انواع کوادکوپتر ها

انواع کوادکوپتر ها مقوله ای است که امروزه در خرید انواع هلی شات و کوادکوپتر با آن مواجه می شویم . امروزه در سراسر جهان شاهد حرکتی روبه جلو در تمامی عرصه ها خصوصا در عرصه  تکنولوژی می باشیم . هر روزه نفوذ تکنولوژی در زمینه های مختلف زندگی بشر بیشتر شده و رفته رفته ابزار و وسایلی که ماحصل پیشرفت در تکنولوژی می باشد جایگزین نیروی کار انسانی میگردد .

انواع کوادکوپتر ها
1 350

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید ) :

دسته بندی کواد کوپترها

انواع کوادکوپتر ها مقوله ای است که امروزه در خرید انواع هلی شات و کوادکوپتر با آن مواجه می شویم . امروزه در سراسر جهان شاهد حرکتی روبه جلو در تمامی عرصه ها خصوصا در عرصه  تکنولوژی می باشیم . هر روزه نفوذ تکنولوژی در زمینه های مختلف زندگی بشر بیشتر شده و رفته رفته ابزار و وسایلی که ماحصل پیشرفت در تکنولوژی می باشد جایگزین نیروی کار انسانی میگردد . اگر در گذشته انجام دادن بسیاری از امور از نظر انسان سخت و یا غیرممکن بود ، امروزه انجام دادن همان امور بسیار راحت گشته است .
حال باید جستجو نمود که علت چنین واقعه ای چیست ؟ علت این امر آن است که انسان به ماهو انسان موجودی سیری ناپذیر بوده و درصورت مواجه شدن با نیازی ، تلاش فراوان برای رفع آن انجام میدهد و پس از مرتفع شدن آن ، مجددا نیازی جدید برایش مطرح میگردد . اگر در گذشته پرواز بر فراز آسمان ارزویی دست نیافتنی برای بشر محسوب میگشت ، با تلاش های فراوان و طراحی و اختراع هواپیما ، آن ارزو و البته نیاز مرتفع گشت و اکنون شاهد پرواز هواپیماهایی غول پیکر بر فراز آسمان هستیم .

دسته بندی کوادکوپتر ها

همانگونه که بشر در تمامی زمینه ها پیشرفت هایی را حاصل نموده ، در عرصه فیلم برداری نیز ما شاهد پیشرفت های چشمگیری می باشیم . در گذشته اگر کسی قصد فیلم برداری از زاویه بالا را داشت می بایست با قراردادن دوربین و تجهیزات لازم در یک هلی کوپتر و هواپیما و پرواز بر فراز منطقه مورد نظر این کار را انجام میداد . اما امروزه با ورود مولتی روتور ها انجام دادن چنین کاری چندین برابر راحت تر گشته است . یکی از اقسام مولتی روتورها ، کوادکوپتر می باشد .
هلی شات ها و بصورت اعم مولتی روتورها ، پرنده های کوچک بدون سرنشینی اند که قابلیت پرواز و کنترل از راه دور را داشته و معمولا حامل دوربین می باشند . به کوادکوپترها از این جهت این نام را اطلاق میکنند که دارای 4 عدد موتور ، بازو و ملخ می باشد و بالانسی که بین ملخ ها ایجاد میگردد باعث میشود که کوادکوپترها بدون کج شدن و انحراف از روی زمین بلند شده و پرواز نمایند . دسته بندی کوادکوپتر ها به طرق مختلفی انجام می شود که در ادامه به آن می پردازیم .

انواع کوادکوپتر ها

کوادکوپترها انواع مختلفی دارند اما میان تمامی آنها وجود 4 ملخ که بر روی 4 بازو آن سوار شده و به کمک موتورهایی که درونش قرار گرفته به حرکت در می آید ، مشترک می باشد . برای به چرخش درآمدن هر ملخ ، یک موتور درنظر گرفته شده که نیروی لازم را از باتری که درون کوادکوپتر تعبیه گشته است دریافت میکند و با تبدیل آن به انرژی حرکتی باعث چرخش ملخ ها میگردد . نحوه قرارگیری ملخ ها نیز یکی دیگر از مسائل مشترک میان آنهاست . شیب میان ملخ ها باید بصورت دوبه دو و ضربدری مانند یکدیگر باشد تا هماهنگی کافی برای اینکه کوادکوپتر بصورت صاف از روی زمین بلند گردد ، ایجاد شود .

