DRONE چیست ؟

سوالی بسیار رایج که کاربران زیادی از کارشناسان جهان آرسی پرسیده و امروز بر آن شدیم تا در یک مقاله تخصصی با شرح کامل به آن پاسخ بدهیم .

DRONE چیست ؟
0 6,843

درون چیست ؟

Drone چیست ؟ سوالی بسیار رایج که کاربران زیادی از کارشناسان جهان آرسی پرسیده و امروز بر آن شدیم تا در یک نوشته ی تخصصی و با شرح کامل جزئیات پاسخی جامع و کامل نسبت به این سوال بدهیم . با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی پیرامون drone ها به دست آورید . شاید به آن ها علاقه مند شدید و درصدد خرید بر آمدید .

DRONE چیست ؟

Drone در معنی لغوی به معنای بشقاب پرنده است . آنچه در ویکی پدیا در مورد Drone آمده است : به دنیای فرازمینی و بشقاب پرنده ها اشاره می کند . اما خب این کلمه معانی گسترده تری دارد . در ویکی پدیا فارسی از این کلمه به معنای پهپاد یاد می شود . پهپاد نیز به معنای پرنده هدایت پذیر از راه دور است . پهپاد و drone ها بسیار مورد علاقه و پسند مخاطبان است و فیلم هایی نیز در این زمینه ساخته شده است . شاید این بشقاب پرنده ها بیانگر وجود موجودات فرازمینی هستند و ارتباطی که بین دنیای ما و آن ها وجود دارد .

با محبوبیت drone ها بسیار واضح بود که محصولات تفریحی سرگرمی هوایی و پروازی به سرعت در میان مردم رسوخ کند و با استقبال بی نظیری مواجه شود . در دهه اخیر بازار مولتی روتور های بدون سرنشین بسیار داغ شده است . به گونه ای که در تمامی رنج های قیمتی و با ویژگی های متنوع پرنده های بسیاری به بازار جهانی عرضه شده است . مولتی روتور ها دارای دامنه ی بسیار گسترده ای از پرنده های مختلف هستند از جمله کواد کوپتر ها . چندی پیش حدود 4 الی 5 سال گذشته نام Drone بسیار بر سر زبان ها افتاد . Drone در زبان انگلیسی به معنای هواپیمای بدون سرنشین است و در زبان فارسی نیز تقریبا با این معنا و مفهوم معروف شد . در چند ساله ی اخیر پرنده های بدون سرنشین عمود پروازی به بازار آمده اند که برای مصارف و جنبه های مختلفی از آن ها استفاده می شود .

DRONE چیست ؟

در سال های اولیه به چنین پرنده هایی که برای مصارفی همچون تفریح و سرگرمی وارد بازار شدند Drone گفته می شد . Drone ها بسیار سریع جای خود را میان افراد علاقه مند به پرواز پیدا کردند . البته لازم بذکر است کلمه Drone به سرعت جای خود را به کلمه کواد کوپتر داد . پیش پا افتاده ترین کاربرد آن ها تصویربرداری و فیلم برداری هوایی است . اما بی شک آینده ای درخشان در انتظار آن هاست و کاربرد های بسیار متفاوتی پیدا خواهند کرد .

تفاوت پهباد و کوادکوپتر
خواندن مطلب

اگر قصد خرید drone را دارید با مطالعه مطالب پیش رو می توانید بهترین مدل موجود را برای نیازتان شناسایی و خریداری کنید :

اشکال مختلف drone ها

یک پهپاد می تواند در قالب های مختلفی ارائه شود . به طور مثال هگزاکوپتر نوعی پهپاد است چرا که به واسطه رادیو کنترل تا میزان برد رادیویی مجاز هدایت و کنترل می شود و بدون سرنشین است . هواپیما کنترلی نیز به همین صورت . در واقع مولتی روتور ها می توانند نوعی پهپاد باشند . البته در عرف امروز پهپاد برای هواپیما های مدل و کوادکوپتر ها به کار نمی رود چون جنبه های مهم تر و حساس تری از تفریح و سرگرمی و یا عکاسی و فیلم برداری هوایی دارند . مولتی روتور ها انواع مختلفی دارند و پرنده های عمود پرواز بدون سرنشینی هستند که برای تیکاف و لندینگ به محیط بزرگی نیاز ندارند و به سادگی در یک محیط کوچک نیز می توان آن ها را به پرواز در آورد و نشاند .

