آموزش راه اندازی فانتوم 4

در میان تمام پهباد های فیلم برداری که تا کنون عرضه شده اند ، DJI Phantom 4 یکی از کوادکوپتر هایی است که پرواز کردن با آن فوق العاده آسان می باشد . اما اگر شما تا به حال تجربه استفاده از سیستم های پروازی بدون سرنشین نظیر پهباد های دوربین دار و کوادکوپتر های مخصوص فیلم برداری را نداشته اید ، به پرواز درآوردن آن ها برای اولین بار و بدون هیچ گونه آگاهی می تواند دلهره و اضطراب را در شما به وجود آورد .

آموزش راه اندازی فانتوم 4
0 2,583

آموزش راه اندازی هلی شات فانتوم 4

آموزش راه اندازی فانتوم 4 چگونه است ؟ در مقاله آموزش راه اندازی هلی شات فانتوم 4 هر آنچه لازم است قبل از شروع اولین پرواز با کوادکوپتر فانتوم 4 بدانید به شما آموزش داده خواهد شد .


در میان تمام پهباد های فیلم برداری که تا کنون عرضه شده اند ، DJI Phantom 4 یکی از کوادکوپتر هایی است که پرواز کردن با آن فوق العاده آسان می باشد . اما اگر شما تا به حال تجربه استفاده از سیستم های پروازی بدون سرنشین نظیر پهباد های دوربین دار و کوادکوپتر های مخصوص فیلم برداری را نداشته اید ، به پرواز درآوردن آن ها برای اولین بار و بدون هیچ گونه آگاهی می تواند دلهره و اضطراب را در شما به وجود آورد .

به همین دلیل ما مقاله آموزش راه اندازی هلی شات فانتوم 4 را برای شما آماده کرده ایم تا با مطالعه آن از نحوه عملکرد و امکانات ابتدایی DJI Phantom 4 آگاه باشید ، دستورالعمل های لازم قبل از اجرای هر پرواز را بشناسید ، و از اقدامات لازم جهت اجرای اولین پرواز مطلع شوید .

آموزش راه اندازی فانتوم 4

دستورالعمل های مقدماتی کار با DJI Phantom 4

اگر قبل از این ، پرواز با هیچ گونه پرنده بدون سرنشین کنترلی را تجربه نکرده بودید ، لطفا قبل از شروع پرواز با فانتوم 4 حتما برگه های راهنمای ارائه شده به همراه این کوادکوپتر را مطالعه نمایید تا از قوانین و مقررات پرواز آگاه شوید و تجربه ای لذت بخش و بدون هیچ گونه دردسر اضافی داشته باشید .

در گام دوم باید از کامل بودن لوازم جانبی همراه کوادکوپتر اطمینان حاصل کنید . خوشبختانه کوادکوپتر دوربین دار فانتوم 4 به همراه تمام وسایل مورد نیاز برای اجرای پرواز های حرفه ای و ایمن به دست مشتریان می رسد .

در ادامه قبل از هر کار دیگری باید اپلیکیشن مخصوص کوادکوپتر فانتوم 4 را از Apple App Store  و یا Google Play Store دانلود و سپس آن را روی تلفن هوشمند خود نصب نمایید .
زمانی که عملیات نصب به پایان رسید ، آن را باز کنید و با ساخت یک حساب کاربری جدید ( DJI Account ) در شرکت DJI و یا با استفاده از حساب کاربری موجود دسترسی کامل به تمامی بخش های این اپلیکیشن را فراهم کنید .
پس از این که اپلیکیشن نصب شد ، می توانید با خیالی آسوده آماده سازی کوادکوپتر فیلم برداری فانتوم 4 را آغاز نمایید . معمولا اولین گام در راستای آماده سازی سیستم های متحرک ، بررسی وضعیت انرژی و شارژ باقیمانده در آن ها است .
باتری کوادکوپتر فانتوم 4 زمانی که به دست شما می رسد اغلب 50 درصد شارژ دارد که مقداری مناسب جهت افزایش طول عمر باتری در هنگام ذخیره سازی های بلند مدت می باشد .

