مقایسه اینسپایر 1 و فانتوم 3

مقایسه اینسپایر 1 و فانتوم 3
2 167

مقایسه فانتوم 3 و اینسپایر 1

آیا تا به حال از خود پرسیده اید چرا بعضی از کاربران کوادکوپتر اینسپایر 1 را تهیه می کنند ، در حالی که می توانند با نیمی از هزینه به سراغ کوادکوپتر فانتوم 3 بروند؟

قبل از شروع لازم است به این نکته اشاره کنیم که در این مقاله فقط به فانتوم 3 پرو خواهیم پرداخت ، اما با توجه به این که Phantom 4 دارای قابلیت ها و امکانات فیلم برداری مشابه Phantom 3 Professional است، بنابراین شما می توانید این مقاله را به عنوان “مقایسه کوادکوپتر های اینسپایر 1 و فانتوم 4 ” نیز در نظر بگیرید. در مقاله مقایسه اینسپایر 1 و فانتوم 3 تلاش کردیم تا اطلاعات خوب و کاربردی در اختیار شما قرار دهیم .

زمانی که هلی شات Inspire 1 معرفی شد ، در مقایسه با هر گونه پهباد دوربین دار موجود در بازار یک گام بزرگ در جهت خلاقیت و نوآوری به حساب می آمد.
یکی از ویژگی های برجسته برای خرید پهباد اینسپایر 1 توانایی ارسال تصاویر زنده HD به تلفن های هوشمند است که حتی از فاصله 1.5 کیلومتری نیز صورت می پذیرد. علاوه بر آن امکان ضبط و ذخیره سازی همین تصاویر زنده با کیفیت 4K فراهم شده است.

مقایسه اینسپایر 1 و فانتوم 3

تفاوت فانتوم 3 و اینسپایر 1

جالب است بدانید که هیچ شرکت دیگری نمی تواند چنین قابلیت هایی را به همراه سیستم های پروازی مشابه اینسپایر 1 ارائه دهد. اما حالا مدتی است که اعضای جدیدی به نام های فانتوم 3 و فانتوم 4 به خانواده کوادکوپتر های دوربین دار شرکت DJI اضافه شده اند. واقعیت این است که این کوادکوپتر ها نیز می توانند امکان پخش تصاویر زنده را فراهم نمایند و ویدیو هایی با کیفیت  4K ذخیره کنند.

نکته قابل توجه این است که تمام قابلیت های موجود در این دو پهباد با پرداخت تقریبا نیمی از قیمت اینسپایر 1 در اختیار شما قرار می گیرد، و به همین دلیل است که پهباد های فانتوم 3 و فانتوم 4 تا این حد وسوسه انگیز هستند.

در مقاله مقایسه اینسپایر 1 و فانتوم 3 اگر به قیمت کوادکوپتر فانتوم 3 توجه کنید، ممکن است از خود بپرسید چرا کسی باید دو برابر هزینه کند و کوادکوپتر اینسپایر 1 را خریداری نماید. به عبارت دیگر با هزینه در نظر گرفته شده برای اینسپایر 1 می توان دو عدد فانتوم 3 تهیه کرد که از لحاظ اقتصادی واقعا مقرون به صرفه است. اما قبل از حساب و کتاب و نتیجه گیری نهایی بهتر است از خود بپرسید دلیل اصلی قیمت بالاتر اینسپایر 1 چیست؟ این کوادکوپتر چه مزایایی دارد که باعث افزایش قیمت آن شده است؟

به منظور پاسخگویی به این سوالات قصد داریم در ادامه دلایلی را بررسی کنیم که نشان می دهد چرا بعضی از کاربران کوادکوپتر اینسپایر 1 را نسبت به فانتوم 3 ترجیح می دهند و حاضر هستند از قیمت بالاتر آن چشم پوشی کنند. در ادامه این مطلب ابتدا به دلایل اصلی و تفاوت های اساسی اشاره می کنیم و پس از آن به نکات ریز و تفاوت های نامحسوس می پردازیم.

قابلیت جداسازی و ارتقای دوربین در اینسپایر 1

با وجود این که کوادکوپتر های اینسپایر 1 و فانتوم 3 هر دو از سنسور دوربین و لنز مشابه استفاده می کنند، اما یک تفاوت بزرگ و اساسی بین سیستم دوربین آن ها وجود دارد. این تفاوت چیزی نیست جز این که دوربین اینسپایر 1 از لحاظ سخت افزاری قابل ارتقا می باشد.

