مشخصات فنی فانتوم 4

یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین کوادکوپتر های این سری که پیشرفت های چشمگیر بسیاری نیز داشته است، هلی شات فانتوم 4 (Phantom) می باشد که در مقاله بررسی ویژگی های فانتوم 4 قصد داریم به بررسی امکانات بهبود یافته و ویژگی های جدید آن بپردازیم.

مشخصات فنی فانتوم 4
1 1,094

بررسی ویژگی های هلی شات فانتوم 4

در مقاله مشخصات فنی فانتوم 4 قصد داریم امکانات جدید کواد کوپتر مخصوص فیلم برداری فانتوم 4 را به شما معرفی کنیم تا دلایل برتری این پهباد دوربین دار نسبت به مدل های قبلی مشخص شود. با بررسی این مطلب شما به خرید DJI Phantom 4 ترغیب خواهید شد . خرید کوادکوپتر می تواند قدم بسیار مهمی در کیفیت تفریح و یا متحول سازی حرفه و کسب و کار شما برایتان بردارد .

در پنج سال گذشته شرکت DJI همواره نبض بازار کوادکوپتر های دوربین دار و پهباد های فیلم برداری را در دست داشته است و محصولات پروازی این شرکت در این مدت پرچم دار صنعت تصویربرداری هوایی بوده و هنوز هم هستند.

همانطور که می دانید کوادکوپتر های سری فانتوم جزو محصولات پرطرفدار این شرکت به حساب می آیند. این پهپاد های دوربین دار به لطف خلاقیت های جدید و نوآوری های پیوسته همواره مورد توجه مشتریان قرار گرفته اند، به طوری که طبق ارزیابی ها تا به امروز بیش از میلیون ها تصویر و ویدیو توسط این کوادکوپتر های کاربردی تهیه شده است، و خلبانان فعال در سرتاسر دنیا در مجموع مسافتی بیش از 12 میلیون کیلومتر را به کمک کوادکوپتر های سری فانتوم پشت سر گذاشته اند.

مشخصات فنی فانتوم 4

عوامل برتری کوادکوپتر فانتوم 4 نسبت به مدل های قبلی

یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین کوادکوپتر های این سری که پیشرفت های چشمگیر بسیاری نیز داشته است، هلی شات فانتوم 4 (Phantom) می باشد که در مقاله بررسی ویژگی های فانتوم 4 قصد داریم به بررسی امکانات بهبود یافته و ویژگی های جدید آن بپردازیم.

بدنه بهبود یافته فانتوم 4

بدنه کوادکوپتر Phantom 4 به گونه ای طراحی شده است که همان ظاهر همیشگی و شناخته شده پهباد های سری فانتوم را به نمایش بگذارد، اما با این حال در این طراحی جدید تغییرات عمده ای نیز به چشم می خورد، تغییراتی که به منظور ارتقای سادگی و کارایی و همچنین افزایش چابکی کوادکوپتر صورت پذیرفته است.

یکی از این تغییرات محل قرارگیری موتور هاست که کمی به سمت داخل جابجا شده است، به طوری که پروانه ها روی بدنه اصلی قرار می گیرند. به این ترتیب بهره وری سیستم های سرمایشی و خنک کننده کوادکوپتر افزایش می یابد، و از سوی دیگر فضای بیشتری در اختیار چراغ های روی بدنه (Navigation Lights) قرار می گیرد.

بررسی ویژگی های فانتوم 4

سیستم گیمبال فانتوم 4

در هلی شات فانتوم 4 دوربین و گیمبال کمی به سمت جلو منتقل شده اند تا به این ترتیب فضای مورد نیاز برای باتری های بزرگ تر این پهباد فراهم شود. علاوه بر آن جابه جایی دوربین باعث شده است تا احتمال وارد شدن پروانه ها به کادر تصویر کاهش یابد و در نتیجه زحمت ویرایش ویدیو ها در مراحل پس از برداشت از روی دوش خلبانان و فیلم سازان برداشته شود.

