اسکوتر برقی چیست ؟

اسکوتر برقی چیست ؟
2 3,145

تاریخچه اسکوتر برقی

اسکوتر برقی چیست یکی از سئوالات پر تکرار در اینترنت است که سعی داریم به آن پاسخ دهیم . یکی از وسایل جدیدی که به تازگی وارد دنیای مدرن ما شده است اسکوتر برقی می باشد . خیلی ها دوست دارند که بدانند یک اسکوتر برقی چیست ؟ و چگونه کار می کند . پس اگر براش ما هم پاسخ این سئوال جذاب است و دوست دارید که بدانید یک اسکوتر برقی چگونه کار می کند تا پایان این مقاله با ما باشید .

در مقایسه دنیای مدرن امروز با دنیای پیشین یکی از تفاوت های فاحش میان آن دو ، نزدیک تر شدن مردم با وجود مسافت های طولانی میان آنها می باشد . شاید در این جمله قدری تناقض به چشم آید اما این یک حقیقت محض است . با رواج یافتن اینترنت در اقصی نقاط دنیا و پیشرفت تکنولوژی و اختراع ابزارهایی چون تلفن های همراه هوشمند ، تبلت ها ، لب تاپ و کامپوترها با وجود اینکه میان مردم دنیا مسافت زیادی وجود خواهد داشت اما به کمک ابزار های یاد شده امکان برقراری ارتباط بسیار راحت تر گشته است . دهکده جهانی که امروزه نیز در بسیاری از محافل نقل مجلس ها گشته است موید موضوع مطرح شده در بالا می باشد .

تکنولوژی

در حال حاضر اگر در نقطه ای از جهان اتفاقی مثبت یا منفی رخ دهد ، وسیله ای جدید اختراع و رونمایی گردد ، دارویی کشف یا حتی نوع پوششی مد شود ، بازتاب جهانیش به سرعت در شبکه های اجتماعی نمود پیدا میکند . چندی پیش در کشور چین دستگاهی طراحی و تولید شد که درحال حاضر میتوان گفت یکی از پرطرفدارترین دستگاه ها خصوصا در میان نوجوانان و جوانان می باشد . این دستگاه شباهت زیادی به اسکوتر هایی داشت که ممکن است در دوران کودکی ، ما نیز صاحب یکی از آنها بوده ایم . تفاوت این دو نسل از اسکوترها در این است که اسکوترهایی که اخیرا در چین رونمایی گشت ، برقی بوده و تنها کافی است تعادل خود را بر روی آن حفظ نمایید . البته از این اتفاق چند سالی می گذرد و هر چند وقت یکبار یکی از اسکوتر برقی های آپگرید شده با اپشن ها و ویژگی هایی منحصر بفرد روانه بازار می شود . در بازار ایران نیز چند سالی می شود که اسکوتر شارژی ها با شکل و شمایل های گوناگون و استایل های مختلف به کاربران عرضه می شوند . جهان آرسی نیز مفتخر است تا جدیدترین اسکوتر برقی های روز بازار را به همراه گارانتی یکساله و آموزش رایگان به کاربران عزیز و علاقه مند ارائه کند .

اسکوتر برقی

اگرچه این اسکوتر برقی ها نخستین بار در چین رونمایی شد اما پس از آن به سرعت در اقصی نقاط جهان خصوصا در ایران طرفدارانش را پیدا نمود و به عنوان کالایی لوکس در بازارها عرضه گشت . اسکوتر های برقی که به اسکوترهای هوشمند و هاوربرد نیز معروف اند متشکل از دو چرخ ، یک برد اصلی ، باتری درونی و موتور می باشند . این ها تنها بخشی از قطعات و البته اصلی ترین قطعاتی است که در ساختار اسکوترهای برقی بکار رفته است . کیفیت اجزای سازنده اسکوتر برقی بسیار مهم است چرا که اگر از قطعاتی بی کیفیت برای ساخت آن استفاده شده باشد محصول نهایی عمر مفید زیادی نخواهد داشت .

