فلایت کنترل چیست ؟

این سیستم های پروازی کنترلی از لحاظ ساختاری نیز دارای تفاوت هایی هستند و از سیستم های جدیدی بهره می برند. یکی از این سیستم ها کنترل کننده پرواز (Flight Controller) است که ما در مقاله فلایت کنترل چیست ؟ قصد داریم توضیحات مختصری را در مورد آن ارائه دهیم.

فلایت کنترل چیست
0 2,391

فلایت کنترل یا همان کنترل کننده پرواز ، پردازنده اصلی و مغز متفکر تمام مولتی روتور هاست .

کنترل کننده پرواز ( Flight Controller ) چیست ؟

فلایت کنترل چیست ؟ کوادکوپتر ها و یا به طور کلی تمام مولتی روتور ها در دنیای وسایل سرگرمی یک تکنولوژی جدید به حساب می آیند و در دسته بندی محصولات مدرن و منحصر به فرد قرار می گیرند. این سیستم های پروازی کنترلی از لحاظ ساختاری نیز دارای تفاوت هایی هستند و از سیستم های جدیدی بهره می برند. یکی از این سیستم ها کنترل کننده پرواز (Flight Controller) است که ما در مقاله فلایت کنترل چیست ؟ قصد داریم توضیحات مختصری را در مورد آن ارائه دهیم.

در هنگام استفاده از هواپیما ها و قایق های کنترلی، معمولا کنترل کامل و دقیق موتور در اختیار کاربران قرار می گیرد. به عبارت دیگر حتی کوچکترین تغییر در وضعیت فرمان موجود روی دستگاه کنترل از راه به افزایش یا کاهش RPM (سرعت چرخش موتور بر حسب دور بر دقیقه) منتهی می شود. این اتفاق در هنگام استفاده از سایر امکانات کنترلی نیز رخ می دهد و کنترل کامل بال ها، دنباله و سایر قسمت هایی که در تغییر سرعت و جهت درگیر هستند در اختیار کاربر قرار می گیرد.

اما مولتی روتور ها با توجه به تعداد موتور های بیشتر در این زمینه عملکرد متفاوتی دارند. همانطور که می دانید هیچ انسانی نمی تواند سرعت چرخش سه موتور (حداقل تعداد موتور ها در یک هگزاکوپتر) را به صورت همزمان کنترل کند و دقت کافی برای حفظ ثبات و تعادل پرنده را فراهم نماید. به همین دلیل مولتی روتور ها به یک قطعه اضافی مجهز شده اند که با نام کنترل کننده پرواز شناخته می شود و در چنین مواقعی کارایی خود را به نمایش می گذارد.

کاربرد های کوادکوپتر
خواندن مطلب

فلایت کنترلر چیست ؟

وظیفه فلایت کنترل چیست ؟

Flight Controller یک تخته مدار نسبتا کوچک است که شامل قسمت های پیچیده و متنوع می باشد. وظیفه این قطعه کنترل و تعیین میزان RPM هر موتور است و در هر لحظه نسبت به دستورات ارسال شده از سوی خلبان واکنش نشان می دهد. زمانی که دستورات حاوی اطلاعات مربوط به تغییر سرعت یا جهت توسط خلبان صادر می شود، کنترل کننده پرواز آن ها را از دستگاه گیرنده دریافت می کند و پس از پردازش، به کمک قطعات ESC سرعت هر یک از موتور ها را مطابق با دستورات خلبان تغییر می دهد.

اکثر کنترل کننده های پرواز از سنسور های اضافی بهره می برند تا سطح محاسبات خود را ارتقا ببخشند و پردازش های دقیق تری را به انجام برسانند.
این سنسور های اضافی و در عین حال کارآمد می توانند ژیروسکوپ هایی باشند که به منظور تعیین میزان چرخش و جهت مورد استفاده قرار می گیرند، و یا بارومتر هایی باشند که به حفظ ارتفاع به صورت خودکار کمک می کنند.

جالب است بدانید که سیستم GPS نیز می تواند در طول پرواز های خودکار به Flight Controller کمک کند و همچنین نقش مهمی در افزایش ایمنی داشته باشد. در هلی شات های تخصصی برند dji این قطعه بسیار حائز اهمیت است . واقعیت این است که هر چقدر تعداد و تنوع این سنسور ها بیشتر باشد، کنترل کننده پرواز عملکرد بهتری دارد و در نتیجه دقت کنترل کوادکوپتر به میزان قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

همانطور که می بینید، کنترل کننده پرواز یکی از قسمت های حیاتی کوادکوپتر ها و سایر مولتی روتور ها محسوب می شوند. در صورت استفاده از تنظیمات مناسب برای کنترل کننده پرواز، دستورات کنترلی خلبان باید کاملا با رفتار و تغییرات به وجود آمده در کوادکوپتر مطابقت داشته باشد.