از زمان عرضه Inspire 1 Pro  و Inspire 1 Raw تا به امروز سه نوع دوربین مختلف برای این کوادکوپتر های دوربین دار معرفی شده است. بنابراین شما با توجه به نیاز های خود می توانید از دوربین Zenmuse X3  استفاده کنید، مدل X5 را روی کوادکوپتر اینسپایر خود نصب کنید، و یا اگر از لحاظ مالی مقدور است حتی مدل X5R را تهیه کنید. به عبارت دیگر شما می توانید با استفاده از دوربین معمولی X3 که اتفاقا در فانتوم 3 نیز مورد استفاده قرار می گیرد تصاویر و ویدیو های مد نظر خود را تهیه کنید، دوربین حرفه ای X5 که دارای کیفیتی مشابه دوربین Panasonic GH4 است را برای برداشت های پیچیده تر انتخاب کنید، یا اینکه به سراغ دوربین های سینمایی فوق حرفه ای بروید و ویدیوهایی خام با کیفیت 4K تهیه کنید و با اجرای ویرایش های حرفه ای روی آن ها به آثاری خارق العاده دست پیدا کنید.

مفهوم حروف بکار رفته در کوادکوپتر های سایما
خواندن مطلب

خوشبختانه قابلیت تعویض و ارتقای دوربین مورد استفاده در اینسپایر 1 انعطاف پذیری شگفت انگیزی را برای این پهباد مخصوص فیلم برداری به وجود آورده است تا امکان بهره برداری از آن در هر صحنه فیلم برداری با پیش نیازهای مختلف فراهم شود. با این وجود قیمت این کوادکوپتر هنوز هم از اوکتاکوپتر هایی مانند S1000 ارزان تر است. جالب است بدانید اوکتاکوپتر S1000 در حال حاضر از هیچ دوربینی با کیفیت4K  و قابلیت ضبط ویدیوهای خام پشتیبانی نمی کند.

علاوه بر آن شرکت DIJ گیمبال هایی را ارائه می دهد که به کمک آن ها می توانید دوربین X5R را به عنوان یک دوربین دستی با کیفیت  4K مورد استفاده قرار دهید و در طول فیلم برداری زمینی نیز ویدیوهایی با فرمت فوق العاده کاربردی Raw تهیه نمایید. بنابراین خرید دوربین Zenmuse X5R به همراه پهباد Inspire 1 می تواند یک سرمایه گذاری چند منظوره تلقی شود. با ادامه مقاله مقایسه اینسپایر 1 و فانتوم 3 با ما همراه باشید .

قابلیت اجرای عملیات به کمک دو خلبان در اینسپایر 1

به عقیده بسیاری از کاربران اجرای عملیات های پروازی به کمک کوادکوپتر در حالی که اپراتور دوم کنترل کامل دوربین را در دست دارد، یکی از بزرگ ترین تفاوت های بین اینسپایر 1 و فانتوم 3 می باشد. علاوه بر آن حتی با وجود یک خلبان، اینسپایر 1 می تواند دوربین را روی یک موقعیت مکانی قفل کند و در طول حرکت در جهت های مختلف روی همان نقطه متمرکز بماند.

کوادکوپتر اینسپایر 1 همچنین در پرواز رو به جلو و تصویربرداری همزمان از زوایای کناری و پشتی عملکردی عالی و بدون نقص بر جای می گذارد. معمولا عملیات هایی که با حضور دو خلبان اجرا می شوند جذاب تر و هیجان انگیزتر از پروازهای یک نفره هستند، اما نباید فراموش کنید که این نوع پروازهای دو نفره نیز سختی ها و چالش های خاص خود را دارند.