اجزای تشکیل دهنده اسکوتر شارژِی

این قطعات در کنار یکدیگر تشکیل دهنده اسکوترهای هوشمندی اند که قادر به حمل و نقل و جابجایی افراد با سرعت متوسط 15 کیلومتر بر ساعت می باشند . برای استفاده از این وسیله رمز موفقیت تنها حفظ تعادل است ، کاربر باید بتواند در وهله نخست بر روی اسکوتر سوار گردد . برای این مرحله اصولا توصیه میگردد که کاربران با کمک گرفتن از دیوار و یا هر جسم سخت و محکمی بر روی اسکوتر برقی سوار شوند سپس کاربر می بایست تعادل خود را حفظ نماید تا مبادا اسکوتر از زیر پایش در رفته و به زمین بخورد . با فرض سوار شدن کاربر بر روی اسکوتر برقی و حفظ تعادل اکنون وقت حرکت است . در زیر پای کاربر سنسور هایی قرار گرفته است که نسبت به حرکت پاها حساس بوده و در صورت وارد آوردن فشار به سمت جلو ، عقب و یا طرفین ، اسکوتر مطابق با آن به حرکت در می آید .

راهنمای خرید اسکوتر برقی
خواندن مطلب

اسکوتر شارژِی

نکته ای که کاربران می بایست هنگام استفاده از اسکوتر برقی به آن توجه نمایند ، محلی است که قرار است در آن اسکوتر را به حرکت درآورند . اصولا هنگام خرید این قبیل از دستگاه ها به مصرف کننده توصیه میشود که از آن در منزل و بر روی فرش استفاده نشود زیرا در این حالت فشار زیادی به موتورهای موجود در چرخ های اسکوتر برقی وارد میگردد و ضریب سوختن دستگاه به شدت بالا میرود .
اصولا موتور های تعبیه شده در اسکوترهای هوشمند از نوع براشلس بوده که نیروی لازم برای به حرکت درآوردن چرخ ها را از باتری تعبیه شده در درون اسکوتر دریافت میکند . باتری این قبیل از دستگاه ها از نوع باتری های درونی قابل شارژ بوده که پس از هربار استفاده و اتمام شارژ آن ، کاربران می بایست به کمک برق شهری آن را مجددا شارژ نمایند . نکته ای که کاربران هنگام شارژ مجدد اسکوتر باید به آن توجه نمایند این است که 80 درصد نمونه های موجود در بازار از قابلیت قطع برق پس از شارژ شدن کامل باتری برخوردار نمی باشند . این موضوع بدین معناست که نباید اسکوتر را برای مدتی طولانی به شارژر وصل نمود زیرا این امر آسیب های جدی و بعضا جبران ناپذیری را به بار خواهد آورد .

درخصوص کمپانی های سازنده اسکوترهای پرطرفدار برقی لازم به ذکر است که درحال حاضر کمپانی های زیادی با برند های متفاوت به تولید این قبیل از دستگاه ها مشغول اند که از میان آنها تعدادی از شناخته شده ترین کمپانی ها عبارت اند از : اسمارت بالانس ویل ، Airboard Cyboard Esway Oxboard و …

همانگونه که در بالا به آن اشاره شد درحال حاضر اسکوترهای برقی در دسته کالاهای لوکس قرار میگیرند و هدف بسیاری از افراد از خرید آنها ضمن بازی کردن و لذت بردن ، گرفتن عکس و منتشر کردن آن در صفحات اجتماعی مانند اینستاگرام می باشد . شاید شما نیز در این شبکات شاهد فیلم هایی از زمین خوردن افراد توسط این اسکوترها بوده باشید . در روزهای اول چنین اتفاق هایی کاملا طبیعی است اما رفته رفته که افراد در حفظ تعادل خود بر روی اسکوترها مهارت لازم را کسب می نمایند ، سوار شدن بر روی آن را به هرچیزی ترجیح میدهند . این اسکوترها برای افراد 12 سال به بالا مناسب بوده و این موضوع نیز معلول همان اهمیت حفظ تعادل بر روی اسکوتر برقی می باشد . حداکثر سرعت اسکوترها 15 الی 20 کیلومتر بر ساعت است و افراد تا وزن حداکثر 120 کیلوگرم میتوانند از آن استفاده نمایند .

