مقایسه هلی شات مویک ایر و اسپارک

مقایسه هلی شات مویک ایر و اسپارک
0 97

مقایسه مویک ایر و اسپارک

مقایسه هلی شات مویک ایر و اسپارک : در مقاله مقایسه هلی شات مویک ایر و اسپارک قصد دارید به تفاوت و مقایسه بین این 2 محصول برای یک خرید حرفه ای تر با توجه به نیازمون بپردازیم ، پس خواهشاً این مقاله رو تا انتها مطالعه بفرمایید :

زمانی که کوادکوپتر اسپارک معرفی شد ، بسیاری از علاقه مندان به پهباد های دوربین دار هیجان زده بودند تا بتوانند آن را تهیه کرده و لذت استفاده از یک مینی پهباد دوست داشتنی را تجربه کنند . البته کاربرانی نیز وجود داشتند که از کیفیت ویدیو های تهیه شده توسط اسپارک استقبال نمی کردند و ثابت بودن بازو های این کوادکوپتر برای آن ها چندان خوشایند نبود .

اما حالا چند وقتی است که مویک ایر وارد بازار شده است و قصد دارد با هزینه ای کمتر از مویک پرو تمام مشکلاتی مربوط به کوادکوپتر اسپارک را برطرف کند . بنابراین اگر شما بین دوراهی خرید DJI Spark یا خرید DJI Mavic pro قرار گرفته بودید ، حالا می توانید DJI Mavic Air را تهیه کنید .
اما اگر در ذهن شما رقابت بین اسپارک و مویک ایر شکل گرفته است و شما فقط می توانید یکی از آن ها را خریداری کنید ، توصیه می کنیم تا پایان مقاله مقایسه هلی شات مویک ایر و اسپارک | بخش اول: طراحی و بخش های بعدی با ما همراه شوید .

طراحی اسپارک

قبل از اینکه جزییات این دو مدل را زیر ذره بین قرار دهیم ، بهتر است کمی به تفاوت های ظاهری بپردازیم . کوادکوپتر های اسپارک و مویک ایر از لحاظ ظاهری تفاوت های فاحشی دارند اما با این حال از طراحی تقریبا مشابه پیروی می کنند :

  • برای بدنه اسپارک ساختاری فوق العاده ساده انتخاب شده است تا در هزینه ها صرفه جویی شود . اما همین ساختار ساده می تواند حس لمس محصولی درجه یک را به شما القا کند و تکنولوژی های پیشرفته ای نیز داخل آن گنجانده شده است . علاوه بر آن رنگ های متنوعی برای برای بدنه این کوادکوپتر در نظر گرفته شده است تا جذابیت بیشتری حاصل شود .
  • زمانی که هلی شات اسپارک معرفی شد ، ابعاد فوق العاده کوچک آن بیشتر از هر چیز دیگری جلب توجه می کرد و بسیاری از کارشناسان گنجاندن تکنولوژی های پیشرفته داخل چنین بدنه ای را یک موفقیت چشمگیر برای DJI می دانستند .
    همانطور که گفتیم روکش بیرونی در بدنه کوادکوپتر اسپارک فوق العاده ساده است ، اما در عین حال محافظی مستحکم برای اجزای داخلی به حساب می آید . جالب است بدانید بسیاری از کاربرانی که تجربه تصادف را داشته اند ادعا می کنند بدنه اسپارک از مقاومت بیشتری نسبت به بدنه مویک پرو برخوردار است .
  • با توجه به قیمت ارزان کوادکوپتر Spark ، طبیعی است که ویژگی هایی همچون قابلیت جمع شدن بازو ها از آن حذف شده باشد . بنابراین می توان گفت در طول پرواز بدنه هلی شات اسپارک فوق العاده کوچکتر از بدنه مویک پرو است ، اما زمانی که پرواز به پایان می رسد و بازو های مویک پرو پس از جمع شدن در کنار بدنه قرار می گیرند، این کوادکوپتر ساختار فشرده تری خواهد داشت .
  • یکی دیگر از نقص هایی که به اسپارک نسبت داده می شود گیمبال دو محوره آن است . این گیمبال فوق العاده فشرده به جای سه محور تنها از دو محور برخوردار است و به همین دلیل حرکات افقی در ویدیو های تهیه شده توسط اسپارک محسوس تر خواهد بود . البته شرکت DJI تلاش کرده است تا سومین محور را به صورت دیجیتالی شبیه سازی کند ، اما همانطور که همه می دانیم لرزش گیری دیجیتالی به اندازه گیمبال های واقعی تاثیر گذار نیست .