مقایسه اینسپایر 1 و فانتوم 3
بسیاری از خلبانان پهباد های فیلم برداری معتقدند یکی از مزایای کوادکوپتر فانتوم 3 این است که شما به تنهایی مسئولیت اجرای پرواز و کنترل دوربین را به عهده می گیرید و از این بابت هیچ مشکلی برای شما به وجود نمی آید. اما در کوادکوپتر اینسپایر 1 اگر شما به عنوان مثال خلبان باشید و کنترل قابلیت های پروازی را در دست داشته باشید، گاهی اوقات ممکن است درک کامل دستورات و خواسته های شما از سوی اپراتور دوربین به سختی صورت پذیرد و مشکلاتی در همکاری متقابل بین شما وجود داشته باشد.
این ادعا تا حدودی صحیح است اما با این وجود نمی توان چنین چالش هایی را مشکلات اساسی و سرنوشت ساز به حساب آورد، چرا که با کمی تمرین و تمرکز می توانید توانایی های خود را بهبود بخشید و با همکاری های دو نفره آثاری تحسین برانگیز خلق کنید.

عملکرد پروازی

فانتوم 3 کوادکوپتری است که می تواند عملکرد پروازی عالی و بدون نقص را بر جای بگذارد. در واقع تنها تفاوتی که میان پرواز اینسپایر 1 و فانتوم 3 وجود دارد، اختلاف جزئی در حالت پرواز شناور است که به سختی قابل تشخیص می باشد. علاوه بر آن فانتوم۳ دارای موتورهایی با طراحی جدید و سیستم استابلایزر نوری است که آن را به ساده ترین کوادکوپتر در زمینه سهولت در پرواز تبدیل کرده است.

اجرای پرواز توسط اینسپایر 1 نیز به همان اندازه آسان است، اما همانطور که می دانید این پهباد فیلم برداری دارای ابعادی به مراتب بزرگ تر می باشد و در نتیجه پرواز کردن با آن می تواند خطرات بیشتری به دنبال داشته باشد. در اینسپایر 1 موتورهای بزرگ تر، ملخ هایی با طول و ابعاد بزرگ تر و یک عدد باتری لیتیم پلیمری شش سلولی وجود دارد، اما با این حال این کوادکوپتر در طول پرواز عملکردی فوق العاده سریع، چابک و پایدار به نمایش می گذارد و به خوبی می تواند در برابر بادهایی با سرعت بیشتر مقاومت کند تا کیفیت ویدیوها و تصاویر تحت تاثیر قرار نگیرد.

راهکار های جلوگیری از سقوط کوادکوپتر
خواندن مطلب

برای درک بهتر این موضوع بهتر است تصور کنید اینسپایر 1 لامبورگینی کوادکوپتر های دوربین دار و پهباد های فیلم برداری است. با وجود این که پراید فوق العاده ارزان تر است و می تواند شما را به هر مکانی انتقال دهد، اما این بدان معنا نیست که لامبورگینی بی فایده است و بدون هدف خاص ساخته شده است.

مقایسه اینسپایر 1 و فانتوم 3

بهتر است به چراغ های موجود روی بدنه این کوادکوپتر ها نیز اشاره ای داشته باشیم. کوادکوپتر فانتوم 3 به راحتی در تاریکی شب قابل شناسایی است، اما در طول روز با توجه به محل قرار گیری چراغ های  LED و رنگ سفید این کوادکوپتر، به سختی می توان آن را در آسمان تحت نظر گرفت. البته اخیرا با عرضه Phantom 4 Pro Obisidian که بدنه ای به رنگ خاکستری تیره دارد این مشکل تا حدودی برطرف شده است، اما هنوز هم بسیاری از کاربران از همان کوادکوپترهای Phantom 3 و Phantom 4 استفاده می کنند و این چالش تا به امروز پا بر جاست.
در کوادکوپتر اینسپایر 1 که دارای بدنه ای بزرگ تر است، شما به راحتی می توانید قسمت های جلویی و عقبی را تشخیص دهید. علاوه بر آن چراغ های  LED موجود روی بدنه اینسپایر 1 دارای نور بیشتری هستند و رو به سمت بیرون می تابند، در حالی که چراغ های موجود روی بدنه فانتوم 3 به سمت پایین قرار گرفته بودند. چنین ویژگی هایی باعث می شوند پرواز کردن با کوادکوپتر اینسپایر 1 در هر ساعتی از شبانه روز تجربه ای لذت بخش باشد.