مزایا و معایب استفاده از پهپادها در کشاورزی
خواندن مطلب

فارغ از مسائل مطرح گشته در بالا که در میان تمامی کوادکوپترها مشترک است ، در این مقاله قصد داریم که پیرامون انواع کوادکوپترها و دسته بندی آنها صحبت نماییم . درخصوص انواع کوادکوپتر ها لازم به ذکر است که میتوان برای آنها دسته بندی های مختلفی را ارائه نمود . علت تعدد دسته بندی ها معلول تعدد مبنای آنها می باشد . بدلیل اینکه میتوان کواد کوپترها را با توجه به مبناهای مختلف دسته بندی نمود ، تعداد دسته بندی ها زیاد و متنوع می باشد . یکی از کلی ترین دسته بندی های موجود که در میان بسیاری از تولید کنندگان ، عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان کوادکوپترها رایج بوده ، دسته بندی آنها به 3 دسته کوادکوپترهای حرفه ای ، کوادکوپترهای نیمه حرفه ای و کوادکوپترهای تفریحی-سرگرمی می باشد . در هر یک از این 3 دسته تعداد زیادی از کوادکوپترها قرار میگیرند که در ادامه مهم ترین اوصاف آنها را متذکر می شویم .

دسته بندی انواع هلی شات

  • کوادکوپترهای حرفه ای :
    نسبت دادن صفت حرفه ای به این دسته از کوادکوپترها به این دلیل است که آنها از پاره ای از ویژگیهای خاص برای انجام دادن فیلم برداری های حرفه ای هوایی برخوردار می باشند . این دسته از کوادکوپترها که در اصطلاح به آنها هلی شات میگویند حامل دوربینی باکیفیت بوده که توانایی ضبط فیلم و تصاویر را با بالاترین کیفیت دارا می باشد . بدلیل اینکه از هلی شات های تخصصی برای انجام امور مهم وحرفه ای همچون ساخت تیزر ، تهیه سکانس فیلم های سینمایی ، آنالیز و نقشه برداری هوایی استفاده میگردد لذا یکی از موارد بسیار مهم برای کاربران مدت زمانی است که میتوانند از آنها استفاده نمایند .
    عامل تعیین کننده زمان پروازی هلی شات ها و سایر کوادکوپترها ، باتری تعبیه شده در درون آنها می باشد به گونه ای که هرچه ظرفیت باتری بالاتر باشد به تبع آن زمان پروازی هلی شات ها نیز افزایش می یابد و کاربران میتوانند برای مدت طولانی تری از آنها استفاده نمایند. از دیگر ویژگی های این دسته از کوادکوپترها میتوان به قابلیت هایی همچون : حفظ ارتفاع خودکار ، حفاظت هوشمند دوگانه ، تعقیب سوژه ، گردش بدور سوژه ، حرکت در مسیر از پیش تعیین شده ، برخورداری از GPS قابلیت بازگشت به خانه ، مود های هوشمند پروازی ، تیکاف و لندیگ خودکار اشاره نمود . یکی از معروف ترین برند های تولید هلی شات های تخصصی dji است .
معرفی کوادکوپتر اسپارک
خواندن مطلب

کوادکوپتر حرفه ای

  • کوادکوپترهای نیمه حرفه ای :
    این دسته از کوادکوپترها حدوسط کوادکوپترهای حرفه ای و تفریحی بوده و از هر دو گروه پاره ای از ویژگی هایشان را به ارث برده است . این دسته از کوادکوپترها یا بصورت پیش فرض حامل دوربین بوده و کمپانی سازنده برای آنها دوربینی را طراحی نموده است یا دوربین ندارند اما قابلیت نصب دوربین را داشته و درنتیجه کاربران میتوانند به سلیقه خود دوربینی مناسب با کوادکوپترشان را بر روی آن نصب نمایند .
    زمان پروازی کوادکوپترهای نیمه حرفه ای نیز در مقایسه با گروه پیشین کمتر بوده و اکثر آنها بین بازه 10 الی 15 دقیقه قادر به پرواز اند البته لازم به ذکر است که کاربران برای افزایش زمان پروازی هر کوادکوپتری فارغ از اینکه در چه گروهی قرار میگیرند ، میتوانند باتری یدک تهیه نمایند .
    این دسته از کوادکوپترها برای آن گروه از کاربرانی که تجربه ای در پرواز نداشته و قصد کسب تجربه در این حرفه یعنی پرواز و فیلمبرداری هوایی را دارند بسیار مناسب می باشد .
    علت اینکه به این افراد توصیه میگردد که در ابتدا به کوادکوپتری نیمه حرفه ای بسنده نمایند این است که درصورت خرید و به پرواز درآوردن هلی شات های تخصصی احتمال برخورد آن با موانع و ایجاد خسارت های هنگفت بسیار بالا می باشد . برخورداری از قابلیت هایی چون : حفظ ارتفاع خودکار ، تیکاف و لندینگ خودکار ، حفاظت دوگانه هوشمند ، هدلس مود ، انجام حرکات 3Dنیز بخشی از ویژگیهای این قبیل از کوادکوپترهای می باشد .

