بررسی مشخصات فنی کوادکوپتر مویک ایر

امروز قصد داریم به بررسی کوادکوپتر مویک ایر بپردازیم، محصولی که شرکت DJI آن را یکی از گزینه های اصلی برای تبدیل شدن به مشهورترین کوادکوپتر دنیا می داند.

بررسی مشخصات فنی کوادکوپتر مویک ایر
3 216

بررسی فنی کوادکوپتر مویک ایر

بررسی مشخصات فنی کوادکوپتر مویک ایر : امروز قصد داریم به بررسی کوادکوپتر مویک ایر بپردازیم، محصولی که شرکت DJI آن را یکی از گزینه های اصلی برای تبدیل شدن به مشهورترین کوادکوپتر دنیا می داند.
در مقاله بررسی فنی کوادکوپتر مویک ایر ما قابلیت ها و امکانات متنوع کوادکوپتر دوربین دار مویک ایر را به شما معرفی خواهیم کرد و تجربه استفاده از حالت های پروازی جدیدی که در آن تعریف شده است را به شما نشان خواهیم داد.
بنابراین اگر دوست دارید این کوادکوپتر کوچک و فوق العاده کاربردی را بهتر بشناسید، توصیه می کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

بررسی فنی مویک ایر

معرفی کوادکوپتر دوربین دار مویک ایر

مویک ایر

ویژگی های ظاهری Mavic Air

کوادکوپتر مویک ایر دارای بازو هایی با قابلیت جمع شدن است و از بدنه ای فشرده و کوچک بهره می برد. جالب است بدانید این کوادکوپتر دوربین دار از لحاظ سایز حتی از مویک پرو نیز کوچکتر است.
زمانی که بازو های این کوادکوپتر جمع می شوند، بدنه آن از لحاظ حجم کمی بزرگتر از یک گوشی آیفون 8 و تقریبا نصف بدنه مویک پرو خواهد بود.
با توجه به چنین ابعادی می توان گفت در حال حاضر کوادکوپتر دوربین دار Mavic Air از لحاظ قابلیت حمل و جابجایی بهترین مدل در میان محصولات شرکت DJI است. از سوی دیگر اما وزن مویک ایر تنها 430 گرم است که برای پرواز در محیط های باز چندان مناسب نیست.

بررسی فنی مویک ایر

قابلیت حمل

همانطور که گفتیم کوادکوپتر دوربین دار مویک ایر از لحاظ قابلیت حمل و جابجایی بهترین مدل در میان تمام محصولات شرکت DJI به حساب می آید.
جالب است بدانید این ویژگی حتی در دستگاه کنترل از راه دور مویک ایر نیز مشاهده می شود و امکان جداسازی فرمان های موجود روی این کنترلر تعریف شده است.
به این ترتیب دستگاه کنترل از راه دور نیز همچون خود کوادکوپتر به راحتی حمل می شود تا شما بتوانید بدون هیچ دردسر اضافی یک سیستم تصویر برداری هوایی با کیفیت را به همراه خود داشته باشید.

بررسی فنی مویک ایر

عملکرد پروازی مویک ایر

حداکثر مدت زمان پرواز مویک ایر برابر با 21 دقیقه است و پس از گذشت این مدت تنها 55 دقیقه طول می کشد تا باتری این کوادکوپتر کاملا شارژ شود.
حداکثر سرعت این کوادکوپتر نیز در حالت پرواز ورزشی (Sport mode) تقریبا 68 کیلومتر بر ساعت تخمین زده می شود که با توجه به ابعاد این کوادکوپتر واقعا تحسین بر انگیز است.
نکته قابل توجه دیگر این است که کوادکوپتر مویک ایر حتی در صورت وزش باد هایی با سرعت 36 کیلومتر بر ساعت نیز به خوبی تعادل و ثبات خود را حفظ می کند، و همچنین می تواند ارتفاع خود را تا 5000 متر بالاتر از سطح دریا افزایش دهد.

اکتاکوپتر چیست ؟
خواندن مطلب

بررسی فنی مویک ایر

قابلیت اجتناب از موانع در کوادروتور مویک ایر

در مجموع هفت دوربین و سنسور مادون قرمز روی بدنه مویک ایر تعبیه شده است تا این کوادکوپتر بتواند موقعیت مکانی اشیا و موانع موجود در محل را تشخیص دهد.
شرکت DJI به عنوان تولید کننده این کوادکوپتر ادعا می کند که قابلیت های قدرتمند تر و الگوریتم های ارتقا یافته آن می توانند نقشه های سه بعدی بهتری از محیط پیرامون تهیه کنند، در اجرای دقیق و بدون نقص پرواز های شناور نقش مهمی داشته باشند، و در مجموع باعث بهبود عملکرد پروازی مویک ایر شوند.

