آموزش تصویربرداری هوایی

تهیه تصاویر و ویدیو های هوایی به کمک کوادکوپتر همواره ایده ای رویایی و هیجان انگیز به نظر می رسد. این قابلیت همچنین می تواند نشان دهنده محبوبیت روز افزون کوادکوپتر ها و پهباد ها در زمینه تصویر برداری هوایی باشد.

آموزش تصویربرداری هوایی
0 847

آموزش تصویر برداری و فیلم برداری هوایی

چگونه می توان مهارت های خود را در زمینه تصویر برداری هوایی افزایش داد؟

تهیه تصاویر و ویدیو های هوایی به کمک کوادکوپتر همواره ایده ای رویایی و هیجان انگیز به نظر می رسد. این قابلیت همچنین می تواند نشان دهنده محبوبیت روز افزون کوادکوپتر ها و پهباد ها در زمینه تصویر برداری هوایی باشد.

واقعیت امر این است که پهباد ها هنر تصویر برداری هوایی را دگرگون ساخته اند و در سال های اخیر نقش کلیدی در تولیدات سینمایی ایفا کرده اند.
از سوی دیگر بسیاری از کاربران به منظور تهیه تصاویری شگفت انگیز از منظره های خاص به هلی شات ها رجوع می کنند و از امکانات متنوع آن ها بهره می برند.
با این حال نباید فراموش کرد که داشتن یک کوادکوپتر به تنهایی کافی نیست و حتما باید به نکات و آموزش های لازم جهت فیلم برداری به کمک کوادکوپتر ها توجه شود. به این ترتیب می توان گفت در نهایت تصاویری با کیفیت مطلوب تهیه خواهد شد و وضوح و شفافیت آن ها شما را شگفت زده خواهد کرد.

همانطور که می دانید دوربین نصب شده روی پهباد تاثیر فراوانی در کیفیت تصاویر دارد. به همین دلیل بسیاری از فیلم برداران همواره به دنبال کوادکوپتر هایی هستند که قابلیت پشتیبانی از دوربین های Ultra HD در آن ها تعریف شده است.
اما با توجه به اینکه چنین دوربین هایی عمدتا با قیمت های سرسام آور به فروش می رسند، در نتیجه بسیاری از کاربران مبتدی و نیمه حرفه ای ترجیح می دهند از دوربین های ضعیف تر و به مراتب ارزان تر استفاده کنند. بنابراین صرف نظر از دوربین کوادکوپتر بهتر است نکات و ترفند هایی را آموزش ببینید و مهارت های خود را در زمینه فیلم برداری هوایی افزایش دهید.

متاسفانه بسیاری از مردم تصور می کنند تصویر برداری هوایی تنها در به پرواز در آوردن کوادکوپتر و ارسال فرمان شروع تصویر برداری خلاصه می شود، در حالی که لازم است اقدامات بیشتری صورت پذیرد تا دوربین کوادکوپتر بتواند بهترین عملکرد ممکن را داشته باشد.
از سوی دیگر کسانی که از تجربه کافی در تصویر برداری های هوایی برخوردار هستند همواره به این نکته اشاره می کنند که فیلم برداری به کمک سیستم های پروازی نظیر کوادکوپتر شامل نکات و ترفند های فراوانی است، نکاتی که ما در ادامه به تعدادی از آن ها خواهیم پرداخت.

آموزش تصویربرداری هوایی

ترفند هایی برای افزایش کیفیت تصاویر و ویدیو های هوایی

1. افزایش ارتفاع به منظور تصویر برداری از محیطی با وسعت بیشتر

بسیاری از تصویر برداران هوایی دچار این توهم می شوند که تهیه برداشت هایی از فواصل نزدیک به زمین در پایان به ثبت تصاویری عالی و خیره کننده از منظره زیر کوادکوپتر منتهی خواهد شد.
اما واقعیت این است که حرفه ای های صنعت تصویر برداری هوایی همواره توصیه می کنند کاربران تازه کار عادت تهیه برداشت هایی از ارتفاع های بلند را در خود پرورش دهند و از افزایش ارتفاع در هنگام فیلم برداری هوایی هراس نداشته باشند.
به طور کلی زمانی که شما ارتفاع کوادکوپتر را افزایش می دهید، دوربین قادر است زمینه دید گسترده تری را در اختیار شما قرار دهد. در ادامه نیز این زاویه دید گسترده امکان تهیه تصاویر و ویدیو های با کیفیت و شگفت انگیز را فراهم می کند.

