آموزش مویک پرو

آموزش مویک پرو
14 1,541

آموزش استفاده از مویک پرو

آموزش استفاده از پهباد کنترلی مویک پرو جز مواردی بوده است که بسیاری از کاربران درخواست آن را به مجموعه داده بودند . همکنون به آموزش مویک پرو به صورت کامل می پردازیم :

در میان تمام محصولات شرکت DJI موجود در بازار، خوشبختانه استفاده از کوادکوپتر دوربین دار مویک پرو و به پرواز در آوردن آن فرایندی فوق العاده ساده است و بسیاری از کاربران که تجربه استفاده از سیستم های پروازی بدون سرنشین را دارند به راحتی می توانند از قابلیت های این پهباد دوربین دار درجه یک استفاده کنند.
اما اگر شما تا به حال صاحب هیچ گونه پهباد فیلم برداری یا کوادکوپتر دوربین دار مشابه نبوده اید ، نه تنها مویک پرو ، بلکه برای استفاده از هر گونه سیستم پروازی بدون سرنشین ابتدا باید آموزش هایی را پشت سر بگذارید و اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید تا بتوانید با خیالی آسوده DJI Mavic Pro و سایر کوادکوپتر های دوربین دار کوچک و بزرگ را در ماجراجویی های هیجان انگیز خود مورد استفاده قرار دهید.

آموزش استفاده از مویک پرو

آموزش کار با کوادکوپتر مویک پرو

در مقاله آموزش مویک پرو سعی شده است راهنمایی جامع و مختصر براساس تجربه های به دست آمده از کوادکوپتر مویک پرو و سایر کوادکوپتر های مخصوص فیلم برداری تهیه شود و در اختیار شما قرار گیرد. امیدواریم با مطالعه نکات ذکر شده در مقاله آموزش مویک پرو بتوانید به راحتی وارد دنیای کواکوپتر ها و پهباد های فیلم برداری حرفه ای شوید و شروعی قدرتمند داشته باشید.

آموزش استفاده از مویک پرو

آموزش استفاده از مویک پرو در 10 مرحله

با ما همراه باشید تا در مقاله آموزش مویک پرو نحوه راه اندازی و استفاده از این هلی شات تخصصی را به شما آموزش دهیم .

1. باز کردن بسته بندی

پس از این که جعبه کوادکوپتر به دست شما رسید، حتما آن را باز کنید و تمام لوازم و تجهیزات را خارج نمایید. سپس هر یک از آن ها را به صورت مختصر مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید هیچ قطعه ای از قلم نیفتاده است و تمام اجزا از سلامت فیزیکی برخوردار هستند.
البته با توجه به کیفیت بالای محصولات شرکت DJI نباید انتظار داشته باشید که حتما نقص و کمبود در محصول خریداری شده توسط شما وجود داشته باشد، اما با این حال بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید. علاوه بر آن شما می توانید با دقت محفظه شیشه ای و گیره پشت گیمبال را جدا کنید تا پس از روشن شدن پهباد فیلم برداری گیمبال با آزادی بیشتری حرکت کند و صحنه هایی تحسین برانگیز برای شما تهیه کند.

آموزش مویک پرو

2. شارژ باتری مویک پرو

در مرحله بعدی لازم است باتری کوادکوپتر مویک پرو و دستگاه کنترل از راه دور را شارژ نمایید. باتری مورد استفاده در DJI Mavic Pro بدون هیچ گونه زحمت اضافی به منبع برق متصل شده و بلافاصله فرایند شارژ شدن آن آغاز خواهد شد. زمانی که ظرفیت باتری تکمیل شد و شارژ شدن به پایان رسید، چراغ تعبیه شده در باتری خاموش خواهد شد تا به این ترتیب به شما اطلاع داده شود‌.
برای شارژ کردن دستگاه کنترل از راه دور مویک پرو کافیست با استفاده از کابل Micro USB مخصوص کنترل کننده را به شارژر کوادکوپتر متصل کنید. جالب است بدانید پورت USB دیگری نیز روی دستگاه شارژ تعبیه شده است که می تواند در جهت شارژ کردن تلفن های هوشمند و سایر دستگاه های مشابه مورد استفاده قرار گیرد.
آموزش استفاده از مویک پرو

