تفاوت پهباد و کوادکوپتر

هر دو کلمه پهباد و کوادکوپتر کلماتی مناسب برای معرفی سیستم های پروازی بدون سرنشین با اهداف تفریحی و سرگرمی به حساب می آیند، اما با این حال مفهوم و معنای آن ها کمی متفاوت است.

تفاوت پهباد و کوادکوپتر
7 3,379

تفاوت پهباد و کوادکوپتر چیست ؟

  • تفاوت پهباد و کوادکوپتر : اگر تا به حال زمانی را به مطالعه و شناخت سیستم های پروازی بدون سرنشین اختصاص داده باشید، حتما دو اصطلاح “پهباد” و “کوادکوپتر” را شنیده اید که بارها مورد استفاده قرار گرفته اند و اغلب این گونه به نظر می رسد که کلماتی هم معنی هستند.

تفاوت پهباد و کوادکوپتر چیست ؟

واقعیت این است که هر دو کلمه پهباد و کوادکوپتر کلماتی مناسب برای معرفی سیستم های پروازی بدون سرنشین با اهداف تفریحی و سرگرمی به حساب می آیند، اما با این حال مفهوم و معنای آن ها کمی متفاوت است.
بنابراین آگاهی از این که پهباد دقیقا چه معنایی دارد و کوادکوپتر دقیقا چیست، می تواند در آینده به شما کمک کند تا دچار سوء تفاهم نشوید و دقیقا پلتفرم پروازی متناسب با نیاز های خود را مشخص نماید.

اصطلاح پهباد به چه معناست؟

  • پهباد یک کلمه گسترده و فراگیر است که برای توصیف هر نوع وسیله پروازی بدون سرنشین (UAV: Unmanned Aerial Vehicle) مورد استفاده قرار می گیرد.
    سیستم های پروازی بدون سرنشین که با نام پهباد شناخته می شوند هم می توانند به کمک دستگاه کنترل از راه دور هدایت شوند، و هم امکان کنترل آن ها از طریق کامپیوتر های داخلی فراهم شده است.
    از لحاظ ویژگی های ظاهری نیز پهباد ها می توانند پرنده هایی کوچک و قابل حمل باشند و یا در ابعاد یک هلی کوپتر ظاهر شوند.
    پهباد ها به طور کلی دو مشخصه خاص دارند که آن ها را نسبت به سایر سیستم های پروازی بدون سرنشین متمایز می کند:
  1. موتور موجود در پهباد ها معمولا توسط واحد های الکترونیکی کنترل می شوند.
  2. مدت زمان پرواز پهباد ها نسبت به سایر پلتفرم های پروازی کنترلی فوق العاده بیشتر است.
طبقه بندی کوادکوپتر ها
خواندن مطلب

پهپاد چیست ؟

پهباد ها چه کاربردی دارند؟

  • علاوه بر تفاوت های ساختاری، پهباد ها و کوادکوپتر ها دارای تفاوت های کاربردی نیز هستند.
    به عنوان مثال پهباد ها که مجموعه ای گسترده تر به حساب می آیند، کاربرد های بیشتری نیز دارند که از میان آن ها می توان به کاربری های نظامی نظیر حملات موشکی، اجرای عملیات های جستجو و نجات، شناسایی، نظارت و ماموریت های اطلاعاتی اشاره کرد.
  • جدا از کاربرد های نظامی، پهباد ها در مصارف غیر نظامی و صنایع تجاری نیز مورد استفاده قرار می گیرند. زیر نظر گرفتن تغییرات به وجود آمده در حیات وحش، ارزیابی آتش سوزی های بزرگ، بازرسی های هوایی و … از جمله شناخته شده ترین کاربرد های غیر نظامی پهباد ها محسوب می شوند.
    همانطور که اشاره شد، پهباد ها کاربرد های تجاری نیز دارند و در جهت تهیه تصاویر و ویدیو های مورد نیاز برای فیلم های سینمایی و تیزر های تبلیغاتی استفاده می شوند.
    گاهی اوقات حتی ممکن است تصویر برداری مسابقات ورزشی نیز به کمک پهباد ها صورت پذیرد. علاوه بر آن پهباد ها در جمع آوری اطلاعات از مناطق خطرناک و بررسی مکان هایی که ورود هواپیما های معمولی به آن ها غیر ممکن است بسیار مفید و کارآمد ظاهر می شوند.
    به عنوان مثال اگر شرایط جوی سخت در منطقه ای پیش بینی شود و یا طوفان های سهمگین در شرف وقوع باشند، پهباد ها تنها پرنده هایی هستند که اجازه ورود به چنین مناطقی را دارند.
  • همانطور که می بینید پهباد ها به عنوان یک دسته بندی گسترده دارای توانایی های قدرتمند و کاربرد های فوق العاده متنوعی در زمینه های گوناگون هستند، و به همین دلیل لازم است قوانین و مقررات مشخصی برای استفاده از آن ها تعریف شود تا اقدامات صورت گرفته توسط کاربران کاملا ایمن و قابل پیش بینی باشد.