مقایسه مویک ایر و اسپارک

طراحی مویک ایر

  • با پرداخت هزینه ای بیشتر مویک ایر می تواند تمام کاستی های مربوط به اسپارک را برطرف نماید . بدنه این کوادکوپتر در طول پرواز دارای ابعادی مشابه اسپارک است،  اما زمانی که بازو های آن جمع می شوند ، Mavic Air به کوچک ترین پهباد دوربین داری که شرکت DJI تا به حال ساخته است تبدیل می شود . علاوه بر ساختار کاملا فشرده و کوچک ، دوربین مویک ایر نیز روی گیمبال سه محوره نصب شده است تا ویدیو های تهیه شده توسط آن از کیفیت ایده آلی برخوردار باشند .
  • یکی دیگر از ویژگی های مهم مویک ایر که کمتر مورد توجه قرار می گیرد قابلیت نصب فیلتر های لنز متعدد روی دوربین آن است . زمانی که شما این کوادکوپتر را تهیه می کنید ، محافظی روی دوربین آن نصب شده است که از شیشه جلویی محافظت می کند . کافیست این محافظ را از طریق چرخاندن از دوربین جدا کنید تا امکان نصب هر نوع فیلتر ND فراهم شود .
  • پایه های فرودی که که از بازو های جلویی خارج می شوند نوآوری دیگری هستند که باعث بهبود عملکرد کلی مویک ایر می شوند . این پایه ها واقعا مستحکم به نظر می رسند و باعث پذیرش بهتر امواج وای فای می شوند . پوشش محافظ گیمبال نیز به خوبی طراحی و ساخته شده است . این پوشش کاملا از دوربین محافظت می کند و جداسازی آن نیز فوق العاده آسان است .
  • با تمام این تعاریف ساختار Mavic Air معایبی نیز دارد . به عنوان مثال جمع نشدن ملخ ها یکی از مواردی است که واقعا آزار دهند است . البته زمانی که بازو ها جمع می شوند بدنه مویک ایر کاملا فشرده است و کاملا داخل جیب یا کیف قرار می گیرد ، اما با این حال ممکن است ملخ ها به پارچه یا دیواره کیف گیر کنند .
    به همین دلیل توصیه می شود ملخ های قابل جمع شدن تهیه کنید و آن ها را جایگزین ملخ های اصلی مویک ایر نمایید . خوشبختانه کسانی که کوادکوپتر اسپارک دارند می توانند ملخ های قابل جمع شدن آن را روی موتور های مویک ایر نیز نصب کنند .
    در غیر این صورت لازم است به مراکز فروش لوازم جانبی محصولات DJI مراجعه کرده و ملخ هایی با قابلیت تا شدن برای Mavic Air سفارش دهید . لازم به ذکر است که این نوع ملخ ها ابعاد کوچکتری نسبت به ملخ های اورجینال مویک ایر دارند و به همین دلیل باعث کاهش جزئی مدت زمان پرواز می شوند .

مقایسه مویک ایر و اسپارک

با توجه به بسیاری از جنبه های ظاهری DJI Mavic Air می توان گفت طراحی آن به خوبی صورت پذیرفته است . زمانی که از زاویه بالا به این کوادکوپتر دوربین دار نگاه می کنید به نظر می رسد که دو مدل Mavic Pro و DJI Spark با یکدیگر ترکیب شده اند . از زاویه عقب نیز ظاهری به سبک ماشین های سوپر اسپرت به نمایش گذاشته شده است که برای بعضی از کاربران فوق العاده جذاب است.