3. نصب کابل

تلفن هوشمند خود را به دستگاه کنترل از راه دور متصل کنید تا به عنوان یک صفحه نمایش در طول پرواز اطلاعات مورد نیاز را به نمایش بگذارد. در میان لوازم جانبی یک کابل USB برای تلفن های هوشمند اندرویدی و یک کابل Lighting  برای دستگاه های مجهز به سیستم عامل iOS قرار داده شده است تا شما بتوانید دستگاه تلفن هوشمند خود را به راحتی به کنترل کننده متصل کنید.
توجه داشته باشید که در بعضی موارد ممکن است قاب محافظ تلفن همراه مانع از اتصال صحیح کابل به تلفن هوشمند شما شود، پس بهتر است در چنین مواقعی قاب محافظ گوشی را جدا نمایید.

4. راه اندازی اپلیکیشن DJI GO 4

اپلیکیشن DJI GO را نصب و اجرا کنید. راه های متفاوتی برای دریافت این اپلیکیشن وجود دارد که در میان آن ها ساده ترین روش مراجعه به App Store یا Google Play Store و جستجوی عبارت “DJI GO” است. پس از این که این اپلیکیشن نصب و اجرا شد، برای استفاده از تمام امکانات آن لازم است یک حساب کاربری در شرکت DJI تهیه کنید.

آموزش استفاده از مویک پرو

5. آپدیت و بروز رسانی DJI Mavic Pro

در صورت نیاز آخرین نسخه از سیستم عامل مویک پرو را دانلود و نصب نمایید. برای به روز رسانی نرم افزارهای مویک پرو و کنترل کننده آن ابتدا باید مطمئن شوید که تلفن هوشمند شما به دستگاه کنترل از راه دور متصل شده است و دسترسی به اینترنت نیز در آن فراهم شده باشد. سپس می توانید مویک پرو پلاتینیوم و کنترل کننده را روشن کنید و عملیات به روز رسانی را آغاز نمایید.
برای روشن کردن هر دو دستگاه ابتدا باید دکمه روشن/خاموش را یک بار بزنید، و دوباره آن را فشار دهید و در همان وضعیت نگه دارید تا پیام روشن شدن به شما ابلاغ شود. معمولا چراغ های روی کوادکوپتر Mavic Pro پس از روشن شدن چند بار چشمک می زنند و دستگاه کنترل از راه دور نیز پس از روشن شدن صدایی کوتاه را پخش می کند.

کوادکوپتر های مناسب برای حمل دوربین گوپرو
خواندن مطلب

آموزش استفاده از مویک پرو

چند ثانیه بعد از روشن شدن تصویری از Mavic Pro داخل اپلیکیشن DJI GO  ظاهر می شود. اگر آپدیت جدیدی برای مویک پرو منتشر شده باشد، نواری به رنگ آبی در قسمت بالایی اپلیکیشن وجود خواهد داشت و نسخه جدید را به شما معرفی خواهد کرد.
اما اگر علی رغم انتشار آپدیت چنین نواری را در DJI GO مشاهده نکردید، بهتر است اپلیکیشن را ریستارت کنید. زمانی که آپدیت جدید ظاهر شد، کافیست آن را دانلود و نصب نمایید تا مویک پرو کاملا آپدیت شود. زمانی که نسخه جدید سیستم عامل در حال نصب است، به هیچ وجه تلفن هوشمند، مویک پرو پلاتینیوم و یا دستگاه کنترل از راه دور را خاموش نکنید.
همچنین ممکن است دستگاه کنترل از راه دور در طول نصب یک یا چند بار ریستارت شود که فرایندی طبیعی به حساب می آید. زمانی که به روز رسانی با موفقیت به پایان رسید، پیام “Update Successful” روی صفحه ظاهر می شود. پس از این پیام شما می توانید همه دستگاه ها را خاموش و یا کار کردن با آن ها را از سر بگیرید.

