راهکارهای افزایش سرعت ماشین کنترلی

پیاده سازی شش راه حلی که ما در مقاله راهکار های افزایش سرعت ماشین کنترلی به آن ها خواهیم پرداخت به هیچ وجه دشوار نیست . در واقع اجرای هر یک از آن ها به سرعت مورد نیاز شما و همچنین سرمایه در نظر گرفته شده بستگی خواهد داشت .

راهکارهای افزایش سرعت ماشین کنترلی
7 1,492

راهکار های افزایش سرعت ماشین کنترلی

راهکارهای افزایش سرعت ماشین کنترلی چیست ؟ آیا فکر می کنید ماشین کنترلی شما به اندازه کافی سریع نیست ؟ یا شاید از محدودیت هایی که تنظیمات پیش فرض ماشین کنترلی برای شما به وجود آورده است خسته شده اید و قصد دارید سرعت های بیشتر را تجربه کنید ؟ در هر صورت ما در این مطلب قصد داریم راهکار هایی را ارائه دهیم تا شما با استفاده از آن ها بتوانید سرعت ماشین کنترلی خود را به مقدار قابل توجهی افزایش دهید .

پیاده سازی شش راه حلی که ما در مقاله راهکار های افزایش سرعت ماشین کنترلی به آن ها خواهیم پرداخت به هیچ وجه دشوار نیست . در واقع اجرای هر یک از آن ها به سرعت مورد نیاز شما و همچنین سرمایه در نظر گرفته شده بستگی خواهد داشت .
لازم به ذکر است که هر کدام از این روش ها دارای نکات و توصیه هایی هستند که به طور مختصر به آن ها خواهیم پرداخت . بنابراین بهتر است بدون اتلاف وقت شش راهکار افزایش سرعت ماشین های کنترلی الکتریکی را به شما معرفی کنیم .

راهکارهای افزایش سرعت ماشین کنترلی

چگونه سرعت ماشین کنترلی خود را افزایش دهیم ؟

  • تعویض دنده ها

تعویض دنده ها احتمالا ارزان ترین روشی است که با استفاده از آن می توانید سرعت ماشین کنترلی خود را افزایش دهید . در این روش کافیست دنده pinion (دنده فلزی کوچک متصل به موتور) یا دنده spur gear (دنده معمولا پلاستیکی و بزرگ) را تعویض کنید و مدل هایی با اندازه های متفاوت را امتحان نمایید .
البته می توانید هر دو دنده را تغییر دهید تا بهترین نتیجه ممکن حاصل شود . به شما اطمینان می دهیم تغییر دادن نسبت دنده ها باعث رقم خوردن تفاوت چشمگیر در عملکرد ماشین آرسی خواهد شد و شما را شگفت زده خواهد کرد .

به منظور دستیابی به حداکثر سرعت بهتر است دنده pinion با ابعاد بزرگ تر (با تعداد دندانه های بیشتر) و دنده spur با ابعاد کوچک تر (و تعداد دندانه های کمتر) را انتخاب کنید .
به این ترتیب ماشین کنترلی شما به سرعت بالاتری دست پیدا می کند ، اما در مقابل با افت شتاب و افزایش دمای موتور یا کنترل کننده الکترونیکی سرعت روبرو می شود. این ترکیب از دنده ها برای پیمودن مسیر های طولانی با حداکثر سرعت بسیار مناسب است و بیشتر در محیط های وسیع با حداقل پیچ مورد استفاده قرار می گیرد .

اما اگر قصد دارید شتاب ماشین RC خود را افزایش دهید ، بهتر است استفاده از دنده pinion کوچک تر (با تعداد دندانه های کمتر) و دنده spur بزرگ تر (با تعداد دندانه های بیشتر) را در دستور کار خود قرار دهید .
چنین ترکیبی می تواند شتاب سیستم شما را افزایش دهد و گشتاور بیشتر را به دنبال داشته باشد . علاوه بر آن شما از مزایای دمای خنک تر در طول حرکت بهره مند می شوید و طول عمر موتور و کنترل کننده الکترونیکی سرعت نیز افزایش پیدا می کند .
در مقابل کاهش حداکثر سرعت ماشین کنترلی تنها نقطه ضعفی است که به این ترکیب از دنده ها نسبت داده می شود . با این تعاریف می توان گفت چنین ترکیبی برای دنده ها برای محیط های کوچک تر که در آن ها فضای کافی برای حرکت با حداکثر سرعت وجود ندارد بسیار مناسب است ، و بیشتر در مسیر هایی با پیچ ها و موانع زیاد مورد استفاده قرار می گیرد .

  • ارتقای موتور
مقایسه ماشین کنترلی الکتریکی و سوختی
خواندن مطلب

یکی از ساده ترین راه های که به منظور افزایش سرعت ماشین های RC مورد استفاده قرار می گیرد، ارتقا و به روز رسانی موتور است . بنابراین اگر موتور های ارزان قیمت براش داخل دستگاه شما گنجانده شده است، شاید زمان آن فرا رسیده باشد که آن را با موتور های قدرتمندتر براشلس تعویض نمایید .