بنابراین شما باید به پرواز کردن در ارتفاع های بلند تر عادت کنید تا چشم انداز گسترده تری در تصاویر و ویدیو های شما به وجود آید، و در پایان نتیجه مطلوبی حاصل شود.
البته باید به این نکته توجه داشته باشید که قوانین و مقرراتی در رابطه با حداکثر ارتفاع پروازی پهباد ها وجود دارد که حتما باید مورد توجه قرار گیرد. به منظور آشنایی هر چه بیشتر با این قوانین توصیه می کنیم قبل از شروع پرواز با کارشناس های فعال در این زمینه مشورت داشته باشید.

معرفی سنسور های بکار رفته در کوادکوپتر
خواندن مطلب

آموزش تصویربرداری هوایی

2. بهره گیری از حالت GPS Mode

برتری کوادکوپتر هایی که به سیستم GPS مجهز هستند در مقایسه با سایر مدل ها به طرز وحشتناکی بیشتر است. برای درک بهتر این موضوع کافیست یک بار پرواز با این گونه پهباد ها را تجربه کنید. سیستم GPS تعبیه شده داخل کوادکوپتر ها ابزاری ایده آل جهت تصویر برداری هوایی به حساب می آید و به شما کمک می کند با تثبیت دوربین هرگونه لرزش در هنگام فیلم برداری را از بین ببرید. به این ترتیب در نهایت تصاویری با کیفیت فوق العاده بالا و شفاف خواهید داشت.

به منظور بهره گیری از حالت GPS Mode کافیست لوکیشن مورد نظر خود را مشخص کنید، کوادکوپتر خود را در آن محل به پرواز در آورید، و در طول پرواز از کنترل کوادکوپتر دست بکشید.
در چنین وضعیتی اگر حالت GPS Mode روشن باشد، کوادکوپتر به وضعیت پرواز شناور منتقل می شود و به صورت خودکار تعادل خود را حفظ می کند. در این شرایط هرگونه لرزش ناشی از جابجایی حذف خواهد شد و دوربین قادر است تصاویر و ویدیو هایی با حداقل ارتعاش تهیه کند.

آموزش تصویربرداری هوایی

3. بهره گیری از امکانات ارائه شده توسط سیستم FPV

سیستم های FPV First Person View معمولا با استفاده از اپلیکیشن های موبایلی مخصوص در اختیار کاربران قرار می گیرند و به شما اجازه می دهند تا به صورت همزمان از مناظری که مشاهده می کنید تصویر برداری نمایید.
البته به منظور درک هر چه بهتر این نوع سیستم ها لازم است در ابتدا تمریناتی را پشت سر بگذارید و با امکانات متنوع آن آشنا شوید.
علاوه بر آن باید از توانایی سنجش موقعیت های مختلف برخوردار باشید و شرایط مطلوب جهت استفاده از سیستم FPV را تشخیص دهید. پس از آن می توانید با استفاده از این نوع سیستم ها به تصویر برداری هوایی بپردازید و از نتایج حاصل شده لذت ببرید.

اگر از سیستم های FPV برای تهیه تصاویر طبقه بندی شده استفاده کنید، نتیجه کار شما تحسین بر انگیز خواهد بود. اما در مقابل اگر قصد دارید تصاویری بسته از لوکیشن هایی خاص تهیه کنید، این سیستم ها بهترین انتخاب ممکن برای شما تلقی نمی شوند.

4. استفاده از گیمبال مناسب

گیمبال ابزاری کامل برای فیلم برداری های حرفه ای به حساب می آید و هر تصویر برداری که قصد دارد در این صنعت به جایگاه بالایی دست پیدا کند باید با این وسیله آشنایی داشته باشد.
بنابراین اگر شما نیز چنین برنامه ای را در سر دارید، توصیه می شود حتما هزینه ای را برای خرید گیمبال کنار بگذارید تا این ابزار گران تقریبا گران قیمت در تهیه تصاویر و برداشت های با کیفیت بالا و دقیق به شما کمک کند.

اما اگر هنوز نمی دانید گیمبال چیست، باید به شما بگوییم که این ابزار در واقع از چند مفصل مکانیکی تشکیل است که به بدنه کوادکوپتر متصل شده است و دوربین روی آن نصب می شود.
یکی از مهم ترین قابلیت های گیمبال این است که در طول پرواز به شما اجازه می دهد دوربین را در جهت های مختلف به حرکت در آورید و علی رغم تغییر جهت کوادکوپتر دوربین را روی نقطه ای خاص متمرکز نمایید.

