هدلس مود چیست ؟

حالت Headless Mode که با نام های Head free mode ، Care  free mode و Course Lock نیز شناخته می شود ، زمانی فقط در کوادکوپتر های پیشرفته و گران قیمت وجود داشت .

هدلس مود چیست ؟
2 497

هدلس مود در کوادکوپتر چیست ؟

هدلس مود چیست ؟ یکی از سوالات اساسی که در میان خلبانان تازه کار به دفعات مطرح می شود این است که حالت هدلس مود در پهپاد و کوادکوپتر های فیلم برداری و تفریحی چیست ؟
ما در مقاله هدلس مود در کوادکوپتر چیست ؟ قصد داریم اطلاعاتی در رابطه با کوادروتور ها و پهباد های دوربین دار مطرح کنیم و به سوال ذکر شده پاسخ دهیم . پس برای دریافت جواب این سوال در ادامه این مطلب با ما همراه باشید .

حالت Headless Mode که با نام های Head free mode ، Care  free mode و Course Lock نیز شناخته می شود ، زمانی فقط در کوادکوپتر های پیشرفته و گران قیمت وجود داشت .
اما خوشبختانه امروزه با پیشرفت هایی که در اثر رقابت بین تولیدکنندگان صورت گرفته است ، این قابلیت کنترلی مفید و کاربردی حتی در پهباد های مناسب کودکان نیز گنجانده شده است . بنابراین صرف نظر از سطح تجربیات شما در زمینه سیستم های پروازی، بسیار مهم است که حالت هدلس مود و عملکرد آن را درک کنید ، چرا که ممکن است این حالت در کوادکوپتر فیلم برداری فعلی و یا پهباد دوربین دار بعدی شما موجود باشد.

قبل از بررسی حالت هدلس مود ، لازم است کمی در مورد جهت های موجود در یک هلی شات صحبت کنیم . با توجه به ساختار متقارن بسیاری از کوادکوپتر ها ، تشخیص قسمت های جلو ، عقب ، چپ و راست آن ها کار چندان آسوده ای نیست و در طول پرواز ممکن است شما را با مشکلاتی روبرو کند .

برای شناسایی این قسمت ها و در نهایت تعیین جهت کوادروتور ، معمولا در قسمت جلویی از پروانه های رنگی استفاده می شود و قسمت عقبی نیز با رنگ های تیره تر مثل سیاه یا آبی مشخص شده است . اما اگر تمام پروانه ها به یک رنگ باشند، قسمت جلویی کوادکوپتر توسط یک لامپ LED به رنگ قرمز مشخص می شود ، و در قسمت عقبی لامپ LED با نوری به رنگ دیگر قرار داده می شود .

مقایسه مویک مینی 2 و مویک مینی 1
خواندن مطلب

مشکل تعیین سر (جهت رو به جلو) در کوادکوپتر ها

برای درک بهتر عملکرد حالت هدلس مود بهتر است مثالی را در نظر بگیرید . فرض کنید کوادکوپتر را به گونه ای روی زمین قرار داده اید که چراغ LED قرمز رنگ در جهت موافق شما قرار گرفته است. در چنین حالتی طبیعتا جهت رو به جلوی شما و کوادکوپتر یکسان است.

هدلس مود چیست ؟

  • حالا کوادکوپتر را 90 درجه به سمت راست بچرخانید، آیا باز هم جهت رو به جلوی شما و کوادکوپتر یکسان است ؟
    در این وضعیت جهت راست کوادروتور مستقیم به سمت شما قرار می گیرد و جهت روبرویی آن با جهت سمت راست شما یکسان می شود. حالا اگر فرمان موجود روی کنترل کننده را به سمت جلو فشار دهید ، کوادروتور طبق جهت های خود به سمت جلو ، و طبق جهت های شما به سمت راست حرکت خواهد کرد . همانطور که می بینید هدایت کوادکوپتر ها زمانی که جهت آن ها تغییر می کند کار چندان ساده ای نیست .

