هگزاکوپتر چیست ؟

هگزاکوپتر چیست
6 1,382

هگزاکوپتر چگونه کار می کند ؟

در نیای نسبتا بزرگ مولتی روتور ها یکی از معروف ترین اعضای این خانواده هگزاکوپتر نام دارد . اما شاید برای شما سئوال باشد که هگزاکوپتر چیست و چه تفاوتی با دیگر مولتر روتور ها  داشته کاربرد آن به چه صورت است ! برای اینکه بدانید هگزاکوپتر چیست تا آخر این مقاله با ما باشید …

هگزاکوپتر چیست

در خانواده ی بزرگ مولتی روتور ها با دسته بندی های متعددی مواجهیم . مولتی روتور به محصولات پروازی متشکل از دو و یا بیشتر از دو موتور اطلاق می شود که می توانند به صورت عمود پرواز از سطح زمین بلند شوند . پیرو قرار گیری هر موتور ملخی نیز مسئول آن بازو برای بلند کردن دستگاه می شود . اغلب اوقات به تعداد دقیق موتور ها ملخ نیز تعبیه می شود . مولتی روتور ها به دسته بندی های متعددی متناسب با تعداد موتور ها تقسیم بندی می شوند و اساسا منطبق با تعداد موتور ها نیز نام گذاری می شوند . به عنوان مثال رایج ترین تقسیم بندی مولتی روتور ها به شرح ذیل است :

  • سینگل کوپتر
  • دوال کوپتر
  • تری کوپتر
  • کوادکوپتر
  • هگزاکوپتر
  • اوکتاکوپتر
  • و …

یک مولتی روتور می تواند تا N عدد نیز موتور داشته باشد . طراحی و ساختمان بدنه آن ها کاملا مشخص است و تمامی موتور ها با یک زاویه مشخص و استاندارد نسبت به یکدیگر قرار میگیرند .

ساختمان هگزاکوپتر

هگزاکوپتر

همانطور که از نام هگزاکوپتر مشخص است در طراحی و ساخت هگزاکوپتر از شش عدد موتور استفاده می شود . اگر یک هگزاکوپتر را یک دایره 360 درجه ای بدانیم هر موتور با زاویه 60 درجه ای نسبت به دیگری قرار گرفته است . و به همین ترتیب شش موتور با زاویه و فاصله ی استاندارد در طراحی مدل پروازی نهایی تعبیه می شوند و دستگاه براحتی پرواز می کند . باید بدانید که رایج ترین مولتی روتور های موجود در بازار کوادکوپتر ها هستند و به دلیل سهولت در پرواز و کاربری بسیار مورد استقبال قرارگرفته اند . بعد از کوادکوپتر ها می توان به جرات گفت هگزا کوپتر ها نیز در مصارف پرواز های تفریحی سرگرمی و یا مصارف صنعتی و تجاری نیز مورد استفاده قرار می گیرند . همانطور که بسیاری از برند های مطرح و بنام در حوزه ی پهباد های تفریحی سرگرمی کوادکوپتر های متنوعی تولید می کنند طراحی و تولید هگزاکوپتر های مجهز به دوربین نیز رایج است . در این حالت محصول نهایی متشکل از شش موتور و شش بازو است .

سوالات کاربران درباره مویک ایر 2
خواندن مطلب

تفاوت هگزاکوپتر و کوادکوپتر

به عنوان مثال یکی از معروف ترین مدل های هگزاکوپتر مدل x600 و x600c محصولی از کمپانی MJX می باشد . این مدل پروازی با دوربین و بدون دوربین عرضه شده است و با استقبال خوب کاربران مواجه گردیده است . بی شک در دسته بندی پهپاد های تفریحی سرگرمی تفاوت چندانی میان کوادکوپتر و یا هگزاکوپتر وجود ندارد اما کاربرانی بر این عقیده هستند که بی شک به پرواز در آوردن یک کوادکوپتر منطقی تر از هگزاکوپتر است . علت آن نیز این است که در سقوط و یا کرش میزان خسارت وارده به یک کوادکوپتری که از 4 موتور و بازو تشکیل شده است به مراتب کمتر از یک هگزاکوپتری می باشد که از شش موتور و بازو تشکیل گردیده . و به صورت منطقی نیز برای کاربران حوزه ی تفریح و سرگرمی این تفکر به جا و منطقی است .

شاید در این جا این سوال برایتان مطرح شود که اگر به صورت فنی به این موضوع نگاه می شود پس بی شک استفاده از تری کوپتر ، دوال کوپتر و سینگل کوپتر می تواند کم خسارت تر باشد . چرا که آن ها از تعداد موتور و ملخ کمتری بهره می برند اما باید در نظر داشته باشید که مدل های قبلی کوادکوپتر از ثبات و استیبل بودن کمتری برخوردارند و برای همین مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفته اند .