اما چیزی که واقعا کاربران پهباد فیلم برداری فانتوم 4 را تحت تاثیر قرار می دهد، یکپارچه سازی عالی و بدون نقص گیمبال لرزش دیگر و ماژول دوربین، و همچنین ادغام آن ها در بدنه اصلی کوادکوپتر می باشد که به لطف مهارت ها و توانایی های مهندسین شرکت DJI صورت پذیرفته است.
لازم به ذکر است که با وجود چنین تغییری هنوز هم بدنه فانتوم 4 کاملا باریک و ظریف است.

مشخصات فنی فانتوم 4

پروانه های جدید

حالا که صحبت از لرزش کوادکوپتر و دوربین به میان آمده است، بد نیست به این نکته اشاره کنیم که امکان نصب و جداسازی سریع پروانه ها در فانتوم 4 فراهم شده است.
در این کوادکوپتر با الگوبرداری از پهباد فیلم برداری اینسپایر 1 از طراحی جدید در پروانه ها استفاده شده است تا با یک بار فشردن به خوبی در جای خود مستحکم شوند و همچنین جداسازی آن ها به راحتی صورت پذیرد.

راهکارهای افزایش زمان پرواز کوادکوپتر
خواندن مطلب

بررسی ویژگی های DJI PHANTOM 4

پرواز های سریع و با ثبات

در بررسی ویژگی های هلی شات فانتوم 4 اگر تا به حال نمی دانستید، لازم است به شما بگوییم که کوادکوپتر فانتوم 4 دارای پنج دوربین مختلف است. دوربین اصلی همانطور که می دانید وظیفه تهیه ویدیو ها وتصاویر 4K را برعهده دارد و در قسمت پایینی بدنه فانتوم 4 تعبیه شده است. علاوه بر آن دو دوربین در قسمت جلویی و دو دوربین دیگر نیز در قسمت پایینی این کوادکوپتر گنجانده شده است.

این دوربین ها کاربرد های متعددی دارند که مهم ترین آن موقعیت یابی بصری است. به عبارت دیگر به کمک این دوربین ها کوادکوپتر فانتوم 4 همچون کوادکوپتر های فانتوم 3 و اینسپایر 1 به سیستم موقعیت یابی بصری (Visual Positioning System) مجهز شده است.

به لطف دوربین های اضافی، سیستم موقعیت یابی بصری VPS مورد استفاده در Phantom 4 به میزان قابل ملاحظه ای ارتقا یافته است . جالب است بدانید پایداری افقی در کوادکوپتر فیلم برداری فانتوم 4 پنج برابر افزایش پیدا کرده است و سیستم موقعیت یابی بصری مورد استفاده در آن نیز قادر است در ارتفاع حداکثر 10 متری (سه برابر بیش تر از ارتفاع مجاز برای کوادکوپتر فانتوم3) عملکردی بدون نقص داشته باشد.

تمام ویژگی های ذکر شده در مورد سیستم موقعیت یابی به این معنا هستند که در بسیاری از پرواز ها کوادکوپتر فانتوم 4 به خوبی می تواند موقعیت مکانی خود را شناسایی و آن را حفظ نماید (حتی بدون استفاده از سیستم GPS).

بررسی ویژگی های فانتوم 4

مود های هوشمند پروازی

یکی دیگر از ویژگی های پروازی کوادکوپتر فانتوم 4 حالت ورزشی یا همان Sport mode است که برای پرواز با سرعت بالا در نظر گرفته شده است. در صورت فعال شدن این حالت فانتوم 4 قادر است با حداکثر سرعت 72 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. البته لازم است به این نکته اشاره کنیم که در طول پرواز با استفاده از حالت Sport mode قابلیت کاربردی اجتناب از موانع به صورت خودکار از دسترس خارج می شود، اما در عوض حداکثر زاویه در نظر گرفته شده برای چرخش عمودی گیمبال به 45 درجه افزایش پیدا کرده است تا با افزایش سرعت پرواز، عملکرد صحیح دوربین تحت تاثیر قرار نگیرد.