اما اگر موتور براشلس به صورت پیش فرض داخل ماشین کنترلی به کار رفته باشد ، شما می توانید آن را با مدل های قوی تر جایگزین نمایید تا turn rating و Kv rating بهبود پیدا کند . این گونه مشخصات معمولا روی روکش فلزی موتور براشلس درج شده اند تا شما بتوانید مدل های مختلف را مقایسه کنید و ظرفیت سرعت هر کدام را تخمین بزنید . به طور کلی هر چقدر Kv rating بیشتر باشد سرعت موتور بیشتر است .

زمانی که شما نیروی موتور را افزایش دهید ، بلافاصله سرعت ماشین RC به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه بر آن تکنولوژی موتور های براشلس مدت زمان بیشتری را فراهم می کند و به شما اجازه می دهد از عملکرد بهتر ماشین کنترلی لذت ببرید .

البته نباید این نکته فراموش شود که تعویض موتور باعث افزایش هزینه ها خواهد شد . گاهی اوقات نیز ممکن است تعویض موتور ها نیازمند ارتقا و به روز رسانی سایر قطعات نیز باشد تا در پایان نتیجه مورد نظر حاصل شود .

  • استفاده از باتری هایی با ولتاژ بالاتر

علاوه بر تعویض موتور ها، ارتقای ولتاژ باتری یکی دیگر از روش های ساده ای است که با استفاده از آن می توانید سرعت ماشین کنترلی الکتریکی خود را افزایش دهید . به عنوان مثال اگر باتری دو سلولی (7.4 ولت) را با یک باتری سه سلولی (11.1 ولت) تعویض کنید ، سرعت ماشین RC شما تقریبا 40 کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا خواهد کرد .
البته قبل از تهیه باتری جدید حتما باید کنترل کننده الکترونیکی سرعت (ESC) را بررسی کنید و مطمئن شوید که از توانایی پشتیبانی ولتاژ های بالاتر برخوردار باشد . در غیر این صورت نه تنها سرعت ماشین آر سی افزایش پیدا نخواهد کرد، بلکه ESC نیز با صدمات جدی روبرو خواهد شد .

اسباب بازی کنترلی چیست ؟
خواندن مطلب

نکته مهم دیگر توجه به ابعاد باتری و نحوه قرار گرفتن آن روی شاسی ماشین است . در صورتی که تمام این نکات رعایت شوند ، می توان گفت ارتقای باتری ها و استفاده از مدل هایی با ولتاژ بالاتر یکی از بهترین راه ها برای افزایش چشمگیر سرعت ماشین کنترلی است . بنابراین همانطور که گفتیم شما می توانید باتری LiPo (لیتیوم پلیمری) سه سلولی را جایگزین باتری LiPo دو سلولی نمایید و شاهد تغییراتی قابل توجه در سرعت و عملکرد ماشین کنترلی خود باشید .

راهکارهای افزایش سرعت ماشین کنترلی

  • تایر های بزرگ تر و بهتر

یکی دیگر از روش هایی که به ماشین های کنترلی کمک می کند به حداکثر سرعت خود دست پیدا کنند تعویض تایر ها است . قبل از انتخاب تایر های جدید لازم است به این نکته توجه داشته باشید که همیشه باید تایر های با کیفیت تهیه کنید . تایر های با کیفیت و درجه یک معمولا از مواد اولیه مرغوب تولید می شوند و به همین دلیل دوام و ماندگاری فوق العاده بالایی دارند .
جالب است بدانید که تایر های با کیفیت نه تنها باعث افزایش سرعت ماشین کنترلی می شوند، بلکه به شما کمک می کنند پیچ های تند را به خوبی مدیریت کنید و آن ها را با سرعت بیشتری پشت سر بگذارید . علاوه بر آن تایر های مناسب تسلط بهتری را در اختیار ماشین قرار می دهند و از سرنگونی آن در سرعت های بالا جلوگیری می کنند .

علاوه بر کیفیت بالا ، شما باید به دنبال تایر هایی در سایز های بزرگ تر باشید . معمولا تایر هایی که قطر بیشتری دارند در طول چرخش می توانند مساحت بیشتری را تحت پوشش قرار دهند . گزارش هایی نیز وجود دارد که نشان می دهد استفاده از تایر هایی با تنها 0.5 اینچ قطر بیشتر باعث افزایش 6 تا 8 کیلومتری سرعت می شود که برای یک ماشین کنترلی الکتریکی مقدار قابل توجهی به حساب می آید .