انواع کوادکوپتر ها

  • کوادکوپترهای تفریحی سرگرمی :
    همانطور که از نام این دسته از کوادکوپترها پیداست ، هدف از طراحی و تولید آنها صرفا بازی و تفریح می باشد . کوادکوپترهایی که در این دسته قرار میگیرند اصولا از نظر ابعاد ، کوچک بوده و اکثر آنها فاقد دوربین می باشند البته لازم به ذکر است که کاربران میتوانند برای برخی از آنها دوربین نیز نصب نمایند اما اصولا چنین کاری را نمیکنند زیرا اگر هدفشان از خرید کوادکوپتر ، فیلم برداری هوایی باشد منطق حکم میکند که بجای کواد کوپتر های Hobby به سراغ کوادکوپترهای نیمه حرفه ای دوربین دار و یا هلی شات های تخصصی بروند .
    اصولا زمان پروازی کوادکوپترهای تفریحی از 10 دقیقه تجاوز نمیکند و تمامی آنها بین بازه 7 تا 10 دقیقه قادر به پرواز می باشند . ویژگی های این قبیل از کوادکوپترها محدود بوده و انجام حرکات 360 درجه ای ، حفظ ارتفاع خودکار ، تیکاف و لندیگ خودکار و هدلس مود بارز ترین ویژگی هایی است که این کوادکوپترها از آن برخوردار می باشند .
طبقه بندی کوادکوپتر ها
خواندن مطلب

کوادکوپتر هابی

دومین دسته بندی که میتوان برای کوادکوپترها ارائه نمود ، بر مبنا دوربین می باشد . با توجه به این مبنا کوادکوپترها به دو دسته دوربین دار و بدون دوربین تقسیم میگردند .

طبقه بندی کوادکوپتر ها از حیثی دیگر

  • کوادکوپترهای دوربین دار :
    این دسته از کوادکوپترها که دربرگیرنده کوادکوپترهای حرفه ای و نیمه حرفه ای برخوردار از دوربین می باشد ، برای انجام فیلم برداری و تهیه عکس و فیلم از زاویه بالا و عمود بر زمین طراحی شده است . این کوادکوپترها عموما حامل دوربینی باکیفیت بوده که یا قادر است خروجی کار را بصورت لحظه به لحظه به اپراتور مخابره نماید و یا آن را بر روی رم ذخیره کند . برخی از دوربین ها مشمول هردو ویژگی بوده و هنگامیکه در محدوده وای فای قرار داشته باشند خروجی کار را به تلفن همراه اپراتور ارسال مینماید و پس از خروج از آن محدوده ، عکسها و فیلم ها را بر روی رم ذخیره می نماید .

کوادکوپتر حرفه ای

  •  کوادکوپترهای بدون دوربین :
    این دسته از کوادکوپترها عموما شامل کوادکوپترهای تفریحی سرگرمی می باشد که هدف از طراحی و تولید آنها تهیه عکس و فیلم نه ؛ بلکه صرفا به پروازدرآوردن کوادکوپتر و لذت بردن از پرواز آنها می باشد .

کوادکوپتر اسباب بازی

علاوه بر 2 تقسیم بندی مطرح شده در بالا ، با توجه به محیطی که قرار است کوادکوپتر در آن به پرواز درآید نیز میتوان آن ها را به دو دسته تقسیم نمود که عبارت اند از :

  1. کوادکوپترهای Indoor منظور از این عبارت آن دسته از کوادکوپترهایی می باشد که برای به پرواز درآوردن در محیط های بسته طراحی شده اند . جثه این کوادکوپترها و میزان توانایی آنها برای تحمل وزش باد ایجاب میکند که کاربران آنها را صرفا در محیط های بسته یا محیط های بازی که وزش باد درآنجا اندک می باشد به پرواز درآورند .
  2. کوادکوپترهای Outdoor این دسته از کوادکوپترها بگونه ای طراحی شده اند که ضمن اینکه میتوان از آنها در محیط های بسته استفاده نمود ، به پرواز درآوردن آنها در محیط های باز و هنگام وزش باد نیز امکانپذیر می باشد . لازم به ذکر است که کوادکوپترهای حرفه ای و برخی کوادکوپترهای نیمه حرفه ای را میتوان در این گروه قرار داد .

در مقاله انواع کوادکوپتر ها 3 دسته از مهم ترین دسته بندی های رایج در میان کوادکوپترها را مورد بررسی قرار دادیم و به کاربران توصیه مینماییم که درصورتیکه قصد خرید کوادکوپتر را دارند ابتدا هدف خود از خرید آنها را مشخص نموده و سپس متناسب با هدفشان ، مناسب ترین کوادکوپتر را انتخاب نمایند . در مجموعه جهان آرسی ، مشاوران و کارشناسانی وجود دارد که میتوانند هنگام خرید به کاربران بهترین مشاوره را داده و آنها را در امر خرید کوادکوپتر به بهترین شکل ممکن کمک نمایند .

1 نظر
  1. عباس می گوید

    سلام خسته نباشید واقعا کوادکوپتر ها چه دنیای متنوع و بزرگ و پیچیده ای دارن .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.