مشخصات فنی هلی شات اسپارک

کوادکوپتر DJI Spark یک پهپاد فیلم برداری کوچک، ارزان، بادوام و قابل اطمینان است که از هوش کافی برای اجرای پروازهای خودکار برخوردار می باشد.

مشخصات فنی هلی شات اسپارک
1 553

ارزیابی کوادکوپتر اسپارک

در مقاله مشخصات فنی هلی شات اسپارک قرار است یک پهباد کنترلی واقعا استثنایی را مورد بررسی قرار دهیم. این کوادکوپتر دوربین دار کوچک همان چیزی است که بسیاری از کاربران در سرتاسر دنیا مدت ها انتظار آن را می کشیدند. DJI Spark یک پهپاد فیلم برداری کوچک، ارزان، بادوام و قابل اطمینان است که از هوش کافی برای اجرای پروازهای خودکار برخوردار می باشد.

علاوه بر آن کوادکوپتر اسپارک دارای امکانات و قابلیت های فراوانی است که شرایط لازم جهت رشد خلبانان و کاربران مبتدی را فراهم می کند. به زبان ساده تر اسپارک ارزان ترین کواد کوپتر در رده حرفه است .

مشخصات فنی هلی شات اسپارک

کارایی ها و قابلیت های این کوادکوپتر ارزان قیمت به اندازه ای است که بسیاری از کارشناسان آن را کاندیدای اصلی کسب عنوان محبوب ترین پهپاد دوربین دار عرضه شده در سال 2017 میلادی می دانند، محبوبیتی که ممکن است در سال های آینده چندین برابر شود. قیمت اسپارک و قیمت اسپارک کمبو در مقایسه با کارایی های فوق العاده آن فوق العاده پایین است .
یقینا با ارزیابی هلی شات اسپارک به خرید آن ترغیب می شوید .

همانطور که می دانید مجموعه جهان آرسی سال هاست که در زمینه کوادکوپتر ها و پهپاد های فیلم برداری فعالیت می کند. متخصصین این مجموعه در راستای ارائه دقیق ترین اطلاعات ممکن همواره جدیدترین محصولات و نوآوری های ارائه شده توسط برند های کوچک و بزرگ حاضر در این صنعت را با دقت و حوصله فراوان تحت نظر می گیرند.

طبق ارزیابی کوادکوپتر اسپارک که توسط تیم های کارشناسی ما انجام شده است، محصول DJI Spark تنها یک کوادکوپتر ارزان قیمت نیست که صرفا به منظور پوشش قیمت بالای سایر سیستم های پروازی حرفه ای شرکت DJI عرضه شده باشد، بلکه یک پهپاد دوربین دار با کیفیت است که به خوبی توانسته است نبض بازار را به دست بگیرد و توجه همگان را به خود جلب نماید. البته می توان هلی شاتی هم رده ی اسپارک که این روز ها گل بازار است را معرفی کرد و آن مویک مینی 2 است .

با توجه به قیمت مناسب اسپارک بعید نیست در سال های پیش رو هر کسی این پهپاد دوربین دار را به همراه داشته باشد و یا حداقل در فکر خرید آن باشد. یقینا قیمت مناسب این Drone در ارزیابی کوادکوپتر اسپارک بسیار فاحش است .

مشخصات فنی هلی شات اسپارک

اما قبل از این که به بررسی دقیق امکانات و قابلیت های این کوادکوپتر دوربین دار بپردازیم، بهتر است به کارهایی که از عهده آن برنمی آید اشاره ای داشته باشیم.  قبل از هر چیزی باید به شما بگوییم که اسپارک نمی تواند جایگزین مناسبی برای کوادکوپترهای مجهزتر همچون مویک پرو و فانتوم 4 پرو باشد. این کوادکوپتر نمی تواند تصاویری با کیفیت  4K تهیه کند، سرعت پرواز آن به سرعت نور نمی رسد، و همچون سایر محصولات پروازی شرکت DJI نمی تواند قابلیت اجتناب از موانع را در تمام جهت ها به اجرا در آورد.

