مولتی روتور چیست ؟

مولتی روتور چیست
0 1,547

به چه چیزی مولتی روتور گفته می شود ؟

مولتی روتور چیست یکی از سئوالاتی است که شاید بارها در صنعت هوانوردی به گوشه شما رسیده باشد . مولتی روتور نام کلی یک دسته بسیار بزرگ است که مدل های پروازی متعددی در زیر شاخه آن قرار می گیرند . در سال های اخیر و با پیشرفت محصولات پروازی این نام بی شک به گوش شما خورده است . پرنده های عمود پرواز و یا مولتی روتور از جمله مدل های پروازی بدون سرنشینی هستند که مجهز به بیش از 2 موتور برای بالارفتن می باشند . مولتی روتور ها در ابعاد و سایز های مختلفی طراحی و تولید می شوند که طبقه بندی آن ها بر اساس تعداد موتور های آن هاست . به تبع وجود موتور ها ملخ هایی نیز دز طراحی کل گنجانده می شوند که بواسطه ی آن ها دستگاه از روی زمین بلند می شود .

مولتی روتور چیست

همچنین قابلیت ارتقاء به بیش از 8 موتور و کنترل از طریق کنترل کننده ( رادیوکنترل ) های هوشمند امکان پذیر است که که بر اساس ساخت و نیاز مشتری طراحی و تولید می شود . به این دستگاه ها اصطلاحا پرنده های کاستوم و یا دست ساز می گویند . پس می توان در بدو قضیه اینطور استنباط کرد که مولتی روتور ها یک نام کلی و عام برای پرنده های چند موتوره ی عمود پرواز است .

با بررسی سایت ویکی پدیا مولتی روتور هایی که متشکل از بیش از دو روتور هستند دارای یک مزیت بسیار خوب و کاربردی هستند و آن استفاده و کاربری بسیار آسان برای کاربران است . مولتی روتور ها به دلیل طراحی بسیار مهندسی و اصولی جزو آن دسته از محصولاتی هستند که به دانش و یا مهارت خیلی تخصصی نیاز ندارند . کاربران مبتدی و آماتور نیز می توانند براحتی نحوه کار با آن را در مدت زمان بسیار کوتاهی بیاموزند و از دستگاه خودشان استفاده کنند . بواسطه ی ریموت کنترل می توانید در نقطه ای مشخص بایستید و دستگاه را از خود دور کنید . بی شک مدل پروازی شما بدون هیچ گونه خطایی تا محدوده برد رادیویی مجاز از شما دور خواهد شد . مولتی روتور ها برخلاف هلیکوپتر های کنترلی که از روتور های متغییر پیچیده بهره می برند ، از تیغه های ثابت طراحی و ساخته می شوند که در این حالت کنترل حرکت خودرو با تغییر سرعت نسبی هر روتور به منظور تغییر رانش و گشتاور تولید شده توسط هر دو به دست می آید .

تاریخچه مولتی روتور های اولیه

تاریخچه مولتی روتور

با فلش بکی به گذشته می بینیم که طراحی و تولید اولین مولتی روتور به سال 1922 میلادی بر می گردد . یک هلیکوپتر چهار روتوره ی آمریکایی که اولین پرواز خود را در 18 دسامبر 1922 انجام داد . قدمت این محصول تقریبا یک قرن است و از گذشته تلاش ها و پیگیری های بی وقفه ای برای طراحی و تولید آن انجام شده است و امروزه مولتی روتور به نمونه های کاملی که در دسترس است مبدل گشته است .

Cierva Air Horse یک بالگرد سنگین بالغ بریتانیایی که اولین بار در سال 1948 پرواز کرد . در طراحی و ساخت این مدل از سه روتور بهره گرفته شده بود . طرح های Volocopter  مجموعه ای از نمونه های آلمانی با 16 روتور ، نخستین مدل در جهان برای دستیابی به پرواز بوده است که به پرواز نیز منجر شد . تعداد زیادی از موتورهای ارزان قیمت ، برای حفظ کنترل با چهار موتور شکست خورده در حین پرواز و یا آسیب به این مدل کمک می کرده اند ! در آن سال ها این موضوع شگفت انگیز به نظر می رسد .