هگزاکوپتر دوربین دار

هگزاکوپتر ها بی شک در مسئله پروازی استیبل و با ثبات چیزی کمتر از کوادکوپتر ها ندارند . در مدل های تفریحی سرگرمی برند های دیگری نیز هستند که به طراحی و تولید هگزاکوپتر می پردازند و با استقبال خوب مخاطبان مواجه می شوند اما می توان گفت حضور پر رنگ و بسیار پر مصرف آن ها در زمینه صنعت و تجازت بیشتر به چشم می خورد .

سایت های قابل اعتماد برای خرید اینترنتی
خواندن مطلب

هگزاکوپتر های کاستوم و یا دست ساز به مدل هایی گفته می شود که متناسب با نیاز کاربر و هدف نهایی سازمان و یا شرکت طراحی و تولید می شود . این هگزاکوپتر ها از ابهت و طراحی خاصی برخوردارند و بی شک می توانند دوربین های تخصصی DSLR را با خود حمل کنند . در بسیاری از پروژه های تخصصی و صنعتی جهت ضبط عکس و فیلم با کیفیت از هگزاکوپتر های دست ساز مجهز به دوربین های تخصصی برای مصارف تخصصی همچون ساخت مستند ، تیزر ، فیلم برداری های هالیوودی و … مورد استفاده قرار می گیرد .

ساخت و تولید یک هگزاکوپتر کاستوم باید منطبق با طراحی فنی مهندسی باشد . اصول ساخت مولتی روتور ها یکسان و تنها فرق آن ها در قرارگیری و جایگذاری موتور هاست . البته برند هایی نیز به صورت آماده و کامپکت هگزاکوپتر به فروش می رسانند که می توانید متناسب با نیاز و بودجتان مدل نهایی را خرید کنید . در طراحی و ساخت یک هگزاکوپتر IMU و یا همان مغز پردازنده و قطب نما از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند .

از برخی از مدل های کاستوم جهت حمل بار نیز استفاده می شود . ایده حمل بار و کالا و ارسال به مشتریان توسط کمپانی و برند های بنامی مطرح شده است . به عنوان مثال آمازون در تلاش است تا بتواند به کمک مولتی روتور و برای صرفه جویی در زمان بسته ها را در اسرع وقت به مشتریان تحویل دهد . بی شک حضور هگزاکوپتر ها در زمینه مصارف تفریحی سرگرمی ، نیمه حرفه ای و تخصصی بر هیچ کس پوشیده نیست و در آینده ای نه چندان دور بر اهمیت این مدل ها بیشتر پی خواهیم برد .

پهپاد چیست ؟
خواندن مطلب

هگزاکوپتر

شما کاربران گرامی برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به هگزاکوپتر ها و همچنین سایر مدل های پروازی می توانید با کارشناسان مجموعه جهان آرسی تماس حاصل فرمایید . همچنین لازم بذکر است تمامی محصولات ما به همراه گارانتی سلامت ، ضمانت اصالت کالا ، خدمات پس از فروش جامع و کامل شامل بحث تعمیرات  و تامین قطعات به کاربران گرامی عرضه می شود . همچنین جهت بازدید از محصولات می توانید از فروشگاه حضوری ما دیدن فرمایید . مدل های بسیار متنوعی از برند های مطرح جهانی در فروشگاه جهان آرسی موجود می باشد .

در صورتی که مقاله هگزاکوپتر چیست برای شما مفید واقع شده است لطفا آن را با عزیزان خود به اشتراک بگذارید . همچنین در صورت وجود هرگونه سئوال و یا نظر لطفا آن را با ما و سایرین در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید .

6 نظرات
  1. هومن می گوید

    سلام ببخشید کواد کوپتر sb44dsآیا کواد کوپتری خوبی برای سرگرمی است

    1. احسان فلاح پور می گوید

      سلام ، وقت بخیر
      متاسفانه از مدل مذکور اطلاعاتی در دسترس ما نمی باشد .
      موفق باشید

  2. حسام الدین می گوید

    سلام ممنون از مقاله خوبتون
    ببخشید الان خود کارشناسان جهان آرسی برای خرید یک مدل پروازی تفریحی هگزاکوپتر رو پیشنهاد میکنن یا کوادکوپتر رو ؟

    1. احسان فلاح پور می گوید

      سلام . در ابتدا باید نیاز شما مشخص شود . در صورتی که نیاز شما تفریحی باشد قطعا کوادکوپتر محصول خیلی بهتری نسبت به هگزاکوپتر می باشد .

      1. محمدرضا می گوید

        سلام
        به نظر کارشناسان محترم شما آیا برای سمپاشی مزارع کوادکوپتر بهتر است یا هگزاکوپتر؟؟

        1. احسان فلاح پور می گوید

          سلام ، وقت بخیر
          فرقی در تعداد موتور از نوع سم پاشی نیست ! تعداد موتور وظیفه اش حمل وزن بیشتر است و حفظ تعادل بیشتر است .
          موفق باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.