6. نصب ملخ مویک پرو

پروانه ها را روی موتور ها نصب کنید. به همراه پهباد دوربین دار مویک پرو دو نوع پروانه ارائه می شود. اگر با دقت به مرکز این پروانه ها دقت کنید، حلقه هایی به رنگ سفید در مرکز بعضی از آن ها مشاهده خواهید کرد. همچنین اگر با دقت به مویک پرو نگاه کنید، متوجه می شوید که دو موتور دارای حلقه هایی سفید رنگ هستند. این حلقه های سفید نشان می دهند که پروانه / موتور بر خلاف جهت عقربه های ساعت می چرخد. بنابراین کافیست پروانه هایی که حلقه سفید دارند را روی موتور های دارای حلقه سفید نصب کنید.

آموزش استفاده از مویک پرو

برای نصب پروانه ها کافیست مرکز برجسته آن ها را روی سوراخ های موتور قرار دهید و همزمان با فشار دادن به سمت پایین آن ها را بچرخانید تا به خوبی در جای خود مستحکم شوند.

7. تنظیمات و کالیبره Mavic Pro

با تنظیم و کالیبره کردن قطب نما خود را برای شروع پرواز آماده کنید. قطب نما وسیله ای هست که برای تشخیص جهت ها در کوادکوپتر و پهباد دوربین دار مورد استفاده قرار می گیرد، و به همین دلیل لازم است قبل از شروع هر پرواز در موقعیت های مکانی جدید فرایند کالیبراسیون این قطب نما را به اجرا در آورید.

معمولا در مواقعی که کالیبراسیون قطب نما مورد نیاز باشد، اپلیکیشن DGI GO به صورت خودکار به شما اطلاع خواهد داد. اما با این وجود بهتر است که در فاصله های زمانی معین قطب نما را دوباره تنظیم کنید تا مطمئن شوید که کوادکوپتر مویک پرو در بهترین شرایط ممکن به پرواز در می آید.

به منظور کالیبره کردن قطب نما ابتدا باید مطمئن شوید که کوادکوپتر در وضعیت باز و آماده پرواز قرار دارد، زیرا در غیر این صورت موتور ها می توانند تداخلاتی در عملکرد قطب نما به وجود آورند. سپس مویک پرو و دستگاه کنترل از راه دور آن را روشن کنید، تلفن هوشمند خود را به دستگاه کنترل از راه دور متصل کنید، اپلیکیشن DGI GO را داخل تلفن هوشمند اجرا کنید و روی دکمه دوربین آبی رنگ ضربه ای وارد کنید تا نمایی زنده از دوربین در اختیار شما قرار گیرد.
در این حالت شما می توانید به تمام تنظیمات مویک پرو پلاتینیوم از جمله کالیبراسیون قطب نما دسترسی داشته باشید و کنترل دوربین این کوادکوپتر را به دست بگیرید.

در ادامه می توانید نوار رنگی موجود در قسمت بالایی صفحه نمایش را لمس کنید تا به صفحه وضعیت پرنده بدون سرنشین منتقل شوید. سپس به قسمت مربوط به قطب نما مراجعه کرده و گزینه Calibrate را انتخاب نمایید.
پس از آن اپلیکیش DGI GO از شما می خواهد تا مویک پرو را در حالت افقی 360 درجه بچرخانید تا لامپ تعبیه شده در قسمت عقبی این کوادگوپتر از رنگ زرد به رنگ سبز تغییر کند. در صورتی که چرخش 360 درجه ای کوادکوپتر در حالت افقی به درستی صورت پذیرد و چراغ به رنگ سبز درآیند، از شما خواسته می شود تا همین چرخش را این بار در حالت عمودی به اجرا در آورید.

مقایسه فانتوم 4 پرو و مویک ایر 2
خواندن مطلب

برای اجرای چرخش عمودی کافی است کوادکوپتر را به پهلو در دست بگیرید و 360 درجه بچرخید. در حین چرخش عمودی جهت کوادکوپتر می تواند به سمت چپ، راست و یا پایین باشد. به عبارت دیگر تا زمانی که کوادکوپتر به پهلو قرار گرفته باشد، جهت آن چندان مهم نیست. اما با این حال توصیه می شود جهت کوادکوپتر را به سمت زمین در نظر بگیرید تا مجبور نشوید به دفعات این کار را انجام دهید.
اما اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید از اپلیکیشن در جهت کالیبراسیون قطب نما استفاده نکنید، کافی است سوئیچ در نظر گرفته شده برای حالت ورزشی را سه تا پنج بار بالا و پایین بزنید تا مراحل تنظیم قطب نما (چراغ سبز و زرد) بلافاصله اجرا شود.