انواع Drone ( درون )

  • سینگل کوپتر یا تک موتوره
  • دوال کوپتر یا مولتی روتور 2 موتوره
  • تری کوپتر یا مولتی روتور 3 موتوره
  • کواد کوپتر یا مولتی روتور 4 موتوره (رایج ترین نوع Droneها)
  • پنتا کوپتر یا مولتی روتور 5 موتوره
  • هگزا کوپتر یا مولتی روتور 7 موتوره
  • اوکتا کوپتر یا مولتی روتور 8 موتوره

سینگل و دوال کوپتر ها مولتی روتور های رایجی نیستند و در طراحی و تولید آن ها از یک و دو موتور استفاده می شود . معمولا برای نمونه های آزمایشی و یا استفاده های خاص از آن ها بهره گرفته می شود وگرنه مدل های رایج و محبوبی نیستند و کاربران ترجیه می دهند از مدل هایی که بیش از دو موتور دارند استفاده کنند .

تری کوپتر

تری کوپتر ها ، کوادکوپتر ها ، هگزا کوپتر ها و اوکتاکوپتر ها در دسته ی مولتی روتور ها قرار می گیرند .
تری کوپتر به پرنده ای اطلاق می شود که دارای 3 بازو و سه موتور است . این دسته از پرنده ها در دسته ی محصولات تفریحی سرگرمی و تخصصی به چشم میخورد اما می توان به جرات گفت تعداد آن ها بسیار محدود است چرا که از نظر شکل ظاهری و قدرت در پرواز در مقایسه با سایر مدل ها در سطح پایین تری قرار میگیرند لذا کاربران تمایل چندانی به این شکل از پرنده های عمود پرواز ندارند . با اینکه امروزه در حوزه پرواز های تفریحی سرگرمی نیز تری کوپتر ها وجود دارند و طراحی و تولید می شوند اما مورد پسند و علاقه کاربران نیستند و تعداد  آن ها روز به روز در حال کمتر شدن است .

تری کوپتر چیست ؟

کوادکوپتر

کوادکوپتر متداول ترین و محبوب ترین شکل از پرنده های عمود پرواز بدون سرنشین است که در سه سطح تفریحی – سرگرمی ، نیمه حرفه ای و تخصصی دارای تنوع فوق العاده بالایی است . کوادکوپتر ها از 4 بازو و 4 موتور بهره برده اند و در میان عام مردم بسیار محبوب هستند و جایگاه ویژه ای دارند . در واقع کلمه Drone نیز نسبت به همین کوادکوپتر ها اطلاق می شود و اگر کاربری میگوید به Drone نیازمندم منظورش همان کوادکوپتر است .
کوادکوپتر و یا همان Drone ها به دلیل پرواز بسیار استیبل و رنج قیمتی های متنوع و تنوع بالا به سرعت در میان مردم رخنه کردند و امروزه شاهد این موضوع هستیم که گروهی فقط برای تفریح و تجربه ی لذت پرواز یک Drone خریداری می کنند . کوادکوپتر ها بیشترین سهم فروش مولتی روتور های بازار را اذعان خود کرده اند و روز به روز در حال پیشرفت و گسترش هستند . این مدل ها به دلیل ظاهری استاندارد و کامل مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته اند .
البته لازم بذکر است کلمه drone میتواند به هر یک از دسته بندی های دیگر نیز گفته شود چرا که یک کلمه ی عام است اما اختصاصا چون پرنده های 4 موتوره ( کوادکوپتر ها ) بیشتر در میان مردم جا افتاده اند میتوان گفت منظور از Drone همان کوادکوپتر است اما میتواند منظور یک کاربر از Drone مثلا هگزاکوپتر نیز باشد .

کوادکوپتر چیست ؟
خواندن مطلب

کوادکوپتر چیست ؟

هگزاکوپتر

هگزاکوپتر ها پرنده های 6 موتوره ای هستند که دارای 6 بازو نیز می باشند . این پرنده ها دارای سایز و ابعاد مختلفی بوده و نمونه هایی از آن ها را در پرنده های تفریحی سرگرمی شاهد بوده ایم اما بازار هگراکوپتر ها در پرنده های دست ساز و کاستوم و بیشتر برای پروژه ها و اهداف صنعتی ، کشاورزی و نظامی به چشم میخورد . هگزا کوپتر ها معمولا برای مصارف خاص و پژوهشی طراحی و ساخته می شوند .