مدت زمان پرواز

حداکثر زمان پرواز و سیستم های پشتیبان در کوادکوپتر فانتوم 4 همچون سایر مدل های قبلی پیشرفت داشته است. فانتوم 4 در طول پرواز اطلاعات لاِزم را از واحد اندازه گیری داخلی (IMU) و سنسور مرکزی آن دریافت می کند. به همین دلیل طراحان شرکت DJI دو عدد واحد اندازه گیری داخلی برای این پهباد فیلم برداری در نظر گرفته اند تا امنیت و دقت عملیات های اجرا شده توسط آن افزایش یابد.

به این ترتیب اگر یکی از واحد های اندازه گیری داخل دچار نقص فنی شود، واحد دوم مسئولیت جمع آوری اطلاعات و ارائه آن ها را به عهده می گیرد تا کوادکوپتر دوربین دار Phantom 4 بتواند بازگشت و فرودی ایمن داشته باشد. الگوریتم کنترل پرواز یکی دیگر از مواردی می باشد که در فانتوم 4 مورد بازبینی قرار گرفته است تا عملکرد سیستم مدیریت انرژی بهبود یابد، و از سوی دیگر استفاده های بهینه تری از تمام اطلاعات فراهم شده توسط واحد های اندازه گیری داخلی صورت پذیرد.

علاوه بر تمام بهینه سازی ها و پیشرفت های صورت گرفته در فانتوم 4، یک باتری 5350 میلی آمپر ساعت با ابعاد بزرگ تر نیز داخل این کوادکوپتر گنجانده شده است تا مدت زمان پرواز آن به میزان 25 درصد افزایش یابد.

بنابراین اگر کوادکوپتر فانتوم 3 در شرایط واقعی 18 دقیقه پرواز مستمر را به نمایش می گذاشت، کوادکوپتر 4 در همان شرایط باید 22.5 دقیقه پرواز مستمر را در اختیار شما قرار دهد.

تکنولوژی ارسال تصویر

کوادکوپتر Phantom 4 همچون Phantom 3 Professional از تکنولوژی DJI Light Bridge استفاده می کند که در آن حداکثر مسافت جهت برقراری ارتباط 4.8 کیلومتر می باشد.
با توجه به این که برای استفاده از تکنولوژی LightBridge لازم است به کنترل کننده مراجعه شود، بد نیست به این نکته اشاره کنیم که دستگاه کنترل از راه دور نیز در مقایسه با مدل های قبلی پیشرفت هایی داشته است. به عنوان مثال یک قاب از جنس آلومینیوم برای نصب شدن تلفن هوشمند و تبلت روی این دستگاه کنترل از راه دور در نظر گرفته شده است تا در هنگام استفاده حس استحکام و کیفیت مطلوب به دست های شما منتقل شود.

پهپاد مناسب من چیست ؟
خواندن مطلب

کیفیت دوربین

دوربین مورد استفاده در کوادکوپتر فیلم برداری فانتوم 4 به سنسوری مشابه سنسور دوربین فانتوم 3 مجهز است، اما لنز نصب شده روی آن کاملا متفاوت می باشد. این لنز دارای هشت عدسی است و می تواند تصاویر را به میزان 36 درصد بهبود ببخشد. علاوه بر آن عدسی های موجود در این لنز باعث کاهش 57 درصدی انحراف رنگی تصاویر می شوند، و به شما اجازه می دهند برداشت هایی با کنتراست باورنکردنی تهیه نمایید. جالب است بدانید نزدیک ترین فاصله فوکوس در دوربین فانتوم 4 فاصله ای 90 سانتی متری از این کوادکوپتر است. بنابراین دوربین نصب شده روی کوادکوپتر فانتوم 4 در برداشت های نمای نزدیک (Close up) نیز عملکرد مطلوبی را به نمایش می گذارد.