از کجا هلی شات بخرم ؟
خواندن مطلب

علاوه بر آن کنترل کننده های پرواز قابل پیکربندی هستند و قابلیت برنامه نویسی برای آن ها تعریف شده است تا شما بتوانید فرایند های سفارشی سازی را با توجه به نوع پهباد خود روی این قطعه پیاده نمایید. لازم است بدانید که با توجه به نوع کنترل کننده پرواز انتخاب شده، نرم افزار های متنوعی برای نوشتن تنظیمات مورد نظر و اعمال آن ها روی این قطعه وجود دارد.

به عنوان مثال کافیست حالت های GPS lock mode، self-leveling mode، و manual mode را در قالب سه پروفایل جداگانه روی کنترل کننده پرواز تعریف کنید، و به هر یک آن ها یک دکمه روی دستگاه کنترل از راه دور اختصاص دهید. به این ترتیب در طول پرواز می توانید حالت های پروازی کوادکوپتر را به سرعت تغییر دهید و امکانات متنوع هر کدام از آن ها بهره مند شوید.

فلایت کنترلر چیست ؟

انواع فلایت کنترل

فلایت کنترل ها دسته بندی های متعددی دارند اما در یک تقسیم بندی کلی می توان فلایت کنترل را به 3 دسته تقسیم کرد. در ادامه به معرفی این سه دسته می پردازیم :

فلایت کنترل های ساده و مبتدی برای اسباب بازی

فلایت کنترل های on board در رده ساده ترین فلایت کنترل ها به شمار می روند. معمولا این نوع فلایت کنترل بر روی هلی شات های اسباب بازی و مبتدی نصب می شود. نحوه کار این فلایت کنترل ها بسیار ساده است.

این فلایت کنترل ها معمولا از 1 الی 3 ICU استفاده می کنند. این آی سی یو ها وظیفه تنظیم ارتفاع را بر عهده دارند. فلایت کنترل های ساده را نمی توان به سادگی تعمیر کرد. به همین علت در صورت خرابی معمولا تعویض می شوند. نکته دیگر درباره فلایت کنترل های ساده مربوط به قابلیت ست شدن آن ها است. فلایت کنترل ساده هر برند را فقط با همان سری از هلی شات ها قابلیت ست شدن دارد. در یک کلام می توانیم فلایت کنترل های ساده را برای هلی شات های ساده یا نیمه حرفه ای کاربردی بدانیم.

معرفی شرکت DJI
خواندن مطلب

فلایت کنترل های نیمه حرفه ای، پیشرفته و قدرتمند

فلایت کنترل های نیمه حرفه ای از اجزای تشکیل دهنده مولتی روترهای نیمه حرفه ای و حرفه ای است. این نوع از فلایت کنترل ها برای موتورهای براشلس طراحی شده و ولتاژ تغذیه موتور به طور مستقیم از داخل فلایت کنترل عبور نمی کند. از رایج ترین فلایت کنترل های نیمه حرفه ای می توان به به فلایت QQ و KK اشاره کرد.

بسیاری از کنترل کننده های پرواز از قابلیت اجرای حالت های پرواز گوناگون بهره مند هستند. هر یک از قابلیت ها توسط دستگاه کنترل از راه دور فعال می شوند تا شما بتوانید در موقعیت های گوناگون از آن ها کمک بگیرید. چنین ویژگی در کوادکوپتر های دوربین دار مخصوص فیلم برداری بسیار مهم است و می تواند به نتایجی به مراتب بهتر منجر شود. نکته جالب تر این است که شما می توانید هر یک از حالت ها را به صورت پیش فرض تنظیم کنید و یک دکمه را به فعال کردن سریع آن اختصاص دهید.

در طول چند سال اخیر، تنوع و تعداد کنترل کننده های پرواز عرضه شده از سوی برند های گوناگون افزایش چشمگیری داشته است. این روند رو به رشد می تواند یک فرصت مناسب برای کاربران مولتی روتور ها تلقی شود و طیف گسترده ای از انتخاب های متنوع را در اختیار آن ها قرار دهد. اما این تنوع مشکلات خاص خود را نیز به دنبال دارد، و سوالات بسیاری را در ذهن علاقه مندان به این تکنولوژی به وجود می آورد.

ما در مقاله فلایت کنترل چیست ؟ سعی کردیم به معرفی Flight Controller و طرز کار آن بپردازیم . اما اگر قصد دارید این سیستم را بهتر بشناسید و با جزییات آن آشنا شوید، توصیه می کنیم در مقاله های بعدی نیز با ما همراه باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.