اگرچه اولین کارایی که از اسکوترهای برقی به ذهن متبادر میگردد ، بازی کردن و لذت بردن از آن می باشد اما از این دستگاه برای مقاصد دیگر نیز میتوان استفاده نمود به عنوان مثال :

  1. درصورتیکه فاصله محل کارتان تا منزل زیاد نمی باشد ، میتوانید با خرید یک عدد اسکوتر برقی ضمن رفتن به محل کار ، از استفاده کردن از اسکوتر نیز نهایت لذت را ببرید .
  2. اگر بدلیل آسیب دیدگی پا یا کمر امکان پیاده روی طولانی برایتان وجود ندارد ، در این شرایط اسکوتر برقی میتواند گزینه ای مناسب برای شما باشد .
  3. استفاده مکرر و طولانی مدت از اسکوتربرقی میتواند باعث تقویت عضلات مچ پا گردد .
  4. برای آن دسته از مشاغلی که افراد می بایست در آن بصورت مداوم در محلی راه بروند و گشت زنی کنند ، اسکوترهای برقی میتواند گزینه ای مناسب برای آنها باشد .

استفاده از اسکوتربرقی

کاربرد اسکوتر برقی

کاربرد اسکوترهای هوشمند به موارد بالا منتهی نمی شود و برای آنها میتوان کاربرد های دیگری را نیز مطرح نمود . یکی دیگر از کاربرد های آن هنگام خرید کردن و حمل کالاهای سبک نمود میابد . گذشته از کاربرد اسکوترهای برقی بهتر است که قدری در ارتباط با انواع مختلف اسکوترهای برقی صحبت کنیم .

در ابتدا میتوان اسکوتربرقی ها را به 3 دسته تقسیم نمود که این 3 دسته عبارت اند از : اسکوترهای دو چرخ ، اسکوترهای تک چرخ و اسکوترهای دسته دار . هر کدام از این 3 دسته مزایا و معایب خود را دارند و در موقعیت های مختلف مورد استفاده قرار میگیرند .
حفظ تعادل بر روی اسکوترهای تک چرخ در مقایسه با دو نمونه دیگر قدری سخت تر بوده و کسب مهارت در آن نیازمند تمرین بیشتر می باشد ؛ در مقابل هدایت نمونه های دسته دار این محصول کار راحت تری بوده و میتواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که قصد دارند بصورت روزمره از اسکوترها استفاده نمایند . مدل های بدون دسته اسکوترها که دارای دو چرخ می باشند نسبت به دو نمونه دیگر از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده و تقاضا برای آنها در مقایسه با نمونه های تک چرخ و دسته دار بیشتر می باشد .

جاذبه های اسکوتر برقی
خواندن مطلب

اسکوترهایی که دارای دو چرخ بوده و دسته ندارند در ابعاد و سایز های مختلفی در بازار موجود می باشد . ابعاد اسکوترها با توجه به سایز چرخ های بکار رفته در آنها تعیین میگردد . این اسکوترها در سایز های 6 ، 7 ، 8 و 10 اینچی در بازار عرضه شده است که البته سایز 7 و 10 اینچی آن بسیار محدود بوده و نسبت به دو سایز دیگر کم‌طرفدار تر می باشد .

نوع چرخ های بکار رفته در اسکوتر برقی های 6 اینچی ، سنگی بوده و این یعنی امکان آسیب دیدن آن در برخورد با موانع و عبور از روی سنگ ها وجود ندارد ؛ درمقابل چرخ های بکار رفته در اسکوترهای 8 اینچی ، از نوع بادی می باشد و کاربران می بایست پس از مدتی استفاده نسبت به تنظیم باد آن اقدام نمایند .

لازم به ذکر است که برخی از اسکوترهای برقی دارای اسپیکر و بلوتوث بوده و قابلیت سینک شدن با تلفن همراه را دارند  بنابراین کاربران‌ میتوانند ضمن استفاده از اسکوتر برقی ، موسیقی دلخواه خود را نیز پخش نمایند . تعبیه چراغ های LED رنگی در اسکوترها ضمن تاثیری که بر زیبایی محصول میگذارد ، باعث میشود که دیگر افراد ، در شب دید مناسب تری نسبت به آن داشته و با فردی که بر روی اسکوتر قرار گرفته است برخورد نکنند .