قبل از شروع پرواز لازم است که میزان شارژ باتری را به 100 درصد افزایش دهید . برای شارژ کردن باتری کافیست دستگاه شارژر در نظر گرفته شده برای فانتوم 4 را به منبع برق متصل کنید ، و از سیم اتصال بزرگ تر برای شارژ کردن باتری این کوادکوپتر استفاده کنید . همچنین اگر لازم است دستگاه کنترل از راه دور شارژ شود ، می توانید همزمان سیم اتصال کوچک تر را به درگاه شارژ این کنترل کننده وصل کنید . زمانی که باتری کاملا شارژ شد ، چراغ های شاخص روی آن خاموش می شوند. دستگاه کنترل از راه دور نیز به همین روش شما را از تکمیل بودن شارژ مطلع می کند .

مقایسه مویک مینی 2 و مویک مینی 1
خواندن مطلب

آموزش راه اندازی فانتوم 4

پس از این که از کامل بودن شارژ تمام تجهیزات و لوازم جانبی مطمئن شوید ، لازم است با استفاده از کابل Micro USB یا Lightning تلفن هوشمند خود را به دستگاه کنترل از راه دور وصل کنید . در ادامه با فشردن دکمه روی بدنه کنترل کننده و نگه داشتن آن برای چند ثانیه این دستگاه را روشن کنید . پس از این که کنترل کننده روشن شد ، زمان آن فرا رسیده است که کوادکوپتر فانتوم 4 را روشن کنید .

تذکر بسیار مهم در هنگام روشن کردن فانتوم 4

به این منظور ابتدا باید محافظ پلاستیکی دوربین که به پایه های مخصوص فرود چسبیده است را خارج کنید ، سپس با فشردن دکمه خاموش/ روشن و نگه داشتن آن برای لحظاتی باتری پهباد فانتوم 4 را به کار بیندازید .

در این مرحله کوادکوپتر فانتوم 4 فرایند بوت شدن را آغاز می کند و شما صدای سه بوق کوتاه و پی در پی را از سوی موتور ها خواهید شنید . در ادامه اگر به اپلیکیشن DJI GO مراجعه کنید و دکمه آبی رنگ مربوط به دوربین را فشار دهید ، نمایی زنده از دوربین در اختیار شما قرار می گیرد تا از سالم بودن این بخش نیز اطمینان حاصل کنید .
اما برای اینکه از صحیح بودن عملکرد سایر بخش ها و سیستم های موجود در Phantom 4 مطمئن شوید ، باید به منوی وضعیت پهباد (Aircraft Status) دقت کنید که به صورت یک نوتیفیکیشن ظاهر می شود .

در این منو تمام آمار و وضعیت های مربوط به سنسور ها نمایش داده می شود و عملکرد صحیح تمام اجزای کوادکوپتر فانتوم 4 را به اطلاع شما می رساند . در صورتی که تمام بخش های بدون هیچ مشکل خاصی در حال اجرای وظایف خود باشند ( به استثنای قطب نما که مراحل تنظیم و آماده سازی متفاوتی دارد ) شما تقریبا آماده هستید تا کوادکوپتر را به فضای باز منتقل کنید و اولین پرواز خود را پشت سر بگذارید .

آماده سازی کوادکوپتر فانتوم 4 برای شروع پرواز

زمانی کوادکوپتر فانتوم 4 را به فضایی باز انتقال می دهید تا پرواز را شروع کنید ، می توانید ابتدا فرایند کالیبراسیون قطب نما را اجرا کنید تا از عملکرد صحیح این ابزار ضروری مطمئن شوید .
تمام پهباد های مجهز به سیستم GPS دارای قطب نماهای دیجیتالی هستند تا در طول پرواز بتوانند جهت های مختلف را تشخیص دهند . اما نکته قابل توجه این است که قطب نما های دیجیتالی درست مثل سایر قطب نما های عقربه ای در مقابل تداخلات مغناطیسی حساسیت بالایی از خود نشان می دهند .
به همین دلیل بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند که قبل از اجرای عملیات های پروازی در موقعیت های مکانی جدید حتما فرایند کالیبراسیون مجدد قطب نما اجرا شود . لازم به ذکر است که نگه داری اشیا فلزی در کنار کوادکوپتر باعث می شود تنظیمات مربوط به قطب نما دچار تداخل شده و در نتیجه شما مجبور شوید بار دیگر کالیبراسیون قطب نما را به اجرا در آورید .

