تفاوت مولتی روتور ها در چیست ؟

اگر شما تا به حال زمانی را به بررسی و خرید کوادکوپتر های کنترلی اختصاص داده باشید، حتما می دانید که انتخاب نوع پهباد و پلتفرم آن یکی از سخت ترین تصمیماتی است که هر کسی در طول خرید با آن مواجه می شود. امروزه انواع و اقسام مولتی روتور ها با ویژگی های ظاهری گوناگون و کاربرد های متنوع راهی بازار شده اند، و انتخاب گزینه مناسب را به فرایندی پیچیده و گمراه کننده تبدیل کرده اند.

تفاوت مولتی روتور ها در چیست ؟
2 116

تفاوت مولتی روتور ها در چیست؟

تفاوت مولتی روتور ها در چیست ؟ کوادکوپتر ، هگزاکوپتر ، اکتاکوپتر و …

اگر شما تا به حال زمانی را به بررسی و خرید کوادکوپتر های کنترلی اختصاص داده باشید، حتما می دانید که انتخاب نوع پهباد و پلتفرم آن یکی از سخت ترین تصمیماتی است که هر کسی در طول خرید با آن مواجه می شود.
امروزه انواع و اقسام مولتی روتور ها با ویژگی های ظاهری گوناگون و کاربرد های متنوع راهی بازار شده اند، و انتخاب گزینه مناسب را به فرایندی پیچیده و گمراه کننده تبدیل کرده اند.
با این حال لازم نیست نگران باشید، چرا که در نهایت عواملی همچون قیمت و کاربرد مولتی روتور بسیار تعیین کننده خواهند بود و شما نیز با توجه به این دو ویژگی تصمیم گیری خواهید کرد.

در مورد قیمت هلی شات ها می توان گفت به طور کلی هر چقدر تعداد موتور ها بیشتر باشد، قیمت آن ها نیز بیشتر خواهد بود. علاوه بر آن مولتی روتور هایی با تعداد موتور های بیشتر می توانند عملکرد پروازی بهتری را به نمایش بگذارند و مزایای دیگری نیز دارند. از سوی دیگر ممکن است مولتی روتور های ساده تر بتوانند به راحتی تمام نیاز های شما را تحت پوشش قرار دهند و گزینه های مقرون به صرفه تری باشند.

ما در مقاله تفاوت مولتی روتور ها در چیست؟ قصد داریم انواع مولتی روتور ها را به شما معرفی کنیم، و مزایا و معایب هر کدام را توضیح دهیم.
به این ترتیب شما می توانید با کاربرد های متنوع هر یک از آن ها آشنا شوید و با در نظر داشتن نیاز های خود، بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ نمایید. بنابراین اگر قصد دارید کوادکوپتر بخرید، توصیه می کنیم حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

باتری لیتیوم پلیمر
خواندن مطلب

معرفی انواع مولتی روتور ها و ویژگی های هر کدام

کوادکوپتر

کوادکوپتر ها در واقع نوعی مولتی روتور هستند که به چهار موتور جداگانه مجهز شده اند و در حال حاضر محبوب ترین نوع پهباد موجود در بازار به حساب می آیند.
با توجه به اینکه کوادکوپتر ها با هزینه ای نسبتا کم تولید می شوند و نگهداری از آن ها نیز فرایندی کاملا آسان است، در نتیجه از قیمت فوق العاده مناسبی برخوردار هستند و به راحتی در اختیار تمام کاربران قرار می گیرند.
جالب است بدانید که امروزه کوادکوپتر ها می توانند در نقش اسباب بازی های کنترلی ظاهر شوند، و یا به عنوان پلتفرم های پیشرفته تصویر برداری مورد استفاده قرار گیرند.
با توجه به چنین ویژگی هایی می توان گفت کوادکوپتر ها به خوبی تعادل بین کارایی و قیمت را حفظ کرده اند و خرید آن ها در بسیاری از موارد انتخابی هوشمندانه می باشد.

