اسباب بازی کنترلی چیست ؟

امروزه اسباب بازی های کنترلی بسیار متنوعی در مراکز فروش وسایل و تجهیزات سرگرمی وجود دارد. هر از این اسباب بازی ها ظاهر، کاربرد و ویژگی های خاص خود را دارند، اما با این حال فرایند ها و به خصوص عملکرد های کنترلی در تمام آن ها تقریبا یکسان است.

اسباب بازی کنترلی چیست ؟
2 380

آشنایی با اسباب بازی های کنترلی و نحوه عملکرد آن ها

اسباب بازی کنترلی چیست ؟ امروزه اسباب بازی های کنترلی بسیار متنوعی در مراکز فروش وسایل و تجهیزات سرگرمی وجود دارد. هر از این اسباب بازی ها ظاهر، کاربرد و ویژگی های خاص خود را دارند، اما با این حال فرایند ها و به خصوص عملکرد های کنترلی در تمام آن ها تقریبا یکسان است.
به عبارت دیگر، تمام وسایلی که توسط کنترل کننده های رادیویی هدایت می شوند در پایه و اساس یک اصل مشترک را دنبال می کنند، تا جایی که نتیجه فرایند های اجرایی در هر یک از آن ها باعث به وجود آمدن تفاوت هایی می شود و آن ها را در راستای کاربری های تعریف شده به پیش می برد.
به عنوان مثال یک ماشین کنترلی اسباب بازی نمی تواند همچون هلی کوپتر یا هواپیمای کنترلی پرواز کند، و از سوی دیگر تنها قایق کنترلی از توانایی شناور بودن روی سطح آب برخوردار است.

اسباب بازی کنترلی چیست ؟

اجزای اصلی اسباب بازی های کنترلی

عملکرد صحیح و بدون نقص در تمام اسباب بازی های کنترلی به وجود چهار بخش مشخص بستگی دارد. به زبان ساده تر هر اسباب بازی کنترلی باید به چهار قطعه فرستنده، گیرنده، موتور الکتریکی و منبع برق مجهز باشد تا بتواند کارایی خود را به نمایش بگذارد.

در ماشین های کنترلی، هواپیما های کنترلی و قایق های کنترلی که همگی به عنوان اسباب بازی هایی با قابلیت کنترل از راه دور شناخته می شوند، فرستنده یا همان دستگاه کنترل از راه دور موجود در دست های کاربر وظیفه ارسال امواج رادیویی حاوی دستورات را بر عهده دارد.
در ادامه گیرنده نیز که معمولا از یک آنتن و مدار الکتریکی تشکیل شده است این امواج را دریافت می کند و دستورات را به اسباب بازی اعلام می کند تا به این ترتیب کنترل وسیله در اختیار شما قرار گیرد.

آموزش کالیبره کردن کوادکوپتر ها
خواندن مطلب

همانطور که اشاره شد، هر اسباب بازی کنترلی حداقل از یک موتور بهره می برد. در نمونه های پیشرفته تر که ساختاری پیچیده تری نیز دارند، تعداد موتور ها با توجه به نیاز سیستم می تواند بیشتر باشد.
قطعه موتور در ماشین های کنترلی وظیفه چرخاندن چرخ ها را بر عهده دارد، و در هواپیما ها و قایق های کنترلی نیز حرکت ملخ ها توسط موتور صورت می پذیرد.

منبع انرژی چهارمین بخش مهم اسباب بازی های کنترلی به حساب می آید که نه تنها از اهمیتی به اندازه سایر اجزا برخوردار است، بلکه در بسیاری از موارد حتی به عنوان مهم ترین قسمت نیز معرفی می شود.
دلیل این ادعا کاملا مشخص است، چرا که قطعه وظیفه تامین انرژی کل دستگاه را بر عهده دارد و فعالیت سایر قسمت ها به آن وابسته است.
بد نیست به این نکته اشاره کنیم که منبع انرژی مورد استفاده در اسباب بازی های کنترلی می تواند بنزین، گاز و یا باتری هایی با قابلیت شارژ مجدد باشد.