مشخصات فنی مویک مینی 2
خواندن مطلب

انواع مولتی روتور

مولتی روتور ها می توانند بر اساس تعداد موتور به دسته های ریز تری شامل موارد ذیل گردند :

  1. تری کوپتر ( دارای 3 موتور )
  2. کوادکوپتر ( دارای 4 موتور )
  3. هگزا کوپتر ( دارای 6 موتور )
  4. اوکتاکوپتر (دارای 8 موتور )
  5. مولتی روتور ( بیش از 8 موتور )

برآن شدیم تا در این قسمت انواع مولتی روتور ها را به صورت تخصصی برای شما  شرح دهیم . معمولا مولتی روتور ها بر اساس تعداد موتورشان دسته بندی می شوند که در بالا به آن ها اشاره کردیم اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید مولتی روتور های تک و دو موتوره نیز در خانواده بزرگ مولتی روتور ها قرار می گیرند .

  • سینگل کوپتر ( تک موتوره )

سینگل کوپتر

بله درست شنیدید سینگل کوپتر ! البته شاید در ابتدای توضیحات این سوال برایتان ایجاد شود که مگر مولتی روتور به بیش از دو موتوره ها گفته نمی شود ؟!؟ پاسخ مثبت است اما سینگل کوپتر همانطور که نوعی هلیکوپتر محسوب می شود در خانواده مولتی روتور ها نیز قرار می گیرد و در این مدل از یک موتور  جهت ایجاد نیروی لیفت و پرواز استفاده می شود . كنترل سينگل كوپتر با استفاده از تيغه هاي كناري است که توسط سروو موتور جهت حرکت تیغه های آن تغییر کرده و سبب پرواز به طرفین می گردد . صادقانه در میان خانواده بزرگ مولتی روتور ها این مدل از درجه اهمیت بسیار پایینی بهره برده و شاید بتوان گفت اصلا توجهی به آن نمی شود 🙂 چرا که هیچ فایده و استفاده مفیدی در صنعت نمی توان از آن کرد و صرفا برای آزمایش در آزمایشگاه ها کاربرد دارد . البته شاید در آینده ای نه چندان دور شاهد پیشرفت چشمگیر سینگل کوپتر ها باشیم و بتوانیم از آن ها در زمینه های مختلفی استفاده کنیم .

  • دوال کوپتر  ( دو موتوره ها )

دوال کوپتر

در طراحی و ساخت این مدل از دو موتور بهره گرفته شده است و به همین دلیل است که این نام برای آن ها انتخاب شده است . این پرنده در شمایل های گوناگونی طراحی می شود که با استفاده از سرووها حرکات مختلف آنها به اجرا در می آید ، و جهات حرکتی به سمت جلو و عقب و راست و چپ توسط پیشرانش موتورها و با کمک تیغه های حرکتی که از طریق سروو جا به جا می شوند به حرکت مجموعه کمک می نمایند .

  • تری کوپتر ( سه موتوره ها )

تری کوپتر

همانطور که از نام این دسته مشخص است برای ساخت و تولید این گروه از سه موتور استفاده می شود . موتور ها با زاویه درجه ای نسبت به هم قرار میگرند . از تری کوپتر ها بیشتر برای مسابقات استفاده می شود و همانند دو گروه پیشین چندان مورد استقبال قرار نگرفته است . چند کمپانی در رده ی مدل های هابی و تفریحی سرگرمی تریکوپتر های دوربین داری را طراحی و روانه بازار کردند که متاسفانه با استقبال مخاطبان و علاقه مندان قرار نگرفت و شکست خورد . به عنوان مثال مدل CX-33 از کمپانی چرسون . از آن پس کمپانی و برند ها دریافتند که تمرکز و توجه کاربران بر روی گروه بعدی یعنی کوادکوپتر هاست پس بهتر است در این زمینه سرمایه گذاری کنند تا به سود دهی ختم شود .

  • کوادکوپتر ( چهار موتوره ها )

کوادکوپتر

در طراحی و ساخت کوادکوپتر ها از چهار موتور استفاده می شود . بی شک پرمخاطب ترین و پرفروش ترین گروه مولتی روتور ها نیز همین دسته است . تمرکز بسیاری از برند ها و کمپانی ها بر روی این مدل است و در بازار بین الملل شاهد این هستیم که مدل های بسیار متعددی در رده ی هابی ، نیمه حرفه ای و تخصصی عرضه شده اند . بواسطه ی ظهور کوادکوپتر ها پرواز برای همگان محقق و میسر شده و می توانید بدون داشتن هیچ گونه مهارت و یا دانشی به خلبان از راه دور مولتی روتور های بدون سرنشین تبدیل شوید و از پرواز و هلی شات بسیار لذت ببرید . کمپانی های بسیار متعددی در این زمینه فعالیت میکنند اما می توان به یکی از بنام ترین و تخصصی ترین کمپانی های ساخت مولتی روتور کمپانی DJI اشاره کرد .
کواد کوپتر ها به دو ساختار +  و ساختار  X اسمبل می گردند و هر دو حالت اسمبل متداول هستند ، بطور کلی در کوادروتور ها ساختار X به دلیل دید و ایجاد پایداری بیشتر متداول تر است ، در مواردی هم به دلیل ساختار + به ساختار یک هواپیما شباهت دارد که جلوی آن با یک مشخص است و موتورهای سمت چپ و راست مشابه بال های هواپیما هستند و موتور عقب مشابه دم هواپیماست و باعث هدایت راحتر آن در آسمان است که باعث شده است این نوع کوادروتور طرفداران خاص خودش را داشته باشد .