نکات مهم در هنگام استفاده از باتری لیتیومی
خواندن مطلب

امیدواریم این بخش از مقایسه هلی شات های مویک ایر و اسپارک مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد . برای مطالعه سایر بخش های باقیمانده و مقایسه این دو مدل در زمینه های سرعت حرکت ، مدت زمان پرواز ، کیفیت دوربین و سایر امکانات و قابلیت های می توانید به قسمت دوم و قسمت سوم این مبحث مراجعه نمایید .

مقایسه پهپاد مویک ایر و اسپارک

مقایسه مویک ایر و اسپارک

سرعت کوادروتور مویک ایر و اسپارک

برای اندازه گیری سرعت راه های متعددی وجود دارد ، اما برای شروع ابتدا هر دو هلی شات را در حالت Sport mode که سریع ترین حالت پرواز است آزمایش می کنیم . در این حالت حداکثر سرعت اسپارک برابر با 48 کیلومتر در ساعت است ، در حالی مویک ایر می تواند حتی به سرعت 64 کیلومتر بر ساعت نیز دست پیدا کند .

در حالت پرواز استاندارد صرف نظر از اینکه شما رادیوکنترل را مورد استفاده قرار می دهید یا نه ، کوادکوپتر اسپارک می تواند با حداکثر سرعت 12 کیلومتر بر ساعت پرواز کند و این در حالیست که قابلیت اجتناب از موانع فعال باشد .
اما زمانی که این قابلیت غیر فعال شده باشد ، حداکثر سرعت به 20 کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا خواهد کرد . چنین سرعتی به هیچ وجه قابل مقایسه با حداکثر سرعت مویک ایر در حالت استاندارد نیست ، چرا که این کوادکوپتر حتی در صورت فعال بودن قابلیت اجتناب از موانع می تواند با سرعت 32 کیلومتر بر ساعت حرکت کند .

متاسفانه در هر دو کوادکوپتر به دلیل محدودیت در دامنه حرکت دوربین شما نمی توانید ضمن حفظ زاویه افقی دوربین با حداکثر سرعت پرواز کنید . به عبارت دیگر زمانی که شما با حداکثر سرعت به سمت جلو یا طرفین حرکت می کنید ، بسته به شرایط ممکن است زاویه گرایش کوادکوپتر و به دنبال آن زاویه دوربین تغییر کند .
به عنوان مثال پهباد دوربین دار اسپارک در حالت Sport mode می تواند ضمن حفظ زاویه دوربین با سرعت 32 کیلومتر بر ساعت به سمت جلو پرواز کند ، اما زمانی که کوادکوپتر را در همین حالت پرواز به طرفین حرکت می دهید ، دوربین به همراه کوادکوپتر تغییر زاویه می دهد .
این یعنی شما برای حرکت به طرفین و حفظ زاویه دوربین تنها اجازه دارید از حالت پرواز استاندارد استفاده کنید که در این صورت سرعت به 20 کیلومتر بر ساعت محدود می شود (فرض می کنیم قابلیت اجتناب از موانع غیر فعال است) . خوشبختانه کوادکوپتر در مقابل این مشکل عملکرد بهتری دارد و در حالت پرواز ورزشی می تواند با سرعت 32 کیلومتر بر ساعت به طرفین حرکت کند و به کمک گیمبال سه محوره زاویه دوربین را حفظ نماید .

مدت زمان پرواز هلی شات اسپارک و مویک ایر

مدت زمان پرواز کوادکوپتر Mavic Air با وجود وزن بیشتر و سنسور های اضافه واقعا قابل توجه است . این کوادکوپتر در شرایط مساعد می تواند حداکثر مدت زمان پرواز 18 دقیقه ای را در اختیار کاربران قرار دهد . این در حالی است که کوادکوپتر اسپارک تنها می تواند 13 دقیقه پرواز مستمر داشته باشد که احتمالا برای بعضی از کاربران کافی نیست .

5 دقیقه مدت زمان بیشتری که کوادکوپتر مویک ایر ارائه می دهد در ظاهر ممکن است چندان مهم نباشد ، اما زمانی که شما قصد داشته باشید برداشت های متفاوت و با کیفیت تهیه کنید ، همین 5 دقیقه می تواند فرصت بیشتری را در اختیار شما قرار دهد تا ایده های جالب تری در ذهن شما شکل گیرد .