مقایسه تمامی سری هلی شات های مویک
خواندن مطلب

دستگاه کنترل از راه دور فانتوم 4 نیز یکی دیگر از تجهیزاتی است که دارای اجزای مغناطیسی می باشد و به همین دلیل بهتر است در طول اجرای فرایند کالیبراسیون و حتی در مراحل پس از آن در فاصله حداقل 70 سانتی متری دورتر از کوادکوپتر فانتوم 4 قرار گیرد .

برای کالیبره کردن قطب نما ابتدا باید به اپلیکیشن DJI GO مراجعه کنید و در قسمت بالایی صفحه نمایش ، منوی وضعیت کوادکوپتر فانتوم 4 را انتخاب کنید . در ادامه با ظاهر شدن دکمه Calibrate آن را لمس کنید و گزینه Ok را انتخاب کنید تا Phantom 4 خود را برای اجرای فرایند کالیبراسیون آماده کند .
زمانی که چراغ تعبیه شده در قسمت عقبی کوادکوپتر فانتوم 4 به رنگ زرد درآمد ، آن را در حالت افقی به دست بگیرید و 360 درجه بچرخانید تا چراغ کاملا سبز شود . حالا کوادکوپتر فانتوم 4 را 90 درجه بچرخانید (به طوری که جهت دوربین به سمت زمین باشد) و دوباره با در دست داشتن آن 360 درجه بچرخید تا حالا چراغ مذکور که به رنگ سبز درآمده بود از طریق چشمک هایی پی در پی به شما اطلاع دهد که کالیبراسیون قطب نما با موفقیت به پایان رسیده است. اما اگر این چراغ چشمک هایی به رنگ قرمز را به نمایش بگذارد ، شما باید فرایند کالیبراسیون را دوباره اجرا کنید .

حالا می رسیم به آخرین گامی که قبل از شروع پرواز باید پشت سر گذاشته شود، و آن چیزی نیست جز نصب کردن صحیح پروانه ها روی هر یک از موتور ها که در کوادکوپتر فانتوم 4 به روشی کاملا ساده صورت می پذیرد .
در این پهباد دوربین دار همچون بسیاری دیگر از محصولات پروازی شرکت DJI دو پروانه برای چرخش در جهت عقربه های ساعت و دو پروانه دیگر برای چرخش برخلاف جهت عقربه های ساعت در نظر گرفته شده است .
بنابراین در هنگام نصب کردن پروانه ها لازم است به حلقه های مشکی موجود در قسمت مرکزی دو عدد از پروانه ها توجه داشته باشید و آن ها را روی موتور هایی که دارای نقطه های سیاه هستند نصب کنید .
با توجه به این که پروانه های مورد استفاده در فانتوم 4 از طراحی جدید برخوردار هستند، در هنگام نصب کردن آن ها مشکل خاصی وجود نخواهد داشت. کافیست هر یک از این پروانه ها را روی موتور مشخص شده قرار دهید، و با اعمال کمی فشار آن را 45 درجه بچرخانید تا کاملا در جای خود محکم شوند.

آموزش راه اندازی فانتوم 4

تجربه اولین پرواز

بالاخره به نقطه ای می رسیم که کوادکوپتر فانتوم 4 آماده پرواز است و منتظر صادر شدن دستور از سوی شما می باشد . مادامی که چراغ عقبی این کوادکوپتر چشمک های سبز رنگ را به شما نشان می دهد و اپلیکیشن DJI GO هیچ گونه هشدار خاصی را به شما اعلام نمی کند ، شما مشکلی برای شروع پرواز نخواهید داشت . برای راه اندازی موتور ها کافیست فرمان های موجود روی دستگاه کنترل از راه دور را به سمت گوشه های پایینی فشار دهید (در حالتی که این دو فرمان به یک دیگر نزدیک شوند ) .

