپشن ها  و مود های پروازی ، برد رادیویی و سنسور های هوشمند بسیار مهم هستند . البته باید بدانید که کوادکوپتر ها به 3 دسته تقسیم می شوند و دسته اول و دوم کوادکوپتر های هابی و نیمه حرفه ای هستند . بیشتر قابلیت ها و ویژگی های خوب در کوادکوپتر و هلی شات های تخصصی به چشم می خورد . از این روی زمانی که کاربران با صرف هزینه به دنبال خرید هلی شات هستند می خواهند بهترین و کامل ترین مدل موجود را برگزینند .
به عنوان مثال هلی شات های DJI دارای دوربین های بسیار باکیفیتی هستند که می توان برای مصارف تخصصی از آن ها بهره برد . در کوادکوپتر های سرعتی میزان سرعت و شتاب اهمیت پیدا می کند و در پهپاد های بار بر میزان وزنی که می تواند آن پهپاد با خود حمل کند بسیار مهم است . در پهپاد های سم پاشی مناسب برای کشاورزی هم میزان سرعت و دقت و حجم سم مورد استفاده بسیار حائز اهمیت است . بی شک با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی شاهد گسترده شدن فعالیت پهپاد ها در زمینه های مختلف خواهیم بود .

مشخصات فنی مویک 2 اینترپرایز ادونس
خواندن مطلب

حال پس از ارائه مقدمه ای جامع در این بخش برآن شدیم تا ده مورد از کاربرد های پهپاد ها در صنعت را برای شما شرح دهیم .

 

ده کاربرد پهپاد ها در صنعت

مهمترین کاربرد پهپاد ها در صنعت

فیلم برداری و عکس برداری

فیلم برداری و عکاسی از دیرباز طرفداران خاص خود را داشته است و همیشه دوربین های عکاسی در حال پیشرفت بوده اند . در دهه اخیر با نصب دوربین بر روی پهپاد ها پدیده نوظهوری بوجود آمد که هلی شات به معنای عکاسی و فیلم برداری هوایی نام گرفت . در فیلم برداری و عکاسی هوایی هیچ چیزی از چشمان تیز بین آن پهپاد دور نخواهد ماند و شگفتی و زیبایی خروجی های گرفته شده مخاطب را به وجد می آورد . مهم ترین استفاده از عکس و فیلم هوایی امروزه در فیلم های سینمایی ، تلویزیونی ، تبلیغات ، عروسی و … است . البته برای حراست و نگهبانی ، مرزبانی ، مستند سازی و پایش نیز از پهپاد های دوربین دار استفاده می شود . پیش از این برای عکاسی و فیلم برداری هوایی اپراتور به همراه دوربین سوار بر هلیکوپتر باید از محیط عکس برداری و یا فیلم برداری هوایی می کرد که بسیار دشوار و پر خطر بود و حتی خروجی نهایی از کیفیت لازم برخوردار نبود . امروزه برای ساخت کلیپ های عروسی و خاطره سازی نیز از هلی شات ها بسیار استفاده می شود . هلی شات های تجاری همچون فانتوم و یا مویک پرو به دلیل وزن کم و ابعاد کوچک و کیفیت دوربین های عالی دارای کاربری های ساده ای هستند . هر اپراتوری بدون هیچ مهارت و دانش قبلی می تواند فقط و فقط با تمرین و تکرار به هلی شات کاری حرفه ای مبدل شود و حتی از این راه کسب در آمد کند . عکاسی و فیلم برداری هوایی بسیار زیبا است و بی شک در هر موقعیتی مخاطبان از دیدن آن ها به وجد می آیند . امروزه بسیاری در شبکه های اجتماعی با انتشار تصاویر هوایی فالور های زیادی پیدا کرده اند .

