پهپاد چیست ؟

پهپاد چیست
1 1,051

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید ) :

پهپاد چیست ؟

پهپاد چیست  یکی از سئوالات پر تکراری است که امروزه بسیاری از کاربران در دنیای اینترنت آن را جست و جو می کنند . پهپاد یک پرنده هدایت پذیر از راه دور است که به آن هواپیمای بدون سرنشین نیز می گویند . پهباد ها نوعی هواگرد هدایت پذیر از راه دور بی خلبان هستند . البته به محض شنیدن این کلمه به یاد پهپاد های بدون سرنشین جنگی می افتیم . درست است از پهپاد ها برای مصارف متعددی استفاده می شود که یکی از آن ها برای حملات جنگی و موشکی است . تا به امروز بیشترین هزینه و سرمایه گذاری بر روی پهباد ها توسط  وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا انجام شده است . بین سال های 1990 تا 1995 حدود سه میلیارد دلار هزینه برای طراحی و ساخت و تجهیز پهپاد ها هزینه شده است .

پهپاد

پهباد چیست ؟

انسان ها می توانند از طریق رادیوکنترل اقدام به هدایت پهپاد ها کنند اما جالب است که بدانید بعضی اوقات خود انسان ها به عنوان محموله در پهپاد ها جای می گیرند . پهپاد از نیروی ایرودینامیکی برای حرکت در مسیر دلخواه استفاده میکند . پهباد ها به وسیله ی کنترل از راه دور هدایت می شوند . بسیاری از محصولات پروازی جزو پهباد ها قرار می گیرند . تری کوپتر ها ، کواد کوپتر ها ، هگزا کوپتر ها و اوکتا کوپتر ها همگی جزو زیر مجموعه پهباد ها هستند .

  1. تری کوپتر : چرخبال بدون سرنشین 3 ملخه
  2. کواد کوپتر : چرخبال بدون سرنشین 4 ملخه
  3. هگزا کوپتر : چرخبال بدون سرنشین 6 ملخه
  4. اوکتا کوپتر : چرخبال بدون سرنشین 8 ملخه
یک کوادکوپتر چگونه پرواز می کند ؟
خواندن مطلب

پهپاد دوربین دار

تمامی مدل های فوق در بازار برای مصارف شخصی ، تفریحی و یا صنعتی به فروش می رسند و مورد استفاده قرار میگیرند . جالب است که بدانید هر چقدر تعداد موتور ها رو به افزایش برود جثه ی دستگاه نیز بزرگ تر شده و پهپاد با قدرت و اقتدار بیشتری پرواز می کند . از این روی باتری قوی تری باید بر روی دستگاه قرار بگیرد و سایز ملخ ها نیز بزرگ تر می شود . پهباد ها در حال حاضر در برنامه های مختلف نظامی مورد استفاده قرار میگیرند . این پرنده ها همچنین در بسیاری عملیات غیر نطامی نظیر عملیات امداد و نجات ، خاموش کردن آتش‌سوزی‌ها در جایی که پرواز برای خلبان خطر دارد ، کنترل پلیس در ناآرامی‌ها و اغتشاشات ، مرزبانی و شناسایی بیشتر حوادث غیرمترقبه طبیعی ، سم پاشی های هوایی مزارع و باغ ها ، نگهبانی ، ارسال مرسولات به کاربران اعم از جنس و غذا و … استفاده می‌شوند .

فرهنگستان زبان و ادب فارسی واژه پهپاد را معادل UAV انتخاب کرده است که از سوی فارسی زبانان گاهی پهباد نیست تلفظ و نوشته می شود .