اگر با زبان انگلیسی آشنا باشید، حتما می دانید که “Spark” به معنای جرقه کوچک است نه یک شعله کامل و سوزان، بنابراین انتخاب این نام در واقع این پیام را به شما انتقال می دهد که کوادکوپتر اسپارک نمی تواند تمام نیازهای فیلم برداری حرفه ای را برطرف نماید. اما با این حال می توان گفت کوادکوپتر اسپارک گزینه ای ایده آل برای کاربران مبتدی به حساب می آید و می تواند در نقش دریچه ای رو به دنیای وسیع و هیجان انگیز پهپاد ها و کوادکوپتر های فیلم برداری ظاهر شود.

ویژگی های DJI Spark

ارزان ترین کوادکوپتر با کیفیت موجود در بازار

قیمت پایه کوادکوپتر اسپارک 499 دلار معادل .‌‌.‌. است که در میان تمام پهپادهای دوربین دار شرکت DJI ارزان ترین قیمت به حساب می آید. در واقع قیمت کوادکوپتر اسپارک به گونه ای است که بعضی از مشتریان با دیدن آن به سایر مشخصات دیگر توجه نمی کنند و بلافاصله این پهپاد فیلم برداری مقرون به صرفه را تهیه می کنند . لازم به ذکر است که در بعضی از کشورها سفارش این کوادکوپتر به قدری زیاد بوده است که مدت زمان بین تاریخ سفارش و تاریخ تحویل حتی به چندین ماه نیز می رسد.

هلی شات چیست ؟
خواندن مطلب

ارزیابی هلی شات اسپارک

ویژگی های ظاهری کوادکوپتر اسپارک

زمانی که برای اولین بار به کوادکوپتر اسپارک نگاه می کنید، جثه کوچک آن شما را شگفت زده خواهد کرد. با وجود این که بدنه اسپارک از همان مواد اولیه با کیفیت مورد استفاده در مویک پرو ساخته شده است، اما این کوادکوپتر از لحاظ ظاهری تفاوت های بسیاری با مویک پرو دارد.

کوادکوپتر Spark قابل جمع شدن نیست، اما خوشبختانه از بدنه ای با طراحی مقاوم برخوردار است و پروانه های نصب شده روی آن از قابلیت جمع شدن بهره مند می باشند. بنابراین شما می توانید پهپاد اسپارک را داخل کوله پشتی خود قرار دهید و با خیالی آسوده آن را به همراه خود حمل کنید. برای این کوادکوپتر دوربین دار کوچک یک کیف محافظ سیاه رنگ با قابلیت حمل دو عدد باتری اضافه نیز در نظر گرفته شده است تا در هنگام حمل و نقل هیچ گونه نگرانی وجود نداشته باشد.

در صورت سفارش یک عدد رادیو کنترل به همراه اسپارک وجود خواهد داشت که با توجه به قیمت در نظر گرفته شده و امکانات موجود، یک دستگاه فوق العاده کاربردی به حساب می آید. این رادیو کنترل همچون دستگاه کنترل از راه دور مویک پرو دارای صفحه نمایش LCD نیست، اما در عوض یک دکمه عملکرد جدید به آن اضافه شده است و کلید در نظر گرفته شده برای حالت ورزشی (Sport Mode) به مرکز کنترل کننده انتقال یافته است. علاوه بر آن تغییرات جزیی دیگری نیز در این کنترل کننده به وجود آمده است تا ظاهری زیبا و خوش دست فراهم شود.

چگونه کنترل پرواز اسپارک را به دست بگیریم؟

برای به پرواز در آوردن و کنترل پهپاد فیم برداری اسپارک چندین روش وجود دارد که در ارزیابی کوادکوپتر اسپارک به آن ها اشاره خواهیم کرد:

ارزیابی هلی شات اسپارک

کنترل کننده جانبی

اولین روش که اتفاقا مرسوم ترین روش نیز به حساب می آید، کمک گرفتن از کنترل کننده در نظر گرفته شده برای اسپارک می باشد که محدوده کنترلی 5.1 کیلومتری را در اختیار شما قرار می دهد. این دستگاه کنترل از راه دور از یک تکنولوژی منحصر به فرد تحت عنوان “HD Wi-Fi” استفاده می کند. این تکنولوژی نسبت به تکنولوژی مورد استفاده در کوادکوپتر مویک پرو متفاوت است، اما با این حال می تواند نمای ویدیویی زنده، شفاف و قابل اطمینان با وضوح تصویر p720 فراهم نماید. به طور کلی می توان گفت این تکنولوژی همان چیزی است که کاربران شرکت DJI سال ها منتظر بودند تا با استفاده از آن بتوانند لذت به پرواز در آوردن پرنده های بدون سرنشین را تجربه کنند.

