گیمبال و کاربرد آن چیست ؟

گیمبال یا همان استابلایزر ها دارای ساختار مکانیکی فوق العاده ساده ای هستند. گیمبال چیست ؟ یک گیمبال اساسا از تعدادی حلقه تشکیل شده است که با اتصال به یکدیگر محور هایی با زاویه قائم پیرامون دوربین به وجود می آورند و باعث حفظ ثبات دوربین در طول پرواز می شوند.

گیمبال و کاربرد آن چیست ؟
0 320

گیمبال چیست ؟

گیمبال و کاربرد آن چیست ؟ اگر تا به حال با مشکل لرزش دست در هنگام عکاسی روبرو شده باشید، حتما متوجه می شوید پرواز کردن با کوادکوپتر های بدون گیمبال چه عواقبی دارد.
در غیر این صورت باید به شما بگوییم که در تصویر برداری های هوایی بدون بهره گیری از گیمبال تصاویر و ویدیو های تهیه شده توسط شما سرشار از لرزش و بی ثباتی خواهند بود و در پایان نتیجه ای نه چندان مطلوب حاصل خواهد شد.
به همین دلیل است که پهباد ها و کوادکوپتر های مجهز به گیمبال های حرفه ای یک ابزار ضروری برای تهیه تصاویر و ویدیو های هوایی با کیفیت به حساب می آیند.

کاربرد گیمبال

گیمبال یا همان استابلایزر ها دارای ساختار مکانیکی فوق العاده ساده ای هستند. گیمبال چیست ؟ یک گیمبال اساسا از تعدادی حلقه تشکیل شده است که با اتصال به یکدیگر محور هایی با زاویه قائم پیرامون دوربین به وجود می آورند و باعث حفظ ثبات دوربین در طول پرواز می شوند.
با توجه به کاربری های متنوع پهباد های پیشرفته امروزی و وابستگی شدید آن ها به تجهیزات عکاسی و فیلم برداری قدرتمند، می توان گفت استفاده از یک گیمبال با کیفیت امری ضروری است.

درست مثل کوادکوپتر ها که مدل های گوناگونی دارند، گیمبال ها نیز از تنوع بالایی برخوردار هستند و با قیمت های مختلف در بازار به فروش می رسند.
بعضی از این گیمبال ها دارای کیفیت بالایی هستند و برای مشتاقان هنر تصویر برداری طراحی شده اند، در حالی که بعضی از مدل ها کمی ساده تر هستند و گزینه ای مناسب برای رفع نیاز کاربران مبتدی به شمار می روند.

در هنگام خرید کوادکوپتر وجود و یا عدم وجود گیمبال میتواند در انتخاب نهایی کاربران بسیار تاثیرگذار باشد .

مقایسه هلی شات مویک ایر و اسپارک
خواندن مطلب

گیمبال و کاربرد آن چیست ؟

آشنایی با انواع گیمبال های کوادکوپتر

  • انواع گیمبال
    زمانی که در مورد گیمبال دوربین های هوایی صحبت می کنیم، می توانیم آن ها را در حالت های گوناگونی دسته بندی کنیم. اما ما در مقاله گیمبال چیست ، کاربرد گیمبال قصد داریم گیمبال ها را فقط با توجه به دو ویژگی تعداد محور و نوع موتور بررسی کنیم و انواع مدل های موجود در این دو نوع طبقه بندی را به شما معرفی نماییم.

گیمبال های دو محوره و سه محوره

پهباد هایی که امروزه به فروش می رسند، معمولا به گیمبال های دو محوره یا سه محوره براشلس مجهز شده اند. هر کدام از این گیمبال ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و در موقعیت هایی مشخص مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین انتخاب یکی از این دو نوع گیمبال به نوع کاربری و اهداف مورد نظر کاربران بستگی دارد.

گیمبال دو محوره

گیمبال های دو محوره

در گیمبال های دو محوره همانطور که از نام آن ها پیداست از بین بردن لرزش موجود در تصاویر و ویدئو ها از طریق دو محور صورت می پذیرد.
اما مشکل اینجاست که این دو محور فقط می توانند لرزش های ناشی از حرکات Pitch (عمودی) و Roll (چرخشی) را از بین ببرند.
به همین دلیل در بسیاری از ویدئو های تهیه شده توسط گیمبال دو محوره هنوز هم بخش اعظمی از لرزش های افقی قابل تشخیص هستند.
با این وجود این نوع گیمبال ها از وزن سبکی برخوردار هستند و گزینه ای ایده آل برای پهباد ها و کوادکوپتر های سایز کوچک به حساب می آیند.

خوشبختانه گیمبال های دو محوره به خوبی می توانند دوربین را در جای خود نگه دارند و ثبات آن را بدون هیچ گونه دردسر اضافی حفظ کنند.
بنابراین اگر شما به پهباد ها علاقه مند هستید و تصمیم گرفته اید پرواز هایی با دید اول شخص (FPV) را تجربه کنید، گیمبال دو محوره انتخاب مناسب شماست.
چرا که این نوع گیمبال های سبک وزن انرژی کمتری مصرف می کنند و در نتیجه مدت زمان پرواز را کاهش نمی دهند. از سوی دیگر همین وزن سبک گیمبال های دو محوره به کوادکوپتر اجازه می دهد چابکی خود را حفظ کند و مانور های بهتری داشته باشد.

