HEADLESS MODE چیست ؟

در یک تعریف بسیار ساده از هدلس مود می توان گفت تمامی Drone ها در حالت عادی دارای سر و جهت می باشند . با فعال سازی هدلس مود این جهات از پیش تعیین شده یعنی جلو و عقب پرنده از بین می رود و کوادکوپتر همچون یک کره و یا توپ بدون جهت می شود .

HEADLESS MODE چیست ؟
2 106

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید ) :

هدلس مود چیست ؟

HEADLESS MODE چیست ؟ تمامی کوادکوپتر های تفریحی سرگرمی و پرنده های عمود پرواز به قابلیتی به نام هدلس مود مجهزند .
در یک تعریف بسیار ساده از هدلس مود می توان گفت تمامی Drone ها در حالت عادی دارای سر و جهت می باشند . با فعال سازی هدلس مود این جهات از پیش تعیین شده یعنی جلو و عقب پرنده از بین می رود و کوادکوپتر همچون یک کره و یا توپ بدون جهت می شود .
به عقیده ی عده ای هدایت و بازگردانی پهباد در حالتی که این مود فعال است آسان می شود . بسیاری از علاقه مندان و یا کاربران روزانه از کارشناسان مجموعه سوال می کنند که براستی هدلس مود چیست و چه کاربردی دارد ؟ اصلا چه مواقعی باید هدلس مود فعال شود ؟ ما بر آن شدیم تا در مقاله هدلس مود چیست ؟ کمی این موضوع را تشریح کنیم و به شما کاربران گرامی و پرواز دوستان بیاموزیم که این قابلیت چه کاربردی دارد ! با ما همراه باشید .
لازم بذکر است که در هنگام خرید کوادکوپتر نیز کاربران بسیاری به وجود هدلس مود اهمیت میدهند . گویی این ویژگی برای بسیاری از افراد نام آشنا است و آوازه ی نقاط قوت آن همه جا پیچیده است .

در زمان های دور تر این قابلیت در اکثر کوادکوپتر های تخصصی و گران قیمت به چشم میخورد اما امروزه شاهد این هستیم که حتی کوادکوپتر های تفریحی سرگرمی ارزان قیمت که برای کودکان و نوجوانان مناسب می باشند به این قابلیت مجهز شده اند .
هدلس مود را با نام های دیگری همچون حالت بدون سر و یا حالت سر آزاد نیز می شناسند . بهتر است در ابتدا و قبل از ورود به بحث اصلی راجع به عملکرد عرف کواد کوپتر ها صحبت کنیم و بعد وارد بحث اصلی شویم .
یک کوادکوپتر از 4 بازو تشکیل شده است که کاملا متقارن است . معمولا در حالت عادی تشخیص جلو و عقب دستگاه کار دشواری است برای همین کمپانی ها معمولا چراغ های جلو را یک رنگ مثلا قرمز می کنند و چراغ های پشت را یک رنگ دیگر مثلا آبی قرار می دهند تا زمانی که پهباد را روشن می کنید با یک تست و خطای ساده بتوانید سر و ته پرنده را تشخصی داده و سپس اقدام به تیکاف کنید .