درست مثل تمام پهپاد های تصویربرداری دیگر که در محدوده قیمت مناسب برای افراد مبتدی قرار می گیرند، امکان برقراری اتصال استاندارد Wi-Fi و کنترل پرواز از طریق تلفن های هوشمند و تبلت ها در کوادکوپتر اسپارک نیز تعریف شده است. بنابراین شما می توانید این دستگاه ها را به عنوان کنترل کننده پهپاد اسپارک مورد استفاده قرار دهید. اما اگر اتصال وای فای تلفن هوشمند شما به منابع دیگر مانند مودم اینترنت متصل شده باشد، یا در لحظه ای خاص فرصت کافی برای اتصال تلفن هوشمند به کوادکوپتر وجود نداشته باشد، چگونه می توانید اسپارک را به پرواز درآورید؟

ارزیابی هلی شات اسپارک

حالت اشاره (Gesture Mode)

در چنین مواقعی حالت اشاره می تواند به عنوان روش دوم مورد استفاده قرار گیرد و کارایی خود را به نمایش بگذارد. در صورت استفاده از این حالت کنترلی، آماده کردن اسپارک برای پرواز به آسانی باز کردن دست و نگه داشتن دوربین کوادکوپتر در مقابل صورت خواهد بود. جالب است بدانید که پهپاد اسپارک در این حالت سنسورهای داخلی و الگوریتم یادگیری ماشینی پیچیده را مورد استفاده قرار می دهد تا بتواند چهره شما و حرکات دست را به صورت هوشمندانه تشخیص دهد.

10 کاربرد پهپاد ها در صنعت
خواندن مطلب

برای کنترل کوادکوپتر در حالت اشاره کافیست با چند حرکت آشنا شوید. اگر در مقابل دوربین دست تکان دهید، در طول حرکت اسپارک شما را تعقیب خواهد کرد، و برای گرفتن سلفی های زیبا و منحصر به فرد نیز کافیست با انگشتان دست خود یک قاب مستطیل تشکیل دهید تا اسپارک تصویر شما را تهیه کند. این عملکردهای کنترلی تا به اینجا مشابه امکانات موجود در کوادکوپتر مویک پرو بوده اند، اما قابلیت های بیشتری نیز در اسپارک تعریف شده است.
به عنوان مثال اگر کف دست خود را باز و به سمت بیرون نگه دارید، دوربین کوادکوپتر دست شما را شناسایی خواهد کرد تا اسپارک در مقابل حرکت های دست واکنش نشان دهد. در ادامه کافیست دست خود را تکان دهید تا همچون یک چوب جادویی اسپارک را در جهت های دلخواه به حرکت در آورد. در پایان زمانی که تمام تصاویر مورد نظر تهیه شده است و قصد دارید عملیات فرود را به اجرا درآورید، ابتدا باید با استفاده از روش های ذکر شده ارتفاع اسپارک را کاهش دهید، و در ارتفاعی مناسب کوادکوپتر را با دست نگه دارید تا موتور ها به صورت اتوماتیک خاموش شوند.

ارزیابی هلی شات اسپارک

قابلیت QuickShot (برداشت سریع)

Quick Shot یکی دیگر از امکانات پروازی در نظر گرفته شده برای کوادکوپتر اسپارک است که اجرای آن نیازمند دستگاه کنترل از راه دور و یا تلفن هوشمند متصل به پهپاد می باشد. این حالت به شما اجازه می دهد تا برداشت هایی پیچیده داشته باشید و ویدیوهایی تهیه کنید که دستیابی به آن ها برای خلبانان مبتدی غیرممکن است.

در طول فیلم برداری به روش برداشت سریع شما می توانید از چهار حالت پروازی مختلف بهره بگیرید: Circle, Dronie, Rocket و Helix.