  • کیفیت ویدیو

همانطور که می دانید عملکرد کوادکوپتر ها تا حدود زیادی به کیفیت دوربین آن ها بستگی دارد و حتی پیشرفته ترین مدل ها بدون بهره گیری از دوربین های درجه یک امتیاز بالایی دریافت نمی کنند .
DJI Spark نیز به عنوان یک کوادکوپتر فوق العاده گزینه ای مناسب برای کاربران معمولی به حساب می آید ، اما کیفیت ویدیو های تهیه شده توسط دوربین آن نمی تواند رضایت کاربران حرفه ای را به دنبال داشته باشد .
به همین دلیل کسانی که به فیلم سازی حرفه ای علاقه دارند در مدت زمانی کوتاه متوجه می شوند که باید مدل های پیشرفته تری برای خود تهیه کنند . ما در این بخش قصد داریم دوربین Mavic Air که به تازگی عرضه شده است را مورد بررسی قرار دهیم و آن را با دوربین کوادکوپتر اسپارک مقایسه کنیم .

مقایسه مویک ایر و اسپارک

  • رنگ ها

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید ، ظاهرا کیفیت رنگ ها در ویدیو تهیه شده توسط دوربین اسپارک بهتر است . در این ویدیو هیچ سایه سبز رنگی وجود ندارد ، نقاط سیاه کم رنگ نیستند ، و در مجموع رنگ ها کاملا طبیعی به نظر می رسند .
به عبارت دیگر وضوح رنگ ها در کوادکوپتر اسپارک واقعی تر است و این موضوع با توجه به اینکه هر دو ویدیو با استفاده از تنظیمات استاندارد و در شرایط تقریبا یکسان تهیه شده اند ، تا حدودی غافلگیر کننده است . البته این احتمال هم وجود دارد که در آینده آپدیت های نرم افزاری برای دوربین مویک ایر منتشر شود و ترکیب رنگ ها با کیفیت بیشتری در ویدیو های تهیه شده توسط آن صورت پذیرد .

قبل از نتیجه گیری در مورد کیفیت رنگ ها در این دو دوربین نکته دیگری وجود دارد که حتما باید به آن اشاره داشته باشیم . با وجود اینکه رنگ ها در ویدیو تهیه شده توسط دوربین اسپارک طبیعی تر هستند ، اما تنظیمات این دوربین به جز حالت استاندارند هیج حالت دیگری را در بر نمی گیرد . این بدین معناست که هیچکدام از تنظیمات Cinelike-D یا D-LOG برای درجه بندی رنگ در شرایط گوناگون وجود نخواهد داشت .

مقایسه مویک ایر و اسپارک

  • میدان دید

در تصویر بالا شما به وضوح مشاهده می کنید که دوربین کوادکوپتر مویک ایر میدان دید عریض تری دارد . البته نباید فراموش کرد که میدان دید دوربین اسپارک نیز نسبتا عریض است ، اما امتیاز مثبت در این زمینه به DJI Mavic Air و دوربین آن تعلق می گیرد .

  • وضوح

دوربین مویک ایر با قابلیت تهیه تصاویر و ویدیو های 4K از وضوح تصویر بالاتری نسبت به دوربین اسپارک برخوردار است . برای درک بهتر این موضوع کافیست مارک AWD را در دو تصویر بالا مقایسه کنید تا متوجه شوید کدام دوربین وضوح تصویر بهتری دارد .
همانطور که می بینید در تصویر مربوط به اسپارک حتی با وجود زوم بیشتر هنوز هم وضوح و شفافیت به اندازه تصویر مربوط به مویک ایر نیست . به عبارت دیگر وجود هشت میلیون پیکسل در تصاویر مویک ایر در مقایسه با تنها دو میلیون پیکسل در تصاویر اسپارک تفاوت های چشم گیری را در زمینه وضوح تصاویر رقم خواهد زد .

  • کیفیت تصاویر

در هنگام عکاسی نیز همچون فیلم برداری رنگ های پردازش شده توسط مدل اسپارک از دقت بیشتری برخوردار هستند . در مقابل اما عکس های تهیه شده توسط مویک ایر بیشتر رنگ سبز را منعکس می کنند و متاسفانه در این بخش نمی توانند عملکرد چشمگیری داشته باشند .