اینسپایر 1 و بدنه ای با طراحی ساختاری قابل تغییر

در نگاه اول ممکن است تصور کنید که طراحی ساختاری قابل تغییر اینسپایر 1 تنها در بالا رفتن بازوها و دیده نشدن آن ها در طول چرخش گیمبال خلاصه می شود. اما لازم است به شما بگوییم که این طراحی ساختاری دارای ویژگی های دیگری نیز می باشد که در صورت قرار گرفتن زاویه دوربین در جهت روبرو کارایی خود را به نمایش می گذارد.

قبل از صحبت درمورد ویژگی های مثبت ساختار قابل تغییر اینسپایر 1 بهتر است به پروانه ها یا همان ملخ های نصب شده روی موتورهای کوادکوپتر های مختلف اشاره داشته باشیم. در طول فیلم برداری های هوایی معمولا پروانه ها بزرگترین دشمن شما به حساب می آیند و در بسیاری از موارد باعث می شوند ویدیوهای تهیه شده حتی از استانداردهای ابتدایی صنعت فیلم برداری برخوردار نباشند.

آیا تا به حال از خود سوال کرده اید که چرا تصاویر تهیه شده توسط پهبادهای دوربین دار در بسیاری از مواقع فوق العاده عریض است و قسمت بالایی تصویر حذف شده است؟ به این دلیل که پروانه ها در طول پرواز های رو به جلو دوست دارند در قسمت بالایی تصاویر و ویدیو های ضبط شده ظاهر شوند و برداشت های شما را خراب کنند. به همین دلیل خلبانان کوادکوپتر فانتوم 3 معمولا ویدیو هایی ویرایش شده و عریض ارائه می دهند، و یا از فیلم برداری در حالت پرواز رو به عقب بیشتر استفاده می کنند.

مقایسه اینسپایر 1 و فانتوم 3

به لطف ساختار قابل تغییر، چنین مشکلی در پهباد دوربین دار اینسپایر 1 وجود ندارد. جالب است بدانید که در طول پرواز در حالت شناور و حرکت به سمت عقب حتی می توانید جهت دوربین را به سمت بالا بگیرید و هیچ نگرانی بابت ورود پروانه ها به کادر تصاویر نداشته باشید. چنین قابلیتی به شما اجازه می دهد تا با استفاده از روش های گوناگون برداشت هایی خارق العاده تهیه کنید و آثار نهایی خود را متفاوت تر از همیشه ارائه دهید.

برش قسمت مربوط به پروانه ها و حذف آنها از تصاویر در فرایند های ویرایش پس از برداشت ، کار چندان دشواری نیست، و حتی در مواردی می تواند جلوه ای سینمایی به ویدیو های شما ببخشد. اما لازم است این نکته را به یاد داشته باشید که ترکیب برداشت های گوناگون با نسبت ابعاد تصویری متفاوت در مجموع باعث می شود کلیپ ویدیوئی شما چندان خوشایند نباشد.
بنابراین اگر از کوادکوپتر فانتوم 3 در تصویر برداری هوایی استفاده می کنید و در صحنه هایی پروانه کوادکوپتر داخل کادر تصویر ظاهر شده است، توصیه می کنیم تمام برداشت ها را مطابق با این صحنه ویرایش کنید تا در پایان ویدیویی متشکل از صحنه هایی با نسبت ابعاد یکسان داشته باشید. با ادامه مقاله مقایسه اینسپایر 1 و فانتوم 3 با ما همراه باشید .

GPS در کوادکوپتر چه کاربردی دارد ؟
خواندن مطلب

اینسپایر 1 حرفه ای تر از همیشه

گاهی اوقات در دنیای سینمایی و ویدیو های حرفه ای وانمود کردن می تواند به اندازه حرفه ای بودن مفید و موثر واقع شود. به عنوان مثال اگر یک مشتری شما را استخدام کند تا ویدیو های مودنیاز او را تهیه کنید، علاوه بر کیفیت بالای ویدیو های تهیه شده، رفتار و طرز برخورد شما و همچنین ویژگی های ظاهری وسایل مورد استفاده شما می تواند مشتری را تحت تاثیر قرار دهد و دید او را نسبت شما بهبود ببخشد.

چنین ادعایی ممکن است در نگاه اول کمی پیش یا افتاده و غیر حرفه ای به نظر برسد، اما تجربه نشان داده است که خلبانان کوادکوپتر های فانتوم 3 در مقایسه با همتایان خود که از کوادکوپتر اینسپایر 1 استفاده می کنند کمتر مورد توجه قرار می گیرند و علی رغم مهارت ها و توانایی های کسب شده، هنوز هم افرادی با تخصص نه چندان بالا به حساب می آیند.