بهترین کوادکوپتر
خواندن مطلب

HEADLESS MODE چیست ؟

هدلس مود چه کاربردی دارد ؟

به عنوان مثال شما یک کوادکوپتر تهیه کرده اید که چراغ های قرمز نشانگر سر و یا جلوی پرنده است و چراغ های آبی نشانده دهنده ی عقب دستگاه می باشد .
یقینا هنگام تیکاف پرنده را جلوی پاهایتان قرار می دهید به گونه ای که پشت دستگاه جلوی شماست . در این لحظه به عنوان خلبان مولتی روتور عمود پرواز خود ، اقدام به تیکاف می کنید و پرنده را بلند می کنید و در آسمان به پرواز در می آورید .
اگر کوادکوپتر از شما فاصله ی زیادی نداشته باشد براحتی میتوانید آن را تکان دهید . به جلو به چپ به راست و به عقب پروازش می دهید و یا حتی حول محور خودش آن را می چرخانید .
اگر تشخیص رنگ LED ها با چشم غیرمسلح برای شما امکان پذیر باشد یقینا بر روی دستگاه بسیار تسلط دارید و به بهترین شیوه ممکن آن را پرواز می دهید .
حال تصور کنید کوادکوپتر به قدری از شما دور شده است که دیگر نمی توانید رنگ بندی های LED های زیر بازوان دستگاه را تشخیص دهید !
در این حالت چگونه سر و ته پرنده را شناسایی میکنید و می توانید آن را کنترل کنید ؟ یقینا کار بسیار دشوار و سختی می شود .
در حالت عادی یک Drone همیشه نسبت به جلوی خودش حرکت می کند . فرقی نمی کند دستگاه در چه حالتی نسبت به شما قرار گرفته است .
یقینا پرنده نسبت به جایگاهش در برابر شما هیچ توجهی نمی کند و فقط نسبت به جهات خودش حرکت می کند .
خب در این حالت پرواز در فواصل دور برای کاربران دشوار می شود . در اینجاست که هدلس مود به کمک ما می آید . با فعال سازی هدلس مود در زمانی که پرنده بر روی زمین است و هنوز تیکاف نکرده جهات پیش فرض از بین می رود و دستگاه همچون یک توپ و یا کره بدون جهت می شود .

تری کوپتر چیست ؟
خواندن مطلب

هدلس مود چگونه کار می کند ؟

پس از فعال سازی هدلس مود متوجه می شوید که کوادکوپتر شما همچون یک توپ و یا کره بدون جهت شده و نسبت به جایگاه شما تغییر مسیر میدهد .
به طور واضح تر یعنی دیگر جلو و عقب پرنده و آن تفکیک رنگی LED ها برای تشخیص جهات هیچ اهمیتی ندارد .
مهم نیست که کواد کوپتر شما در چه وضعیتی در آسمان قرار گرفته است . هر زمان آن را به جلو هدایت کنید به جلو می رود و هر موقع به چپ و یا راست تکانش دهید به همان جهات می رود .
بنابراین عملکرد حالت بدون سر برای از بین بردن پیگیری دائم جهات Drone است . یقینا هدلس مود می تواند پرواز را آسان تر کند .
درک و یادگیری جهات یک کوادکوپتر شاید برای عده ای از جمله کودکان بسیار دشوار باشد . لذا نیازی نیست ساعت ها برای آن ها تشریح کنید که پرنده جلو و عقب دارد . براحتی با فعال سازی هدلس مود کودک و یا نوجوان از درک این مسئله فارغ می شود و می تواند براحتی دستگاه را کنترل کند .

امیدواریم تا در مقاله هدلس مود چیست ؟ توانسته باشیم معنا و مفهوم این قابلیت پرکاربرد تا برای شما پرواز دوستان عزیز تشریح کرده باشیم . پیشنهاد می شود پس از خرید کوادکوپتر حتما یکبار دستگاه را به صورت عادی پرواز دهید و بار دیگر با فعال سازی هدلس مود آن را به حرکت در آورید . در این حالت یقینا به فرق میان آن دو پی خواهید برد . به عقیده ی عده ای از کاربران پرواز با هدلس مود آسان تر است .

آموزش مویک پرو
خواندن مطلب
2 نظرات
  1. محمد می گوید

    سلام. من يه كواد cx-10w گرفتم از سايت شما. گفتيد هدلس مود داره ولي من نميتونم فعالش كنم. ميشه راهنمايي كنيد؟

    1. بهار هنرخواه می گوید

      سلام ، وقت بخیر
      در صورت تهیه از مجموعه لطفا با واحد فنی تماس بفرمایید .
      موفق باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.