همانطور که اشاره کردیم، گیمبال ها ابزاری های گران قیمتی هستند و به همین دلیل عمدتا توسط حرفه ای ها مورد استفاده قرار می گیرند تا چندین برابر هزینه پرداخت شده سود آوری داشته باشند.
اما این بدین معنا نیست که افراد کاربران معمولی نمی توانند از گیمبال کمک بگیرند. امروزه انواع گیمبال ها طراحی و تولید می شوند تا هر خلبانی بتواند مورد متناسب با کوادکوپتر خود را تهیه کند و از امکانات آن بهره ببرد.
البته در هنگام انتخاب گیمبال باید وزن آن مد نظر قرار داده شود و توانایی کوادکوپتر در حمل این نوع تجهیزات مورد ارزیابی قرار گیرد. راه حل دیگر این است که از همان ابتدا پهباد هایی مجهز به گیمبال خریداری شود.

5. تنظیمات نرم افزاری درست در کوادکوپتر

توجه به این نکته بسیار مهم است که هر کوادکوپتر دوربین خاص خود را دارد و هر دوربین نیز تنظیمات متفاوتی دارد که باید با توجه به شرایط تغییر پیدا کند تا بهترین برداشت های ممکن حاصل شود .
بنابراین شما باید تنظیمات دوربین نصب شده روی کوادکوپتر خود را بررسی کنید و ضمن آشنایی با حالت های مختلف فیلم برداری، راه هایی برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن پیدا نمایید .

جالب است بدانید تنظیمات مناسب برای دوربین به وجود یا عدم وجود گیمبال نیز بستگی دارد . به عنوان مثال زمانی که گیمبال روی کوادکوپتر نصب شده باشد ، تنظیم کردن دوربین روی رزولوشن پایین تر و زوم حداقلی ترجیح داده می شود .
اما اگر کوادکوپتر شما فاقد گیمبال باشد، در این حالت بهتر است تنظیمات دوربین را به گونه ای تغییر دهید که بالاترین رزولوشن ممکن فراهم شود و عریض ترین زوم ممکن مورد استفاده لنز دوربین قرار گیرد .

آموزش کالیبره کردن قطب نما کوادکوپتر اسپارک
خواندن مطلب

در مجموع توصیه می شود تا جایی که می توانید تنظیمات متنوع دوربین را تغییر دهید و با گزینه هایی همچون نرخ فریم، زوم و رزولوشن تصاویر آشنا شوید .
این کار در واقع نوعی تمرین است و به شما اجازه می دهد قبل از شروع پرواز کاربرد و نحوه عملکرد تمام قابلیت های دوربین خود را بشناسید و برداشت های بهتری را ثبت کنید .

6. دقت در انتخاب لوکیشن فیلم برداری

انتخاب مناسب ترین لوکیشن ممکن به راحتی می تواند مرز بین تصاویر خارق العاده و تصاویر معمولی یا حتی بی کیفیت را تعیین کند و تفاوت های بزرگی را در نتیجه پایانی رقم بزند .

اما حالا این سوال در ذهن شما شکل می گیرد که مناسب ترین لوکیشن کدام است؟

به طور کلی لوکیشن هایی که از ویژگی های زیر برخوردار باشند به عنوان گزینه هایی ایده آل تلقی می شوند :

  • لوکیشن باید به اندازه کافی بزرگ و دارای فضای باز باشد .
  • لوکیشن نباید پوشیده از جنگل و درخت های مرتفع باشد .
  • وجود ساختمان های بلند در لوکیشن یک امتیاز منفی است .
  • لوکیشن نباید محل تجمع یا پرواز پرنده های گوناگون باشد .

اگر لوکیشن انتخاب شده از چنین ویژگی هایی برخوردار باشد، حتی مبتدی ترین تصویر برداران هوایی نیز می توانند برداشت هایی عالی و بدون نقص داشته باشند .
البته لازم به ذکر است که این قوانین بیشتر در قبال کاربران کم تجربه تر و کسانی که تسلط کافی بر کوادکوپتر ندارند وضع می شود، چرا که افراد حرفه ای و خلبانان ماهر به راحتی می توانند کوادکوپتر را کنترل کنند و آن را در میان ساختمان های بلند یا جنگل های انبوه به حرکت در آورند .

آموزش تصویربرداری هوایی

7. توجه به گزارشات هواشناسی و بررسی شرایط جوی

عناصر طبیعی از جمله عوامل تغییر ناپذیری هستند که تحت هر شرایطی تاثیرات خود را بر جای می گذارند. نکته جالب در مورد شرایط جوی این است که صرف نظر از تلاش های صورت گرفته بالاخره بر فرایند تصویر برداری هوایی تاثیر می گذارند و نتیجه کار را تغییر می دهند. این موضوع در کوادکوپتر های کوچک بیشتر مشاهده می شود و این نوع پهباد ها در برابر شرایط آب و هوایی نامساعد به شدت حساس هستند .