 

فیلم برداری و عکاسی هوایی

پهپاد سمپاش

بعد از فیلم برداری و عکاسی هوایی مهم ترین کاربرد پهپاد های کشاورزی هستند که می توانند زمین های کشاورزی را رصد و سم پاشی کنند . برند DJI در این زمینه بسیار درخشان عمل کرده و پهپاد های کشاورزی بسیار خوبی را به بازار روانه کرده است . مولتی روتور هایی که می توانند بیش از شانزده کیلو از مواد کشنده و سموم آفات را با خود حمل کنند و کار کشاورزان را بسیار بسیار راحت کرده اند . استفاده از این پهپاد های کشاورزی صرفه جویی در نیروهای انسانی است و 80 درصد مفیدتر و سریع تر از حالت عادی می توانند سم پاشی زمین ها را انجام دهند . تازه جالب است که بدانید مدل هایی طراحی و تولید شده اند که کل زمین کشاورزی را می توانند آنالیز کنند و قسمت های مریض آن را تشخیص دهند . همچنین در زمان برداشت محصول و یا کاشت بذر با اطلاعات و داده هایی که به کشاورز می دهند بسیار مفید واقع شوند . بی شک با پیشرفت این حوزه پهپاد ها در چند سال آینده وظیفه کاشت و برداشت محصولات را به عهده خواهند گرفت .

تفاوت مولتی روتور ها در چیست ؟
خواندن مطلب

 

پهپاد سمپاش

نظارت

حراست و نظارت یکی از مهم ترین وظایف پهپاد های دوربین دار است که امروزه در بسیاری از مراکز و شرکت ها و سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرد . به عنوان مثال برای مشاهده عیب یابی در دکل های برق و برآورد خسارات وارده خطرهای زیادی پیش رو بوده است . اما حضور یک هلی شات می تواند بسیار کمک کننده باشد . از محصولات مورد استفاده در این زمینه می توان به ماتریس های dji اشاره کرد . هلی شات های تخصصی این برند توانایی ارسال live تصاویر را دارند لذا در لحظه برای مدیران و مهندسین اطلاعات و داده های مهمی را ارسال می کنند . از آنجایی که دقت و حساسیت این هلی شات ها بسیار بالاست و اطلاعات خوبی را در اختیار قرار می دهند امروزه برای مصارف متعددی در حیطه حراست و نظارت و نگهبانی از آن ها استفاده می شود . حتی در بخش هایی که محیط خصوصی و شخصی خودتان است با داشتن یک هلی شات می توانید براحتی بر محیط نظارت داشته باشید .

 

نظارت به کمک پهپاد ها

ساخت مستند

ساخت مستند و نظارت بر روی حیات وحش یکی دیگر از زمینه هایی است که به حضور هلی شات ها بسیار نیاز دارد . از آنجایی که کوادکوپتر های دوربین دار دارای مدت زمان پروازی بالا و کیفت دوربین خوبی هستند می توان برای نظارت بر روی حیات وحش و ساخت فیلم هایی در این زمینه از آن ها استفاده کرد . بعضا موقعیت هایی پیش میاید که نمی توان به حیوان و یا گروهی از حیوان ها نزدیک شد . اما این پهپاد های دوربین دار کار مستند سازان را راحت کرده اند . و یا حتی موقعیت و محیط هایی وجود دارد که صعب العبور هستند فلذا فقط و فقط یک پهپاد به صورت هوایی می تواند به آن منطقه نزدیک شود . در موقعیت هایی که سکوت و آرامش محیط بسیار برای حیوانات مهم است و عکاس و یا مستند ساز نمی تواند به سوژه نزدیک شود براحتی می توان از یک پهپاد دوربین دار بهره برد .