به عبارت دیگر اگر شما بتوانید کوادکوپتر را 360 درجه بچرخانید ، قسمت جلویی کوادکوپتر در جهت های مختلفی قرار می گیرد که از میان آن ها تنها یک مورد با جهت رو به جلوی شما یکسان است .

  • بنابراین سوال اینجاست که در طول چرخش و تغییر جهت های پی در پی پهباد چگونه آن را کنترل خواهید کرد؟
    در چنین موقعیت هایی اگر به اندازه کافی به کوادکوپتر نزدیک باشید، می توانید چراغ های LED روی بدنه آن را ببینید، و در نتیجه قسمت جلویی یا همان جهت رو به جلوی کوادکوپتر را تشخیص دهید.
  • اما اگر پهباد بیش از حد از شما دور باشد، تشخیص قسمت جلویی آن تقریبا غیر ممکن خواهد بود و شما نمی توانید جهت رو به جلوی آن را تشخیص دهید. به نظر شما چگونه می توان بر این مشکل غلبه کرد؟
    جواب به این سوال همان چیزی است که در تعریف حالت هدلس مود به کار می رود.

حالت کنترلی هدلس مود ( Headless Mode )

زمانی که شما حالت هدلس مود را فعال می کنید ، سخت افزار کامپیوتری تعبیه شده در کوادکوپتر تمام جهت های حرکتی آن را بر اساس جهت های دستگاه کنترل از راه دور تنظیم می کند. به عبارت دیگر در حالت هدلس مود مهم نیست قسمت جلویی کوادکوپتر در کدام جهت قرار گرفته است و تمام حرکت ها بر اساس جهت های خلبان و دستگاه کنترل از راه دور موجود در دست های او انجام می شوند.
به عنوان مثال در حالت هدلس مود وقتی شما فرمان موجود روی کنترل کننده را به سمت جلو فشار می دهید، کوادکوپتر با توجه به جهت رو به جلوی شما حرکت مستقیم به سمت جلو را آغاز خواهد کرد و جهت های کوادکوپتر در حال پرواز هیچ نقشی در فرایند کنترل و هدایت نخواهند داشت.
بنابراین اگر جهت راست کوادکوپتر هم سو با جهت روبرویی شما باشد، فرمان رو به جلو برای کوادکوپتر به معنای حرکت به سمت راست خود و حرکت در جهت رو به جلوی شما می باشد. در صورت فعال ماندن حالت Headless Mode همین فرایند برای جهت های عقب، چپ و راست نیز اجرا می شود تا در مجموع کنترل پهباد با سهولت بیشتری صورت پذیرد.

فلایت کنترلر چیست ؟
خواندن مطلب

هدلس مود در کوادکوپتر چیست ؟

چرا باید از حالت هدلس مود استفاده کنیم ؟

طبق توضیحاتی که تا به اینجا ارائه شده است، می توان گفت حالت کنترلی هدلس مود نیاز مبرم به تحت نظر داشتن جهت های کوادکوپتر را از بین می برد، و در نتیجه می تواند هدایت پهباد فیلم برداری را به امری ساده و لذت بخش تبدیل نماید .

  • تصور کنید قرار است کنترل کننده را به کاربری مبتدی یا کودکی کم سن و سال بسپارید تا اولین تجربه پروازی خود را پشت سر بگذارد، چگونه می خواهید مشکلات پیرامون جهت های متفاوت را برای او توضیح دهید؟
    بعضی از آن ممکن است به سادگی این مفاهیم را درک کنند، اما بسیاری از آن ها در هنگام شناخت دو جهت روبروی متفاوت، دو جهت سمت چپ متفاوت و … گمراه می شوند و فرصت لذت بردن از پرواز را از دست می دهند. به عبارت دیگر برای آن ها فقط جهت های جلو، عقب، چپ و راست خودشان قابل فهم است و بهتر است به همین صورت باقی بماند.