حالت Rocket تقریبا برداشتی ساده اما جذاب است که در هنگام اجرای آن ابتدا دوربین در جهت پایین تنظیم می شود، و در ادامه کوادکوپتر اسپارک در مسیری مستقیم و کاملا عمودی به سمت بالا پرواز می کند.

حالت دوم که به حالت Dronie  مشهور است تقریبا در تمام پهپاد های فیلم برداری وجود دارد و به احتمال زیاد شما نیز صحنه های تهیه شده توسط این حالت را بارها مشاهده کرده اید. در حالت فیلم برداری Dronie ابتدا دوربین روی سوژه ای متمرکز می شود و پس از آن کوادکوپتر در خطی مستقیم به عقب پرواز می کند و همزمان ارتفاع آن افزایش می یابد. جالب است بدانید که همین حرکت ساده باعث می شود صحنه ای دراماتیک و سینمایی رقم بخورد.

در حالت Circle کوادکوپتر در مسیری دایره ای شکل در اطراف سوژه تعیین شده پرواز می کند و دوربین نیز روی سوژه تنظیم شده است. این حالت ممکن است در نگاه اول ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد، اما به شما اطمینان می دهیم که پرواز به صورت دستی در مسیری دایره ای پیرامون یک سوژه بسیار سخت تر از چیزی است که شما عزیزان تصور می کنید.

Helix که برداشت مورد علاقه بسیاری از کاربران است، چهارمین حالت پرواز خودکار به حساب می آید که در آن کوادکوپتر با استفاده از حرکت مارپیچ ارتفاع خود را افزایش می دهد و همزمان از سوژه تعیین شده فیلم برداری می کند.

ورژن جدید حالت کنترلی Tap Fly

ورژن جدید این حالت چیز جدیدی نیست، اما کمی متفاوت تر از حالت Tap Fly موجود در کوادکوپترها و پهپادهای قدیمی تر شرکت DJI می باشد. در این حالت کنترلی دو حالت پرواز متفاوت وجود دارد که با نام های Coordinate (مختصات) و Direction (جهت) شناخته می شوند. در حالت Direction کوادکوپتر اسپارک در جهت تعیین شده توسط شما به پرواز کردن ادامه خواهد داد و در طول مسیر نیز از تمامی موانع موجود اجتناب خواهد کرد. اما در حالت Coordinate کوادکوپتر اسپارک از طریق کوتاه ترین مسیر به سمت نقطه تعیین شده توسط شما پرواز خواهد کرد و پس از رسیدن به آن نقطه متوقف شده و با اجرای پرواز شناور منتظر دستورات بعدی خواهد ماند.

آیا دوربین کوادکوپتر اسپارک از کیفیت کافی برخوردار است؟

اگر بخواهیم در قالب یک کلمه به این سوال پاسخ دهیم “بله” می تواند کلمه مناسبی باشد. اما اگر کمی بیشتر توجه کنید، متوجه می شوید که دوربین کوادکوپتر اسپارک نیز ضعف ها و محدودیت های خاص خود را دارد. با این حال ویژگی های مثبتی نیز وجود دارد که باعث می شود این دوربین به گزینه ایده آل و یا حتی بهتر از ایده آل برای پهپادی در این محدوده قیمت تبدیل شود.

آموزش پرواز با کوادکوپتر
خواندن مطلب

دوربین اسپارک می تواند ویدیوهای 1080 تهیه کند که به معنای ضبط تصاویر با کیفیت 4K نیست، اما می تواند نیازهای شما را به خوبی پوشش دهد. داشتن ویدیوهای 4K در پایان فیلم برداری نتیجه ای فوق العاده است، اما چه کسی واقعا به ویدیوهای 4K نیاز مبرم دارد؟ واقعیت این است که پیکسل های اضافی هیچ معنای خاصی ندارد و رجوع کردن به آن نوعی ترفند تبلیغاتی برای جذب مشتری به حساب می آید.

برای درک بهتر این موضوع بهتر است دوربین Black Magic Pocket Cinema Camera را در نظر بگیرید که فقط می تواند ویدیوهای 1080p تهیه کند، اما همین دوربین امکانات باور نکردنی دیگری را در اختیار شما قرار می دهد و کیفیت تصاویر تهیه شده توسط آن نیز بسیار مطلوب است. در واقع عاملی که واقعا مهم است و تاثیر به سزایی در کیفیت ویدیوها و تصاویر دارد، سایز سنسور به کار رفته در دوربین است. خوشبختانه سایز سنسور دوربین اسپارک از سنسور موجود در دوربین iphone7 نیز بزرگ تر است و به همین دلیل آثار تهیه شده توسط آن از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند.