معمولا وزش باد و آب و هوای بارانی ثبات دوربین نصب شده روی کوادکوپتر را تحت تاثیر قرار می دهند و باعث به وجود آمدن لرزش های شدید در تصاویر می شوند. در مقابل یک روز آفتابی با شرایط جوی آرام بهترین آب و هوای ممکن برای ثبت برداشت های عالی به حساب می آید .

8. از متعادل بودن ملخ ها اطمینان حاصل کنید

برای جلوگیری از بروز لرزش در تصاویر بسیار مهم است که تعادل کوادکوپتر را حفظ کنید. با توجه به اینکه ملخ ها از جمله مهم ترین قطعاتی هستند که به طور مستقیم روی تعادل کوادکوپتر تاثیر می گذرند و نقش مهمی در ثبات آن دارند، بنابراین شما باید از متعادل بودن آن ها اطمینان حاصل نمایید. به این منظور می توانید گام های زیر را پشت سر بگذارد :

  1. قسمت مرکزی ملخ را روی میله ای قرار دهید .
  2. میله ای که به عنوان پایه استفاده می کنید را روی سطحی با ارتفاع مناسب قرار دهید .
  3. حالا می توانید با مشاهده شیب ملخ تیغه ای که سنگین تر است را تشخیص دهید .
  4. با استفاده از تجهیزات مخصوص تیغه سنگین تر را سنباده بزنید تا وزن آن کاهش یابد .
  5. با استفاده از مراحل 1 و 2 دوباره تعادل ملخ را آزمایش کنید .

مراحل بالا را به عنوان یک تمرین کاربردی در نظر بگیرید و آن ها را تا جایی ادامه دهید که هر چهار ملخ کوادکوپتر شما کاملا متعادل شوند . توجه داشته باشید که منظور از سنباده کشی در گام چهارم فقط کاهش مقدار کمی از وزن تیغه است و باید با دقت خاصی صورت پذیرد. توصیه می شود هر بار فقط قسمت کوچکی را سنباده بکشید و با اتکا به تخمین هایی که در ذهن شما صورت می گیرد تعادل لازم را برقرار نمایید .

9. با هلی شات خود از زوایای مختلف تصویر بگیرید

به منظور ثبت برداشت هایی متحیر کننده شما باید لنز دوربین Drone خود را از زوایای مختلف امتحان کنید . به این ترتیب امکان مقایسه زوایای گوناگون فراهم می شود و شما می توانید بهترین زاویه ممکن را انتخاب نمایید . زوایای بالایی و پیرامونی از جمله مهم ترین زاویه هایی هستند که باید حتما آزمایش شوند و تصاویر به دست آمده از آن ها مقایسه شود .

مقایسه مویک ایر 2 و مویک مینی 2
خواندن مطلب

علاوه بر آن تهیه مجموعه ای از تصاویر به شما اجازه می دهد تا محدوده گسترده ای از نتایج را با دقت مقایسه کنید و بهترین برداشت ها را از میان آن ها گلچین نمایید . این روش همچنین می تواند راه حل مناسبی برای تصویر برداری هوایی در شرایط جوی نامساعد توسط هلی شات شما باشد و از به هدر رفتن تلاش های شما در آب و هوای ابری یا بارانی جلوگیری نماید .

10. تغییر در شکل پایه های فرود هلی شات

گاهی اوقات پایه های لندیگی که به منظور فرود ایمن به کوادکوپتر متصل شده اند وارد کادر تصاویر می شوند و تمام تلاش های صورت پذیرفته برای تهیه برداشت هایی عالی و بدون نقص را هدر می دهند .
اگر شما نیز با چنین مشکلی روبرو هستید ، بهتر است به فکر تهیه پایه های فرود جدید با عرض بیشتر باشید . به کمک پایه های فرود جدید شما می توانید از خالی بودن کادر تصویر مطمئن باشید و با بهره گیری از زاویه دید گسترده به ثبت برداشت هایی تحسین بر انگیز بپردازید .

در بازار کوادکوپتر ها و پهباد های مخصوص فیلم برداری انواع و اقسام پایه های فرود به فروش می رسند تا شما با توجه به نیاز های خود بتوانید مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید . با این حال لازم است به این نکته توجه داشته باشید که پایه فرود باید با مدل هلی شات شما سازگار باشد .