حالت کنترلی هدلس مود برای از بین بردن همین سردرگمی ها در نظر گرفته شده است. با فعال شدن این حالت کاربران تازه کار و کودکان مشتاق می توانند با توجه به همان جهت های قابل درک خود هدایت پهباد را بر عهده بگیرند.
بالاخره روزی فرا خواهد رسید که آن ها هم همانند شما مشکلات و دغدغه های موجود در جهت های متفاوت بین کوادکوپتر و خلبان آشنا شوند، اما در حال حاضر بهتر است از پرواز کردن لذت ببرند و خود را با سایر امکانات کوادکوپتر سرگرم کنند.

مقایسه فانتوم 4 پرو و مویک 2 پرو
خواندن مطلب

فعال کردن حالت هدلس مود

برای استفاده کردن از حالت هدلس مود در کوادکوپتر های نه چندان حرفه ای و ارزان قیمت باید قبل از شروع پرواز حتما آن را فعال کنید. به این منظور کافیست پهباد را در مقابل خود به گونه ای روی زمین بگذارید که جهت رو به جلوی آن در راستای جهت رو به جلوی شما باشد.
حالا به کمک کنترل کننده می توانید حالت هدلس مود را فعال کنید و پرواز را آغاز نمایید . همانطور که بار ها اشاره کردیم، با فعال شدن این حالت جهت های کوادکوپتر کنار گذاشته می شوند و شما می توانید با تمرکز بر جهت های خود پروازی عالی و بدون نقص را به اجرا در آورید.
و اما در کوادکوپتر های حرفه ای تر که به قطب نمای دیجیتالی مجهز هستند، حالت هدلس مود می تواند در طول پرواز نیز فعال شود. توصیه می شود قبل از فعال کردن این حالت حتما نکات ارائه شده در دفترچه راهنما را مطالعه نمایید.

با فعال شدن حالت هدلس مود ، کنترل پهباد ها و کوادکوپتر ها بسیار آسان تر خواهد شد . Headless Mode به خلبانان تازه کار کمک می کند تا حتی در صورت نا مشخص بودن جهت های کوادکوپتر، بتوانند کنترل پهباد را به دست بگیرند. بنابراین می توان گفت این حالت یک ابزار فوق العاده مفید برای کاربران مبتدی می باشد.

هدلس مود در کوادکوپتر چیست ؟

نتیجه گیری :

حالت هدلس مود تعبیه شده در کوادکوپتر های فیلم برداری و کوادروتور های تفریحی ابزاری فوق العاده برای خلبانان تازه کار و مبتدی می باشد. متاسفانه بعضی از خلبان ها بهره گیری از این قابلیت را مایه شرمساری خود می دانند و بر یادگیری پرواز بدون فعال کردن آن پافشاری می کنند. در این جا لازم است به این نکته اشاره کنیم که حالت هدلس مود نه تنها برای کاربران مبتدی، بلکه برای خلبانان حرفه ای نیز یک ابزار حیاتی به حساب می آید و در موقعیت هایی که تشخیص جهت های کوادکوپتر غیر ممکن است، کارایی خود را به نمایش می گذارد. بنابراین به جای پنهان کردن این قابلیت، بهتر است آن را فعال کنید و مهارت های خود را در استفاده از سایر امکانات پهباد افزایش دهید.

پیشنهاد می شود در هنگام خرید کوادکوپتر حتما به داشتن این امکان توجه نمایید تا بتوانید پرواز پایدار تر و راحت تری را داشته باشید .

امیدواریم مقاله هدلس مود در کوادکوپتر چیست ؟ توانسته باشد به سوالات شما در رابطه با حالت Headless Mode پاسخ دهد و اطلاعاتی جدید در زمینه کنترل و هدایت سیستم های پروازی بدون سرنشین همچون کوادکوپتر در اختیار شما قرار داده باشد.

2 نظرات
  1. محمدحسین سعادت می گوید

    بسیار بسیار عالی بود واقعا از سردرگمی نجات پیدا کردم
    درود برشما

    1. بهار هنرخواه می گوید

      خواهش میکنیم .
      خوشحالیم که این موارد میتونه کمکی برای کاربران در این حوزه باشه .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.