اصطلاح کوادکوپتر به چه معناست؟

  • در حالت کلی کوادکوپتر کلمه ای است که برای تعریف پهباد های دارای چهار روتور مجزا به کار می رود.
    این نوع پهباد ها علاوه بر کوادکوپتر، با نام های کوادروتور و کوادروتور هلی کوپتر نیز شناخته می شوند.
    هر کدام از روتور های موجود در کوادکوپتر ها از یک موتور و یک پروانه (ملخ) تشکیل شده است. علاوه بر آن کوادکوپتر ها همیشه به وسیله دستگاه کنترل از راه دور ( رادیو کنترل ) هدایت می شوند و هیچ گاه کنترل کامل آن ها به کامپیوتر های داخلی از قبل برنامه ریزی شده واگذار نمی شود.
    البته در کوادکوپتر های پیشرفته حالت های پرواز خودکار متنوع تعریف شده است، اما نه به این معنا که شروع، اجرا و پایان پرواز کاملا خودکار و از قبل برنامه ریزی شده باشد.
    کوادکوپتر ها از لحاظ ظاهری و ویژگی های پروازی تقریبا مشابه هلی کوپتر های معمولی هستند، با این تفاوت که برقراری تعادل در آن ها از طریق حرکت هر چهار پروانه صورت می گیرد. در حالی که هلیکوپتر ها فقط به کمک ملخ تعبیه شده در قسمت دم تعادل خود را حفظ می کنند.
  • با این تعاریف می توان گفت پهباد ها یک دسته بندی گسترده و وسیع هستند که انواع سیستم های پروازی بدون سرنشین نظیر تری کوپتر، هگزاکوپتر و اوکتوکوپتر را در خود جای می دهند.
    کوادکوپتر ها نیز نوع خاصی از همین پرنده های بدون سرنشین هستند که در دسته بندی پهباد ها قرار می گیرند. بنابراین شما می توانید تمام پرنده های بدون سرنشین را پهباد صدا کنید، اما کلمه کوادکوپتر فقط مخصوص پهباد هایی است که دارای چهار روتور (موتور و پروانه نصب شده روی آن) هستند و کنترل آن ها حتما از طریق دستگاه کنترل از راه دور صورت می پذیرد. در حال حاضر هلی شات های برند dji بسیار پرفروش و پرطرفدار هستند .
HEADLESS MODE چیست ؟
خواندن مطلب