هگزاکوپتر چیست ؟

اوکتاکوپتر

اوکتاکوپتر ها نیز پرنده های عمود پروازی هستند که از 8 موتور و 8 بازو بهره برده اند و دارای ابعاد و سایز های بسیار بزرگی بوده که کنترل آنها نسبت به مدل های قبلی سخت تر می شود و هدایت آن ها کار هر کاربری نیست . این طبقه از مولتی روتور ها عام نبوده و افراد برای تفریح و سرگرمی با آن ها کاری ندارند مگر اینکه هدف یک پروژه ی تخصصی و کارهای بزرگ باشد که نیاز به چنین پرنده هایی قوی و بزرگ باشد . این مدل ها بیشتر برای مصارف ، تحقیقی و پژوهشی مورد استفاده قرار می گیرند .

اکتاکوپتر چیست ؟

تقسیم بندی دیگری از drone ها

در تقسیم بندی ای دیگر Drone ( درون ) ها در 3 سطح مختلف طراحی ، تولید و روانه بازار می شوند که به شرح زیر می باشند .

Drone های تفریحی  سرگرمی

پرنده هایی که در این طبقه قرار می گیرند برای عامه ی مردم طراحی و تولید می شود و رنج قیمتی آن ها دارای متوسط مشخصی است چرا که استفاده کنندگان هیچ دانش و مهارتی ندارند و هدف آنان از خرید Drone تنها بازی و تجربه لذت پرواز و ثبت و ضبط تصاویر هوایی شخصی و یا خانوادگی است . البته امروزه drone های تفریحی سرگرمی نیز به حداقل استاندارد های پرواز مجهز شده اند و بی شک با آن ها نیز می توانید پرواز با کیفیتی داشته باشید . از حداقل امکانات پرنده های هابی می توان به وجود دوربین ، حفظ ارتفاع خودکار ، اتوتیکاف و لندینگ و … اشاره کرد . اگر به پرواز علاقه مندید و دوست دارید تجربه ای هیجان انگیز داشته باشید حتما یک drone بخرید . برند های مختلفی از جمله سایما ، sj ، wltoys و … در زمینه ساخت محصولات تفریحی سرگرمی هابی و اسباب بازی فعالیت دارند و روز به روز نیز در حال پیشرفت هستند .

پهپاد مناسب من چیست ؟
خواندن مطلب

کوادکوپتر تفریحی

Drone های نیمه حرفه ای

پرنده و یا کوادکوپتر هایی که در این دسته قرار میگیرند دارای مشخصه های همچون gps و بازگشت به خانه هستند . اما از نظر برد رادیویی و شکل ظاهری همانند پرنده های تفریحی سرگرمی هستند . درواقع Drone های این طبقه دارای برآیندی از ویژگی های پرنده های تخصصی و تفریحی سرگرمی هستند . البته کوادکوپتر های نیمه حرفه ای دارای قابلیت های نیمه حرفه ای برای مصارف متعدد هستند . اگر می خواهید برای تفریح و سرگرمی و یا شروع یک کار تخصصی هزینه کنید حتما به مدل های نیمه حرفه ای فکر کنید . آن ها به اندازه هلی شات های تخصصی گران نیستند اما می توانند پاسخ گوی نیازتان باشند .
drone نیمه حرفه ای

Drone های تخصصی و یا حرفه ای

Drone های این دسته دارای مولفه های بسیار تخصصی همچون برد رادیویی طولانی ، کیفیت دوربین های فوق العاده بالا ، gps و پرواز دقیق ، بازگشت به خانه و … هستند . فانتوم ها کوادروتور هایی هستند که در این دسته قرار می گیرند و دارای رنج قیمتی های بالایی هستند . drone های تخصصی دارای مولفه های مهمی هستند که برای پروژه های مهم و حرفه ای کاربرد دارند . امروزه برای فیلم سازی ، مستند ، بازبینی و پایش و … از هلی شات های تخصصی استفاده می شود . معروف ترین و بنام ترین برند طراحی و ساخت هلی شات های دنیا برند dji است که سهم بسیار زیادی از فروش را اذعان خود کرده است .

کوادکوپتر تخصصی

در نهایت میتوان اذعان کرد Drone ها دارای دنیای بسیار بزرگی هستند و اگر به پرواز علاقه دارید حتما در این مورد مطالعه کنید و به خرید کوادکوپتر و یا درون اقدام کنید چرا که علاوه بر یادگیری مهارت پروازی و تجربه هیجان پرواز میتوانید تصاویر و فیلم هایی ثبت کنید .

جهان آرسی تخصصی ترین مرجع ارائه کننده انواع Drone در ایران و نمایندگی محصولات کمپانی DJI مفتخر است تا با ارائه مشاوره های دقیق بهترین پیشنهاد را به طور موردی به هر کاربری بدهد تا رضایت پس از خرید حاصل شود . زندگیتان پروازی !

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.