 

مستندسازی با پهپادها

امداد و نجات

یکی دیگر از مهم ترین کاربرد های پهپاد های دوربین دار استفاده از آنها در مقوله امداد و نجات است . در حوادث طبیعی و یا خرابی های مناطق صعب العبور و … از آنجایی که حضور نیروهای انسانی دشوار است و نمی توان خطر را به جان خرید و در لحظه به اطلاعات مهمی نیاز است باید از پهپاد های دوربین دار استفاده کرد و برای رصد موقعیت و جمع آوری اطلاعات آن ها را به پرواز در آورد . حتی به کمک این پهپاد ها می تواند غذا و دارو نیز جا به جا کرد . حتی گاها برای یافتن یک انسان مفقود شده نیز می توان از پهپاد کمک گرفت . مویک 2 اینترپرایز یکی از هلی شات هایی است که در این زمینه می تواند بسیار کارآیی داشته باشد چرا که مجهز به دوربین حرارتی است . ارسال کمک هایی از جمله لوازم اولیه دارو و اقلام بهداشتی در ساعت های اولیه خسارت بسیار مهم است و فقط و فقط این اتفاق به کمک پهپاد ها می افتد .

 

امداد و نجات با پهپادها

حمل کالا

حتما اسم کوادکوپتر های مخصوص حمل بار به گوشتان خورده و بسیاری از شرکت های اینترنتی و برند دنیا امروزه برای ارسال کالا تئوری های حمل بار با پهپاد ها را ارايه کرده اند . باید به شما بگوییم که این مقوله دور از ذهن نیست و به زودی اتفاق می افتد . این پهپاد ها بی شک برای ارگان ها و سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند غذا ، کالا ، دارو و … با خود حمل کنند . به دلیل افزایش جمعیت امروزه ترافیک های شهری بسیار بالاست و اغلب کاربران بسته های خود را به موقع تحویل نمی گیرند . اما اگر از پهپاد های مخصوص حمل کالا استفاده شود بی شک سرعت و دقت بسیار بالایی دارند . همچنین در شرایط فعلی که کرونا همه گیر شده است و مردم مجبورند قرنطینه باشند پهپاد های این چنینی می توانند بسیار کمک کنند . برند های معروفی از جمله آمازون و ای بی به دنبال آن هستند تا ارسال کالاها را با پهپاد ها میسر سازند . حتی در کشور خودمان ایران نیز پست جمهوری اسلامی ایران برای ارسال بسته و نامه ها درصدد استفاده از پهپاد هاست و طرح اولیه اش نیز ارائه شده است . پس چنین اتفاقی دور از ذهن نیست .

آموزش پرواز با کوادکوپتر
خواندن مطلب

 

حمل کالا با پهپاد

مدیریت حوادث و بحران

هنگام رخ دادن حوادثی از جمله آتش سوزی و یا اتفاق هایی مشابه پهپاد های دوربین دار می توانند موقعیت مدنظر را از بالا رصد کنند و اطلاعات خوبی برای مدیریان فراهم کنند تا در بهبود هر چه بهتر و سریع تر اوضاع مدیریت شود . هیچ چیزی از زاویه دید دوربین پهپاد مخفی نخواهد ماند و می توانید با آنالیز خروجی های گرفته شده اطلاعاتی مفیدی را به دست آورید . بی شک در هنگام رخ داد حوادثی ناگوار امکان حضور نیروهای انسانی فراهم نیست . از این روی پهپاد های دوربین دار به کمک انسان می آیند و در مناطق و نقاطی به پرواز می افتند که امکان حضور نیروهای انسانی نیست . در گذشته برای این امور از هلیکوپتر ها استفاده می شده است که بسیار سخت و دشوار بوده است . والکرا برندی است که مدل هایش در این زمینه بسیار کارایی دارند . پهپاد های امدادی می توانند در هنگام بروز حوادث بسیار خوب و مفید عمل کنند .