با توجه به تمامی توضیحات مطرح شده پیرامون این محصول ، وجود حداقل یکی از آنها در هر خانواده لازم می باشد . از آنجایی که نمونه های بی کیفیت و تقلبی این دستگاه در بازار موجود بوده و بسیاری از فروشندگان به اسم اجناس برند آن را به کاربران میفروشند ، توصیه میگردد که درصورتیکه قصد خرید اسکوتر برقی را دارید  پس از تحقیق ، از فروشگاه های معتبر و باتجربه در این زمینه خرید خود را انجام دهید . فروشگاه جهان آرسی از سال 92 در عرضه و فروش اسکوترهای برقی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان بوده و خواهد بود . تنوع بالا محصولات در این فروشگاه در کنار مشاوره حرفه ای کارشناسان فروش باعث میشود که افراد بهترین خرید را انجام دهند . علاوه بر این کارشناسان فنی مجموعه نیز آماده خدمت رسانی و تعمیر اسکوترهای شما بوده و در کمترین زمان ممکن دستگاه شما را تعمیر خواهند کرد .

تعمیرات اسکوتربرقی

اسکوتر برقی که با نام های “Self-Balancing Scooter” یا “Hoverboard” نیز شناخته می شود، یک وسیله نقلیه دارای دو چرخ و مجهز به موتور برقی است که بیشتر در فضاهای کوچک و برای پیمودن فاصله های کوتاه مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه به کاربران اجازه می دهد همانند تخته های اسکیت روی مرکز بدنه بایستند و با کمی خم شدن در جهت های دلخواه ، آن را به حرکت در آورند . امروزه کاربران زیادی به دنبال خرید اسکوتر برقی هستند !

در ماه آگوست سال 2014 میلادی یک شرکت چینی به نام Chic Robotics اولین اسکوتر برقی را با نام Smart S1 معرفی کرد . در اکتبر همان سال این اسکوتر برقی موفق شد به نمایشگاه بین المللی و بسیار معتبر Canton Fair راه یابد و توجهات را به سمت خود جلب نماید . به دنبال این عملکرد درخشان ، بسیاری از شرکت های و کمپانی های فعال در این زمینه تصمیم گرفتند وارد میدان رقابت شوند و انواع اسکوتر های برقی را تحت برند خود تولید کنند .

اسکوتر برقی چگونه کار می کند ؟

بسیاری از مردم در اولین برخورد با اسکوتر های برقی با سوال های متنوع در مورد نحوه عملکرد و تکنولوژی مورد استفاده در آن ها روبرو می شوند . به همین دلیل ما در مقاله اسکوتر برقی چیست و چگونه کار می کند ؟ قصد داریم به طور مختصر در مورد چگونگی حرکت اسکوتر های برقی و فرایند های صورت پذیرفته در آن ها صحبت کنیم . اما قبل از شروع بحث اصلی، بهتر است نگاهی به ساختار این گونه وسایل نقلیه و اجزای مورد استفاده در آن ها داشته باشیم .

اسکوتر برقی با کیفیت
خواندن مطلب

قطعات تشکیل دهنده اسکوتر برقی

داخل بدنه یک اسکوتر برقی اجزای بسیار زیادی مورد استفاده قرار می گیرند که هر یک از آن ها نقشی حیاتی دارند و در عملکرد کلی این دستگاه تاثیر گذار هستند . به طور کلی، یک اسکوتر برقی با کیفیت از این قطعات بهره می برد :

  1. بدنه فلزی اصلی به همراه محور مرکزی
  2. صفحه کنترل (مادر بورد)
  3. دو عدد ژیروسکوپ
  4. دو عدد سنسور مادون قرمز
  5. دو عدد موتور الکتریکی (هر کدام داخل یک چرخ قرار گرفته اند)
  6. دو عدد سنسور مخصوص اندازه گیری شیب / سرعت (هر کدام داخل یک چرخ قرار گرفته اند)
  7. پورت مخصوص شارژ
  8. کلید روشن و خاموش
  9. محفظه باتری
  10. چراغ های LED
  11. پد های حساس در برابر فشار
  12. روکش پلاستیکی (قسمت های پلاستیکی بدنه)
  13. بلوتوث و اسپیکر ها ( با توجه به توع مدل ممکن است باشد / نباشد )

در ادامه کافیست عملکرد این اجزا را بررسی کنیم تا مشخص شود اسکوتر های برقی چگونه کار می کنند .