قابلیت اجتناب از موانع

یکی از مهم ترین امکانات تعبیه شده در کوادکوپتر فانتوم 4 قابلیت جدید شناسایی و دوری از موانع می باشد که همواره فعال است (به جز پرواز در حالت ورزشی) تا ایمنی پهباد در طول پرواز تضمین شده باشد.
همانطور که اشاره شد در کوادکوپتر فانتوم 4 علاوه بر دوربین اصلی، چهار دوربین دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفته است که اطلاعات لازم را در اختیار این پهباد فیلم برداری قرار می دهند. فانتوم 4 نیز با استفاده از این اطلاعات نقشه ای سه بعدی از محیط پیرامون تهیه می کند و به کمک آن فرایند شناسایی و دوری از موانع را به اجرا درمی آورد. به عبارت دیگر کوادکوپتر فانتوم 4 به صورت همزمان از دو دوربین استفاده می کند تا همچون چشم های انسان عمل کند و درک کاملی از عمق تصاویر دریافت شده داشته باشد.

کوادکوپتر فیلم برداری فانتوم 4 به کمک این قابلیت تمام موانع موجود در محدوده 15 متری را شناسایی می کند، و پس از آن به صورت کاملا هوشمندانه و خودکار تصمیم می گیرد تا آن ها را پشت سر بگذارد و یا متوقف شود.

حالت کنترلی Tap Fly

عامل مهم بعدی که باعث برتری کوادکوپتر فانتوم 4 می شود، حالت کنترل پرواز Tap Fly است که به شما کمک می کند به ساده ترین شکل ممکن کنترل Phantom 4 را به دست بگیرید.
در این حالت کافیست از طریق ضربه زدن روی صفحه نمایش هدف جدید را به فانتوم 4 معرفی کنید تا این پهباد دوربین دار به صورت کاملا خودکار بهترین مسیر ممکن را انتخاب کرده و به سمت هدف حرکت کند. جالب است بدانید در طول پروازهایی که در حالت Tap Fly اجرا می شوند، قابلیت دوری از موانع فعال است و فانتوم 4 به صورت خودکار از برخورد با تمام موانع موجود در مسیر خودداری می کند.

بررسی ویژگی های فانتوم 4

نکته جالب درمورد حالت پرواز Tap Fly این است که در صورت وارد شدن ضربات متعدد روی صفحه نمایش و تعیین شدن نقاط جدید، کوادکوپتر فانتوم 4 به صورت خودکار مسیر پرواز را به سمت هدف جدید تغییر خواهد داد و با اجرای پروازی نرم و روان به سمت نقطه تعیین شده پرواز خواهد کرد.
به زبان ساده تر، اگر در طول پرواز نقطه جدیدی از سوی شما تعیین شود، کوادکوپتر فانتوم 4 بلافاصله نقطه قبل را فراموش می کند و بهترین مسیر منتهی به هدف جدید را در پیش می گیرد. با توجه به چنین عملکردی می توان گفت حالت Tap Fly برای ثبت برداشت های پویا طراحی شده است و به شما اجازه می دهد در طول حرکت بدون لمس کردن دستگاه کنترل از راه دور، صحنه هایی روان و واضح تهیه کنید.

کاربرد های کوادکوپتر
خواندن مطلب

دنبال کردن سوژه متحرک

جذاب ترین قابلیت در نظر گرفته شده برای کوادکوپتر فانتوم 4 چیزی نیست جز حالت پرواز Active Track که حالت مورد علاقه بسیاری از فیلم سازان نیز می باشد.
به کمک این حالت کوادکوپتر فانتوم 4 می تواند به صورت خودکار سوژه های متحرک را تعقیب کند و امکان فیلم برداری در حال حرکت را فراهم نماید.
لازم به ذکر است که در طول اجرای حالت پرواز Active Track هیچ گونه سخت افزار جداگانه مورد استفاده قرار نمی گیرد و تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که با استفاده از صفحه نمایش و به کمک انگشت خود دور سوژه خط بکشید تا کوادکوپتر فانتوم 4 آن را شناسایی کند، و در ادامه نیز با لمس کردن دکمه Go (حرکت) فرمان آغاز فیلم برداری را صادر نمایید. همانطور که اشاره شد این حالت در طول فیلم برداری از سوژه های متحرک فوق العاده کارآمد است. در صورت استفاده از این حالت متوجه خواهید شد جدای از نتیجه به دست آمده، نحوه عملکرد کوادکوپتر فانتوم 4 در حالت Active Track واقعا شگفت انگیز است.