بهترین کوادکوپتر
خواندن مطلب

این کار باعث می شود موتور ها کار خود را آغاز کنند و برای چند ثانیه با سرعت کم به چرخش درآیند تا فرصت کافی برای تصمیم گیری درمورد شروع پرواز در اختیار شما قرار گیرد .
جالب است بدانید اگر در این چند ثانیه شما با حرکت دادن فرمان های موجود روی هلی شات فانتوم 4 پرواز را شروع نکنید ، موتور ها دوباره خاموش خواهند شد . برای شروع پرواز همچنین می توانید از دکمه Take off تعبیه شده در سمت چپ دستگاه کنترل از راه دور کمک بگیرید .

فشردن این دکمه باعث می شود کوادکوپتر فانتوم 4 پرواز را شروع کند و پس از بلند شدن از روی زمین ، در ارتفاع مناسب پرواز شناور را به نمایش بگذارد تا دستورات بعدی از سوی شما صادر شود . با وجود این که شروع پرواز خودکار گزینه ای مناسب برای اجرای عملیات های پروازی است، اما به شما توصیه می کنیم از روش دستی در روشن کردن موتور ها و شروع پرواز استفاده کنید (حداقل در هنگام شروع اولین پرواز) تا همواره قبل از بلند شدن کوادکوپتر فانتوم 4 از روی زمین مطمئن باشید که تمام موتور ها به خوبی وظیفه خود را انجام می دهند .

کنترل کوادکوپتر فانتوم 4

زمانی که کوادکوپتر فانتوم 4 به پرواز درآمد و در ارتفاع مناسبی از سطح زمین قرار گرفت ، زمان آن فرا رسیده است که کمی سرگرم شوید و در عین حال کار کردن با دستگاه کنترل از راه دور و فرمان های روی آن را یاد بگیرید . در این مرحله شما با واکنش های فانتوم 4 در برابر دستورات مختلف آشنا خواهید شد و درک کاملی از رفتار های این پهباد فیلم برداری به دست خواهید آورد . به عنوان مثال بالا و پایین بردن فرمان سمت چپ باعث می شود ارتفاع کوادکوپتر تغییر کند ، و در عین حال فشار دادن همان فرمان به سمت چپ یا راست امکان کنترل چرخش گیمبال را فراهم می کند .

از سوی دیگر بالا و پایین بردن فرمان سمت راست باعث می شود هلی شات فانتوم 4 پرو به سمت جلو و عقب حرکت کند، و حرکت دادن آن به سمت چپ و راست نیز فرمان حفظ زاویه و حرکت به سمت چپ و راست را به فانتوم 4 منتقل می کند . خوشبختانه در کوادکوپتر فانتوم 4 فرود آمدن همچون شروع پرواز فرایندی ساده است . شما می توانید دکمه بازگشت به خانه / فرود (تعبیه شده در سمت چپ صفحه نمایش) را فشار دهید ، یا با استفاده از روش دستی و اجرای فرودی دقیق به عملیات پروازی خود پایان دهید .

در فرود به روش دستی برای اینکه کوادکوپتر به آرامی و با دقت روی زمین بنشیند ، کافیست فرمان سمت چپ ( throttle stick ) را به نرمی به سمت پایین فشار دهید تا ارتفاع فانتوم 4 کاهش یابد و این کوادکوپتر تا جایی که امکان دارد به زمین نزدیک شود . زمانی که پایه های فانتوم 4 زمین را لمس کردند ، بلافاصله فرمان را تا انتها به سمت پایین فشار دهید تا موتور ها خاموش شوند . به همین سادگی می توانید پایانی شیرین برای اولین تجربه پروازی خود رقم بزنید .

آموزش راه اندازی فانتوم 4

امیدواریم با مطالعه نکات ذکر شده در مقاله آموزش راه اندازی هلی شات فانتوم 4 بتوانید آگاهی خود را درمورد کواد کوپتر های مخصوص فیلم برداری و به خصوص پهباد دوربین دار Phantom 4 افزایش دهید ، و پس از خرید انواع کوادکوپتر با اعتماد به نفس کامل آن ها را به پرواز در بیاورید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.