ده کوادکوپتر برتر آماتور
خواندن مطلب

از لحاظ کیفیت نیز هر دو تصویر تهیه شده توسط این دو مدل وضوح و تراکم مشابهی دارند . با این وجود کوادکوپتر Mavic Air مزیتی دارد که عکاسان حرفه ای به خوبی می توانند از آن بهره بگیرند .
با استفاده از مویک ایر شما می توانید تمام تصاویر را در قالب هر دو فرمت JPEG و RAW ذخیره کنید . به این ترتیب اگر از عکس های تهیه شده توسط این کوادکوپتر رضایت نداشته باشید  ، در مراحل پردازش تصاویر می توانید با بهره گیری از فرمت RAW تغییرات مورد نظر خود را روی آن ها اعمال کنید .

حالت پانو (Pano Mode) در Mavic Air

در کوادکوپتر Mavic Air قابلیت هیجان انگیز تهیه تصاویر پانوراما (Panoramic Mode) ارتقا یافته است . با استفاده از این قابلیت شما حالا به راحتی می توانید فرایند چسباندن 25 تصویر را کلید زده و به صورت کاملا خودکار یک تصویر پانورامای کاملا 360 درجه ای با کیفیت بیشتر از 32 مگاپیکسل یا رزولوشن 8192 X 4096 تهیه کنید . جالب است بدانید تصاویر پانورامای تهیه شده توسط مویک ایر از رزولوشن بیشتری نسبت به اسپارک ، مویک پرو یا حتی مویک پلاتینیوم برخوردار است .
از سوی دیگر ترکیب Pano Mode با عینک های DJI Goggles به شما اجازه می دهد واقعیت مجازی را با کیفیتی مطلوب در لحظه تجربه کنید ، و حداکثر بهره وری را از این قابلیت داشته باشید .

امیدواریم نکات ذکر شده در مقاله مقایسه پهپاد مویک ایر و اسپارک | بخش دوم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد . پیشنهاد می دهیم در قسمت سوم و نهایی از این مقاله نیز با ما همراه شوید تا سایر امکانات باقیمانده را بررسی کرده و به یک جمع بندی کلی در مقایسه این دو کوادکوپتر برسیم .

  • قابلیت اجتناب از موانع

به جرات می توان گفت قابلیت اجتناب از موانع جدی ترین وجه تمایز این دو کوادکوپتر است . کوادکوپتر اسپارک با فعال شدن این قابلیت به جای دوربین از یک سنسور IR (مادون قرمز) استفاده می کند تا بتواند موانع موجود در مسیر را به وضوح پایین شناسایی کند .
برای این کوادکوپتر یک چراغ مادون قرمز در نظر گرفته شده است که طیفی از نور نامرئی را در فضا منتشر می کند ، و پس از آن سنسور مادون قرمز موجود نیز الگوی طیف منعکس شده را شناسایی می کند .
چنین فرایندی می تواند فاصله DJI Spark از موانع را مشخص نماید ، اما هیچ گونه اطلاعات جزئی را در اختیار کوادکوپتر قرار نمی دهد . از سوی دیگر دوربین اضافی که در قسمت پایینی کوادکوپتر اسپارک نصب شده است هیچ نقشی در فرایند شناسایی موانع ندارد .

کوادکوپتر مویک ایر اما دارای سنسور های متعدد مخصوص شناسایی موانع است که عملکردی مشابه کوادکوپتر مویک پرو دارند و در بعضی موارد حتی بهتر از آن نیز عمل می کنند .
در DJI Mavic Air به جای بهره گیری از سنسورهای مادون قرمز دو دوربین در قسمت جلویی کوادکوپتر تعبیه شده است که زاویه دید مشابه چشم های انسان را در اختیار کوادکوپتر قرار می دهد .
در صورت فعال شدن قابلیت اجتناب از موانع تصاویر به دست آمده از این دو دوربین به صورت همزمان پردازش شده و پس از ترکیب با یکدیگر به یک نقشه چند بعدی از محیط پیرامون تبدیل می شوند تا امکان شناسایی موانع فراهم شود .