علاوه بر آن اسپارک اولین کوادکوپتر دوربین دار کوچکی است که علی رغم قیمت پایین از قابلیت مکانیکی حذف لرزش تصاویر استفاده می کند. البته کوادکوپترهای مشابه دیگری نیز وجود دارند که ویدیوهای 4K ارائه می دهند، اما برداشت های تهیه شده توسط آن ها سرشار از لرزش های ناخواسته است که در صورت حذف این لرزش ها کیفیت تصاویر به 1080p کاهش پیدا خواهد کرد.

مشخصات فنی هلی شات اسپارک

قابلیت جدید Shallow Focus و حالت های عکاسی پاناروما

کوادکوپتر اسپارک ممکن است توانایی تهیه ویدیوهای 4K را نداشته باشد، اما امکانات ویژه ای در زمینه عکس برداری برای آن در نظر گرفته شده است. اولین قابلیت جدید این کوادکوپتر تکنولوژی Shallow Focus می باشد. برای درک بهتر این قابلیت کافیست بدانید که عملکردی مشابه حالت عکاسی پرتریت در تلفن هوشمند iphone 7 plus را ارائه می کند. در حالت Shallow Focus پهپاد اسپارک به آرامی به سمت بالا پرواز می کند و همزمان مجموعه ای از تصاویر متوالی را ثبت می کند. در ادامه به کمک این تصاویر نقشه ای عمقی تهیه می شود، و این نقشه نیز روی آخرین تصویر موجود اعمال می شود تا در پایان عکسی با عمق فوق العاده عالی تهیه شود.

حالت های عکاسی پاناروما نیز به شما اجازه می دهند تا عکس های پاناروما در حالت های افقی و عمودی تهیه کنید. جالب است بدانید زمانی که عکاسی پاناروما را در حالت افقی اجرا می کنید، دوربین اسپارک به صورت همزمان تصاویر متوالی افقی و عمودی تهیه می کند تا عکس نهایی از زاویه دید وسیع تری برخوردار باشد.

امکانات و قابلیت های منحصر بفرد در کوادکوپتر اسپارک

DJI Spark به عنوان یک پهپاد مخصوص فیلم برداری دارای امکانات جدیدی است که پرواز کردن را به امری ساده و لذت بخش تبدیل نموده است. در عین حال امکانات و قابلیت های قدیمی تر همچون Active Track, Tripod Mode, Sport Mode و هر چیز دیگری که باعث برتری محصولات پروازی شرکت مطرح DJI می شود، در این کوادکوپتر گنجانده شده است. بنابراین زمانی که در مورد پهپاد فیلم برداری اسپارک صحبت می کنیم، کاهش قسمت به معنای حذف امکانات نیست.

ارزیابی هلی شات اسپارک

سخن پایانی

خرید کوادکوپتر اسپارک برای کسانی که به دنبال فیلم برداری های فوق حرفه ای نیستند یک حرکت هوشمندانه به حساب می آید و به آن ها اجازه می دهد با پرداخت هزینه ای ناچیز از امکانات گسترده تصویر برداری هوایی بهره مند شوند. همانطور که در ابتدای مقاله مشخصات فنی هلی شات اسپارک گفته شد، انتظار می رود فروش پهپاد دوربین دار اسپارک در سال های آینده به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند، بنابراین بهتر است هر چه زودتر دست به کار شوید. جهان آرسی مفتخر است تا جدیدترین هلی شات های روز بازار را به شما کاربران گرامی به همراه خدمات VIP ارائه کند .

1 نظر
  1. پری می گوید

    واقعا از dji ممنونم که باارایه هلی شات های کوچولو موچولو و قیمت مناسبی مثل اسپارک ، مینی ۲ ، مویک مینی هوای جیب ما قشر متوسطم داشت و میتونیم لذت پرواز و عکاسی و فیلم برداری هوایی رو تجربه کنیم 😍😁 ممنونم Dji

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.