11. تصویر برداری هوایی در شب را تجربه نمایید

تعداد بسیار زیادی از هلی شات های سطح متوسط و بالاتر به چراغ هایی روی بدنه خود مجهز هستند و یا حداقل به شما اجازه می دهند این نوع چراغ ها را به عنوان لوازم جانبی تهیه کنید و آن ها را روی کواد کوپتر نصب نمایید .
این چراغ ها امکان پرواز در تاریکی را فراهم می کنند و به شما اجازه می دهند پس از غروب آفتاب هم بتوانید برداشت هایی منحصر به فرد تهیه کنید .
جالب است بدانید در بعضی از کوادکوپتر ها حتی چراغ هایی در قسمت جلوی بدنه تعبیه شده است تا شما بتوانید در موقعیت هایی که تاریکی مطلق بر محیط حاکم است به تصویر برداری هوایی خود ادامه دهید .

علاوه بر آن اگر قصد دارید تصویر برداری هوایی در طول شب را تجربه کنید ، بهتر است از رادیوکنترل هایی که دارای صفحه نمایش هستند استفاده نمایید ، دلیل چنین توصیه ای این است که وقتی شما تصاویر را به صورت مستقیم از دوربین دریافت می کنید و در حال مشاهده زاویه دید آن هستید ، تهیه تصاویر و ویدیو های دیدنی به مراتب آسان تر خواهد بود .

12. دوربینی قدرتمند برای کوادکوپتر خود انتخاب کنید

استفاده از کوادکوپتر های مجهز به دوربین های قدرتمند بهترین راه برای این است که مطمئن شوید تصاویر و ویدیو های هوایی شما از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار هستند .
اگر تا به حال در بازار پهپاد ها و سایر سیستم های پروازی مخصوص فیلم برداری هوایی حضور پیدا کرده باشید ، به خوبی می دانید که گزینه های متعددی برای فیلم برداری هوایی در سطح حرفه ای تولید شده است .
در نتیجه شما می توانید محدوده گسترده ای از کوادکوپتر ها را بررسی نمایید و از میان آن ها گزینه ای را انتخاب کنید که دارای دوربینی با حداکثر رزولوشن ممکن باشد .

قبل از خرید کوادکوپتر های مخصوص تصویر برداری هوایی ( هلی شات ) یا پیش از جایگزینی دوربین های فعلی با مدل های جدیدتر ، لازم است به چند نکته مهم توجه داشته باشید .
در ادامه به تعدادی از این نکات اشاره خواهیم کرد:

  • در هنگام بررسی دوربین ها بالاترین رزولوشن ممکن را انتخاب کنید تا در آینده وضوح و شفافیت تصاویر تضمین شده باشد .
  • دوربینی را انتخاب کنید که تعداد مگاپیکسل بالایی در قسمت مشخصات آن درج شده است . جالب است بدانید در حال حاضر حتی دوربین های 100 مگاپیکسلی به راحتی در اختیار شما قرار می گیرند .
  • دوربینی را انتخاب کنید که حالت های تصویر برداری متعددی را در اختیار شما قرار می دهد . در ضمن سعی کنید مدل هایی را در اولویت قرار دهید که حالت های جدید و پیشرفته تری دارند .
  • اگر قصد دارید با استفاده از دوربین ویدیو های هوایی تهیه کنید ، مدل هایی را تهیه کنید که نرخ فریم بر ثانیه بالاتری دارند .
  • توصیه می شود دوربین هایی را تهیه کنید که از توانایی تهیه تصاویر و ویدیو های با کیفیت در محیط هایی با نور کمتر ( رنج ISO بالا ) نیز برخوردار باشند .

نتیجه گیری کلی این است که هر چقدر دوربین شما بهتر باشد ، کیفیت تصاویر و ویدیو هایی که تهیه می کنید نیز بیشتر خواهد بود .

همانطور که می دانید تصویر برداری هوایی پس از ورود کوادکوپتر ها و پهباد های بدون سرنشین باعث شده است تا صنعت تصویر برداری هوایی دگرگون شود .
نکات و توصیه های ارائه شده در مقاله آموزش تصویر برداری هوایی به خلبانان کمک می کند تا مهارت های پروازی خود را افزایش دهند و برداشت های خارق العاده ای را خلق نمایند .
بنابراین اگر شما هم یکی از کاربران این سیستم های جدید و پیشرفته هستید و از نتیجه کار خود رضایت ندارید ، سعی کنید ترفند های ارائه شده در هر سه بخش این مقاله را مورد استفاده قرار دهید و نتایج حاصل شده را با تصاویر قبلی مقایسه نمایید .
همچنین اگر نکات دیگری را در ذهن دارید ، می توانید در قسمت نظرات آن ها را با ما و سایر خلبانان در میان بگذارید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.