علاوه بر آن دو دوربین اضافی در قسمت پایینی و دو دوربین دیگر نیز در قسمت عقبی مویک ایر گنجانده شده که در کنار دوربین های جلویی به خوبی می توانند موانع را در هر حالت پروازی شناسایی کنند .
دوربین های عقبی دقیقا مشابه دوربین های جلو عمل می کنند ، در حالی که دوربین های تعبیه شده در قسمت پایینی با وجود تشابه های ظاهری بیشتر در فرایند کالیبره کردن کوادکوپتر به کار گرفته می شوند .
جالب است بدانید دوربین های پایینی در صورت فعال شدن حالت فرود نیز به کمک مویک ایر می آیند و از ایمن بودن منطقه فرود اطمینان حاصل می کنند .

به طور کلی بهره گیری از دوربین ها راهکاری فوق العاده دقیق تر برای شناسایی موانع است و به این فرایند سرعت می بخشد . به همین دلیل است که مویک ایر حتی در صورت فعال بودن قابلیت Obstacle Avoidance با سرعت به مراتب بیشتری در مقایسه با اسپارک پرواز می کند .
همانطور که در بخش های قبلی این مقاله اشاره کردیم کوادکوپتر Spark در صورت فعال بودن این قابلیت حداکثر سرعت 11 کیلومتر بر ساعت را به نمایش می گذارد ، در حالی که کوادکوپتر Mavic Air در همین شرایط می تواند به سرعت 32 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند .

علاوه بر دقت بیشتر و سنسور های رو به عقب (دوربین های عقبی) ، کوادکوپتر مویک ایر ویژگی جدید دیگری نیز دارد که با نام Advanced Pilot Assistance System (سیستم کمک خلبان پیشرفته) شناخته می شود و برای تمام کاربران مبتدی و حرفه ای یک ابزار کاربردی است .
کلید مربوط به این قابلیت نیز با عبارت APAS داخل نرم افزار DJI GO مشخص شده است و با یک بار لمس کردن فعال می شود . زمانی که این قابلیت فعال شود ، شما می توانید به صورت کاملا عادی مویک ایر را به پرواز در آورید و منتظر باشید تا کوادکوپتر به صورت کاملا خودکار موانع موجود در مسیر را شناسایی کرده و با تغییر مسیر جزئی آن ها پشت سر بگذارد .
به عبارت دیگر زمانی که شما رو به جلو پرواز می کنید و مانعی در سمت راست مسیر وجود دارد ، کوادکوپتر کمی به سمت چپ تغییر جهت می دهد تا از برخورد با مانع جلوگیری کند .
به همین صورت اگر مانع در سمت چپ مسیر قرار گرفته باشد تغییر جهت به سمت راست خواهد بود . در مواقعی که موانعی در هر دو طرف مسیر وجود داشته باشند هم مویک ایر با افزایش ارتفاع از آن ها عبور می کند .
البته بعضی از کوادکوپتر های دیگر شرکت DJI نیز در حالت پرواز Tap Fly چنین عملکردی دارند ، اما با توجه به کاربرد محدود این حالت پروازی می توان گفت APAS یک قابلیت منحصر به فرد است که ضمن حفظ ایمنی امکان کنترل کامل کوادکوپتر را فراهم می کند .

مقایسه مویک ایر و اسپارک

حالت اشاره با امکانات جدید در کوادکوپتر مویک ایر

اگر تا به حال با کوادکوپتر اسپارک کار کرده باشید ، حتما می دانید یکی از جالب ترین امکانات آن حالت پروازی به نام Gesture mode یا همان حالت اشاره است . در این حالت کافیست اسپارک را کف دست خود قرار داده و آن را در مقابل صورت خود بگیرید .
پس از آن کوادکوپتر صورت شما را شناسایی کرده و از روی دست شما بلند خواهد شد. برای حرکت دادن و کنترل پهباد کافیست دست خود را در جهت مورد نظر حرکت دهید تا اسپارک به همان سمت حرکت کند .