مقایسه اینسپایر 1 و فانتوم 3

برای درک بهتر این موضوع بهتر است به اظهارات یکی از کاربران Inspire 1 توجه کنید:

“زمانی که من کوادکوپتر اینسپایر 1 را از داخل کیف خارج می کنم و دکمه روشن شدن را فشار می دهم، مردم عادی حاضر در محل فعالیت های عادی خود را متوقف می کنند و به این کوادکوپتر خیره می شوند. در ادامه وقتی کوادکوپتر از روی زمین بلند می شود و پرواز خود را آغاز می کند، جمعیت انبوهی جمع می شوند تا عملکرد آن را زیر نظر بگیرند. اگر بخواهم صادقانه بگویم درست مثل این است که ابزاری با تکنولوژی فضایی را در مقابل دید آن ها از کوله پشتی ام خارج کرده ام و در حال استفاده از آن هستم!”

درگاه HDMI

همانطور که در در مقاله مقایسه اینسپایر 1 و فانتوم 3 مشاهده می کنید، روی بدنه کوادکوپتر فانتوم 3 درگاه خروجی HDMI وجود دارند. عدم وجود درگاه خروجی HDMI به این معناست که شما نمی توانید تصاویر زنده در حال پخش را روی یک دستگاه خارجی ذخیره کنید، در روزهای آفتابی نمی توانید از مانیتور های خارجی با روشنایی بیشتر استفاده کنید، امکان اتصال به تلویزیون وجود ندارد، و مهم تر از همه شما نمی توانید سیگنال HDMI را به دستگاه های پخش زنده تلویزیونی انتقال دهید و از این قابلیت محروم هستید. با این حال نباید این واقعیت را فراموش کرد که کوادکوپتر فانتوم 3 برای کاربران معمولی طراحی شده است و کاربران معمولی نیز در استفاده های روزمره به درگاه HDMI نیاز ندارند.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که هر دو کوادکوپتر فانتوم 3 و اینسپایر 1 از پخش زنده ویدیویی در سرویس یوتیوب پشتیبانی می کنند. علاوه بر آن شما می توانید با پرداخت مبلغی دستگاه کنترل از راه دور جدید فانتوم 3 که دارای درگاه خروجی HDMI نیز می باشد را تهیه نمایید و از قابلیت های ذکر شده بهره مند شوید.

نتیجه گیری

Phantom 3 Pro با قیمت مقرون به صرفه تر یک پهباد دوربین دار مخصوص استفاده های معمولی و روزمره است. این کوادکوپتر برای آن دسته از کاربرانی که به دنبال تفریح و سرگرمی هستند انتخابی ایده آل به حساب می آید و به آن ها کمک می کند تا لحظه های خاص و خاطرات شیرین را به تصویر بکشند .
در مقابل Inspire 1 کوادکوپتری است که اغلب به عنوان یک ابزار فیلم برداری حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد و عملکرد هایی نسبتا قوی تر را به نمایش می گذارد. بنابر این به شما توصیه می کنیم در هنگام خرید کوادکوپتر دوربین دار ابتدا نیاز های خود و نوع کاربری دستگاه را در نظر بگیرید و پس آن به بودجه در نظر گرفته شده فکر کنید.

جهان آرسی مرجعی است که می توانید براحتی از کارشناسان آن مشاوره نسبت به خرید انواع کوادکوپتر و هلی شات گرفته و خریدی امن را تجربه کنید . امیدواریم توانسته باشیم در مقاله مقایسه اینسپایر 1 و فانتوم 3 اطلاعات جامع و کاربردی در اختیار شما قرار داده باشیم .

2 نظرات
  1. نصیر می گوید

    سلام وقت بخیر
    من یه فانتوم ۳ پرو دارم سقوط داشته تعمیرات هم دارید ؟

    1. بهار هنرخواه می گوید

      سلام وقت بخیر
      بله به صورت کاملا حرفه ای امکان پذیر است در صورت تمایل با مجموعه تماس بگیرید . 02188661865
      موفق باشید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.