لازم به ذکر است که اپلیکیشن DGI GO دستورالعمل های متفاوتی در این زمینه ارائه می دهد، اما روشی که ما به آن اشاره کردیم سریع ترین راه ممکن است که به نتایج مثبت و قابل قبول در فرایند کالیبراسیون قطب نما منتهی خواهد شد. در ادامه ویدئویی برای شما در نظر گرفته شده است که به درک بهتر این مطلب کمک می کند.

8. آموزش پرواز مویک پرو

در گام هشتم شما می توانید مویک پرو را برای اولین بار به پرواز در آورید. واقعیت این است که به پرواز درآوردن کوادکوپتر مویک پرو یکی از ساده ترین مراحل در طول این ده گام به حساب می آید. قبل از شروع پرواز بهتر است کوادکوپتر را به فضای باز انتقال دهید و مطمئن شوید که فاصله حداقل سه متری در هر جهت وجود دارد.
علاوه بر آن لازم است کمی صبر کنید تا مویک پرو نقطه ای را به عنوان خانه انتخاب کند تا ایمنی پرواز شما تضمین شده باشد (در صورت صادر شدن دستور بازگشت به خانه از سوی شما، مفقود شدن سیگنال کنترلی و همچنین کم بودن میزان شارژ باتری نقطه خانه محلی است که کوادکوپتر به آن باز می گردد). جهت اطمینان از تعیین شدن نقطه خانه کافیست نقشه موجود در اپلیکیشن را بررسی نمایید.
اگر روی نقشه حرف H به رنگ سبز وجود داشت و در موقیعت مکانی مشابه نقطه آبی (شما) و فلش قرمز (کوادکوپتر) قرار گرفته بود، در نتیجه می توان گفت نقطه خانه به درستی انتخاب شده است و شما آماده پرواز هستید.

برای شروع پرواز ابتدا دکمه take off را لمس کنید و پس از آن انگشت خود را روی صفحه نمایش بکشید تا کوادکوپتر به پرواز درآید. روش دیگر این است هر دو فرمان موجود روی کنترل کننده را به سمت پایین بکشید و آن ها را تا زمانی که موتور ها کار خود را شروع می کنند در همان وضعیت نگه دارید. زمانی که مویک پرو از روی زمین بلند شد، در ارتفاع سه متری از سطح زمین در حالت پرواز شناور خواهد ماند تا دستورات بعدی از سوی شما صادر شود.

حالا همه چیز آماده است تا شما کنترل مویک پرو را به دست بگیرید و پرواز جانانه ای را رقم بزنید. به منظور کنترل هر چه بهتر مویک پرو، دو فرمان در طرفین کنترل کننده این پهباد تعبیه شده است. در هنگام کار کردن با این فرمان ها به یاد داشته باشید که اگر فرمان سمت چپ را به سمت بالا و پایین فشار دهید، مویک پرو به سمت بالا و پایین پرواز خواهد کرد.
اگر همین فرمان را به سمت چپ و راست بکشید، مویک پرو چرخش در جهت چپ و راست را به نمایش خواهد گذاشت. اما اگر به سراغ فرمان سمت راست بروید و آن را به بالا یا پایین بکشید، کوادکوپتر مویک پرو به سمت جلو و عقب حرکت خواهد کرد. به همین صورت اگر آن را به چپ و راست بکشید، کوادکوپتر با حفظ جهت به سمت چپ و راست حرکت خواهد کرد.

در نهایت برای فرود آمدن مویک پرو کافیست ارتفاع آن را تا جایی کاهش دهید که به سطح زمین نزدیک شود و از شما در مورد فرود سوال کند. در این حالت اگر انگشت خود را بار دیگر روی صفحه نمایش بکشید، مویک پرو به صورت خودکار فرود خواهد آمد. شما همچنین می توانید فرمان سمت چپ را در وضعیت پایین نگه دارید تا عملیات فرود به صورت خودکار اجرا شود و موتور های مویک پرو نیز خاموش شوند .