بررسی ویژگی های فانتوم 4

برای درک بهتر حالت Active Track بهتر است اشاره ای به سایر الگوریتم های ردیابی داشته باشیم.
در روش های ردیابی معمولی و مرسوم، سیستم های فیلم برداری متحرک و پهپادها به کمک اطلاعات به دست آمده از تصویر سازی های دو بعدی عملیات ردیابی را به اجرا درمی آورند. بنابراین زمانی که سوژه متحرک می چرخد و یا به هر دلیل دیگری ظاهر آن از دید کامپیوتر دچار تغییر می شود، اشتباهاتی در سیستم رخ می دهد و در نتیجه تعقیب سوژه مورد نظر متوقف می شود.
اما در سیستم های پروازی شرکت DJI و به خصوص کوادکوپتر فانتوم 4 این فرایند به روشی کاملا متفاوت صورت می پذیرد‌. در این روش کوادکوپتر فانتوم 4 در طول چرخش سوژه تغییرات به وجود آمده در ویژگی های ظاهری آن را شناسایی می کند و به صورت کاملا خودکار ظاهر سوژه را از هر زاویه ای ثبت می کند. در مجموع می توان گفت پهباد دوربین دار فانتوم 4 در حالت Active Track تصویری سه بعدی از سوژه متحرک تهیه می کند و با استفاده از اطلاعات موجود در این تصویر به شناسایی و تعقیب سوژه های متحرک می پردازد.

اگر علاقه مند هستید که بدانید شناسایی تغییرات ظاهری سوژه در حین چرخش چگونه صورت می پذیرد، لازم است در زمینه الگوریتم های یادگیری ماشینی تحقیقاتی داشته باشید.
اما در حال حاضر برای درک بهتر ویژگی های این الگوریتم و کاربرد آن در حالت Active Track کافیست بدانید که اگر خود را به عنوان سوژه متحرک تعیین کنید، و در طول فیلم برداری روی زمین بنشینید، سوار دوچرخه یا موتور شوید، و یا هر فعالیت دیگری انجام دهید که باعث تغییر ظاهر فیزیکی شما از دید سیستم شود، الگوریتم های یادگیری ماشینی مورد استفاده در حالت Active Track به فانتوم 4 کمک می کنند تا به صورت پیوسته این تغییرات ظاهری را به خاطر بسپارند، و در نتیجه شما که سوژه فیلم برداری هستید را از دست ندهد.

نتیجه گیری بررسی ویژگی های فانتوم 4

حالا که معرفی امکانات جدید و ارتقا یافته Phantom 4 به پایان رسیده است، می توان نتیجه گرفت این پهباد دوربین دار با قیمتی مناسب می تواند رقیب جدی محصولات پروازی شرکت هایی نظیر Yuneec و Robotics باشد و لرزه را بر اندام مدیران و طراحان این شرکت ها بیاندازد. بنابراین به شما توصیه می کنیم در هنگام خرید انواع کوادکوپتر این نکته را به یاد داشته باشید که سرمایه گذاری روی کوادکوپتر فانتوم 4 با توجه به امکانات مدرن آن، یک حرکت هوشمندانه است و تا مدت ها نیاز های متعدد شما را به خوبی برطرف خواهد کرد.

شما کاربران گرامی می توانید این محصول را به صورت اورجینال به انضمام خدمات پس از فروش جامع و کامل از جهان آرسی ، نمایندگی DJI در ایران بخواهید . امیدواریم مقاله مشخصات فنی فانتوم 4 برای شما مفید بوده باشد .

1 نظر
  1. پدرام می گوید

    سلام خسته نباشید . ممنون از مطالب خوب و کاربردیتون . به نظر میاد DJI قدم خیلی خوبی در جهت پیشرفت برداشته و بی شک مدل های سری های فانتوم 4 هم در آینده فوق العاده خواهند بود .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.