دلایل خرید کوادکوپتر اینسپایر 1
خواندن مطلب

در این حالت اشاره های دیگری نیز برای عکسبرداری و فیلم برداری ، فعال کردن حالت ردیابی پویا (Avtive Track) ، و فرود آوردن کوادکوپتر روی دست شما تعریف شده است . همانطور که می بینید حالت اشاره در کوادکوپتر اسپارک واقعا ایده جالبی است ، اما بهره گیری از آن در بعضی شرایط ممکن است مشکلات آزار دهنده را به دنبال داشته باشد .

اولین مشکل در هنگام استفاده از حالت Gesture mode این است که تمامی اشاره ها و دستورات به درستی اجرا نمی شوند . مشکل دوم عدم وجود محور سوم در گیمبال است که باعث می شود ردیابی سوژه ها به نوعی دچار تزلزل شود. با توجه به این نقاط ضعف و همچنین عدم ارائه کیفیت 4K توسط اسپارک، می توان نتیجه گرفت ویدیو های تهیه شده توسط این کوادکوپتر در حالت اشاره قابل ویرایش و بهره گیری در آثار تصویری شگفت انگیز نخواهد بود .

اما حالت اشاره در کوادکوپتر مویک ایر دستخوش تغییرات عمده ای شده است و حالا با نام Smart Capture شناخته می شود .
در حالت تقریبا تمام اشاره ها جایگزین و یا حداقل اصلاح شده اند تا کاربر تجربه بهتری در هنگام استفاده از آن داشته باشد . به عنوان مثال برای شروع پرواز به جای اینکه کوادکوپتر را روی کف دست قرار داده و امیدوار باشید که در هنگام بلند شدن با شما برخورد نکند ، می توانید Mavic Air را روی زمین قرار داده و با نشان دادن کف دست خود فرمان شروع پرواز را صادر کنید .
پس از شروع پرواز نیز مویک ایر با افزایش ارتفاع از زمین جدا می شود اما هیچگونه حرکت اضافی همچون دنبال کردن سوژه یا پرواز به سمت عقب نخواهد داشت تا زمانی که شما دوباره دست خود را بلند کنید .
در این مرحله همانند کوادکوپتر اسپارک می تواند مویک ایر را با حرکت دادن دست کنترل کنید ، تنها تفاوت این است که همزمان با شروع حرکت مویک ایر به صورت کاملا خودکار شما را ردیابی و دنبال خواهد کرد .
لازم به ذکر است که در این حالت امکان افزایش فاصله بین شما و کوادکوپتر نیز وجود خواهد داشت . به این منظور کافیست هر دو دست خود را به صورت موازی بالا بیاورید و آن ها را از یکدیگر دور کنید. جالب است بدانید در حالت Smart Capture شما می توانید مویک ایر را تا حداکثر 6 متر از خود دور کنید و هنوز هم تمام قابلیت های کنترلی را در اختیار داشته باشید .

برای ثبت تصاویر نیز به جای اینکه به کمک دست خود چهارچوبی را به کوادکوپتر نشان دهید ، کافیست دو انگشت خود را به سمت بالا نگه دارید. البته نشان دادن چارچوب هنوز هم جزو اشاره های اصل است و فرمان شروع یا پایان فیلمبرداری را به مویک ایر اعلام می کند .

یکی از اشاره های جدید که در کوادکوپتر مویک ایر برای اولین بار استفاده می شود انتقال کنترل (Control Switch) است . اگر قصد دارید کنترل کوادکوپتر را در طول پرواز به شخص دیگری واگذار کنید ، می توانید از این قابلیت بهره بگیرید . برای این کار کافیست شخص دوم دست خود را بالا بگیرد تا مویک ایر شما را فراموش کرده و دستورات را از او دریافت کند .

با وجود تمام پیشرفت های صورت گرفته در حالت جدید Smart Capture ، امکان تهیه ویدئوهای 4K و برخورداری از گیمبال سه محوره ، می توان گفت ِDJI Mavic Air حالت اشاره را از یک ابزار صرفا جهت سرگرمی به یک قابلیت فوق العاده کاربردی تبدیل کرده است .