  • کوادکوپتر های Y4 copter

کوادکوپتر Y4 copter

نوع دیگری از ساختار کوادکوپتر های به صورت Y4 می باشد که ساختاری شبیه به تری کوپتر ها دارد ولی به جای سروو یک عدد موتور و در دم انتهایی دو عدد موتور به صورت هم محور قرار گرفته است و به صورت معکوس روی هم بسته می شود . البته برای ریس و پرواز های مسابقه ای از این سبک کوادکوپتر ها بهره گرفته می شود . به طور کل سبک و سیاق های مختلفی برای طراحی و تولید کوادکوپتر ها مورد استفاده قرار می گیرد .

  • پنتاکوپتر ( پنج موتوره ها )

پنتاکوپتر

این نوع از مولتی روتور ها نیز از 5 موتور بهره گرفته می شود . ثبات و تعادل این مدل ها بسیار در سطح بالایی است و بیشتر برای مصارف سم پاشی و عکس برداری و فیلم برداری هوایی استفاده می شود .

  • هگزا کوپتر (شش موتوره ها )

هگزا کوپتر

در طراحی و ساخت هگزاکوپتر ها از 6 موتور استفاده می شود  که موتور ها با زاویه ی 60 درجه ای نسبت به هم قرار گرفته اند . از این پس هر چه تعداد موتور ها رو به افزایش می رود کاربری و استفاده از آن مولتی روتور برای مصارف صنعتی و سخت تر است .

  • اکتاکوپتر ( 8 موتوره ها )

اکتاکوپتر

در ساخت اکتاکوپتر ها از 8 موتور استفاده می شود و این مدل ها دارای جثه و ابعاد بزرگی برای حمل دوربین های خاص و تخصصی هستند . S1000 در این گروه قرار می گیرد . در اکتاکوپتر معمولا از چهار نوع طرح برای نصب موتورها استفاده می شود .  همانطور که در تصویر مشخص است یک پرنده 8 موتوره می تواند یک دوربین تخصصی عکاسی و یا فیلم برداری را با خود حمل کند . جمع بندی نهایی چنین محصولی متناسب با نیاز کاربر است لذا می تواند اسمبل شدن های متفاوتی داشته باشد .

چشم انداز های هلی شات
خواندن مطلب

کاربرد مولتی روتور

همانطور که در بالا نیز مطرح کردیم مولتی روتور دستگاهی شبیه به هلیکوپتر می باشد که توسط چرخش ملخ یا چرخ بال نیروی برا یا همان لیفت را تولید میکند که باعث به پرواز در آمدن مجموعه مولتی روتور می گردد . باید بدانید که پرواز و ثبات مولتی روتور ها به طور کل نسبت به هواپیما و هلیکوپتر های کنترلی بسیار آسان تر است . نحوه چیدمان در ساخت یک مولتی روتور بسیار مهم است . به عنوان مثال با بررسی ساختمان S1000 می توان مدل را یک دایره 360 درجه ای در نظر گرفت که موتور ها با زاویه ی 45 درجه ای از هم قرار گرفته اند . در تری کوپتر ها نیز موتور ها با فاصله 120 و در کوادکوپتر ها با زاویه 90 درجه ای طراحی شده اند .

به دلیل بکارگیری آپشن ها و قابلیت های هوشمند در مولتی روتور ها می توان از آن ها در هر محیط و مکانی براحتی استفاده کرد . البته توجه به ابعاد و سایز و میزان هوشمندی مدل نیز بسیار اهمیت دارد . برای استفاده از یک کوادکوپتر GPS دار در محیط باز شرایطی را فراهم می کند تا پروازی بسیار نرم و استیبل داشته باشید . در وهله اول لذت پرواز و در وهله دوم ثبت و ضبط تصاویر و ویدئو های هوایی برای استفاده مصارف گوناگون می تواند بسیار لذت بخش باشد .

کوادکوپتر ها به سه دسته کلی کوادکوپتر های هابی ، کوادکوپتر های نیمه حرفه ای و کوادکوپتر های تخصصی طبقه بندی می شوند . هرچقدر سطح هوشمندی دستگاه رو به افزایش می رود هدایت و کنترل آن نیز راحت تر می شود .