سنسور چرخ اسکوتر برقی

موتور های موجود در یک اسکوتر برقی معمولا داخل چرخ ها گنجانده شده اند. علاوه بر آن هر کدام از چرخ ها دارای یک سنسور مخصوص اندازه گیری سرعت و میزان شیب نیز هستند .
هر یک از این سنسور ها میزان RPM (دور در دقیقه) چرخ نزدیک به خود را محاسبه می کنند و در ادامه اطلاعات مربوطه را به ژیروسکوپ و صفحات کنترل سرعت موجود در بدنه اصلی انتقال می دهند .

چرخ اسکوتر برقی

ژیروسکوپ و صفحات کنترل سرعت

ژیروسکوپ و صفحات الکترونیکی کنترل سرعت نیز اطلاعات مربوط به RPM موتور ها و میزان شیب را دریافت و سپس آن ها را به صفحه کنترل اصلی (مادر بورد) ارسال می کنند .

مادربرد اسکوتر برقی

صفحه کنترل اصلی در واقع مغز متفکر اسکوتر به حساب می آید . روی این صفحه پردازنده های تعبیه شده است که وضعیت صفحه کنترل و اسکوتر را در لحظه بررسی می کنند ، سرعت حرکت آن را به دست می آورند ، و سرعت نسبی هر یک از چرخ ها را به همراه میزان شیب محاسبه می کنند . این صفحه همچنین توزیع برق در سرتاسر اسکوتر را کنترل می کند و در صورتی که دستگاه روی حالت مبتدی تنظیم شده باشد یا قفل روی آن فعال شده باشد ، حداکثر سرعت را به مقدار مشخصی محدود می کند .

باتری اسکوتر برقی

پکیج باتری وظیفه تامین برق را بر عهده دارد و همان عاملی است که باعث می شود اسکوتر شما به حرکت خود ادامه دهد . در حال حاضر انواع باتری های گوناگون برای اسکوتر ها عرضه می شوند که بسیاری از آن ها در واقع پکیج های باتری لیتیوم یونی 4400 میلی آمپر ساعتی با توان 36 ولت و 48 ولت می باشند .

باتری اسکوتر برقی

و اما نحوه به حرکت در آمدن اسکوتر های برقی …

تا به اینجا در مورد ماهیت و تاریخچه اسکوتر های برقی صحبت کردیم و با اجزای تشکیل دهنده آن آشنا شدیم . بنابراین حالا می توانیم فرایند حرکت این وسیله نقلیه دوست داشتنی را بررسی کنیم و مکانیزم پیاده شده در آن را بشناسیم .

زمانی که شما روی اسکوتر می ایستید و راستای بدن خود را مایل به سمتی قرار می دهید ، سنسور های شیب موجود در چرخ ها زاویه بدن شما را محاسبه کرده و میزان خم شدن امتداد بدن شما را به ژیروسکوپ ها اطلاع می دهند . ژیروسکوپ ها نیز پس از بهینه سازی این داده ها ، آن ها را به صفحه کنترل اصلی انتقال می دهند تا توسط پردازنده های موجود روی این صفحه مورد پردازش قرار گیرند و دستورات لازم صادر شود .

به عنوان مثال هر چقدر بیشتر به سمت جلو خم شوید ، دستور صادر شده چرخش با سرعت بیشتری را به موتور ها اعلام می کند تا به این ترتیب مرکز ثقل بدن شما در حالت ایستاده حفظ شود و در عین حال به سمت جلو حرکت کنید . همین مکانیزم ساده اما هوشمندانه به شما اجازه می دهد سرعت حرکت اسکوتر را به کمک وزن بدن و آمادگی جسمانی خود کنترل کنید و از سواری با این وسیله نقلیه جذاب لذت ببرید .

حالا که با عملکرد و چگونگی حرکت اسکوتر های برقی آشنا شدید ، توصیه می کنیم به بخش فروش اسکوتر های برقی مجموعه جهان آرسی سر بزنید و مورد مناسب خود را با قیمتی ایده آل تهیه کنید .

2 نظرات
  1. علی می گوید

    ممنون،عالی بود

  2. نازگل می گوید

    مرسی بابت مقاله کاربردیتون . من میخواستم یک اسکوتر برقی بخرم و واقعا اطلاعاتی نداشتم . با مقاله که شما قرار دادین خیلی ذهنیت بهتری در هنگام خرید پیدا کردم .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.