مقایسه مویک ایر و اسپارک

رادیو کنترل اسپارک و مویک ایر

رادیو کنترل کوادکوپتر مویک ایر و کوادکوپتر اسپارک از لحاظ ظاهری شباهت های بسیاری دارند و هر دو با استفاده از امواج WiFi دستورات را به پهباد ارسال می کنند . لازم به ذکر است که هیچ صفحه نمایش تله متری مانند ریموت کنترل مویک پرو برای آن ها در نظر گرفته نشده است .
با این وجود شرکت DJI در طراحی کنترل کننده مویک ایر به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره خواهیم کرد .

رادیوکنترل DJI Mavic Air فرمان های کنترلی (joysticks) به گونه ای طراحی شده اند که می توان آن ها را جدا کرد و داخل بدنه قرار داد. این ویژگی باعث می شود دستگاه کنترل از راه دور به راحتی داخل جیب جای گرفته و حمل و نقل آن با سهولت بیشتری صورت پذیرد. اما مهم تر از آن محدوده کنترلی است که در این دستگاه به حداکثر 4 کیلومتر افزایش پیدا کرده است .

جالب است بدانید رادیو کنترل کوادکوپتر مویک ایر برای اتصال به تلفن های هوشمند از WiFi استفاده نمی کند . در عوض یک کابل مخصوص برای این کار در نظر گرفته شده است که یک خروجی آن به تلفن هوشمند و خروجی دیگر به کناره دستگاه کنترل از راه دور متصل می شود تا به این ترتیب ارتباطی قابل اطمینان تر از مدل اسپارک بین این دو دستگاه برقرار شود ، و کوچکترین اختلال یا تأخیری در آن وجود نداشته باشد .

مقایسه مویک ایر و اسپارک

نتیجه گیری : کدام کوادکوپتر مناسب تر است؟

در مجموع اگر فکر می کنید قیمت کوادکوپتر مویک ایر خیلی بیشتر از بودجه شماست ، می توانید با خیال آسوده اسپارک را خریداری کنید .
کوادکوپتر DJI Spark می تواند تصاویر عالی تهیه کند ، کیفیت ویدئو های آن برای بسیاری از مردم قابل قبول است ، و با قیمتی به مراتب کمتر از DJI Mavic Air به فروش می رسد .
اما اگر قصد دارید با استفاده از پهباد دوربین دار ویدیو های فوق العاده حرفه ای و با کیفیت تهیه کنید، بهتر است کمی صبر کنید و زمانی که آماده بودید با پرداخت هزینه بیشتر برای خرید مویک ایر اقدام نمائید .

کوادکوپتر مویک ایر اولین پهبادی است که برند DJI در سال 2018 معرفی کرده است. این کوادکوپتر دوربین دار در مقایسه با مدل اسپارک فوق العاده سریع تر است ، کیفیت ویدیویی بالاتری را در اختیار کاربران قرار می دهد ، دستگاه کنترل از راه دور پیشرفته تری دارد، از بدنه فشرده تری برخوردار می باشد ، مدت زمان بیشتری پرواز می کند ، و کنترل آن در حالت اشاره توسط هیچ یک از کوادکوپتر های دوربین دار موجود ارائه نمی شود .
بنابراین اگر در پرداخت هزینه بیشتر برای این کوادکوپتر دوربین دار شک دارید، توصیه می کنیم بلافاصله این کار را انجام دهید .

DJI Mavic Air برای بسیاری از کاربران کوادکوپتری ایده آل خواهد بود . این مدل از محصولات DJI کوادکوپتر اسپارک را در زمینه کیفیت ویدیویی، و کوادکوپتر مویک پرو را در زمینه ابعاد بدنه و قابل حمل بودن پشت سر می گذارد . مویک ایر همچنین امکانات جدیدی مانند APAS که فقط در نسل بعدی محصولات DJI وجود خواهد داشت را در اختیار کاربران قرار می دهد .

جالب است بدانید بعضی از علاقمندان به هلی شات اعتقاد دارند کوادکوپتر مویک ایر حتی می تواند بهتر از مویک پرو باشد . اگر مایلید این ادعا را مورد بررسی قرار دهید ، توصیه می کنیم در روز های آتی با ما همراه باشید و مقایسه کوادکوپتر های Mavic Air و Mavic Pro را از دست ندهید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.