در کوادکوپتر مویک ایر قابلیت اجتناب از موانع به میزان 20 متر بهبود پیدا کرده است و در هر دو جهت جلو و عقب فعال است. بنابراین می توان گفت احتمال به وقوع پیوستن تصادفات در این مدل کاهش پیدا کرده است.
مویک ایر همچنین به یک سیستم کمک خلبان پیشرفته (APAS) مجهز شده است تا در هنگام مواجهه با موانع گوناگون مسیر پرواز را به صورت خودکار تغییر دهد و به جای توقف کردن، از کنار یا روی موانعی همچون درخت یا ساختمان عبور کند.
چنین قابلیتی به خصوص برای خلبانان مبتدی یک ویژگی مهم به حساب می آید و می تواند ایمنی پرواز را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد. جالب است بدانید روشن و خاموش کردن سیستم APAS با استفاده از اپلیکیشن DJI GO به راحتی صورت می پذیرد.

بررسی فنی مویک ایر

دوربین DJI Mavic Air

DJI Mavic Air به عنوان یک کوادکوپتر مخصوص فیلم برداری تنها بازو هایی با قابلیت جمع شدن را از DJI Mavic Pro به ارث نبرده است، بلکه همچون برادر بزرگ تر خود دارای دوربینی با امکان تهیه تصاویر 4K نیز می باشد.
بنابراین می توان گفت مویک ایر در واقع ترکیبی از کوادکوپتر های دوربین دار مویک پرو و اسپارک است. همانطور که می دانید DJI Spark از لحاظ سایز وضعیتی مشابه DJI Mavic Air دارد، اما دوربین نصب شده روی آن در بهترین حالت ممکن وضوح 1080p را در اختیار شما قرار می دهد.

مشخصات فنی هلی شات اسپارک
خواندن مطلب

بررسی فنی مویک ایر

بررسی فنی کوادکوپتر مویک ایر

سیستم تصویر برداری در هلی شات مویک ایر

کوادکوپتر مویک ایر به یک گیمبال مکانیکی سه محوره مجهز شده است که از طریق خنثی کردن جابجایی های ناخواسته و ثابت نگه داشتن دوربین، باعث حذف حداکثری لرزش های موجود در تصاویر نهایی می شود و امکان تهیه برداشت هایی با ثبات بیشتر را در اختیار شما قرار می دهد.

دوربین نصب شده روی مویک ایر نیز از سنسور CMOS – 1/2.3 اینچی به همراه لنزی با دیافراگم f/2.8 و فاصله کانونی معادل 24 میلی متر بهره می برد تا امکان تهیه تصاویری با وضوح 12 مگاپیکسل فراهم شود.
علاوه بر آن دوربین مویک ایر قادر است ویدیو های 4K با نرخ فریم  30fps و نرخ بیت 100Mbps تهیه کند. البته شما می توانید تنظیمات مربوط به رزولوشن را روی 1080p قرار دهید تا از ویدیو های اسلوموشن با نرخ فریم 120fps بهره مند شوید و آثاری دراماتیک خلق کنید.

این دوربین همچنین به شما اجازه می دهد برداشت های پانورامای کروی با وضوح 32 مگاپیکسل داشته باشید. جالب است بدانید تمام فرایند های مربوط به تهیه تصاویر کروی و ترکیب آن ها با یکدیگر در کمتر از یک دقیقه توسط کوادکوپتر DJI Mavic Air صورت می پذیرد. علاوه لر آن دوربین مویک ایر امکان تهیه تصاویر HDR (عکس هایی با محدوده دینامیکی بالا) را نیز در اختیار شما قرار می دهد.

بررسی فنی مویک ایر

حالت های هوشمندانه پرواز

سنسور ها موجود در DJI Mavic Air و الگوریتم های پیچیده تعریف شده برای آن ها علاوه بر افزایش ایمنی کوادکوپتر در طول پرواز کاربرد هایی دیگری نیز دارند که از میان آن ها می توان به اجرای حالت های هوشمندانه پرواز اشاره کرد.
برای کوادکوپتر مویک دو نوع حالت برداشت سریع (Quick Shot) مختلف در نظر گرفته شده است که با نام های Boomerang  و Asteroid شناخته می شوند.
با فعال شدن حالت Boomerang کوادکوپتر مویک ایر در مسیری به شکل بیضی کج پرواز می کند و سوژه تعیین شده نیز در مرکز این بیضی قرار دارد.
اما در حالت Asteroid اوضاع کاملا متفاوت است و یکی دیگر از تکنولوژی های اختصاصی شرکت DJI به نام عکاسی محاسباتی (computational photography) نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
در این حالت ابتدا تصاویر کروی پارانومای 360 درجه ای به صورت خودکار تهیه می شوند و پس از ترکیب با یکدیگر سیاره ای کوچک از تصاویر را به وجود می آورند.
در ادامه نیز از طریق یکپارچه سازی این تصاویر کروی با حالت پرواز Dronie (حالتی که در آن کوادکوپتر روی سوژه متمرکز می شود و در طول فیلم برداری در مسیری مستقیم از آن دور می شود) برداشت هایی خارق العاده به دست می آید. جالب است بدانید که تمام این فرایند ها توسط کوادکوپتری با بدنه فوق العاده فشرده و تنها با لمس یک دکمه اجرا می شود.