طرز کار اسباب بازی های کنترلی

صرف نظر از نوع اسباب بازی کنترلی و کاربرد آن، تمامی چهار قطعه اصلی معرفی شده باید در کنار یکدیگر به کار گرفته شوند تا ماشین یا هواپیمای کنترلی شما به حرکت در آید. البته کوادکوپتر ها هم نوعی از اسباب بازی های کنترلی محسوب می شوند . حتی هلی شات های تخصصی برند dji .
دستگاه کنترل از راه دوری که به همراه این گونه وسایل ارائه می شود، در واقع همان قطعه فرستنده است که دارای چندین دکمه و فرمان می باشد.
شما می توانید این دکمه ها استفاده کنید و به عنوان مثال حرکت به طرفین و افزایش یا کاهش سرعت دستگاه را کنترل کنید. دستگاه های کنترل کننده دارای منبع برقی مجزا هستند که معمولا یک باتری 9 ولتی است. بدون این باتری، دستگاه کنترل از راه دور روشن نمی شود و در نتیجه فرستنده قادر نیست امواج رادیویی را به سمت گیرنده ارسال کند.

دلایل خرید کوادکوپتر اینسپایر 1
خواندن مطلب

زمانی که هواپیما، قایق و یا ماشین کنترلی امواج ارسال شده را دریافت می کند، آن ها را به مدار اصلی انتقال می دهد تا دستورات لازم استخراج شده و در اختیار موتور ها قرار گیرد. موتور ها نیز با توجه به این دستورات عملیات های مناسب را به اجرا در می آورند تا هدف مورد نظر شما حاصل شود.

اسباب بازی کنترلی چیست ؟

اگر مایلید با طرز کار این وسایل جالب و سرگرم کننده بیشتر آشنا شوید، بهتر است ساختار داخلی آن ها را با دقت بیشتری بررسی کنیم.
یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از علاقه مندان به اسباب بازی های کنترلی را مشغول کرده است، چگونگی اجرای حرکت های دلخواه تنها از طریق فشردن و حرکت دادن چند دکمه یا فرمان ساده می باشد.
برای پاسخگویی به این سوال بهتر است مثالی را مد نظر قرار دهید. فرض کنید شما فرمان موجود روی دستگاه کنترل از راه دور را حرکت می دهید تا ماشین کنترلی به سمت جلو یا عقب حرکت کند. همزمان با حرکت دادن فرمان، دو عدد رابط الکتریکی تعبیه شده در دستگاه کنترل از راه دور یکدیگر را لمس می کنند.
زمانی که برخورد بین این دو رابط با موفقیت انجام می شود، می توان گفت یک چرخه کامل شده است. در ادامه این چرخش به یک پین مشخص متصل می شود و پالس الکتریکی حاصل از آن از طریق فرستنده ارسال می شود.
در اسباب بازی های کنترلی نوع حرکت بر اساس تعداد پالس های الکتریکی تعریف می شود. به عنوان مثال در یک ماشین مسابقه ای کنترلی 16 پالس به حرکت رو به جلو منتهی می شود، و 40 پالس به معنای حرکت در جهت عقب است. در این بین نباید از نقش مدار یکپارچه (IC) موجود در اسباب بازی کنترلی غافل شد، قطعه ای که وظیفه رمزگشایی سیگنال های دریافتی و تعیین تعداد پالس ها را بر عهده دارد، و دستورات نهایی را به موتور ها انتقال می دهد.

راهکارهای افزایش سرعت ماشین کنترلی
خواندن مطلب

امیدواریم مطالعه مقاله اسباب بازی کنترلی چیست ؟ برای شما عزیزان مفید واقع شود. این نکته را به یاد داشته باشید که آشنایی با طرز کار و نحوه عملکرد اسباب بازی های کنترلی برای صاحبان این نوع وسایل تفریحی و سرگرم کننده بسیار مهم است.
به عبارت دیگر دانستن اطلاعات بیشتر در مورد ماشین های کنترلی، هواپیما های کنترلی، هلی کوپتر های کنترلی و قایق های کنترلی می تواند کنترل کردن آن ها را به امری ساده و لذت بخش تبدیل نماید.

در پایان به شما پیشنهاد می کنیم از فروشگاه اسباب بازی های کنترلی مجموعه جهان آرسی بازدید نمایید تا از حضور در میان جدید ترین محصولات کنترلی سرگرم کننده لذت ببرید.

2 نظرات
  1. بهنام می گوید

    میخواستم بدونم آیا کنترل یک اسباب‌بازی با نوع دیگر آن کار می‌کند؟ هردو از نوع ماشین کنترلی هستند، شکل و مدل ماشین‌ها متفاوته

    1. احسان فلاح پور می گوید

      سلام ، وقت بخیر
      معمولا خیر . مگر از یک مدل باشند .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.