کوادکوپتر چیست ؟

کاربرد کوادکوپتر چیست؟

  • کوادکوپتر ها در واقع پهباد هایی هستند که در راستای تفریحات و سرگرمی مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین طبیعی است که کاربرد های آن ها تا حدودی همان مواردی باشد که برای پهباد ها نام بردیم.
    امروزه کوادکوپتر های متنوعی در بازار وجود دارند که همگی در راستای اهداف سرگرمی و بعضا تجاری طراحی شده اند. به عنوان مثال شما می توانید با پرداخت مبلغی اندک یک نانوکوپتر (نوعی کوادکوپتر در ابعاد فوق العاده کوچک) تهیه کنید و از پرواز کردن در محیطی کوچک لذت ببرید، و یا با سرمایه گذاری بیشتر کوادکوپتر های حرفه ای را خریداری کنید و آن ها را در تصویر برداری های هوایی و تهیه ویدیو های هم تراز با آثار سینمایی مورد استفاده قرار دهید.
  • معمولا این گونه کوادکوپتر هایی که در راستای اهداف سرگرمی مورد استفاده قرار می گیرند، دارای قوانین و مقررات به مراتب کم تری نسبت به پهباد های قدرتمند تر هستند.
    اما با این حال دستورالعمل هایی وجود دارند که باید در هنگام به پرواز در آوردن کوادکوپتر ها مورد توجه قرار گیرند.
    به عنوان مثال شما نمی توانید کوادکوپتر (یا هر گونه پهباد دیگری) را بر فراز شهر تهران و مراکز نظامی به پرواز در آورید. علاوه بر آن قبل از تصویر برداری های هوایی توسط کوادکوپتر بهتر است به ساکنین حاضر در محل اطلاع دهید تا در طول پرواز وارد درگیری و پس از پرواز متهم به نقض حریم خصوصی افراد نشوید.

کاربرد کوادکوپتر ها

نتیجه گیری :

  • در مقاله‌ تفاوت پهباد و کوادکوپتر بارها به این نکته اشاره کردیم که دو اصطلاح پهباد و کوادکوپتر از لحاظ معنایی بسیار به هم نزدیک هستند، و در مواردی می توانند جایگزین مناسبی برای یکدیگر باشند.
    همچنین گفتیم که طیف گسترده ای از سیستم های پروازی بدون سرنشین با کاربری های مختلف به عنوان پهباد شناخته می شوند.
    کوادکوپتر ها نیز نمونه ای از همین سیستم های پروازی بدون سرنشین هستند که چهار موتور و چهار پروانه دارند، توسط دستگاه کنترل از راه دور هدایت می شوند، کاربرد آن ها بیشتر در زمینه سرگرمی و تفریحات خلاصه می شود، و قوانین و مقررات مربوط به آن ها کمی ساده تر است.
    بنابراین شما همیشه می توانید از کلمه پهباد برای توصیف هر پرنده بدون سرنشین استفاده کنید، اما اگر قصد دارید کلمه کوادکوپتر را به کار ببرید، حتما مطمئن شوید ویژگی های ذکر شده برای کوادکوپتر ها در پرنده بدون سرنشین مورد نظر وجود داشته باشد.
لوازم جانبی کوادکوپتر مویک پرو
خواندن مطلب

جهان آرسی مفتخر است تا در زمینه ارایه و فروش کوادکوپتر پرواز دوستان گرامی را بسیار جامع و تخصصی راهنمایی کند و طیف گسترده ای از محصولات پروازی را به فروش برساند . پیشنهاد می شود تا از فروشگاه حضوری و مدل های پروازی موجود در مجموعه بازدید بفرمایید .

7 نظرات
  1. کیارش می گوید

    سلام و سپاس از مطالب کاربردی و دقیقتون. خواستم بدونم شما پاورپوئینتی در خصوص پهباد هست خدمتتون. ممنون میشم کمکم کنید.

    1. احسان فلاح پور می گوید

      سلام ، وقت بخیر
      خیر متاسفانه …

  2. مهدی می گوید

    سلام وقت بخیر
    مطالب خیلی خوب و کامل بود
    ممنون از مقاله خوبتون

  3. maskansamim225 می گوید

    واقعا ممنونیم از اطلاعات کامل وجامع شما

    1. بهار هنرخواه می گوید

      سلام ، وقت بخیر
      نظر لطف شماست .
      موفق باشید .

  4. علی می گوید

    سلام سپاس از مقاله خوبتون
    من چنتا مقاله از کاربرد های امنیتی پهباد ها لازم دارم

    1. بهار هنرخواه می گوید

      سلام ، وقت بخیر
      ممنون میشم منظورتون رو واضح تر بفرمایید در ارتباط با چه مورد ؟
      با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.