توصیه می کنیم ویدیو زیر را تماشا کنید تا درک کامل تری از کنترل مویک پرو در اختیار شما قرار گیرد و بتوانید پروازهایی حرفه ای و بدون نقصی را رقم بزنید .

بررسی مشخصات فنی کوادکوپتر مویک ایر
خواندن مطلب

9. آموزش تصویر برداری با مویک پرو

حالا زمان آن فرا رسیده است که در طول پرواز به صورت همزمان کنترل دوربین را به دست بگیرید و با مدیریت آن برداشت های خارق العاده تهیه کنید.به این منظور اگر به صفحه نمایش دستگاهی که DJI GO روی آن اجرا شده است نگاه کنید، یک دکمه قرمز یا سفید باید در سمت راست صفحه وجود داشته باشد. قرمز به معنای شروع ضبط ویدیو و سفید به معنای عکس برداری است.

زیر دکمه شروع فیلم برداری و تصویر برداری یک آیکن قرار داده شده است که برای دسترسی به تنظیمات پهباد و دوربین مورد استفاده قرار می گیرد. با لمس این آیکن تقریبا تمامی تنظیمات مربوط دوربین نصب شده روی مویک پرو مقابل شما ظاهر می شود. برای تنظیم فوکوس دوربین لازم است همچون تنظیم فوکوس تلفن های هوشمند عمل کنید و با انگشت روی ناحیه مورد نظر ضربه ای وارد کنید.
اما اگر نمی دانید فوکوس دوربین را در کدام منطقه متمرکز کنید، روی دورترین نقطه موجود در صفحه نمایش (به عنوان مثال کوهستانی که در دور دست ها قرار دارد) ضربه بزنید. جالب است بدانید که در صورت تنظیم شدن فوکوس روی بی نهایت (به این معنا که روی ناحیه ای به فاصله چند متر دورتر از دوربین ضربه ای وارد کنید) تمام جزییات موجود در تصویر کاملا واضح و شفاف خواهند بود، البته تا زمانی که فقط در محدوده نه متری از محل فوکوس اولیه جابجا شوید. البته یکی از جدیدترین هلی شات های سری مویک ، مویک 2 پرو می باشد .

معمولا به صورت پیش فرض یک کارت حافظه SD داخل پهباد فیلم برداری قرار داده می شود تا شما بتوانید بدون هیچ گونه اتلاف وقت تصویربرداری و ضبط ویدیو ها را آغاز نمایید. برای حرکت دادن دوربین در جهت های بالا و پایین فرمانی به شکل چرخ در سمت چپ قسمت پشتی کنترل کننده تعبیه شده است که وظیفه کنترل گیمبال مویک پرو و دوربین نصب شده روی آن را بر عهده دارد.
یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که محفظه شیشه قرار گرفته روی دوربین باید در هنگام پرواز جدا شود. در واقع این درب شیشه ای تنها به منظور محافظت از دوربین و لنز آن در طول حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرد و هیچ کاربرد دیگری ندارد. بنابراین بهتر است در طول پرواز آن را کنار بگذارید تا تصاویری با کیفیت هرچه بیشتر تهیه شوند.

10. جمع بندی

در گام دهم لازم است به شما بگوییم که می توانید از تمامی امکانات و قابلیت های گنجانده شده در مویک پرو استفاده کنید و از پرواز کردن با آن لذت ببرید، اما در تمام مدت باید کاملا دقت کنید و نکات ایمنی را رعایت نمایید. در مقاله آموزش مویک پرو تا به اینجا در مورد نحوه راه اندازی و استفاده از کوادکوپتر دوربین دار مویک پرو ذکر شده است، اما واقعیت این است که بهره برداری صحیح از این سیستم پروازی مدرن و پیشرفته نیازمند توجه به موارد دیگری نیز می باشد.

خوشبختانه تنظیمات فراوانی برای دوربین، پرواز و حالت های خودکار پرواز وجود دارد که به کمک هر یک از آن ها می توان پروازهایی منحصر به فرد را تجربه کرد، اما لازم است در این مورد کمی حوصله به خرج دهید و صبور باشید تا به نتایج بهتری دست پیدا کنید. طبق آمار معمولا دلیل اصلی سقوط و تصادف پهباد ها نقص فنی و یا عیب در سیستم کنترلی آن ها نیست، بلکه عجله و عدم آگاهی خلبان موجب بروز چنین خساراتی می شود.