دلایل خرید کوادکوپتر اینسپایر 1
خواندن مطلب

گیمبال چیست ؟

استابلایزر های سه محوره

استابلایزر های سه محوره با وجود اینکه به مراتب سنگین تر از مدل های دو محوره هستند و با قیمت بیشتری نیز به فروش می رسند، اما یک مزیت ویژه دارند که آن ها را به گزینه اول بسیاری از کاربران تبدیل کرده است.
این نوع گیمبال می تواند ثبات دوربین را در هر سه محور Yaw، Roll و Pitch فراهم کند و هرگونه لرزش موجود در تصاویر و ویدیو های هوایی را از بین ببرد. علاوه بر آن در گیمبال سه محوره یک موتور اضافی وجود دارد که می تواند هر گونه حرکت اضافی را خنثی کند.

همانطور که اشاره کردیم، در این نوع گیمبال ها یک محور اضافه قرار داده شده است تا تمام لرزش های افقی به وجود آمده در طول پرواز تاثیری روی دوربین نداشته باشد.
بنابراین علی رغم مصرف برق بیشتر و کاهش مدت زمان پرواز کوادکوپتر، گیمبال های سه محوره امکان تهیه ویدیو هایی با وضوح و ثبات بیشتر را فراهم می کنند.
با توجه به چنین ویژگی هایی می توان گفت گیمبال های سه محوره برای تصویر برداران و فیلم سازان حرفه ای که به تصاویر هوایی نیاز دارند یک ابزار حیاتی به حساب می آید. البته نباید فراموش شود که استفاده از این نوع گیمبال ها مستلزم تهیه باتری های اضافه است تا در پایان نتیجه ای مطلوب حاصل شود.

استابلایزر های سروو و براشلس

استبلایزر های سروو و براشلس

  • گیمبال سروو

گیمبال های سروو (Servo Gimbal) عمدتا به دلیل وزن سبک مورد استفاده قرار می گیرند و قدرت مانور پذیری بهتری را در اختیار کوادکوپتر قرار می دهند.
از سوی دیگر این نوع گیمبال های نسبتا ارزان تر هستند و انتخابی مناسب برای کاربرانی با بودجه کم به حساب می آیند. علاوه بر آن شما می توانید این گیمبال ها را مستقیما به کنترل کننده پرواز متصل کنید و نگران مشکلات ناشی از کنترل کننده های مجزا نباشید.

لوازم جانبی کوادکوپتر مویک پرو
خواندن مطلب

نقطه ضعف اصلی گیمبال های سروو در واقع محدودیت مکانیکی آن ها است که باعث می شود سرعت واکنش آن ها کاهش یابد.
به همین دلیل در ویدیو های تهیه شده توسط این گیمبال ها مقداری لرزش وجود دارد. اما اگر شما قصد دارید پهباد را به منظور اجرای پرواز هایی با دید اول شخص مورد استفاده قرار دهید و کیفیت تصاویر تهیه شده برای شما چندان حائز اهمیت نیست، در این صورت می توانید به گیمبال های سروو و قابلیت های آن اکتفا کنید.
همچنین اگر فقط در زمینه عکاسی هوایی فعالیت می کنید و ویدیو های هوایی برای شما در اولویت نیست، می توانید با تهیه گیمبال های سروو در هزینه ها صرفه جویی داشته باشید.

گیمبال و کاربرد آن

  • گیمبال براشلس

گیمبال براشلس نوع دیگری از گیمبال های مورد استفاده در پهباد های مخصوص فیلم برداری است که ویژگی های مثبت زیادی دارد.
مهم ترین مزیت این گیمبال وضوح تصویری فوق العاده بالای آن است که نیاز اصلی بسیاری از فیلم سازان به حساب می آید. گیمبال های براشلس در مقایسه با سایر مدل ها از سرعت واکنش بالاتری برخوردار هستند و به همین دلیل می توانند حرکات روان تری داشته باشند. در نتیجه ویدیو های تهیه شده توسط گیمبال های براشلس فوق العاده روان هستند و هیچ گونه نویزی در آن ها مشاهده نمی شود.

کسانی که قصد دارند در زمینه فیلم برداری هوایی حضور جدی داشته باشند و آثاری منحصر به فرد خلق کنند، حتما باید گیمبال های براشلس را در اولویت قرار دهند. از سوی دیگر با توجه به قیمت نسبتا بالای این نوع گیمبال ها بهتر است ابتدا نیاز های خود را در نظر بگیرید و پس از تحقیقات دقیق گیمبال براشلس مناسب خود را انتخاب کنید.

سخن پایانی

همانطور که در ابتدا گفتیم، گیمبال ها در انواع مدل ها و با قیمت های گوناگون عرضه می شوند. اما ما در این مقاله فقط چهار مورد از پرکاربرد ترین نوع استابلایزر ها را به شما معرفی کردیم و توضیحاتی مختصر در مورد ویژگی های هر کدام ارائه دادیم. امیدواریم با استفاده از نکات ذکر شده در مقاله گیمبال چیست ، کاربرد گیمبال بتوانید اطلاعات خود را در زمینه گیمبال دوربین هوایی افزایش دهید و بهترین گزینه را برای کوادکوپتر دوربین دار خود انتخاب کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.