  • کاربرد پهپاد

کاربرد پهپاد

با بررسی ویکی پدیا در یافتیم که امروزه در بسیاری از کشور ها از پهپاد ها به طور گسترده در زمینه های مخابرات ، ناوبری جهانی ، تحقیقات هواشناسی ، جغرافیایی و جاسوسی استفاده می شود . از کاربرد های غیرنظامی پهپاد ها می توان به حادثه فوکوشیمایِ ژاپن اشاره کرد که از پهپاد ها برای بررسی آسیب های وارده به این نیروگاه استفاده شد . همچنین پهپاد ها نقش بسیار مهم و بسزایی در شناسایی و ردیابی کشتی‌هایی که به صید غیرقانونی موجودات دریایی نظیر ماهی می‌پردازند یا خاموش کردن آتش‌سوزی‌ها و جایی که پرواز برای خلبان خطر دارد ، ایفا می‌کنند . شرکت های بزرگ و مطرحی همچون آمازون ، گوگل و ای بی در ارائه تئوری مشترکی تصمیم بر آن دارند که به دلیل حجم بالای سفارشات و ترافیک های موجود در سال بسته ها بتوانند از پهپاد ها کمک بگیرند و مرسولات را به صورت هوایی به دست مشتریان برسانند . بسیاری از رستوران ها بزرگ و زنجیره ای نیز برای ارسال غذا چنین مقصود و ایده ای دارند . شاید این فکر در ابتدای کلام کمی خام و بی اساس به نظر برسد اما پیشرفت در این زمنیه به هیچ وجه دور از دسترس نیست . حتی جالب است که بدانید در قسمت امداد و نجات کشور های مختلف نیز پهپاد های دوربین دار نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند . در بسیاری از مناطق آسیب دیده امکان حضور نیروی انسانی برای شناسایی خسارات وارده وجود ندارد اما می توان با به پرواز در آوردن یک کوادکوپتر دوربین دار اطلاعات بسیار خوب و جامعی را در اختیار امدادگران قرار داد .

  • گسترش
مقایسه مویک ایر 2 و مویک مینی 2
خواندن مطلب

در حال حاضر 32 کشور در حال ساخت و گسترش 250 مدل پهپاد های اکتشافی هستند . البته گسترش و اکتشاف مدل های جدید برای مصارف نظامی و غیرنظامی است . پهپادها از لحاظ فناوری در چهار زمینه مورد بررسی قرار می‌گیرند :

  1. پلت‌فرم
  2. محموله
  3. مخابرات و ارتباطات
  4. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات

طراحی پهپاد

پهپاد کنترلی

بدنه یک پهپاد باید به‌ طوری طراحی شود که بتواند سامانه‌های ارتباطی ، جنگ‌افزارها ، اشخاص ، بارها و کلیه لوازم مرتبط با مأموریت محوله‌اش را در خود جای دهد و ویژگی سازگاری با شرایط جوی منطقه مأموریت را نیز دارا باشد . بهترین عوامل برای طراحی یک بدنه پهپاد سرعت ، مدت پرواز و اطمینان‌ پذیری آن است . البته با پیشرفت علم و تکنولوژی امروزه پهپاد های بدون سرنشین بسیار متعددی طراحی و تولید شده اند که اپراتور می تواند از راه دور و به کمک هدایت پذیر آن را کنترل کند .

  • پهپاد در ایران

فانتوم 4 پرو RTK

به معنی خاص کلمه تاریخ ساخت پهپاد به قبل از سال 1357 بر می گردد . در آن زمان یک برنامه ی خاص به این منظور مقرر شده بود و قرار بود فعالیت گسترده و همراه با برنامه پیرامون این موضوع از سال 1360 به طور رسمی آغاز شود . البته در زمان انقلاب این پروژه متوقف و در سال 1364 فعالیت خود را از سر گرفت و منجر به تولید پهپاد مهاجر 1 در زمان جنگ بین ایران و عراق شد . البته صنایع هوایی قدس فعالیت خود را ادامه داد اما امروزه در بازار ایران معنا و مفهوم پهپاد بطور کل تغییر کرده است . مولتی روتور های دوربین دار امروزه برای مصارف متعددی مورد استفاده قرار می گیرند . در واقع به عکاسی و فیلم برداری هوایی هلی شات می گویند . در گستردگی دنیای پهپاد ها عکاسی و فیلم برداری هوایی بسیار حائز اهمیت است . از این روی این وسایل با استقبال بسیار خوبی از سمت مشتریان و علاقه مندان رو به رو شده اند . در فروشگاه جهان آرسی نیز مولتی روتور و پهپاد های متعددی برای فروش قابل ارائه هستند که شما کاربران گرامی می توانید جهت اخذ مشاوره های لازم از کارشناسان فروش ما مشاوره های لازم را بگیرید و خرید خود را نهایی کنید .

درباره ی جهان آرسی
خواندن مطلب

خوشحال میشویم در صورتی که مقاله پهپاد چیست برای شما کاربردی بوده است آن را با دیگران به اشتراک بگذارید .

1 نظر
  1. سید نیما می گوید

    مرسی از مقاله خیلی خوبتون درباره پهپاد ها . من تا به امروز فکر میکردم پهپاد ها فقط اونایی هستند که برای مصارف نظامی استفاده میشه …
    بازم ممنون لطفا مقالات بیشتری بزارید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.