  • استفاده از بدنه هایی با ایرودینامیک بهتر

بدنه های ایرودینامیکی یکی دیگر از مواردی هستند که می توانند بر سرعت ماشین های کنترلی تاثیرگذار باشند . البته اگر حداکثر سرعت مورد نیاز شما چیزی در حدود 40 کیلومتر بر ساعت باشد ، خاصیت ایرودینامیکی بدنه نقش مهمی در دستیابی به این سرعت نخواهد داشت .
اما اگر قصد دارید با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت حرکت کنید ، بدنه های ایرودینامیکی قطعا تاثیر خود را به نمایش خواهند گذاشت . به عبارت دیگر در چنین شرایطی بهتر است از بدنه هایی با ارتفاع کم و کاملا صیقلی استفاده کنید .
علاوه بر آن در هنگام نصب بدنه روی شاسی دقت داشته باشید که فاصله بین چرخ ها و بدنه را تا جایی که امکان دارد کاهش دهید و قسمت انتهایی بدنه را باز بذارید تا هوای به دام افتاده راهی برای خروج داشته باشد .

  • کاهش وزن
سایت های قابل اعتماد برای خرید اینترنتی
خواندن مطلب

کاهش وزن ماشین های کنترلی قطع به یقین تاثیر بسزایی در افزایش سرعت آن ها خواهد داشت . در این روش کافیست قطعات و اجزای سنگین همچون بدنه و چرخ ها را با نمونه های سبک تر از جنس کربن ، گرافیت و یا حتی آلومینیم تعویض نمایید . همچنین اگر از پک های باتری Ni-Mh یا Ni-Cad استفاده می کنید، بهتر است باتری های LiPo یا همان لیتیوم پلیمری را جایگزین آن ها نمایید تا شاهد کاهش شدید وزن باشید .

تنها مشکلی که با کاهش وزن ماشین کنترلی به وجود می آید کمبود اصطکاک بین چرخ ها و سطح زمین است . به عبارت دیگر وزن کمتر باعث می شود چرخ ها نتوانند نیروی لازم را به زمین وارد کنند و ماشین به خصوص در پیچ ها عملکرد خوبی نداشته باشد .
به هر حال اگر هدف شما رسیدن به حداکثر سرعت ممکن است ، می توانید این مشکل را نادیده بگیرید و با متمرکز کردن وزن در قسمت جلویی ماشین از سرنگون شدن آن در سرعت های بالا جلوگیری کنید . بی شک خرید ماشین کنترلی می تواند بسیار مهیج و مفرح باشد .

راهکارهای افزایش سرعت ماشین کنترلی

  • نتیجه گیری

همانطور که دیدید راه های زیادی وجود دارند که به شما کمک می کنند سرعت ماشین مسابقه ای الکتریکی خود را بهبود ببخشید . تقریبا تمام روش هایی که در مقاله راهکار های افزایش سرعت ماشین کنترلی به آن ها اشاره کردیم با هزینه ای معقول قابل پیاده سازی هستند و اجرای آن ها نیز نسبتا ساده است . صرف نظر از اینکه شما از این روش ها استفاده می کنید یا نه، حالا می دانید چگونه می توان سرعت ماشین های کنترلی آرسی را افزایش داد .
جهان آرسی به عنوان بزرگترین ارائه کننده ماشین های آرسی در ایران شما کاربران گرامی را دعوت می کند تا از فروشگاه حضوری ما دیدن فرمایید .

7 نظرات
  1. ایمان می گوید

    سلام ماشین کنترلی من باتریش ۶.۴ ولت بود که گم شد آیا اگه اون رو به ۷.۴ارتقاع بدم آیا مدار آسیب می بیند یا نه خواهشاً اگر مطمئن هستید جواب بدهید و اگر موتور را از براش ۳۹۰ به براش ۵۴۰ تعویض کنم بر اثر جریان زیاد مدار آسیب می بیند یا نه

    1. احسان فلاح پور می گوید

      سلام ، وقت بخیر
      متاسفانه اطلاعاتی در باره موتور هاتون ندارم .

  2. محمدامین نوروزی می گوید

    سلام.من ماشین کنترلی گالوپ دارم و وقتی که میخوام فرمونش رو به سمت چپ و راست ببرم گیر میکنه یا تق تق صدا میده مشکلش چیه؟؟

    1. احسان فلاح پور می گوید

      سلام ، وقت بخیر
      احتمالا سروو شما اسیب دیده . باید از نزدیک بررسی شود .

  3. جواد می گوید

    تشکر بسیار مفید بود

  4. امیرمحمد می گوید

    سلام آیا تقویت کردن ماشین از طریق ارتقا باتری یا موتور
    یا تعویض دنده عمر ماشین و قطعات رو کم نمیکنه و باعث خرابی ماشین نمیشه

    1. بهار هنرخواه می گوید

      سلام ، وقت بخیر
      در صورتی که در حد توان آن ماشین باشد مشکلی ایجاد نخواهد شد .
      موفق باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.