صادقانه بگوییم که زمان شما برای یادگیری و شناخت امکانات DJI Mavic Pro و سایر پهباد ها و کوادکوپتر ها هیچ محدودیتی ندارد، اما اگر در همان روز اول پهباد دوربین دار را از کار بیاندازید، در واقع هیچ زمانی وجود نخواهد داشت که بخواهیم درمورد محدودیت های آن صحبت کنیم. بنابراین به شما توصیه می کنیم که در پروازهای ابتدایی کوادکوپتر مخصوص فیلم برداری مویک پرو را به صورت دستی کنترل کنید و همزمان با رشد مهارت ها و توانایی های خود سایر امکانات موجود در این پهباد دوربین دار را مورد استفاده قرار دهید .

نکته :با توجه به این موضوع که تمام آموزش های گفته شده در بالا نیاز به مهارت و دانش فنی است ، پیشنهاد میشود جهت انجام صحیح و فنی این موضوع با واحد فنی مجموعه جهان آرسی تماس گرفته و انجام این امور را به ما بسپارید . شما کاربران گرامی می توانید جهت خرید هلی شات با کارشناسان ما در ارتباط باشید .

14 نظرات
  1. کیومرث عبدالهی می گوید

    سلام وعرض ادب به محضرشریف کارشناسان محترم وبخصوص سرکار خانم محترم خانم هنر خواه از اینکه وقت میزارید ومارا راهنمای می کنید تقدیر وتشکر بی نهایت داریم خواستم اگه ممکنه یه مکانی یا فروشگاهی برایمان معروفی کنید تا ملخ ووسایل جانبی را بخریم من از یه فروشگاه به 4 تا ملخ مویک پرو پلانتیوم 1500هزارتومان دادم خیلی گرانحساب کردند

    1. احسان فلاح پور می گوید

      سلام
      فروشگاه خودمان جهان آرسی همه محصولات را به صورت اورجینال موجود دارد .

  2. محمدرضا نام آوری می گوید

    بسیار عالی وکاربردی.. سپاسگزارم

    1. بهار هنرخواه می گوید

      سلام ، وقت بخیر
      با تشکر از حسن نظر شما
      موفق باشید .

  3. کریم رنجبر می گوید

    بسيار عالي
    واقعاً سپاسگزارم ، تقريباً تمام مشكلاتي كه در مورد راه اندازي داشتم حل شد .

    1. بهار هنرخواه می گوید

      سلام ، وقت بخیر
      خواهش میکنیم . وظیفه بود .
      موفق باشید

  4. کریم رنجبر می گوید

    سلام
    زير كنترل مويك پرو ، يك پورت usb قرار دارد ، اين پورت براي چه كاريست ؟
    فيلم آموزشي براي معرفي قسمتها و دكمه هاي كنترل نداريد

    1. بهار هنرخواه می گوید

      سلام ، وقت بخیر
      این مورد برای اتصال به عینک گاگلز می باشد .
      موفق باشید

  5. حسین کرمی می گوید

    سلام ممنون و تشکر بابت راهنمایتون

    1. بهار هنرخواه می گوید

      سلام . پایدار و موفق باشید .

  6. فرهاد می گوید

    سلام خسته نباشید تقریبا میشه گفت پرنده من ۹ ماه کار نکرده تازه پاطری زدم شارژ فکر کنم شارژ نمیشه فقط یک چراغ چشمک میزنه خاموش میشه علتش چیه میشه راهنمای کنید لطفا

    1. بهار هنرخواه می گوید

      سلام ، وقت بخیر
      احمالا باتری سلول هاش خراب شده و باید باتری جدید تهیه بفرمایید .

  7. حمیدی می گوید

    سلام وقت بخیر نمیدونم مویک پروم بردش تا ۹۰ متر محدود شده است راهنمایی میکنید از کجا درست کنم

    1. بهار هنرخواه می گوید

      سلام ، وقت بخیر
      از داخل تنظیمات است اگر محدودیتی بوجود آورده باشید ! و حقیقتا در متن امکان راهنمایی مقدور نیست . لطفا با دفتر تماس بفرمایید .
      موفق باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.