مزایای کوادکوپتر:

  • قیمت مناسب و نگهداری آسان
  • ساختار ساده تر و پیچیدگی کمتر در مقایسه با سایر مولتی روتور ها با تعداد موتور های بیشتر
  • فوق العاده مناسب برای جابجایی و ذخیره سازی آسان
  • مدت زمان پروازی عالی

معایب کوادکوپتر:

  • عدم وجود موتور های اضافی (زمانی که یکی از موتور ها دچار نقص فنی شود کوادکوپتر نمی تواند به پرواز ادامه دهد و سقوط خواهد کرد)
  • دقت و ثبات کمتر در مقایسه با پهباد هایی با تعداد موتور های بیشتر نظیر هگزاکوپتر
  • اجرای پرواز های بی ثبات در شرایط جوی نامساعد
  • نیروی محرکه ضعیف تر در مقایسه با هگزاکوپتر و اوکتاکوپتر

کوادکوپتر

عکس فوق مربوط به کوادکوپتر فانتوم از کمپانی بنام dji می باشد .

هگزاکوپتر

هگزاکوپتر در واقع همان کوادکوپتر است با این تفاوت که از دو موتور بیشتر بهره می برد. همانطور که اشاره کردیم، تعداد موتور های بیشتر باعث افزایش قیمت می شوند و هگزاکوپتر ها نیز از این قائده مستثنی نیستند.
علاوه بر قیمت، این دو موتور اضافی می توانند ویژگی های دیگری را نیز به هگزاکوپتر اضافه کنند و مزایایی را نیز به دنبال داشته باشند. به عنوان مثال ویژگی redundancy یکی از مهم ترین مزایای موتور های اضافی است که به هگزاکوپتر ها اجازه می دهد تا در صورت از کار افتادن یکی از موتور ها همچنان به پرواز خود ادامه دهد و در شرایط مناسب (به سختی) خود را به منطقه ای امن برساند.
البته لازم است به این نکته اشاره کنیم که قابلیت پرواز با یک موتور کمتر به اجزای دیگری همچون کنترل کننده پرواز نیز بستگی دارد و ممکن است حتی در بعضی از کوادکوپتر ها تعریف نشده باشد.

اکتیو ترک چیست ؟
خواندن مطلب

هگزاکوپتر

مزایا هگزاکوپتر:

  • نیروی محرکه به مراتب بیشتر در مقایسه با کوادکوپتر
  • عملکرد مطلوب در حضور باد و شرایط جوی نامساعد
  • ثبات قابل قبول در طول پرواز
  • موتور های اضافی

معایب هگزاکوپتر:

  • قیمت بیشتر و نگهداری دشوار تر در مقایسه با کوادکوپتر
  • کمی بزرگتر و سنگین تر نسبت به کوادکوپتر و در نتیجه حمل و جابجایی دشوار تر
  • مدت زمان پروازی کمتر

هگزاکوپتر

اوکتاکوپتر

اوکتاکوپتر به عنوان پهبادی پیشرفته تر از دو مورد قبلی شناخته می شود و برای حمل و نقل تجهیزات حرفه ای بسیار مناسب می باشد.
بنابراین کسانی که قصد دارند تجهیزات گران قیمت روی پهباد نصب کنند و به ایمنی کامل نیاز دارند، می توانند روی اوکتاکوپتر ها حساب ویژه ای باز کنند.
خوشبختانه اوکتاکوپتر ها از ویژگی موتور های اضافی بهره مند هستند و در طول پرواز عملکرد مطلوبی دارند. این نوع مولتی روتور ها دارای هشت عدد موتور هستند و بازو های آن ها در مقایسه با سایر مدل ها بلند تر است تا حتی در حضور باد های شدید نیز بتوانند ثبات خود را حفظ کنند.
همین ویژگی ها باعث می شود بسیاری از کاربران اوکتاکوپتر ها را به عنوان یک پلتفرم فوق العاده ایده آل برای تصویر برداری هوایی معرفی کنند. در مقابل این نوع مولتی روتور ها معمولا با قیمت بالا به فروش می رسند و حمل و نقل آن ها نیز کار چندان ساده ای نیست.