مشخصات فنی هلی شات اسپارک
خواندن مطلب

با توجه به سهولت در ساخت و ساز مولتی روتور ها امروزه مهندسین انواع و اقسام مولتی روتور ها از جمله تری کوپتر ، کوادکوپتر ، هگزا کوپتر و … را برای مصارف متعدد و گوناگونی طراحی و تولید می کنند . امروزه بسیاری از مجموعه ، سازمان و شرکت ها برای اهداف و نیاز های سازمانشان از این محصولات بهره می برند . اگر مولتی روتور مذکور مجهز به یک دوربین باکیفیت نیز باشد می تواند کارهایی را انجام دهد و خروجی هایی را ثبت و ضبط کند که بی شک برای تحلیل و جمع آوری اطلاعات بسیار مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت .

البته باید بدانید که در میان تمامی مدل های معرفی شده از خانواده ی بزرگ مولتی روتور ها کوادکوپتر ها از محبوبیت بسیار بالایی برخوردارند . کوادکوپتر ها از 4 موتور ساخته می شوند که در ابعاد بسیار متفاوتی تولید می شوند . کوادکوپتر ها دارای کاربری و هدایت بسیار ساده ای هستند و کافیست تا کمی وقت بگذارید و تمرین کنید .

امروزه در کشور خودمان مجموعه و شرکت های متعددی تاسیس شده اند که این محصول را به کاربران و علاقه مندان ارائه می کنند . کوادکوپتر دوربین دار می تواند برای مصارفی از جمله عکس برداری و فیلم برداری هوایی ( هلی شات ) ، پایش ، حراست و نگهبانی ، نقشه برداری هوایی ، سم پاشی ، ساخت تیزر و فیلم و کلیپ و … استفاده می شوند .

هرچقدر درجه اهمیت پروژه نهایی بیشتر باشد می توان از مولتی روتور های تخصصی و بزرگ تری که می توانند دوربین های تخصصی و خاصی را با خود حمل کنند بهره برد . به عنوان مثال در دسته اکتاکوپتر های s1000 بسیار بنام است . مولتی روتور 8 موتوره ای که می تواند دوربین های تخصصی عکاسی و فیلم برداری هوایی را با خود حمل می کند .

فرشگاه جهان آرسی یکی از بزرگ ترین و تخصصی ترین مجموعه های فروش انواع مولتی روتور مفتخر است تا جدیدترین محصولات روز بازار را به همراه آموزش ، ارسال رایگان ، خدمات پس از فروش جامع و کامل شامل بحث تعمیرات و تامین قطعات به پرواز دوستان گرامی ارائه کند . برای مشاهده محصولات مجموعه حتما از فروشگاه جهان آرسی بازدید بفرمایید .

  • نتیجه گیری

در واقع شاید برایتان جالب باشد که بدانید شما می توانید تا N موتور نیز در طراحی و اسمبل کردن مولتی روتور بکار بگیرید . اما این کار به نیاز و هدف شما بر می گردد و کاری مهندسی است . از آنجایی که امروزه از مولتی روتور ها می توان برای مصارف متعددی استفاده کرد می توانید نسبت به آن خوب فکر کنید و متناسب با نیاز و بودجتان بهترین مدل را برگزینید .

شاید شما بخواهید فقط و فقط در جهت تفریح و لذت از یک مولتی روتور لذت ببرید که این امر نیز شدنی است . به هرحال لذت پرواز بر کسی پوشیده نیست و اگر دوربین و عکاسی نیز به این لذت افزوده شود بسیار بینظیر می شود . بهتر است برای انتخاب مدلی مناسب حتما یک مجموعه تخصصی و کاربلد را برگزینید و پس از تحقیق و اخذ مشاوره مدل نهایی خود را انتخاب و آموزش های لازم را ببینید .

پرواز به کمی صبر و اشتیاق نیاز دارد ! بی شک می توانید پس از چند پرواز به یک خلبان حرفه ای مولتی روتور های بدون سرنشین تبدیل شوید . البته پرواز کمی ریسک نیز به همراه دارد اما به لذتش می ارزد . وجود خدمات پس از فروش لازم و کافی نیز بسیار مهم است . در انتخاب برند مولتی روتور خود دقت کنید تا در صورت سقوط و یا خرابی قطعات و تعمیرات آن مدل پشتیبانی شود .

شما کاربران عزیز می توانید تجربه های خود را پیرامون استفاده از مولتی روتور ها در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید . همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر با واحد فروش مجموعه جهان آرسی 02122387819 تماس حاصل فرمایید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.