مدیریت حوادث با پهپاد

 

تفریح و سرگرمی

یکی از مهم ترین ابعاد پهپاد ها ارائه تفریح و لذت به کاربران است . پرواز از دیرباز مقوله ای هیجان انگیز بوده و بسیاری از کودکان دوست داشته اند در آینده خلبان شوند . با خرید و هدایت یک کوادکوپتر می توانید به خلبان مولتی روتور های بدون سرنشین مبدل شوید . در نظر داشته باشید که برند های بسیار متنوعی پهپاد و کوادکوپتر های تفریحی سرگرمی گوناگونی طراحی و تولید و روانه بازار می کنند . بی شک پرواز و عکاسی و فیلم برداری هوایی می تواند در پر کردن اوقات فراغتتان بسیار مثبت عمل کنند . برای تمامی کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان امکان پرواز و عکاسی و فیلم برداری هوایی امکان پذیر است .

 

پهپاد های تفریحی

نقشه برداری

از پهپاد ها می توان برای نقشه برداری های هوایی نیز استفاده کرد . همچنین جالب است که بدانید پهپاد ها می توانند به کارشناسان هواشناسی برای پیش بینی وضع هوا نیز کمک کنند . به طور کل پهپاد ها می توانند به کارشناسان مختلف در زمینه های گوناگون یاری برسانند . در هلی شات های تخصصی قابلتی وجود دارد که با دادن مختصات می توان شاهد پرواز هوشمند هلی شات و نمونه برداری از محیط برای ارائه یک نقشه هوایی بود . به طور کل اگر به دنبال نقشه برداری هوایی از هر محیطی هستید می توانید از پهپاد های دوربین دار کمک بگیرید .

 

نقشه برداری هوایی با پهپاد

ایجاد نظم و حراست

از دیگر کاربرد های مهم این پهپاد ها می توان به ایجاد نظم و حراست و نگهبانی اشاره کرد . در بسیاری از مراکز ، سازمان ها ، مرزها و موقعیت های سیاسی به حضور نگهبان و بادیگارد نیاز است . اما پهپاد ها کار را آسان کرده اند و می توان به کمک آن ها موقعیت مورد نظر را کاملا تحت نظر داشت . از این روی امروزه برای حراست و نگهبانی و ایجاد نظم از پهپاد های دوربین دار به وفور استفاده می شود . حتی جالب است که بدانید در شرایط همه گیری کرونا در بسیار از کشور ها برای رصد شهر ها از پهپادهای دوربین دار کمک گرفته شده است چرا که امکان حضور نیروهای انسانی در سطح شهر فراهم نبوده است . به طور کل پلیس ها ، نیروهای امنیتی ، مرزبان ها ، نگهبان ها و … می توانند از هلی شات ها استفاده کنند . حراست و نگهبانی امری 24ساعته است و مسوول مربوطه باید در هر لحظه از شرایط حاکم مطلع باشد تا بتواند بهترین تصمیم گیری های ممکن را بگیرد .

 

حراست با پهپادها

خرید پهپاد از نمایندگی DJI

جهان آرسی مفتخر است تا به عنوان بزرگترین و اولین فروشگاه ارائه تجهیزات هلی شات به صورت تخصصی در ایران آماده خدمت رسانی به شما کاربران گرامی باشد . حال که شما از کاربرد های پهپاد های مطلع شدید شاید به یکی از آن ها نیاز پیدا کنید . کارشناسان فروش مجموعه متناسب با بودجه و نیاز شما بهترین مدل های موجود را به شما معرفی خواهند کرد . مدل های موجود در سه دسته هابی ، نیمه حرفه ای و تخصصی هستند و بی شک متناسب با هر نیاز و سلیقه ای مدلی آماده فروش می باشد . در ضمن باید بدانید که تمامی هلی شات ها به همراه گارانتی سلامت و ضمانت اصالت کالا ، گارانتی سلامت و آموزش رایگان ، ارسال به سراسر ایران و خدمات پس از فروش جامع و کامل شامل تعمیرات و تامین قطعات به شما عزیزان ارائه می شود . همچنین شما کاربران گرامی می توانید جهت بازدید و خرید هلی شات خود به صورت حضوری از فروشگاه ما دیدن نمایید .

خرید پهپاد از جهان آرسی

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.