هر آنچه درباره مویک ایر 2 باید بدانید !
خواندن مطلب

بررسی فنی مویک ایر

رادیو کنترل

دستگاه کنترل از راه دور مویک ایر دارای جایگاهی مخصوص برای نصب تلفن های هوشمند است و محدوده عملیاتی با شعاع 4 کیلومتر را در اختیار کاربران قرار می دهد.
جالب است بدانید زمانی که تلفن های هوشمند روی این دستگاه نصب می شوند، پلتفرمی برای اجرای اپلیکشن DJI GO به وجود می آید و امکان پخش تصاویر زنده از کوادکوپتر نیز فراهم می شود.
بدنه این دستگاه کنترل از راه دور نیز به صورت کاملا فشرده طراحی شده است تا حمل و نقل آن بدون هیچ گونه دردسر اضافی صورت پذیرد.
نکته مهم دیگر قابلیت جداسازی فرمان های موجود روی این کنترلر است که امکان ذخیره سازی آن را در فضا های فوق العاده تنگ فراهم می کند.
چنین  قابلیتی برای کاربرانی که همیشه در حال جابجایی و مسافرت هستند فوق العاده جذاب است و مشکل کمبود فضا را به خوبی برطرف می کند.

بررسی فنی مویک ایر

فضای ذخیره سازی بیشتر

کوادکوپتر DJI Mavic Air در زمینه فضای ذخیره سازی نیز پیشرفت هایی داشته است. برای این کوادکوپتر دوربین دار 8 گیگابایت فضای ذخیره سازی داخلی در نظر گرفته شده که با توجه به کارت های حافظه SD با گنجایش بالا چندان قابل قبول نیست. اما با این حال زمانی که کارت حافظه SD پر شده باشد، این فضای 8 گیگابایتی می تواند اهمیت خود را نشان دهد و مشکل کمبود فضا را موقتا برطرف نماید.

علاوه بر حافظه داخلی، درگاه USB-C نیز جایگزین درگاه micro-USB شده است تا انتقال اطلاعات از کوادکوپتر با سرعت بیشتری صورت پذیرد.

بررسی فنی مویک ایر

نتیجه گیری نهایی بررسی مویک ایر

کوادکوپتر دوربین دار DJI Mavic Air در واقع یک سیستم پیشرفته کوچک و قابل حمل است که امکان تهیه و ثبت برداشت هایی خیره کننده را در اختیار کاربرانی با هر درجه از توانایی و استعداد قرار می دهد.
با توجه به بدنه کوچک این دستگاه، بدیهی است که کیفیت تصاویر و ویدیو های تهیه شده توسط آن با نتایج به دست آمده از کوادکوپتر هایی نظیر Phantom 4 قابل مقایسه نیست.
در اینجا لازم است بار دیگر به این نکته اشاره کنیم که مویک ایر با هدف تهیه برداشت هایی با بهترین کیفیت ممکن طراحی نشده است.
از سوی دیگر قیمت این محصول نیز کاملا ایده آل است و امکاناتی مشابه مدل های گران قیمت تر نظیر هلی شات Mavic Pro را در اختیار شما قرار می دهد.

هلی شات مویک ایر
بنابراین اگر دوست دارید در همه حال سیستم پروازی خود را بدون دغدغه حمل و نقل به همراه داشته باشید و برداشت هایی خلاقانه را در لحظاتی خاص ثبت کنید، کوادکوپتر مویک ایر گزینه مناسب شماست.

امیدواریم مقاله بررسی تخصصی کوادکوپتر مویک ایر مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. اگر تا به حال فرصت استفاده از این کوادکوپتر جذاب را داشته اید، لطفا تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

3 نظرات
  1. mehdi می گوید

    با سلام
    پهپاد بسیار خوبیه اما مشکل در برد بسیار کم داره با این که در حالت لیمیت نیست
    اگر کسی می دونه چطور باید این مشکل برد مسافتی بسیار کمش رو حل کرد لطفا کمک کنه

  2. مجتبی می گوید

    سلام
    با عرض خسته نباشی خدمت همگی شما عزیزان همکارانتون
    جهت آموزش ودیافت گواهینامه وثبت پلا مویک ایر چه باید کرد؟
    ممنونم

    1. بهار هنرخواه می گوید

      سلام ، وقت بخیر
      در صورتی که محصول رو از مجموعه ما تهیه فرموده اید لطفا با دفتر تماس بفرمایید تا راهنمایی های لازم صورت پذیرد . در غیر این صورت لطفا با مجموعه ای که محصول را از آن ها تهیه فرمودید این مورد را در میان بگذارید .
      موفق باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.