مزایای اوکتاکوپتر:

  • نیروی محرکه فوق العاده بالا و مناسب حمل و نقل تجهیزات سنگین
  • موتور های اضافی
  • عملکرد مطلوب در حضور باد های شدید
  • ثبات پروازی عالی
مقایسه هلی شات مویک 2 پرو و مویک 2 زوم
خواندن مطلب

معایب اوکتاکوپتر:

  • قیمت بیشتر در مقایسه با کوادکوپتر و هگزاکوپتر
  • بدنه بزرگتر و سنگین تر
  • جابجایی و حمل پر دردسر
  • مدت زمان پروازی کمتر (به دلیل موتور های بیشتر و مصرف انرژی بالا)

اکتاکوپتر

X8

این نوع پهباد ها در واقع ترکیبی از کوادکوپتر و اوکتاکوپتر هستند و ویژگی های مثبت هر یک از آن ها را در خود جای داده اند. اگر بخواهیم ساختار X8 را توضیح دهیم، این مولتی روتور دارای چهار بازو و هشت موتور می باشد که روی هر بازو دو موتور (بالا و پایین) نصب شده است.
چنین ساختاری علاوه بر کاهش وزن کلی پهباد، بدنه ای فشرده تر را در اختیار کاربران قرار می دهد و فضای کمتری را اشغال می کند. جالب است بدانید X8 از لحاظ عملکرد های پروازی و ایمنی حتی از اوکتاکوپتر نیز بهتر است، اما متاسفانه مدت زمان پرواز آن کمی کوتاه تر است.

مزایای X8:

  • بهترین گزینه از لحاظ عملکرد پروازی و ثبات در طول عملیات
  • موتور های اضافی با قابلیت های بیشتر در مقایسه با اوکتاکوپتر (در صورت بروز نقص فنی در یکی از موتور ها هیچ گونه تغییری در عملکرد پروازی X8 به وجود نمی آید)
  • وزن سبک تر و بدنه فشرده تر در مقایسه با اوکتاکوپتر
  • جابجایی و حمل آسان تر در مقایسه با اوکتاکوپتر

معایب X8:

  • قیمت بالا (قیمتی تقریبا برابر با اوکتاکوپتر و گران تر از هگزاکوپتر)
  • مدت زمان پرواز نسبتا کم در مقایسه با اوکتاکوپتر

همانطور که دیدید هر یک از مولتی روتور ها دارای ویژگی ها و امکانات خاص خود هستند و برای شرایط خاصی طراحی شده اند.
بنابراین در هنگام انتخاب و خرید پهباد ابتدا باید نیاز های خود را مد نظر قرار دهید و آن ها را با کاربرد ها و قابلیت های مولتی روتور های مختلف مقایسه کنید. به این ترتیب شما می توانید بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ نمایید و سیستمی ایده آل برای خود تهیه کنید.

امیدواریم مقاله تفاوت مولتی روتور ها در چیست؟ توانسته باشد پاسخگوی سوالات شما باشد. در پایان توصیه می کنیم به فروشگاه محصولات پروازی ما جهان آرسی سر بزنید و از جدید ترین مولتی روتور های عرضه شده بازدید نمایید.

2 نظرات
  1. کامران می گوید

    سلام
    من جهت انجام کارهای عکاسی هوایی بعنوان یک عکاس آماتور نیاز به یک پرنده با کیفیت در عکس هوایی(به فیلم برداری کمتر توجه دارم) با حداقل قیمت و سبک و جمع و جور دارم
    لطفا راهنمایی کنید
    ممنون

    1. بهار هنرخواه می گوید

      سلام ، وقت بخیر
      با توجه به کلی بودن سئوالتون و تنوع محصولات ، لطفا جهت مشاوره تخصصی با دفتر تماس بفرمایید .
      موفق باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.